Zásadní věcí je otázka konkurenceschopnosti této země
20. 06. 2011
Ing. Jaroslav Hanák
Svaz průmyslu a dopravy České republiky je nestátní dobrovolnou nepolitickou organizací, sdružující zaměstnavatele a podnikatele v České republice. Je největším zaměstnavatelským svazem, který reprezentuje rozhodující část českého průmyslu a dopravy. Hájí zájmy jedenatřiceti členských svazů a šestnácti set firem. Jeho posláním je ovlivňovat hospodářskou a sociální politiku země s cílem vytvářet optimální podmínky pro dynamický rozvoj podnikání v Česku. Současně prosazuje zájmy zaměstnavatelů a podnikatelů České republiky v evropských a dalších mezinárodních organizacích.
S Ing. Jaroslavem Hanákem se potkáváme v pražském Grand
Bohemia Hotelu 15. května 2011 necelý den před jeho odletem do
Ázerbájdžánu v delegaci našeho prezidenta Václava Klause.
Jaroslave, koncem letošního dubna Svaz průmyslu a dopravy ČR zvolil
nové představenstvo, a tak mi dovol poblahopřát ti ke zvolení do funkce
jeho prezidenta.
Volby nového představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR se uskutečnily
v rámci valné hromady 28. dubna 2011. Po dvoukolovém jednání bylo
zvoleno jedenáct členů. Z toho šest viceprezidentů. Je nesmírně
pozitivní, že jak viceprezidenti, tak členové představenstva jsou jeden
vedle druhého významné osobnosti českého byznysu. Ze staré gardy
v představenstvu zůstali generální ředitel a předseda představenstva
Třineckých železáren Jiří Cienciala, Stanislav Kázecký, Josef Holub a
generální ředitel a předseda představenstva Dostavu Praha František
Chaloupecký, předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů Jan Wiesner, prezident České manažerské asociace Pavel Kafka
i generální ředitel svazu Zdeněk Liška. Novými viceprezidenty se stali, a
to považuji za velmi dobré, ředitel vnějších vztahů ŠKODA AUTO Radek
Špicar a také ředitel vnějších vztahů ArcelorMittal Ostrava Jan Rafaj. Je
to vůbec nejmladší člen a jeden z nejmladších viceprezidentů našeho
svazu, který kdy byl zvolen. Dalším viceprezidentem je nesmírně úspěšný
podnikatel Pavel Juříček z Brano Group. V představenstvu jsou i takové
osobnosti jako prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn a
skvělý manažer a úspěšný podnikatel Zbyněk Frolík z Linetu.
Coby prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR jsi dostal silný
mandát devadesáti procent hlasů.
Rovněž tak viceprezidenti. Ti dostali mezi sedmdesáti až osmdesáti
procenty. Kontinuita byla zachována a další dynamiku Svazu průmyslu a
dopravy ČR určitě přinesou také tři noví viceprezidenti, kteří
prokazují veliký „tah na branku“.
V minulém vydání Všudybylu člen představenstva Svazu průmyslu
a dopravy ČR Jan Wiesner řekl: „Tam, kde bují šedá ekonomika, potřebuje
stát daleko víc peněz vybírat od těch, kteří jsou poctiví, a zvyšuje
jim daně. (Viz www.e-vsudybyl.cz,
článek: „Chytrý stát dělá po krizi vše pro to, aby se nastartovala
ekonomika“) Bohužel, daný stav řadu úspěšných českých firem vyhání
z našeho „zemského ráje to napohled“ do rájů daňových.
