Že nám chybí celá míle
22. 03. 2001
• Značka Čedok je v Německu dobře zavedená • letošní stánek M.I.P. zatím nejlepší • Česká republika ve fázi expanze • mezi adepty na přijetí do Evropské unie jsme pozadu • máme sklon vysvětlovat, že to děláme nejlépe •
Na veletrhu ITB Berlín jsem na české expozici navštívil Dr.Víta Buchtu, ředitele Čedoku Frankfurt. Má žádost o krátké vyjádření pro Všudybyl vyústila v sled zajímavých postřehů, o které se zde s vámi Všudybyl rád podělí.
Čedok je v Německu více než třicet let
Centrálu má ve Frankfurtu nad Mohanem a pobočku v Berlíně. V době, kdy
mnoho klientů bukuje přímo po internetu, není nutné mít v dané zemi
více než jednu či dvě pobočky. V podnikání jde vždy o efektivitu, tedy
o poměřování nákladů a výnosů.Značka Čedok je v Německu natolik
zavedená a akceptovaná klientem, že společnost Čedok bude i nadále
profitovat z její jednaosmdesátileté tradice. Jde jen o to jak dlouho a jak
intenzivně.S tímto stavem ale mohou být spojeny i některé negativní
aspekty. Například zdlouhavá restrukturalizace a osvojování si moderních
způsobů práce založených na standardních informačních technologiích.
Konkurence, která pak staví na zelené louce, je oproti takovýmto firmám
jistým způsobem zvýhodněna svou nezatížeností tradicí.
Situace Čedoku je v Německu stabilizovaná
Máme řadu nových partnerů. Některé jsme i ztratili třeba i díky tomu,
že řada předchozích ředitelů německých zastoupení Čedoku si založila
vlastní firmy či odešla pracovat k jiným a odvedla si s sebou část
klientely. Řada kontaktů odtekla k německým konkurentům – bývalým
partnerům Čedoku. Podařilo se však, a stále se daří, vytvářet nové
slibné vztahy a je jen na Čedoku, jak je bude rozvíjet.
Čím déle mám tu čest umožňovat lidem vzájemnou komunikaci
a zprostředkovávat jim poznávání jiných krajů a mravů, tím více
vnímám destinaci Česko jako obrovskou notoricky promarňovanou šanci. To, co
jinde dohánějí propracovanou propagandou a antipropagandou, či dokonce
strategickou doktrínou státu ( jako např. u našich jižních sousedů),
Česko zvládá jen svojí podstatou – tím, že je. Je to zřejmé i zde na
české expozici na ITB Berlín 2001.
A to je stánek vyrobený MIP tím nejlepším, kterým jsme se kdy na
veletrzích v Německu prezentovali. Česká republika je opravdu v oblasti
turistiky ve fázi expanze. Není však radno hřešit na to, že např.
lázeňská turistika, která prožívá nesmírný boom a Praha, která je
samostatnou kapitolou, se budou prodávat jako samostatné destinace. Proto mne
mrzí, že podpora státu do oblasti cestovního ruchu nebyla a není na
odpovídající úrovni. Doufám ale, že se blýská na lepší časy. Noví
lidé na Ministerstvu pro místní rozvoj panem doktorem Sajdou počínaje a
jinými obdobně smýšlejícími lidmi konče, vzbuzují jistou naději. Chci
tomu alespoň věřit.
Kdyby měl český občan možnost vidět na
veletrzích
(kterých ročně absolvuji 15 – 20 po Německu) expozice Polska a
Maďarska, ale i Mongolska, Rumunska a dalších postkomunistických zemí, asi
by si uvědomil, že jsme ne na třetím místě, ale mnohem více vzadu mezi
adepty na přijetí do Evropské unie. Že nám neustále chybí ne krok, ale
celá míle k úrovni prezentací maďarských a polských sousedů i mnoha
dalších. To mne velmi mrzí. Jako český patriot žijící tři roky
v Německu, hrozně trpím tím, že neustále musím vysvětlovat, že
určité procesy u nás trvají nesrovnatelně déle, než v jiných zemích.
Že v ČR není až tak zle, jak se na prvni pohled zdá, či jak to
prezentují média. Že se zcela jistě srovnáme s určitými požadavky
Evropské unie. Tedy snad…
Devalvujeme se do role státu, kde služby poskytujeme neochotně,
neprofesionálně.
Mám takový dojem, že my Češi, máme neustále sklon všem vysvětlovat, že
to děláme nejlépe. Služba zákazníkovi je v mnoha případech lidmi
pracujícími ve službách buď nepochopena nebo vnímána zcela jinak. Často
se jeví jako obtěžování bytosti, která službu poskytuje. Jsme pověstní
tím, že se neustále snažíme člověka jaksi doběhnout či dokonce
podvést – poskytnout mu službu, která není hodnověrná. V Německu
obvyklý termín Preisleistungsverhältnis neboli vyváženost ceny a kvality
je u nás v řadě případů opravdu diskutabilní. A to i ve výše
zmíněných prioritních turistických destinacích v České republice.
To, co říkáte, mne přivádí k pozitivní úvaze
o nečerpaných rezervách. Bohužel, až se rozhoupeme a stát začne
důsledně prosazovat politiku exportního inkasa z komodit cestovního ruchu,
možná už bude pozdě.
Česká republika, jako destinace, má obrovskou budoucnost. I my se dostaneme
na evropská a světově uznávaná statistická čísla, kdy jeden člověk
z dvaceti pracuje ve službách a terciální sféře. Ale měli bychom si
uvědomit, že naše sebestřednost je obrovskou nevýhodou. Jsme malý stát,
který ve světě nehraje žádnou zásadní roli. Ani naši vládní
představitelé nejsou tak velice důležití pro stanovování evropských
politických směrů a trendů. Daleko užitečnější pro celek by bylo se ze
všech sil snažit o to, abychom se v některých věcech velmi rychle
přiblížili našim (v dřívějších dobách) stejně postiženým
sousedům, kteří udělali v rozvoji turistiky a ve vnímání evropské
reality daleko větší kus práce než Česká republika.
Naše země a její kulturní tradice si to jistě zaslouží.