Zlatá stezka, její roli pro sbližování kulturně příbuzných regionů vnímám jako velice důležitou
28. 10. 2010
S poslancem Evropského parlamentu panem Pavlem Pocem se
potkáváme v jeho mariánskolázeňské kanceláři 17. srpna
2010.
Pane poslanče, koho v Evropském parlamentu zastupujete?
Svůj volební obvod, kterým je Česká republika. Rád bych ale podotkl, že
úkolem poslance Evropského parlamentu není zastupovat národní zájmy. Od
toho jsou vlády členských států Unie, které mají účinné nástroje
(včetně diplomacie) prosazovat tyto věci v Radě Evropy. Posláním
Evropského parlamentu a jeho poslanců je tvořit takovou legislativu a
podmínky, aby Evropa fungovala jako celek. Každý z europoslanců
samozřejmě při svém rozhodování bere v úvahu národní zájmy, obecně,
myslím, platí, že poslanci z malých zemí více, poslanci z velkých zemí
méně. Je to logické, jakou váhu má v rozhodování Rady ministr
z členské země, která má pár milionů obyvatel? Takže pochopitelně
spolupracujeme jak s ministerstvy, tak se stálým zastoupením, a to poměrně
intenzivně. Český národ ale má bohužel jednu velkou chybu: není dost
sebevědomý. Čeští politici vystupují zbytečně ublíženě a úporně,
místo aby jednali kooperativně a sebevědomě, což vede k úspěchu daleko
častěji než takové to naše poštěkávání a okusování si kotníků.
Jakými atributy by podle vás disponovala Evropská unie coby
Spojené státy evropské?
Byla by to s malou dávkou nadsázky jediná opravdu civilizovaná světová
velmoc. Jakkoli občas trpíme určitou formou sebemrskačství a chronickou
nemocí zveřejňování a zdůrazňování problémů, má Evropa vysoce
rozvinutou infrastrukturu, vzdělanost a tradiční kulturu s úžasným
lidským potenciálem a rozvojové možnosti. Obrovskou pozornost věnuje
oblasti lidských práv a životu svých obyvatel. USA není jenom New York a
Čína není jenom Peking. A kdyby chtěl někdo operovat Japonskem, tak
připomenu, že tato země obohatila světový slovník roztomilým slůvkem
„karoši“. Pro zaryté ekonomy je třeba také poznamenat, že EU
má nejvyšší HDP ze světových ekonomik. V českých médiích se občas
srovnává ekonomická výkonnost USA s některými členskými státy EU, což
je zavádějící. Bylo by záhodno podívat se, jaké má HDP Alabama, Florida
a ostatní státy americké unie, anebo, pokud srovnávat, je třeba srovnávat
HDP Evropské unie s HDP Spojených států amerických, a to už je „trochu
jiná káva“. Já Evropě fandím. Evropa je obrovská dynamická ekonomika, a
pokud se v dohledné době (a já v to doufám) stane členem Evropské unie
Turecko, bude to naprosto úžasný celek, jakkoliv se diskutuje o tom, jak
veliké jsou etnické a náboženské a vůbec kulturní bariéry. Ostatně
Konstantinopol už hlavním městem Evropy byla, a právě z této oblasti
k nám byli vyslání Cyril a Metoděj. Věřím, že se to povede a že Evropa
po vstupu Turecka a dalších zemí ještě dále upevní své postavení.
Zmínil jste dvě osobnosti, jež na našem území založily
první křesťanskou diecézi. Ta přetrvala dodnes. Její současný vrcholný
představitel, moravský metropolita arcibiskup Jan Graubner v letošním
čtvrtém vydání Všudybylu v článku: „Dobré srdce se chce rozdělit
s druhými“ (viz www.e-vsudybyl.cz)
mj. řekl: „Když budeme mít správnou hrdost na odkaz minulosti, když
vytvoříme vztah přijetí a otevřenosti, pak mnozí lidé přijdou rádi,
právě proto, protože byli dobře přijati.“ Cyril a Metoděj dali Slovanům
písmo, liturgii v jejich jazyce a výrazně přispěli k rozvoji vzdělanosti
na našem území. Nicméně v současné době v Česku není společenská
poptávka stimulující podporu vzdělanosti, obdobně jako takřka nikdo
neočekává, že by Česko hospodářsky profitovalo ze svých kulturních a
přírodních dispozic a generovalo zahraniční inkaso prostřednictvím
spotřebitelů odjinud – turistů.
