Menu

Zimní pára na Šumavě

04. 05. 2002

„Winterdampf im Böhmerwald“
Cestovní kancelář IGE Bahntouristik z Hersbrucku ve spolupráci s Cestovní kanceláří Českých drah pořádala ve dnech 9.-12. února 2002 turistický program – jízdu zvláštním parním vlakem. Letošní jízda pro více než dvě stě klientů s názvem „Winterdampf im Böhmerwald“ navázala na dvě akce v letech 1999 – „Zimní pára v Krkonoších“ a 2001 – „Zimní pára na Šumavě“. Oproti loňskému roku byl program rozšířen o jeden den. Zúčastnil se jej štáb SWR, který poprvé natáčel v České republice jeden díl televizního seriálu Eisenbahn-Romantik. Komplexnímu dodavateli služeb na českém území, Českým drahám, tak byla dána možnost účinně propagovat Českou republiku, její krásně romantické tratě a parní lokomotivy nejen v Německu, ale i v ostatních zemích světa.

České dráhy bodovaly
České dráhy prostřednictvím své Cestovní kanceláře zajistily kompletní železniční program na tratích Českých drah a Jindřichohradeckých místních drah, včetně vypracování návrhů jízdních řádů a výběru zastávek na fotografování. Cestovní kancelář Českých drah sama zajistila uhlí pro některé parní lokomotivy, zbrojení vodou od hasičů, střežení vlaku a mnoho dalších záležitostí včetně režie celého železničního programu. Vypracovala a vyrobila 52stránkovou brožuru, určenou pro účastníky této akce. V brožuře byl program akce, popis projížděných tratí, lokomotiv, jejich technické údaje, jízdní řády, náčrtky a obsáhlý popis přírodních, zeměpisných a historických zajímavostí. Mimo železniční program dále zajišťovala ubytování, stravování, průvodce, transfery autobusem, slavnostní úvodní večer, směnárnu atd.

Sobota 9. února
Zvláštní vlak složený ze čtyř osobních a jednoho jídelního vozu DB-Nostalgie vyjel krátce po sedmé hodině ranní ze Stuttgartu. Těsně před čtvrt na jednu zastavila motorová lokomotiva DB v přechodové stanici Furth im Wald na německém území. Motorovou lokomotivu vystřídala parní 475.111. Po fotografování obou lokomotiv vlak vyjel k českému území. Trasa s několika zastávkami směřovala z České Kubice přes Plzeň, kde lokomotiva dozbrojila vodu, Nepomuk a Strakonice. Do Českých Budějovic vlak dorazil v 18:45. Zde klienty čekal autobusový transfer do hotelu Gomel, který se stal na tři noci jejich domovem. V Gomelu je přivítala jihočeská dechovka a tradiční česká večeře. A vlakovou soupravu? Ta byla vyčištěna a dozbrojena vodou. Parní lokomotiva pak odjela do depa, kde dobrala vodu a uhlí.

Neděle 10. února
Sluneční rozbřesk zvěstoval krásný den. V 07:47 zvláštní vlak tažený parní lokomotivou 475.111 vyjel směr Veselí nad Lužnicí a Jindřichův Hradec. Těsně před Veselím došlo k závadě na ojničním ložisku lokomotivy. „Šlechtična“ ještě pomalou rychlostí vtáhla vlak v 08:35 do stanice. Další jízda ale nebyla možná. Jak to pochopí objednavatel? Turisté a televizní štáb?

Ještě zasvěcenější debaty
Okamžitě bylo rozhodnuto o nahrazení parní lokomotivy některou z elektrických, odstavených v depu. To se za vynikající spolupráce strojvedoucích z lokomotivy 475.111, pracovníků provozní jednotky Veselí nad Lužnicí a železniční stanice velmi rychle zdařilo. Tažen náhradní lokomotivou řady 230 odjel zvláštní vlak o deváté hodině z Veselí nad Lužnicí do Jindřichova Hradce. Časový program byl dodržen. Účastníci jízdy sice přišli o dvě zastávky na fotografování a 26 km jízdy s parní trakcí, ale jejich reakce byly pozitivní. Mimořádná událost jim byla vítanou záminkou k tomu, aby ještě zasvěceněji debatovali a vzájemně se oslňovali hloubkou vědomostí o svém milovaném hobby. Velmi kladně pak hodnotili bleskové vyřešení situace.

Jindřichohradecké místní dráhy
Po příjezdu do Jindřichova Hradce následoval přestup na úzkorozchodnou železnici Jindřichohradeckých místních drah, a.s. Zde byly, s ohledem na počet účastníků, připraveny dva vlaky. První vedený parní lokomotivou U 47.001 a druhý motorovou lokomotivou TU 47.0020. Oba směřovaly do Obrataně. V Kamenici nad Lipou se parní lokomotiva s motorovou lokomotivou v čele vlaků vyměnily. Během jízdy bylo připraveno velké množství zastávek pro fotografy. Bohatý program na úzkokolejkách JHMD se podařilo dodržet přesně podle časového harmonogramu.

