Získávat další letecké dopravce
31. 08. 2011
Ing. Jan Andrlík
Dokončením dálniční přípojky pardubické letiště velmi zatraktivní. Dálniční přivaděč začíná půldruhého kilometru od našeho letiště a de facto končí až v Praze na Černém Mostě. Takže tuto trasu lze zvládnout za necelou hodinu. To je čas srovnatelný i s tím, za jak dlouho se lze dostat z Ruzyňského letiště do centra Prahy. Navíc rychlost odbavení v Pardubicích vyrovnává další časové ztráty. Naše letiště zatraktivňuje nejen dálnice, ale i to, že se Pardubice nacházejí na páteřním železničním koridoru. Spojení jak na východ, tak na západ je rychlíky zajišťováno každou třičtvrtěhodinku, takže není žádný problém být za hodinu v centru Prahy.
Rozhovor s předsedou představenstva East Bohemian Airport, a.s.
Ing. Janem Andrlíkem jsem 7. června 2011 zahájil konstatováním, že
letošní rok slavíme stoleté jubileum českého dopravního
letectví.
Ano, ačkoliv první let Jana Kašpara se tady v Pardubicích uskutečnil
o rok dříve. Před sto lety se konal jeho památný přelet mezi Pardubicemi
a Chuchlí. Pro pardubické letiště to má velký význam. Před zahájením
naší Aviatické pouti byl záměr přelet zopakovat. Replika letounu Blériot
měla odstartovat pod Kunětickou horou a doletět do Chuchle. Avšak silný
vítr to překazil. Kdyby se totiž pilot, pan Mára, pokusil odstartovat,
zřejmě by nedoletěl do Prahy, ale přistál někde ve Vysokém Mýtě
nebo v Žilině. Na tento typ stroje opravdu nebylo dobré počasí. Nicméně
Aviatická pouť, pokud to podmínky dovolí, nesmí být bez příletu
Kašparova Blériotu. Byla koncipována tak, aby připomněla i začátek
českého letectví. Blériot odstartoval z Chrudimi a coby zbloudilý letoun
přistál v Pardubicích. Jeho pilot potom spolumoderoval zbývající letecké
produkce. Velmi zajímavým způsobem komentoval vývoj a přiblížil divákům
fascinačně rychlý pokrok letectví, který se během oněch sta
let udál.
Pardubické letiště je atraktivní nejen bohatou historií, ale
i tím, že zkvalitňujete jeho parametry. Zůstane pasažérům privilegium
bezplatného parkování automobilů?
Ano, i nadále u nás budou parkovat zdarma. Je to jeden z bonusů pro ty,
kdo od nás odlétají. Auta odstaví v areálu letiště. Takže na mnohem
bezpečnějším místě než někde ve městě.
Současná modernizace vašeho letiště se zabývá technickým
zázemím.
Děláme opatření, abychom vytvořili lepší podmínky pro pohyb letadel na
odbavovací ploše a zefektivnili nasazení odbavovacích prostředků. Tomu
všemu bude sloužit nové technické zázemí. I k tomu, abychom mohli
zvýšit kapacitu zásob pohonných hmot a provozovat palivové hospodářství
na nejmodernější úrovni. Nejen co se týká bezpečnosti, ale
i ekologických aspektů. Pak už, jako „třešinku na dortu“, bude stačit
postavit nový terminál a budeme velmi moderním evropským regionálním
letištěm.
Co na adresu leteckých dopravců?
Naší snahou je získávat další letecké dopravce. Zájem o letecké
společnosti z Východu stále trvá. To, že se k nám několikrát týdně
létá z Moskvy, že se chystáme opět rozlétat Petrohrad a máme velký
zájem o Ukrajinu, není žádné tajemství. Nemenší akviziční aktivity
vyvíjíme směrem na Západ, protože bychom rádi přivítali i dopravce,
kteří budou prostřednictvím pardubického letiště Českou republiku
propojovat na druhou stranu. Jednání rozhodně nejsou jednoduchá, avšak
každé další letecké spojení bude mít pro Pardubický kraj hospodářsky
synergický přínos. Samozřejmě, podle toho, jak velkou kupní sílu přivede
na náš vnitřní trh a kolik poptávka těchto nových
spotřebitelů-pasažérů po službách a výrobcích vygeneruje další
pracovní místa. Aby se pro lety do Pardubic dařilo získávat další
přepravce, na to je, samozřejmě, třeba spojit síly všech, kdo mají zájem
o hospodářský rozkvět východních Čech. Ekonomické možnosti naší
akciové společnosti, jež pardubické letiště provozuje, jsou totiž hodně
limitované. Jsme firmou, která svůj provoz, a tedy i expanzi, musí
financovat z vlastních zdrojů. Nejsme dotováni ani majiteli a ani
státem.