Kořeny tohoto problému jsou hluboké. Pokud se mi vybaví nějaké lekce
z regionalistiky, celé území našeho státu se nachází ve středoevropské
oscilační zóně. To je geopolitická situace, kdy se západní vliv vždycky
zastavoval na naší východní hranici a východní, i ten byzantský, na
západní. My Češi jsme si za ta století v této oscilační zóně
vytvořili specifický způsob existence, a v tom je kořen všeho. Na jedné
straně, co všechno dokážeme přežít! Třicetiletou válku, kuponovou
privatizaci a další katastrofy, a ekonomicky se z toho nezhroutit. Na druhou
stranu to z nás udělalo tak trochu „vyčůránky“. Když zvážíte, jak
se ve vyspělejších zemích vrací (rozuměj, investují) peníze
z cestovního ruchu zpátky do tohoto odvětví, aby na stát ještě
masivněji vydělávalo, nebo ze základního výzkumu zpátky do vědy, kdy
firmy čekají, až z něho něco vypadne a honem to aplikují… Ale u nás?
Všemi stranami průřezově zaznívá, že je třeba podporovat hlavně
aplikovaný výzkum, což je tragédie! Ale česká věda je úžasná.
Dokázala přežít i za komunismu, kdy o nás zahraniční vědečtí
kolegové říkávali, že jsme den za světovou vědou. A byla to pravda! Tak
i dnes, pokud se díváte na celou řadu vědeckých pracovišť, dosahujeme
špičkových výsledků takřka „na koleně“. Česká věda je úžasná, a
stejně tak i dispozice Česka z hlediska cestovního ruchu. Jedna z jeho
bolestí je „zlatokopectví“, na něž poukazoval (když už jste citoval
církevní autoritu) ve druhém vydání letošního Všudybylu český vrchní
rabín Efraim K. Sidon, když řekl: „…i Češi očekávají, že jim
turisté přinesou peníze. Ale u nás jim za to chceme dát co nejméně nebo
v podstatě nic.“ Stávající situaci českého cestovního ruchu ve
srovnání s rakouským alegorizoval připodobněním: „Protivné hospody
zejí prázdnotou a příjemné, ač nejsou hned za rohem, praskají ve
švech.“ (viz www.e-vsudybyl.cz,
článek: „Následovat Praotce Abrahama v jeho pohostinnosti“). Pokud se
podívám na město, které miluji, na Mariánské Lázně, kde trávím
většinu času a mám poslaneckou kancelář, tak ony potřebují především
místa, kam by se chodilo. Externality. Něco, co třeba samo peníze přímo
nevydělává, ale co do tohoto lázeňského města přitáhne návštěvníky.
Problém je ten, že není nikdo, kdo by do nich investoval. A ten, kdo to
zkusí, je odsouzen k zániku, protože externality samy o sobě zpravidla
nevydělávají. To je např. historie největší současné atraktivity
Mariánských Lázní – Miniaturparku Boheminium, zdejších léčivých
pramenů nebo lázeňských parků. Přitom, pokud si vezmete, že největší
mariánskolázeňský podnikatelský subjekt Léčebné lázně Mariánské
Lázně, a.s., které vydělávají docela slušné peníze, místo aby je tady
masivně reinvestoval (oni tu sice reinvestují, ale zdaleka ne tolik, kolik by
mohly a kolik by si místo jejich působení zasloužilo). V jejich majetku je
zničený lázeňský dům Eduard (dříve Kavkaz), zbudovaný kvůli
anglickému králi Eduardu VII., který v něm při každém ze svých devíti
léčebných pobytů v Mariánských Lázních přebýval, a bydlel v něm
i americký spisovatel Mark Twain aj. V majetku Léčebných lázní je
i vřed Mariánek – Arnika… Takové to sobectví, kdy myšlení řady
zdejších podnikatelů končí na prahu jejich podniku, vede do
špatných konců.
