Zákazníkům Interbusu Praha ano
22. 04. 2006
Nedávno skončil International Destination Expo ASTA Prague 2006. Ale
nejen proto jsem oslovil jednu z členských firem ASTA (American Society of
Travel Agents) – společnost Interbus Praha a jejího jednatele pana Josefa
Zvoníčka. Pane Zvoníčku, jaký byl pro vaši firmu rok 2005?
Než se vyjádřím k roku 2005, rád bych zmínil, že jsme nejen členy ASTA,
ale také ETOA – European Tour Operators Association, a že kromě dopravy a
dopravního dispečinku kompletně zajišťujeme další služby, jakými jsou
například tvorba a kompletní realizace fakultativních programů včetně
ubytování, stravování, průvodcovských služeb, návštěv turistických
památek aj., ale také incentivní a firemní akce, večírky a školení, team
buildingové programy apod.
A já bych zase v souvislosti s vaším členstvím v ASTA a ETOA
zmínil, že existují ještě Asie, Afrika, Austrálie, ba i Antarktida. Ale
třeba se v některém z příštích vydání Všudybylu budou čtenáři
moci dočíst, že Interbus Praha už je členem některého z dalších
kontinentálních společenstev cestovního ruchu. Takže zpátky k otázce.
Jaký byl pro Interbus Praha – zatím „jen“ člena ASTA a ETOA – rok
2005?
Odpovím po americku: Samozřejmě úžasný! Dosáhli jsme většího obratu
než v minulých letech a jako každý předchozí rok to dost dlouho vypadalo
nad očekávání výborně. Leč to, co nás loni připláclo k zemi, bylo
zvyšování cen ropných produktů – pohonných hmot a maziv.
Když jsme spolu na téma „připlácávání“ českých dopravců
hovořili loni, dotkli jsme se daně z přidané hodnoty v zemích Evropské
unie.
Ano, povídali jsme si o nesystémovém zvýšení DPH na dopravní služby
z 5 % na 19 % v rozjeté sezoně, v době, kdy už byly uzavřeny kontrakty
a my nemohli ono čtrnáctiprocentní navýšení zahrnout do cen. Pro
příští rok nám pak někteří zákazníci řekli, že díky českému DPH
na dopravní služby jsme pro ně oproti dopravcům z jiných zemí (kde je DPH
třeba 10 %, jako v Rakousku) drazí. Trh se díky Evropské unii neustále
posouvá na východ. Někteří naši někdejší zákazníci hledají
levnější dodavatele služeb v Polsku či Maďarsku. Brzy nastane posun
ještě dál, kde služby asi budou horší (autobusy tam mívají zpravidla
starší), ale ceny nižší. Samozřejmě jsou i operátoři, kteří
preferují top kvalitu. Loňský rok byl ale pro české dopravce operující
v zahraničí složitý i z důvodu posilování české koruny vůči euru.
Interbus Praha realizuje téměř pětašedesát procent tržeb v eurech, ale
mzdy řidičů a další fixní náklady tady v Česku musíme platit
v korunách. Díky kurzovým ztrátám tak dochází k dalšímu
snižování zisku.
Bať, že je to bída. Jaro je tu. Ptáci řvou, kytky smrděj a vy
leasujete další hypermoderní autobusy Setra…
Ptáci řvou, div si hrdla neroztrhnou! Autobusy bereme na operativní leasing
u společnosti SG Equipment Finance na tři roky se zárukou zpětného odkupu.
Takhle to děláme od roku 2003. Chceme dospět k tomu, že ve vozovém parku
nebudeme mít vozidlo starší tří let. Výhoda je, že autobusy hezky
vypadají a technicky jsou na výborné úrovni. Nejedná se pouze o autobusy,
ale i o mikrobusy, minibusy a osobní vozy.
To se vám vyplácí jít až tak důsledně cestou kvality?
To je, jako když jedete na dovolenou. Buď si vyberete pětihvězdičkový
hotel s nejlepším vybavením a špičkovými službami a jste srozuměn, že
se za to musí platit, nebo budete bydlet v hostelu a jezdit stopem. Záleží
na vás. Nedávno jsme např. ve Špindlerově Mlýně zajišťovali velkou akci
pro public relations firmu, která pro AUDI zajišťovala prezentaci vozu AUDI
Q7. Ačkoliv to bylo docela složité, zhostili jsme se jí „bez ztráty
kytičky“. Jezdilo nám tam třináct autobusů a několik mikrobusů.
