Zimní pára na Šumavě
04. 05. 2002
„Winterdampf im Böhmerwald“
Cestovní kancelář IGE Bahntouristik z Hersbrucku ve spolupráci s Cestovní
kanceláří Českých drah pořádala ve dnech 9.-12. února 2002 turistický
program – jízdu zvláštním parním vlakem. Letošní jízda pro více než
dvě stě klientů s názvem „Winterdampf im Böhmerwald“ navázala na dvě
akce v letech 1999 – „Zimní pára v Krkonoších“ a 2001 –
„Zimní pára na Šumavě“. Oproti loňskému roku byl program rozšířen
o jeden den. Zúčastnil se jej štáb SWR, který poprvé natáčel v České
republice jeden díl televizního seriálu Eisenbahn-Romantik. Komplexnímu
dodavateli služeb na českém území, Českým drahám, tak byla dána
možnost účinně propagovat Českou republiku, její krásně romantické
tratě a parní lokomotivy nejen v Německu, ale i v ostatních
zemích světa.
České dráhy bodovaly
České dráhy prostřednictvím své Cestovní kanceláře zajistily kompletní
železniční program na tratích Českých drah a Jindřichohradeckých
místních drah, včetně vypracování návrhů jízdních řádů a výběru
zastávek na fotografování. Cestovní kancelář Českých drah sama zajistila
uhlí pro některé parní lokomotivy, zbrojení vodou od hasičů, střežení
vlaku a mnoho dalších záležitostí včetně režie celého železničního
programu. Vypracovala a vyrobila 52stránkovou brožuru, určenou pro
účastníky této akce. V brožuře byl program akce, popis projížděných
tratí, lokomotiv, jejich technické údaje, jízdní řády, náčrtky a
obsáhlý popis přírodních, zeměpisných a historických zajímavostí. Mimo
železniční program dále zajišťovala ubytování, stravování, průvodce,
transfery autobusem, slavnostní úvodní večer, směnárnu atd.
Sobota 9. února
Zvláštní vlak složený ze čtyř osobních a jednoho jídelního vozu
DB-Nostalgie vyjel krátce po sedmé hodině ranní ze Stuttgartu. Těsně před
čtvrt na jednu zastavila motorová lokomotiva DB v přechodové stanici Furth
im Wald na německém území. Motorovou lokomotivu vystřídala parní
475.111. Po fotografování obou lokomotiv vlak vyjel k českému území.
Trasa s několika zastávkami směřovala z České Kubice přes Plzeň, kde
lokomotiva dozbrojila vodu, Nepomuk a Strakonice. Do Českých Budějovic vlak
dorazil v 18:45. Zde klienty čekal autobusový transfer do hotelu Gomel,
který se stal na tři noci jejich domovem. V Gomelu je přivítala jihočeská
dechovka a tradiční česká večeře. A vlakovou soupravu? Ta byla
vyčištěna a dozbrojena vodou. Parní lokomotiva pak odjela do depa, kde
dobrala vodu a uhlí.
Neděle 10. února
Sluneční rozbřesk zvěstoval krásný den. V 07:47 zvláštní vlak tažený
parní lokomotivou 475.111 vyjel směr Veselí nad Lužnicí a Jindřichův
Hradec. Těsně před Veselím došlo k závadě na ojničním ložisku
lokomotivy. „Šlechtična“ ještě pomalou rychlostí vtáhla vlak v 08:35
do stanice. Další jízda ale nebyla možná. Jak to pochopí objednavatel?
Turisté a televizní štáb?
Ještě zasvěcenější debaty
Okamžitě bylo rozhodnuto o nahrazení parní lokomotivy některou
z elektrických, odstavených v depu. To se za vynikající spolupráce
strojvedoucích z lokomotivy 475.111, pracovníků provozní jednotky Veselí
nad Lužnicí a železniční stanice velmi rychle zdařilo. Tažen náhradní
lokomotivou řady 230 odjel zvláštní vlak o deváté hodině z Veselí nad
Lužnicí do Jindřichova Hradce. Časový program byl dodržen. Účastníci
jízdy sice přišli o dvě zastávky na fotografování a 26 km jízdy
s parní trakcí, ale jejich reakce byly pozitivní. Mimořádná událost jim
byla vítanou záminkou k tomu, aby ještě zasvěceněji debatovali a
vzájemně se oslňovali hloubkou vědomostí o svém milovaném hobby. Velmi
kladně pak hodnotili bleskové vyřešení situace.
Jindřichohradecké místní dráhy
Po příjezdu do Jindřichova Hradce následoval přestup na úzkorozchodnou
železnici Jindřichohradeckých místních drah, a.s. Zde byly, s ohledem na
počet účastníků, připraveny dva vlaky. První vedený parní lokomotivou
U 47.001 a druhý motorovou lokomotivou TU 47.0020. Oba směřovaly do
Obrataně. V Kamenici nad Lipou se parní lokomotiva s motorovou lokomotivou
v čele vlaků vyměnily. Během jízdy bylo připraveno velké množství
zastávek pro fotografy. Bohatý program na úzkokolejkách JHMD se podařilo
dodržet přesně podle časového harmonogramu.
