Zvýšení daňové zátěže bude mít nepříznivý dopad na českou ekonomiku
07. 10. 2002
Kongresová a veletržní turistika je nejen o konkrétních akcích, ale
zejména o povědomí o dané zemi coby kongresové či veletržní destinaci.
Na toto povědomí mohou mít nepříznivý vliv živelné pohromy, labilní
bezpečnostní situace, politické napětí i antipropaganda ze strany
konkurenčních destinací. Avšak ani řešení tak složité situace, jako je
odstraňování následků živelné pohromy, není o ničem menším než
o onom biblickém: „Člověče, pomoz si sám a bude ti pomoženo.“ A to
se také děje. Bohužel „masmédia“, možná i z obavy, aby si je lidé
nedávali do souvztažnosti s epochou oficiálního budovatelského optimismu,
šíří převážně informace o míře neštěstí a následném
potenciálním nebezpečí, a ne o tom, jak rychle se s ním v řadě
regionů České republiky, a to i v řadě turisty navštěvovaných míst,
dokázali vypořádat. Stále dokola to samé. Není se proto co divit, že na
nás svět pohlíží jako na zdevastovanou zemi. A do takové turisté své
miliony a miliardy dolarů (do Česka cca 4 miliardy dolarů ročně) nevozí.
O rozhovor na toto téma jsem si dovolil požádat primátora hlavního města
Prahy RNDr. Igora Němce.
Pane primátore, jste hejtmanem kraje, který generuje zhruba 80 %
zahraničního inkasa cestovního ruchu. Povodeň byla bezesporu ochromující
živelnou pohromou. Prahou prošla největší voda zaznamenaná v dějinách.
Obráncům Prahy se podařilo něco, co je v Evropě unikátní, zachránit
historické centrum, ačkoliv přímo jím protéká řeka. Také proto je Praha
Evropskou unií hodnocena jako jedna z nejúspěšnějších metropolí, které
živelnou pohromu takovýchto dimenzí zvládly.
K tomuto hodnocení zřejmě bylo několik důvodů. V prvé řadě se
podařilo ochránit centrum a včas evakuovat území, kde bydlí čtyřicet
tisíc obyvatel. To, že se tak stalo bez zranění, natož ztrát na životech,
že nikde neplavaly automobily apod., řadí Prahu mezi sídla, která dosáhla
maxima možného. Záhy po povodních jsem se zde setkal s panem Prodim a
s panem Verheugenem, s kterým jsem si dal na Starém Městě pivo. Nejenom,
že drtivá většina hotelů funguje, ale i restaurace na Starém Městě,
královská cesta a Karlův most jsou volné. V podstatě celá památková
oblast, na niž jsou turisté zvyklí, je přístupná. Navíc v těchto dnech
Praha nabízí něco, co dosud v novodobé historii nenabízela a dlouho
nebude. Centrum bez automobilů. Máme měsíc po povodních. Poskytuji
rozhovory zahraničním televizím a dělám všechno pro to, abych k nám do
Prahy pozval co nejvíce návštěvníků. K zásadnímu obratu v pohledu na
Česko ve světě ale zřejmě dojde až v momentě, kdy se nám podaří
realizovat summit NATO a kdy se plejáda zúčastněných hlav států včetně
velmocí projde starou Prahou za asistence televizních štábů z celého
světa včetně CNN.
Bohužel, na CNN a v jiných televizích doposud ukazují záběry
z dob, kdy záplavy kulminovaly. To, jak reaguje státní propagace cestovního
ruchu, ruku v ruce se zastrašovacími kampaněmi hotelových řetězců,
jejichž hotely v Praze doposud nejsou s to přijímat turisty (kdo ví, co by
jim s nimi mohla konkurence provést), jakoby ilustruje lidové rčení, že
blbec je horší než živelná pohroma.