Zásadní věcí je otázka konkurenceschopnosti této země, která je
mimořádně exportně orientovanou otevřenou ekonomikou, extrémně závislou
na Německu. Rok od roku naše konkurenceschopnost klesá. Částečně za to
mohla finanční krize Evropské unie a Spojených států amerických, která
na nás dopadla. Rozhodující však je, že máme beznadějně systémově
špatně řízenou, drahou, nefungující veřejnou správu, a to nejhorší,
že je protkaná nepředstavitelnou korupcí. Ta začíná u politiků, jde do
úředníků atd. To je důvod, proč řada kreativních, schopných lidí
odchází ze země. Druhou věcí je nestabilita daňového systému a nízká
vymahatelnost práva. Tedy základní podmínky pro příliv zahraničních
investic. Je to rok od roku horší. A do toho nesystémové destruktivní
zásahy, jako retroaktivní nastavování pravidel. Přitažlivost České
republiky je, díky neschopnosti (nebo všehoschopnosti) politiků a špatnému
daňovému systému, čím dál menší. Neřekl bych, že je to kvůli plus
nebo mínus nějakému procentu daní, ale postrádáme stabilitu, jednoduchost
právních norem a omezení nadbytečné byrokracie.
A jak to, že tak velká síla, jakou představují členské
firmy Svazu průmyslu a dopravy ČR, nedonutí stát zkvalitnit své
služby?
Volby dopadly, jak dopadly. Jsme demokratická země. Nedávno mi někdo
v televizi připomněl, že jsem před rokem říkal, že podnikatelé jsou
docela spokojeni se složením trojkoalice se sto osmnácti hlasů, že to
dává šanci realizovat reformy. Avšak přešly tři čtyři měsíce a
všechno je jinak. Politici se bijí mezi sebou. Jeden korupční skandál
stíhá druhý, a do toho prazvláštní skupina, která si říká politická
strana, je extrémně ctižádostivá a naprosto neprofesionální a
nezodpovědná. To nedopadne dobře. To je pro český byznys obrovské
zklamání. Potvrdilo se, že takové ty české zkoušky, jako
vykroužkujeme – nevykroužkujeme, uděláme show, se zemi nevyplácí. Ono
je lepší jedna dvě tři čtyři historické politické strany, i když mohou
dělat chyby a mohou uvnitř mít špatné lidi, ale tedy ten experiment nás
přišel hodně draho.
Zmínil jsi export. Jeho smyslem je nebýt závislý výhradně na
kupní síle domácího trhu. Obdobnou schopnost, generovat zahraniční inkaso,
má i cestovní ruch, který kupní sílu na vnitřním a lokálních trzích
posiluje prostřednictvím spotřebitelů odjinud. Ale jak výkonnost exportu,
tak cestovního ruchu jsou výrazně determinovány pověstí země. Zkrátka
zboží neznámé země, nebo takového státu, který se ve světě těší
pochybné pověsti, se prodává hůř, než zboží ze země, která má dobrou
image.
Export je pro nás naprosto zásadní věc. Na prvním novém představenstvu
byl hostem ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek, který je hlavním
partnerem českého průmyslu ze strany veřejné správy. Uvědomujeme si, že
je třeba posílit obchodní diplomacii, už proto, že se donedávna mezi
Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem zahraničí ČR vedla
„zákopová válka“. Společně s Martinem Kocourkem chci věřit, že se
přestanou vést tyto „žabomyší války“ a že oba rezorty začnou daleko
víc spolupracovat ve prospěch českého exportu. Že se ve světě vytvoří
deset obchodních center a dalších sedmdesát osmdesát s garancí státní
agentury CzechTrade. V tomto jsem optimista. Pověst země, resp. její
vnímání ve světě, to je fenomén, který souvisí se vším. Jestliže je
u nás politická nestabilita, budou i nadále odcházet úspěšní
podnikatelé – a nejen oni. I vědci, lékaři, sportovci umělci apod. To,
že jejich množství roste, signalizuje, že je v Česku něco divného, že
tu skoro nikdo nevěří politice. Překvapující je, že český průmysl
finanční krizi zvládl jako málokdo. Na zasedání BusinessEurope, kde bylo
konstatováno, že naprosto nejschopnější manažeři, kteří ji zvládli,
byli v Německu, Rakousku a Dánsku a na čtvrtém místě v České
republice. Přestože je tu tak divná politická situace a špína, která se
vylévá každý den, České republice zatím překvapivě nezhoršila rating.