A přitom tyto tzv. externality a pověst daného místa včetně
využívání povědomí, které slavné osobnosti si jej oblíbily a
navštěvovaly (u Mariánek např. Thomas Alva Edison, Fjodor Michajlovič
Dostojevskij, Rudyard Kipling, již zmiňovaný Mark Twain, Maxim Gorkij, Franz
Kafka, Johann Wolfgang Goethe, Frederic Chopin, Johann Strauss, Richard Wagner,
Franz Josef I., Tomáš Garrigue Masaryk, Sigmund Freud, první kosmonaut světa
Jurij Alexejevič Gagarin i první kosmonaut z jiné země než USA a
Rusko –Vladimír Remek), to jsou důvody, proč se to které místo lidé
rozhodnou navštívit.
Pro mne, z hlediska mé profese (jako přírodovědec a povoláním
zahradník), jsou takovým hodně otřesným příkladem, mariánskolázeňské
parky. Základní věhlas Mariánek vznikl na pramenech, ale také na geniální
koncepci Václava Skalníka, který neměl po ruce moře a chtěl vytvořit
lázeňské letovisko. Jako moře tedy myšlenkově uchopil okolní lesy a
z parků vytvořil pobřeží. Když se podíváte na letecký snímek
Mariánek, má podobnou strukturu. Horní část lázní je něco jako
francouzské Nice, kdy moře lesa, ve kterém se koupe, navazuje na město
rozsáhlou pláží, kterou tvoří parky. Geniální koncept. Jeho jádro tady
ještě je. Ale problém je, že údržba lázeňských parků je strašně
podfinancovaná. Nechce se pochopit, že park není jen místo, kde roste
tráva, a když se poseká, je to dobrý… To není dobré! Park je dynamická
struktura, a ta se musí udržovat tak, aby její změny v čase nevedly
k sebedestrukci. Není možné, aby všude byly stejně staré stromy.
S parkem se musí pracovat a investovat do něho. Tohle je záležitost pro mne
absolutně srdeční. Když jsem ještě dělal na mariánskolázeňské
radnici, nechal jsem udělat rozsáhlou studii lázeňských parků
i z hlediska jejich financování. A tehdy, v roce 1997, byla cena za
standardní údržbu 150 ha parků cca 19,5 milionu korun. Tím myslím nejen
posekat trávu, ale dělat to, co je třeba. Ostatně vezměte si, jak vypadá
úprava i toho nejobyčejnějšího golfového roofu. To není, že se jenom
poseká. Musí se hnojit, provzdušňovat atd. Tady se s trávníky dělá to,
že se pouze sečou. A když jsou peníze, tak dvakrát za měsíc, což
přesto není dostatečná péče… Kdyby se někdo podíval, kolik
v Mariánkách bylo okrasných záhonů, v jaké struktuře, jak
neuvěřitelně nádherné… V Karlových Varech o ně stále velmi slušně
pečují. Tady ne! Když ještě byla mariánskolázeňská kolonáda
lázeňskou kolonádou a ne dnešní shoping mall, visely v jejích obloucích
orchideje. Městské zahradnictví mělo skleníky, kde byly palmy (rovněž ty
už také z Mariánek zmizely) a krom nich desítky a desítky košů
s orchidejemi. Měly velikánské květy a úžasně voněly. O to všechno
už Mariánky přišly. Celkové výdaje na městkou zeleň v roce 2010 jsou
necelých 14 milionů korun. To považuji za tragédii, protože dnes se
lázeňské parky vyhospodařují.
Sousední Německo je v tom dál, a vznikají tam zajímavá sdružení.
V roce 2006 tak zahájila činnost Kulturní instituce v Amberku, která se
zabývá obnovou věhlasu „Zlaté stezky“. Císař Karel IV. ženivše se a
bojovavše, zabral Falcko pomalu až k Norimberku. A jak odtamtud jezdil do
Prahy, vznikla „Zlatá stezka“ jako obchodní a kulturní jednotící prvek,
a to je věc která má z hlediska cestovního ruchu význam. Její roli
z hlediska Evropy pro sbližování kulturně příbuzných regionů vnímám
jako velice důležitou.