Jaroslav Besperát
v pojišťovnictví působí již 18 let. Do ČPP nastoupil v roce
2002 jako obchodní ředitel a v roce 2008 povýšil na pozici náměstka
generálního ředitele. Do funkce generálního ředitele a předsedy
představenstva byl jmenován v březnu 2010. Vystudoval strojní fakultu
ČVUT, obor ekonomika a řízení podniku. K jeho zálibám patří golf,
fotbal, hokej, jízda na kole či plavání. Je ženatý a má
jedno dítě.
Nejlepší kanceláře na světě jsou v Karlíně!
Nová centrála skupiny Vienna Insurance Group ČR, kde sídlí i Česká
podnikatelská pojišťovna (ČPP), získala cenu pro nejlepší kancelářskou
budovu světa za rok 2011. Dům v pražském Karlíně má rovněž
unikátní certifikát za šetrnost k životnímu prostředí.
V Evropě je takto oceněných staveb jen deset, v České republice
jediná.
ČPP
je s více než milionem pojištěných vozidel třetím největším
poskytovatelem povinného ručení v České republice. Díky svým úspěchům
v posledních letech patří na domácím trhu ke špičce v tomto segmentu.
ČPP předepsala v roce 2012 pojistné dosahující téměř 7 mld. Kč,
aktuálně spravuje více než 1,5 mil. smluv a její služby využívá
na 800 tisíc klientů. Je součástí jedné z největších evropských
pojišťovacích skupin Vienna Insurance Group.
Zakládáme si na komplexní péči o klienta
23. 02. 2013
S předsedou představenstva a generálním ředitelem České
podnikatelské pojišťovny Ing. Jaroslavem Besperátem se setkáváme v jeho
kanceláři s výhledem na pražské panorama. Je 6. února 2013, ale
po sněhu ani památky, z devátého patra se nám naopak nabízí pohled
na sluncem zalité město. Budova na návštěvníka zapůsobí hned
po příchodu, když ho v recepci upoutá stěna z živých
rostlin.
V kanceláři máte řadu sportovních trofejí. Na co jste nejvíc
pyšný?
Mám rád obchod, jsem pyšný na růst ČPP a na náš nový dům
v Karlíně. Koneckonců, podílel jsem se trochu i na koncepci této budovy,
kterou architekti dovedli k dokonalosti. Mluvil jsem ovšem jen do interiéru.
Chtěl jsem, abychom se tady všichni dobře cítili. O vnitřní výzdobě
kanceláří a společných prostor si dokonce rozhodli sami zaměstnanci
hlasováním. Jsem hrdý na to, že jsme dali zaměstnancům prostor pro
rozhodování o podobě prostředí, kde tráví celý den, a těší mě, že
naši lidé jsou zde spokojeni a v domě vládne skvělá týmová
atmosféra.
Jak byste stručně charakterizoval pojišťovnu, v jejímž čele
stojíte? V čem se ČPP liší od jiných pojišťoven?
Zakládáme si na komplexní péči o klienta a snažíme se vycházet vždy
vstříc. To sice říkají všechny společnosti, ale zákazník rychle pozná,
jaká je skutečnost. Převážná většina lidí chce kontakt s konkrétním
člověkem. Potřebují někoho, koho se mohou zeptat na detaily, ověřit si
informace. Jsme snadno dostupní, protože máme přes sto vlastních
kanceláří a dalších více než čtyři sta externích, i v malých
městech a na vesnicích. Pokud lidé udělají pozitivní zkušenost,
doporučí vás a vrátí se. Neoslňujeme, jsme seriózní, důvěryhodní,
komunikativní. Naši klienti nám důvěřují dlouhodobě.
Začátek roku je dobou bilancování. Jaký byl rok 2012 pro ČPP?
Jaká máte očekávání, pokud jde o vývoj pojistného trhu v letošním
roce?
Jsem přesvědčen, že loňský rok byl pro celý pojistný trh mimořádně
obtížný. ČPP se i v tomto složitém období dařilo a dosažené
výsledky potvrzují růstový trend. Očekáváme, že předpis pojistného
letos překročíme o cca 4,5?% a zisk bude na úrovni loňského roku.
Rozhodně chceme růst i v roce příštím, a protože pojistný trh je
vysoce konkurenční a hodně soutěživý, bude to náročné. Ale protože
věřím, že jsme dobře sehraný tým, věřím v každém ohledu
v úspěšný rok. Ve vývoji pojistného trhu v letošním roce nicméně
očekávám spíše stagnaci. Pojistný trh prochází velmi složitým
obdobím: po mnoha letech, kdy jsme byli zvyklí na téměř dvouciferný
růst, jsme v několika posledních letech naopak svědky stagnace či dokonce
poklesu. Důvodem je nejen nepříznivá ekonomická situace a nejistota
ve společnosti, ale také cenová válka mezi pojišťovnami, kde tvrdá
konkurence způsobila pokles cen. To se týká především povinného ručení
a pojištění průmyslu a podnikatelů.
Právě v povinném ručení je ČPP trojkou na českém trhu.
Jak jste se k tomuto postavení dopracovali?
Významnou změnou pro pojistný trh a současně velkou příležitostí pro
naši pojišťovnu byla demonopolizace povinného ručení v roce 2000. Díky
razantnímu nástupu zaznamenala ČPP výrazný nárůst předepsaného
pojistného a dnes – dvanáct let po demonopolizaci – jsme s více než
milionem vozidel v tomto segmentu na domácím trhu třetím největším
hráčem. A nutno říci, že úspěch v povinném ručení nám současně
pomohl k nárůstu i v ostatních pojistných segmentech.