V místě jsme měli dispečera pana Jánského, kterému bych i tímto rád
vyjádřil svůj veliký dík! Když akce skončila, byla nám vyslovena
pochvala. Při té příležitosti zákazník prozradil, že poptával šest
dopravních společností a že naše nabídka byla nejenom nejlepší a
nejkvalitněji zpracovaná a nejdříve odevzdaná, ale také ze všech
nejdražší. Takže to je jeden z příkladů, že je možné vítězit díky
kvalitě. A na vaši otázku, zda se vyplácí jít až takto důsledně cestou
kvality, odpovídám, že zákazníkům Interbusu Praha ano!
Vzhledem k tomu, že tomuto vydání Všudybylu dominuje nejen report
o akci ASTA, ale také doprava, dovolím si vám, dopravní firmě, jež
operuje po celé Evropě, položit otázku: Jak blaze se jezdí po českých
pozemních komunikacích ve srovnání s dálnicemi a silnicemi sousedních
zemí?
Myslím, že to není třeba komentovat. To, jak vypadá D1 – „největší
parkoviště“- a ostatní dálnice a silnice. Jak se protahuje výstavba řady
dálničních úseků a obchvatů měst, dálničního tahu na Drážďany atd.
Pokud to porovnám s hustotou a kvalitou dálnic v Německu nebo v Rakousku a
tím, jak je tam všechno operativně řízeno? Např., že se 2 km před
omezením řidič dozví, že bude třeba zpomalit. Že v úsecích
s omezením provozu, např. po upozornění: „Tato uzávěrka potrvá ještě
16 km“, jsou aplikováni smajlíci, a že se s ustupujícími kilometry
původně mračící se smajlíci čím dál více rozjasňují až smějí…
Řidič i jeho pasažéři jsou totiž daleko klidnější, když vědí, o co
jde. Nejedná se pouze o dálniční síť, ale o celou pozemní dopravní
infrastrukturu. Co je tam v poslední době úplně úžasně vymyšlené, je
systém přistavování autobusů na letištích, kde na drtivé většině
námi operovaných letišť je to vyřešeno ke spokojenosti zákazníků
i dopravních společností, což se na letišti Praha-Ruzyně opět nepovedlo.
A co se ještě nepovedlo, jsou podmínky dopravní obslužnosti v centru
Prahy, kde je obrovské množství hotelů. Do propagace Česka a Prahy se
strkají spousty peněz, a na druhé straně se dělají všechny možné
zákazy vjezdu pro turistické autobusy tak, aby návštěvníci Prahy byli co
nejvíce naštvaní, že musí jít od autobusu do hotelu pěšky. Je to čím
dál horší. Hovoříme spolu v době jarních záplav, kdy v Praze
zajišťujeme velký kongres. Měli jsme např. vézt klienty od
přístaviště, ale vzhledem k vysokému stavu vody pořadatel místo nástupu
přesunul k Obecnímu domu. Ale nepovedlo se! Magistrát nám, aniž by bral
v potaz, že je to z důvodu velké vody, odmítl dát ze dne na den výjimky
na průjezd Revoluční ulicí. Takže čtyři sta lidí muselo jít v dešti
ve večerních róbách pěšky. Těžko jim vysvětlovat, proč nebylo možné
přistavit autobusy před Obecní dům. Interbus Praha ale nikam, kam je zákaz,
bez udělených výjimek nejezdí.
Jak takovéto situace řeší např. v Salcburku nebo ve Vídni?
Na to je možné se zeptat kteréhokoliv z našich řidičů. Ti zpravidla
podstatnou část měsíce jezdí mimo Česko. Takovéto problémy tam zkrátka
nemají. Vždy je to řešeno tak, aby na základě nějakého povolení nebo
jasného dopravního systému bylo možné obsloužit turisticky exponovaná
místa. Určitě je třeba se zamyslet, kdo do Česka přináší peníze,
prosperitu a vytváří tlak na vznik nových a nových pracovních míst.
A pokud to kdosi směrodatný vyhodnotí, že turisté, což už se říká
veřejně, měl by se zasadit o to, aby se jim v tom nepřekáželo.
Obzvláště takovým, kteří utrácejí spousty peněz za služby a nákupy
zboží a kteří často bydlí v kvalitních hotelích v centru Prahy.