Domnívám se, že v rámci povodní Prahu poškodilo i zpravodajství České
televize a její přímé vstupy v dominantní míře vysílané z Prahy
o Praze. Mohu-li letošní povodeň srovnávat s neméně ničivými
záplavami před čtyřmi roky na střední Moravě, tak tehdy se nic takového
nedělo. Bohužel, ani letos při přinášení zpráv z Českých Budějovic,
Krumlova a dalších měst a obcí, které neméně hrdinně bojovaly
s ničivým živlem. Povodeň v Praze nejvíce postihla oblast Karlína,
který je v podstatě pětadvacetitisícovým městem, jež nikdy
turistickým centrem nebylo.Vypadalo to ale, že jenom Praha je zatopená, že
jenom Praha je „pupkem světa“. Tato nevyváženost mne, a oprávněně
i občany, zejména z ostatních zatopených míst, extrémně popudila.
Popovodňová psychóza umožňuje činit jisté kroky. I takové,
o nichž v prvním vydání Všudybylu tohoto roku (str. 6 – 9) hovořil
Jan Horal, když říkal:
„Bohužel, ve Švédsku v roce 1969 nastal strašný zkrat – doba Olafa
Palmeho. Sociální ideály, které jej dostaly na post premiéra, byly
přespříliš altruistické – nereálné. Vytvořil sen o supersociálním
státě a s novým daňovým systémem zavedli novou daň z majetku. Daň
z majetku považuji za oprávněnou, ale způsob, jak ji konstruovali, měl pro
Švédsko katastrofální důsledky. Ze Švédska se vystěhovalo více než
dvacet tisíc nejúspěšnějších podnikatelů. Giganti jako Ikea, Tetra Pack.
Následkem této daňové politiky ztratili švédští sociální demokraté
vedoucí pozici. Impulsem pro volební debakl bylo vydání pohádky slavné
švédské spisovatelky – autorky "Pipi Pučochaté“ – Astrid Lindgren
o čarodějnici „Pompeli Possa“, která byla tak strašně bohatá, že
zemřela hlady. To byla tak jasná alegorie, že se celé Švédsko smálo
vládě a výraz „Pompeli Possa“ se stal synonymem její blbosti. To je
varování i pro naši vládu. Příliš vysoké daně mají opačný efekt.
Daně mají být přijatelné a mají se vybírat. V České republice se ale
daně nevybírají plně. Daně zde platí jen ten, kdo je absolutně blbý nebo
morální."
Pane primátore, jste považován za jednoho z nejlepších českých
šachistů. Šachy jsou velmi dobrým způsobem, jak se učit, aby se zdánlivě
přínosný tah vzápětí neobrátil proti tomu, kdo jej učinil. Jak
způsobit, abyste vy, politici, uvažovali více tahů dopředu v zájmu věcí
pro tuto zemi dlouhodobě pozitivních?
To bohužel u řady politiků nevím. Navíc Praha byla vždy popelkou
v uvažování vládních představitelů. Naší povinností je dělat
všechno pro to, abychom tento stav změnili. Zvyšování daní ze strany
vlády považuji za extrémně nešťastné zejména pro Prahu. Praha není
městem fabrik ani dolů. Je městem služeb a turistického ruchu. Pokud se bez
jakékoli kompenzace daně zvyšují tím, že se zvedá DPH, zdražují se
služby. Znamená to nejen to, že se ještě více potápějí podnikatelé,
z nichž mnohé takto vytrestala již velká voda. Zvýšení cen za
ubytování v hotelích a v restauracích může vážně ohrozit příliv
peněz zahraničních návštěvníků do české ekonomiky. Růst DPH bude
odčerpávat potřebné finanční prostředky právě u zboží a služeb,
které jsou nezbytné a jejichž nákup nelze odložit na pozdější dobu. Je
to kontraproduktivní krok paradoxně i pro stát, protože prostředky
z cestovního ruchu jdou přímo jemu. Zvyšování daní a zdražování bude
rozšiřovat fronty na úřadech práce, protože mnohé z firem, které
v důsledku povodní nemohou fungovat, již nyní propouští zaměstnance.