Evropská ekonomika stagnuje, přibývá nezaměstnaných, stát
zvyšuje daně. Jak se to promítá do vašeho byznysu?
Nepříznivý ekonomický vývoj a s tím související oslabení kupní síly
obyvatelstva se odráží v klesající dynamice pojistného sektoru. V rámci
celého pojistného trhu jsme svědky tvrdého konkurenčního boje, který se
stále zostřuje. V nejistých letech lidé ukončují pojištění
a vypovídají smlouvy, aby „ušetřili“. Jak je to krátkozraké,
dokazují opakující se živelní události a obrovské škody, které vždy
napáchají. Hodnotu své pojistné smlouvy ocenili lidé zvláště
po povodních před deseti lety, kdy by bez pojišťovny ztratili veškerý
majetek.
ČPP jako univerzální pojišťovna nabízí životní pojištění,
které je jednou z nejdůležitějších smluv pro každou domácnost.
Využívají klienti životní pojištění také jako způsob zajištění
na stáří?
Jak si lidé spoří, je nyní jedno z velmi aktuálních témat. Je třeba
zdůraznit, že kdyby stát fungoval jako doposud, nebude mít na stejnou
výši důchodů. Naše klienty upozorňujeme, aby spoléhali sami na sebe
a na penzi se zajistili například prostřednictvím investičního
životního pojištění. Je třeba říci, že jakékoli spoření je lepší
než žádné. Lidé mohou vybírat z velmi široké škály finančních
produktů a životní pojištění je jen jednou z variant. Zároveň je to
produkt, který se na celém pojistném trhu rozvíjí takřka nejvíce.
Společenská odpovědnost se stává běžným výrazem
v podnikatelském slovníku.
Věnujeme se různým aktivitám – těm zaměřeným na životní
prostředí, přes oblast sociální práce, ekonomiku až po etiku
v podnikání. S naší finanční podporou se konají kulturní a sportovní
akce na celorepublikové i regionální úrovni. ČPP dlouhodobě spolupracuje
s Nadací Terezy Maxové, Nadací Leontinka či Medea Kultur. V loňském roce
úspěšně pokračoval projekt Den sociální aktivity, v jehož rámci mohou
zaměstnanci naší pojišťovny věnovat jeden pracovní den pro dobrovolnickou
činnost. Na devadesát dobrovolníků z naší pojišťovny tak pomáhalo
v mnoha neziskových organizacích. Kromě Domova pro seniory v pražských
Kobylisích šlo například o domov pro zrakově postižené, Jedličkův
ústav v Praze, ekologická centra nebo zoologické zahrady. Někteří naši
dobrovolníci si kromě dne od firmy vzali ještě den dovolené, aby mohli
jít do vybraného neziskového zařízení pomoci znovu.
A podpořil jste projekt Den sociální aktivity také svou osobní
účastí?
Ano, strávil jsem spolu s kolegy celý den v pražském Domově pro seniory
v Kobylisích. S chutí jsme se pustili do zvelebování a úklidu zahrady
v areálu domova. Rok předtím jsme pomáhali pražskému ekologickému centru
Toulcův dvůr. Prostředí farmy s veškerou vybaveností doslova uvnitř
Prahy má svébytnou atmosféru a postaví vás před řadu z pohledu
farmáře všedních, pro nás však velmi netradičních činností.
Dobrovolnický den vám krom nevšedních zážitků může přinést
uspokojení z dobře vykonané práce a také dobrý pocit z toho, že
můžete pomoci. Odvedli jsme opravdu kus práce a navíc jsme se díky
čerstvému vzduchu a fyzické námaze výborně odreagovali od pracovních
záležitostí.
Je zima a v médiích se i letos objevují zprávy o Češích,
kteří v Alpách někoho „zranili“ a nyní musejí zaplatit statisíce
za bolestné a zdravotní újmy.
Každý, kdo do zahraničí za sportem jezdí častěji a něco se mu
přihodilo, mi dá jistě za pravdu, že bez dobrého cestovního pojištění
a odpovědnosti za škody by na hory nevyjel. Zároveň skutečně roste
počet případů, kdy jsou po českých lyžařích po zdánlivě nevinné
kolizi na sjezdovce vymáhány obrovské částky za újmu na zdraví,
za nákladné operace, ušlý výdělek a podobně. Klientům lze doporučit,
aby v zahraničí rozhodně nepodepisovali žádné protokoly, kterým
nerozumějí. Případně mohou, i česky, popsat, co se stalo, a pouze toto
prohlášení podepsat. Je také dobré zajistit si svědky, kteří by pak
mohli vypovědět, jak k události došlo. V každém případě má klient
povinnost vždy kontaktovat asistenční službu, která danou situaci
začne řešit.
Kdysi existovala letní a zimní turistická sezona, nyní se
cestuje po celý rok.
V současné době je u nás pojištěno 235 cestovních kanceláří.
K našim nejvýznamnějším partnerům patří Kovotour plus, Blue Sky Travel,
Ideal-Tour. Velké cestovní kanceláře nás naučily „cestovat“
celoročně. Dříve nikdo nepomyslil na letní dovolenou v únoru či
březnu, nyní i v těchto měsících lidé jezdí po celém světě.
I na příkladu takových destinací, jako je Egypt nebo Tunisko, lze
sledovat, že lidé dnes skutečně cestují po celý rok.