Žofínské fórum představilo nový Národní program podpory cestovního ruchu v regionech
29. 11. 2016
Ve Velkém sále Žofínského paláce na Slovanském ostrově
v Praze se za mediální podpory časopisu Všudybyl 24. října
2016 uskutečnilo 203. Žofínské fórum na téma „Prezentace České
republiky doma i v zahraničí: Ekonomický pohled, příležitost pro
úspěšný byznys, cestovní ruch“. Jeho mluvčími byli náměstkyně
ministryně pro místní rozvoj pro řízení sekce regionálního rozvoje
Klára Dostálová, generální ředitelka České centrály cestovního
ruchu – CzechTourism Monika Palatková, generální ředitel Českých center
Jan Závěšický, ředitel odboru mezinárodní vztahy a komunikace České
exportní banky Petr Križan, předseda představenstva Českého Aeroholdingu
Václav Řehoř, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR a viceprezident
Svazu obchodu a cestovního ruchu Václav Stárek, ředitelka Pražské
informační služby – Prague City Tourism Nora Dolanská, předseda Svazu
historických sídel Čech, Moravy a Slezska Libor Honzárek, manažer turismu a
tradic Plzeňského Prazdroje Rudolf Šlehofer a zástupkyně ředitele odboru
Mezinárodních vztahů a komunikace České exportní banky Jana
Bizoňová.
První z mluvčích, náměstkyni Kláru Dostálovou, jsem při
té příležitosti oslovil: Paní inženýrko, po zahájení
203. Žofínského fóra moderátorem Jiřím Vaníčkem jste přednesla první
příspěvek.
Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj je v této zemi
hlavním kompetenčním gestorem cestovního ruchu, tak se to asi ode mne
očekávalo. Nicméně byla jsem jen jednou z řady odborníků ze sféry
oborů a činností napojených na tržní platformu cestovního ruchu,
s nimiž se téměř denně její problematikou zabýváme. To, co Ministerstvo
pro místní rozvoj aktuálně po delším vyjednávání s nimi spustilo, je
nový program podpory cestovního ruchu v regionech. Je to svým způsobem
převratný program, protože je postaven na bázi motivace. Ministerstvu pro
místní rozvoj jde o to, aby si všichni uvědomili, že kroky směřující
ke zvyšování výkonnosti tržní platformy cestovního ruchu (domácího
cestovního ruchu a incomingu), tedy i výkonnosti lokálních mikroekonomik a
od toho se odvíjejícího vytváření pracovních míst (nezřídka
v regionech neoplývajících mnoha pracovními příležitostmi a velkou
kupní silou), nejsou pouze věcí státu. Že je potřeba, aby k ní
přispívaly i samosprávná území, města a obce. Zkrátka tam, kde to tak
je, odbourávat status quo: že když se nechce, je to horší, než když se
nemůže. Motivovat k hledání cest, jak na svá území dostávat co nejvíc
turistů, výletníků, návštěvníků atd. (spotřebitelů z vnějších
ekonomických systémů) a jak vytvářet prostor pro to, aby se kupní síla,
kterou reprezentují, uplatňovala právě u nich doma. Tedy jak je motivovat a
směrovat na místní atraktivity a jak pro ně (a samozřejmě i pro stálé
obyvatele tamních měst a obcí) vytvářet zajímavé eventy. Pilotní
ročník jsme proto odstartovali stejně velkým finančním příspěvkem do
podpory rozvoje cestovního ruchu, jaký do něj krajské samosprávné celky
vložily v roce 2015 nebo 2016. Takže stejně velký finanční příspěvek
teď do podpory výkonnosti tržní platformy cestovního ruchu v regionech
vkládá stát. Do budoucna bychom chtěli vstupovat až do sféry
destinačního managementu a podpořit tendence investovat finanční
prostředky získávané formou místních poplatků od příchozích hostů a
turistů do podpory cestního ruchu v místech a regionech, kde jsou
vybírány. Úmyslně zdůrazňuji: „podpořit tendence“, protože
o cílení využití peněz z místních daní budou vždycky rozhodovat
tamní samosprávy.
V minulém vydání Všudybylu předseda Svazu měst a obcí
František Lukl na toto téma říká: „K tomu, aby mohly být z veřejných
zdrojů podporovány aktivity společností destinačního managementu, je
záhodno vytvořit právní rámec. Neříkám, že je nutné přijmout zákon
na podporu cestovního ruchu. Vím, že resortní ministerstvo je k tomu
skeptické. Nepotřebujeme papír pro papír! Avšak je dobré dát na vědomí
pravidla, s jakou podporu při jakém postupu je možné ze strany státu
počítat.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz,
článek „SMO na Nové hedvábné stezce“.)
