Zázemí pro společnosti destinačního managementu
03. 11. 2015
Odbor Regionální partnerství a vztahy B2B České centrály
cestovního ruchu CzechTourism byl ustaven v červenci 2015 s působností od
srpna letošního roku. Jeho úkolem je komunikovat s regiony, společnostmi
destinačního managementu, profesními a oborovými asociacemi, kterých se
problematika destinačního managementu dotýká. S jeho ředitelem Mgr.
Alešem Pangrácem se potkáváme 1. října 2015 v karlovarském hotelu
Thermal po předávání národních cen TourRegionFilmu.
Pane řediteli, hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je
destinační management. Výkladový slovník Cestovní ruch Josefa
Zelenky a Martiny Páskové jej definuje jako systematickou činnost
spočívající v aplikaci souboru technik, nástrojů a opatření
používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci,
marketingu, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané
destinaci. Realizátorem destinačního managementu je dle slovníku společnost
destinačního managementu (DMC).
Pro
společnosti destinačního managementu (nebo také jinak řečeno destinační
agentury) je náš odbor partnerem a servisním zázemím. Ty se na nás
například obracejí, když mají produkt, který chtějí ukázat ostatním
v rámci Česka nebo prezentovat na zahraničních zdrojových trzích.
CzechTourism má dvaadvacet zahraničních zastoupení, na těchto trzích se
prezentujeme prostřednictvím nákupu ploch. Účastníme se zahraničních
veletrhů, na nichž společnostem destinačního managementu
zprostředkováváme účast. Umožňujeme jim věci, na něž by ekonomicky
těžko dosáhly. Na zahraničním veletrhu koupíme výstavní plochu pro
český národní stánek a za zlomek nákladů jim v jeho rámci zajistíme
sektor s jednacím stolkem, cateringovým zázemím apod.
Turistické destinace České republiky a produkty prezentujeme i na našich
hojně navštěvovaných portálech kudyznudy.cz a czechtourism.cz. Vytváříme
národní produktově orientované kampaně. Momentálně realizujeme kampaň
„České hory jsou fajn“. Společnostem destinačního managementu jsme
například poradili: „Ty, Šumavo, si řekni, které své nejfajnovější
lokality chceš vyzdvihnout, a vy, Jeseníky, které ze skiareálů. Bílé
Karpaty, dejte vědět, že kromě značených zajímavých valašských tras
máte i Zvonici na Soláni. Ty, Lipno, že Lipensko není jenom koupání, ale
že se dá lyžovat na jedné i druhé straně jezera. Vy, Beskydy, že máte
nejen jedinečné letní zážitkové cyklotrasy Beskydských trailů…“
Na mezinárodních veletrzích prezentujeme Českou republiku vždy s nějakým
ústředním tématem. Vytváříme základ toho, čeho společnosti
destinačního managementu mohou využít a dodat podklady k zapracování.
Takže je například upozorníme: „Příští rok bude 700. výročí Karla
IV. Prezentujte se skrze karlovská témata. U vás Karel IV. založil lázně,
u vás nechal postavit hrad. U vás sice nebyl, ale povýšil vás na
město…“ Vytváříme tak platformu, z níž „vyskakují“ jednotlivé
produkty prosazované místními a regionálními společnostmi destinačního
managementu, které jim pomáháme „prodávat“ touroperátorům a
individuálním turistům.
Ze zdrojových zemí incomingu přivážíte nákupčí velkých
touroperátorů a novináře publikující o cestovním ruchu ve vlivných
médiích.
Děláme pro ně fam a press tripy. Společnostem destinačního managementu
v Česku pak např. avizujeme: „V únoru přivezeme takovou a takovou
skupinu novinářů. Pokud v regionu máte něco, co by je mohlo zaujmout, sem
s tím. My je na naše náklady přivezeme, odvezeme na vytipovaná místa, kde
jim pracovníci vaší společnosti destinačního managementu vysvětlí a
doporučí, proč a co z navrhovaného programu by měli navštívit.“
Samotná společnost destinačního managementu by je k návštěvě svého
města či regionu zřejmě nezískala. Takhle, i díky skvělé práci
zahraničních zastoupení CzechTourism, do Česka přicestují. Vysvětlíme
jim, že Česko není jen Praha, ale že je tu spousta dalších atraktivních
míst. Posláním CzechTourism je dostávat do Česka finance prostřednictvím
kupní síly a útrat turistů, a tedy získávat pro Česko i velké hráče
globálního světa cestovního ruchu, jejichž byznys je spjat
s vyhledáváním a nabízením atraktivních turistických cílů.
Společnostem destinačního managementu proto říkáme: „Pokud je sem chcete
dostat, nedělejte to ten sám a onen sám. Česká republika je super. My vám
je přivezeme a vy se tu o ně na domácí půdě postarejte.“
Zajišťujete metodickou pomoc, provádíte průzkumy a
statistická šetření, jejichž výsledky jsou k dispozici společnostem
destinačního managementu, podnikatelským subjektům v cestovním ruchu a
jejich asociacím.
Institut turismu CzechTourism na základě údajů například Českého
statistického úřadu a České národní banky zpracovává data, která
dáváme k dispozici regionům. Trendem, který odbor Regionální partnerství
a vztahy B2B razí, je dělat reálné kroky. Dnešní den je toho příkladem.
Přivezli jsme sem experty renomovaných společností na strategické
plánování marketingových komunikací, crossmediální projekty apod.
Shlédlo se tu na padesát spotů a filmů a ke každému se účastníci
vyjádřili. Pořádali jsme dva workshopy a přednášky zaměřené na
zvýšení gramotnosti v oblasti destinačního videa. Získat takovéto
lektory a mluvčí by si některá z destinačních agentur, už kvůli jejich
vysokým honorářům, těžko mohla dovolit. Pro CzechTourism to ale
zrealizovali v rámci festivalu. Takže společnosti destinačního managementu
podporujeme i po této stránce.