Cesta z toho je zpracovat Strategii konkurenceschopnosti. Všechny ostatní
unijní země ji mají. U nás zatím nebyla ani jediná vláda, která by ji
chtěla. Tato současná možná chce, avšak aby se tak stalo, bude ji k tomu
muset byznys dotlačit. Protože jestliže nevíme, kde Česko chceme mít za
pět deset let, je to strašně špatně.
Klíčovým zaklínadlem, proč současná vládní garnitura
vyhrála volby, byl boj proti korupci a hospodářské reformy, které se zvrhly
v šetření za každou cenu. Tedy ať to stojí, co to stojí, aniž by byly
brány v potaz meziresortní souvislosti a dokonce základní axiom, že
investice, tedy peníze, dělají peníze. Spolu s vaničkou tak bylo vylito
i dítě.
Co se týče reforem, je několik věcí, které by se opravdu měly udělat. Co
se týče daňové reformy, jednotné inkasní místo, to mi bzučí v uších.
To už slyším pět deset let. Všichni to připravovali, ale nikdo nedotáhl.
Věřím, že tohle snad Miroslav Kalousek, jestliže se tato vláda předtím
nerozpadne, dotáhne. A to je dobrá zpráva pro český byznys. Co se týče
dalších aspektů daňové reformy, já bych je daňovou reformou nenazýval.
Protože jestliže chce někdo ze sto osmnácti snížit daňové položky
o deset dvacet padesát, tak to je asi těžko daňová reforma. To, co vyžene
lidi do ulic, a 21. května poprvé, a asi tam půjdou víckrát, je kauza
stravenek a jízdních výloh. To je nemoudře zvolené. A bude to jedna
z porážek vládní koalice u daňové reformy. Co se týče penzijní
reformy, souhlasím, že je zásadně nutná. Demografický vývoj je jasný.
Populace extrémně stárne. Z dnešních 2,1 pracujících v produktivním
věku, na jednoho důchodce, bude v brzké době poměr 1,3 pracujících ku
jedné. Současným a nastávajícím důchodcům, těm se ještě nestane nic.
Díky nálezu Ústavního soudu bude daňový výměr pro ty úspěšné
příznivější, ale pro generace po nás, a hlavně naše vnuky, to bude
velký problém. Penzijní připojištění, které se zavedlo v devadesátých
letech minulého století a které moje firma začala jako jedna z prvních
v dopravě používat, je vykročení správným směrem. Avšak pokud se na to
podíváme z globálního hlediska, jsou to drobné. Problém českého
důchodového systému je, že na důchody dáváme nejméně z celé Evropské
unie 8,5 % HDP. Běžné je deset jedenáct procent. Důchodové
připojištění, které má zhruba čtyři miliony obyvatel Česka, dělá jen
dvě procenta mezd, takže strašně málo. A druhý třetí pilíř? To je
složitá věc, protože, i když odbory tvrdí, že z daňové reformy nic
nevyhrály, vydobyly si, že důchodové připojištění bude nepovinné.
Bezděkova komise i tahle vládní koalice chtěla povinné. Nepovinné by
mohlo být pro výdělečně činné do pětatřiceti let. Pochybuji, že Češi
budou masově investovat do svého starobního důchodu. Mnoho z nich má
dennodenní problémy jak vyjít s penězi a myslet na to, že teď mám
pětatřicet a do důchodu půjdu ve dvaasedmdesáti, je demotivující. To bude
velký problém. Zdravotní reforma, jejíž návrh se projednával na
tripartitě, je rozsáhlý dokument. Avšak zdravotnictví je zase
o penězích. Já osobně bych do zdravotnictví nedal ani halíř navíc.