K zákonu o cestovním ruchu se Ministerstvo pro místní rozvoj
vyjadřovalo už několikrát. Zákon je normativ! Takže je nutné nejdřív
zjistit, co je potřeba v oblasti cestovního ruchu regulovat. Jestli by se
zákon měl dělat pouze kvůli tomu, aby bylo zajištěno financování, tak
tady stát může přijít s dotačními prostředky, což Ministerstvo pro
místní rozvoj udělalo. Zároveň budeme i nadále podporovat marketingové
aktivity v regionech, tedy činnost označovanou jako destinační management
tak, aby na sebe synergicky navazovala hierarchie: stát (myšleno
CzechTourism), krajské DMC (společnosti destinačního managementu) a
oblastní DMC. Pokud Ministerstvo pro místní rozvoj zjistí, že je tato
součinnost nedostačující, a objeví se oblast, která bude vyžadovat
normativní regulaci, tak se tím začneme zabývat. Avšak mít bezzubý zákon
bez povinností a sankcí za jejich neplnění, to by bylo pouze zaplevelování
legislativy České republiky. Spolupracovat na partnerské bázi a vzájemně
komunikovat jde v Česku určitě i bez zákonu.
Navštěvovanost toho kterého trhu, ať je to největší
světová burza, turistická destinace, nebo jarmark v „Hornej Dolnej“ (a
cestovní ruch je univerzální tržní platformou orientovanou na mobilní
kupní sílu příchozích spotřebitelů cestovatelů, turistů, výletníků,
hostů, obchodní klientely apod.) je pro jeho výkonnost zásadní devízou.
Paní náměstkyně, stoupá, nebo klesá obliba, respektive navštěvovanost
regionů České republiky coby turistických destinací?
Domácí i příjezdový cestovní ruch jsou v Česku určitě na
vzestupu. Napomáhá tomu nejen činnost agentury CzechTourism a dalších
institucí, ale i situace ve světě. Česká republika je řazena do první
pětice nejbezpečnějších turistických destinací. Česko je unikátní
i tím, že jsme středoevropskou zemí oplývající nezměrným množstvím
atraktivit (a bohužel, pokud je z nich k hospodářským aktivitám v rámci
cestovního ruchu využíváno deset procent, tak je to moc). V současné
době čím dál větší množství cestovatelů z dálných zemí přilétá
do České republiky, která navazuje další nová přímá letecká spojení.
Jedním z našich hlavních úkolů tak je udržet turisty na našem území po
delší dobu, abychom nebyli pouhým „průchoďákem“ či středoevropským
leteckým hubem. Regiony Slezska, Čech a Moravy určitě mají co nabídnout.
A nejen (zatím) dvanáct památek UNESCO. Jednou z ambicí národního
programu podpory cestovního ruchu proto je podpora regionálních
marketingových aktivit. Jak jsem řekla, místa a regiony České republiky
bezesporu mají čím oslovovat turisty. A nejen ty zahraniční. Rovněž
domácí cestovní ruch je Ministerstvem pro místní rozvoj velmi podporovanou
oblastí. Navíc příhraniční regiony mohou některé drobné finance čerpat
i z přeshraničních programů: česko-polských, česko-slovenských,
česko-rakouských, česko-saských či bavorských. Ale vždycky je nutné, aby
si regiony uvědomily „svoje já“. V čem jsou jedinečné. Na co zaměřit
své marketingové aktivity. Na druhou stranu musím říci, že z pozice
státu je určitě nezbytné podporovat zkvalitňování a rozvoj dopravní
infrastruktury. Máme turisticky atraktivní lokality. Typickým příkladem
může být například Lednicko-valtický areál na území jižní Moravy,
avšak je naprosto odrazující, aby cestovatelé proti své vůli trčeli na
„nejdelším parkovišti ve střední Evropě“, na dálnici D1, protože nic
není horšího než negativní reklama, tedy i reference turistů, kteří si
řeknou: „Zážitek pěknej, ale doba strávená na cestě? Naprosto
šílený!“ Takže jednou z cest je i urychlení obnovy a výstavby
silniční a dálniční infrastruktury, podpora regionálních mezinárodních
letišť a železniční přepravy. Zkrátka postarat se o to, jak dostat
turisty co nejkomfortněji do regionů, měst a obcí Slezska, Moravy
a Čech.