Z Obrataně do Tábora
V Obratani turisté přestoupili zpět do již přistaveného zvláštního
vlaku, jehož souprava tažená parní lokomotivou 464.102 mezitím absolvovala
prázdnou jízdu přes Veselí nad Lužnicí a Tábor. Tentýž den byla po
vlastní ose do Českých Budějovic přepravována parní lokomotiva
464.202 tak, aby mohla v pondělí ráno zastoupit poškozenou
475.111. V 15:15 se zvláštní vlak vydal z Obrataně do Tábora.
V průběhu jízdy se uskutečnily dvě fotozastávky. V Táboře měli
turisté možnost navštívit depo a vychutnat činnost na parních
lokomotivách, jako je plnění vodou z vodního jeřábu, otáčení lokomotiv
atd. Krátce po osmnácté hodině odjel vlak z Tábora. Do Českých
Budějovic dorazil přesně podle jízdního řádu v 19:17.
Pondělí 11. února
Na třetí den byla připravena velká jízda srdcem Šumavy. V 07:47 vyráží
zvláštní vlak vedený lokomotivou 464.202, na postrku s lokomotivou 464.102,
směr Český Krumlov, kam dorazil krátce před půl desátou. Zde lokomotivy
dobraly vodu od hasičů. Lokomotiva 464.102 přejela na přípřež. Drobné
technické problémy ale způsobily více než půlhodinové zpoždění.
Vynikající jízdou obou lokomotiv a operativním řešením situace
prostřednictvím dispečera dorazil vlak do Volar se zpožděním pouhých
deseti minut. Mohl se tak uskutečnit jeden z vrcholů dne, závody obou
lokomotiv s vlaky ve stanici Volary, přísně střežený drobnohledem
desítek kamer i fotoaparátů a železničních předpisů
Českých drah.
Na úpatí Boubína
Ve Volarech lokomotivy dozbrojily uhlí. Dobraly vodu a s mírným zpožděním
vyrazily směr Kubova Huť. Obě 464 v čele vlaku hravě zvládaly 25‰
stoupání, ztížené značně nepříznivými adhezními podmínkami. Okolo
15. hodiny zněl na úpatí Boubína v hlubokých šumavských lesích
nádherný parní koncert. Pro všechny zúčastněné i náhodně
přihlížející byl ohromným zážitkem. Krátce po čtvrt na čtyři
zvláštní vlak zastavil na střeše Českých drah, v nejvýše položené
železniční stanici v České republice. Kubova Huť je v nadmořské
výšce 995 m n.m. Po vykřižování s pravidelným vlakem následovalo
fotografování. Po něm lokomotiva 464.202 přešla z přípřeže na postrk.
Ještě pár minut a vlak sjíždí po lesnatých úbočích do Vimperka, kde
lokomotivy opětovně dobírají vodu a dále údolím Volyňky do Strakonic.
Zde, za hluboké tmy, následuje poslední doplnění vody do žíznivých
strojů. Vlak pokračuje směr České Budějovice. Končí třetí a
nejdelší den.
Úterý 12. února
Opět se má představit lokomotiva 475.111. Podařilo se ji opravit? Nebo bude
nutné náhradní řešení? Ve spolupráci s ŽOS České Velenice se
podařilo závadu odstranit, a tak již tradičně v 07:47 odjíždí
475.111 se zvláštním vlakem směr Horažďovice předměstí. Zde na
přípřež nastupuje klatovská 534.0432. Společně se v čele vlaku
vydávají do Klatov. Na nádherné transverzálce se oba stroje představí
během několika fotozastávek. U Horažďovic, v Žichovicích pod Rabím a
u Mokrosuk. V Malonicích pak strojvedoucí zavřou regulátory obou lokomotiv
a vlak majestátně sjíždí nádhernou krajinou do Klatov. Zde
534.0432 odjede do depa dozbrojit vodu a 475.111 vlak definitivně opouští,
aby se strojně vrátila domů do Plzně. Lokomotiva a její osádka jsou
mohutně pozdravováni účastníky akce. Ve 12:50 se zvláštní vlak vedený
již pouze 534.0432 vydává na další jízdu. Ještě dvakrát defiluje
„Kremák“ před fotoaparáty u Pocinovic a Dobříkova, než na krátkou
chvíli zastaví v Domažlicích, aby se připravil na poslední kilometry do
Brodu v Lesích. Je 15 hodin. Zvláštní vlak zastavuje ve Furth im Wald.
Program zajišťovaný Cestovní kanceláří Českých drah končí.
Následují srdečná rozloučení, děkování účastníků za výborně
připravenou akci. Ještě se vystřídají lokomotivy a o půl čtvrté
zvláštní vlak odjíždí, opět tažený motorovou lokomotivou DB, směr
Stuttgart. 534.0432 mu zahouká na pozdrav a pak se sama vydává zpět domů
do Čech, do domovské topírny v Klatovech.