Z Obrataně do Tábora
V Obratani turisté přestoupili zpět do již přistaveného zvláštního vlaku, jehož souprava tažená parní lokomotivou 464.102 mezitím absolvovala prázdnou jízdu přes Veselí nad Lužnicí a Tábor. Tentýž den byla po vlastní ose do Českých Budějovic přepravována parní lokomotiva 464.202 tak, aby mohla v pondělí ráno zastoupit poškozenou 475.111. V 15:15 se zvláštní vlak vydal z Obrataně do Tábora. V průběhu jízdy se uskutečnily dvě fotozastávky. V Táboře měli turisté možnost navštívit depo a vychutnat činnost na parních lokomotivách, jako je plnění vodou z vodního jeřábu, otáčení lokomotiv atd. Krátce po osmnácté hodině odjel vlak z Tábora. Do Českých Budějovic dorazil přesně podle jízdního řádu v 19:17.

Pondělí 11. února
Na třetí den byla připravena velká jízda srdcem Šumavy. V 07:47 vyráží zvláštní vlak vedený lokomotivou 464.202, na postrku s lokomotivou 464.102, směr Český Krumlov, kam dorazil krátce před půl desátou. Zde lokomotivy dobraly vodu od hasičů. Lokomotiva 464.102 přejela na přípřež. Drobné technické problémy ale způsobily více než půlhodinové zpoždění. Vynikající jízdou obou lokomotiv a operativním řešením situace prostřednictvím dispečera dorazil vlak do Volar se zpožděním pouhých deseti minut. Mohl se tak uskutečnit jeden z vrcholů dne, závody obou lokomotiv s vlaky ve stanici Volary, přísně střežený drobnohledem desítek kamer i fotoaparátů a železničních předpisů Českých drah.

Na úpatí Boubína
Ve Volarech lokomotivy dozbrojily uhlí. Dobraly vodu a s mírným zpožděním vyrazily směr Kubova Huť. Obě 464 v čele vlaku hravě zvládaly 25‰ stoupání, ztížené značně nepříznivými adhezními podmínkami. Okolo 15. hodiny zněl na úpatí Boubína v hlubokých šumavských lesích nádherný parní koncert. Pro všechny zúčastněné i náhodně přihlížející byl ohromným zážitkem. Krátce po čtvrt na čtyři zvláštní vlak zastavil na střeše Českých drah, v nejvýše položené železniční stanici v České republice. Kubova Huť je v nadmořské výšce 995 m n.m. Po vykřižování s pravidelným vlakem následovalo fotografování. Po něm lokomotiva 464.202 přešla z přípřeže na postrk. Ještě pár minut a vlak sjíždí po lesnatých úbočích do Vimperka, kde lokomotivy opětovně dobírají vodu a dále údolím Volyňky do Strakonic. Zde, za hluboké tmy, následuje poslední doplnění vody do žíznivých strojů. Vlak pokračuje směr České Budějovice. Končí třetí a nejdelší den.

Úterý 12. února
Opět se má představit lokomotiva 475.111. Podařilo se ji opravit? Nebo bude nutné náhradní řešení? Ve spolupráci s ŽOS České Velenice se podařilo závadu odstranit, a tak již tradičně v 07:47 odjíždí 475.111 se zvláštním vlakem směr Horažďovice předměstí. Zde na přípřež nastupuje klatovská 534.0432. Společně se v čele vlaku vydávají do Klatov. Na nádherné transverzálce se oba stroje představí během několika fotozastávek. U Horažďovic, v Žichovicích pod Rabím a u Mokrosuk. V Malonicích pak strojvedoucí zavřou regulátory obou lokomotiv a vlak majestátně sjíždí nádhernou krajinou do Klatov. Zde 534.0432 odjede do depa dozbrojit vodu a 475.111 vlak definitivně opouští, aby se strojně vrátila domů do Plzně. Lokomotiva a její osádka jsou mohutně pozdravováni účastníky akce. Ve 12:50 se zvláštní vlak vedený již pouze 534.0432 vydává na další jízdu. Ještě dvakrát defiluje „Kremák“ před fotoaparáty u Pocinovic a Dobříkova, než na krátkou chvíli zastaví v Domažlicích, aby se připravil na poslední kilometry do Brodu v Lesích. Je 15 hodin. Zvláštní vlak zastavuje ve Furth im Wald. Program zajišťovaný Cestovní kanceláří Českých drah končí. Následují srdečná rozloučení, děkování účastníků za výborně připravenou akci. Ještě se vystřídají lokomotivy a o půl čtvrté zvláštní vlak odjíždí, opět tažený motorovou lokomotivou DB, směr Stuttgart. 534.0432 mu zahouká na pozdrav a pak se sama vydává zpět domů do Čech, do domovské topírny v Klatovech.


www.cdrail.cz/CKCD

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001