Protože se v tomto rezortu ročně zneužijí finance v řádu miliard korun.
Krade se a podvádí při nákupech zdravotní techniky, a neuvěřitelný
podvod a švindl je celá léková politika. Další švindl vůči občanům je
vykazování, co za zákroky bylo na kom uděláno. Už proto, že
nepodepisujeme, jaké na nás byly vykázány. A potom, na takovou malou zemi
tak velký rozsah nemocnic a tak velká lůžková kapacita? To je
neufinancovatelné. Do toho debaty a až nenávistné kampaně, co je standard a
co je nadstandard… Vždyť přeci na to jde jít selským rozumem člověka,
který kdy byl v nemocnici a díval se, jak to tam chodí… Standard je to, co
jsem měl dodneška. Cokoliv, co bude od stanoveného data s novou
technologií, s lepšími přístroji a léky, to už přece bude nadstandard.
Tak ať si ho ten, kdo chce, připlatí, a bude po hádkách. Ale to je potřeba
vysvětlit těm, kteří v tom hledají problém.
Jsem ze Sezimova Ústí II, které nechal na zelené louce postavit
Tomáš Baťa, aby měli kde bydlet zaměstnanci jeho Moravských akciových
strojíren. Takže tak trochu Baťovák. Mezi jeho priority mj. patřily systém
výchovy a vzdělávání pracovních sil, motivace zaměstnanců a kvalitní
dopravní infrastruktura, s níž je ruku v ruce úzce spjat hospodářský
rozvoj.
Dopravní infrastruktura? Nepředstavitelná tragédie! Nemáme dokončenu
páteřní dálniční síť, a tranzitní železniční také ne. Navíc díky
nezodpovědnému určení daní vůči krajům v této oblasti je stav silnic
druhých a třetích tříd více než alarmující. A to odborníci cudně
mlčí o stavu silničních a železničních mostů. Jestliže ministr Bárta
poškodil rozpočet rezortu dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury
meziročně o šestatřicet miliard korun a o další miliardy korun
v oblasti veřejné a vodní dopravy či podpory veřejných logistických
center, je to nenahraditelná historická chyba. To je nejhorší dopad na
rozvoj dopravní infrastruktury za posledních dvacet let. Na původní čísla,
za pomoci peněz z Evropské unie, se už nikdy nedostaneme. Samozřejmě, že
díky opotřebení pozemních komunikací se dopravní obslužnost a další
věci ještě zhorší. Lze jen konstatovat, že působení některých lidí,
kteří neměli ani krapet odbornosti a profesionality, napáchalo spousty
škod.
Obdobné je možno konstatovat na adresu učňovského školství, které jsme
po roce 1990 naprosto zbytečně rozbili. Dnes se k němu moudré firmy
vrací. Avšak klasické řemeslné profese nejsou, což zapříčiní tragickou
budoucnost této země. Máme z dětí bakaláře a magistry, ale čím se
budou živit, nevím. Jsme průmyslovou velmocí, a minimálně deset patnáct
let jí ještě zůstaneme, avšak nemáme technické kádry. Sehnat dnes
soustružníka, to je tragédie. Výchova technických kádrů a dělnických
profesí proto musí být součástí připravované Strategie
konkurenceschopnosti. Naprosto zásadním způsobem musíme změnit i systém
vysokoškolského vzdělávání. Česko má devětasedmdesát vysokých škol,
z nichž většina je soukromých. V přechylování profesorů a docentů
Česko drží rekord v Evropě. A vzdělanost? Generace po roce 1990 jsou
matematicky naprosto negramotné a nezřídka jim chybí i logický úsudek.
Musím souhlasit se současným ministrem školství, že maturita z matematiky
je životně nutná. Děcka, která vyjdou ze střední či vysoké školy, si
neumí přečíst a zodpovědně analyzovat smlouvy o půjčce, o leasingu
atd. Z toho jsem naprosto zklamaný.