Zájem o církevní turistiku stoupá
31. 01. 2012
Mgr. Marek Mráz
I v oblasti církevní turistiky CzechTourism samozřejmě velmi úzce spolupracuje s regiony. Jsme velmi rádi, že také díky jejich iniciativám vznikají velice zajímavé produkty, jako např. Velkomoravské poutní cesty na východní Moravě. Ty jsou jako šité pro komunikaci na mezinárodní úrovni, aby nejen domácí, ale i zahraniční turisté mohli být směrováni do konkrétních regionů. To je cesta, kterou bychom se chtěli ubírat dál.
S ředitelem odboru Strategie a marketingové komunikace České
centrály cestovního ruchu – CzechTourism Mgr. Markem Mrázem se potkáváme
na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu v Brně 12. ledna 2012 záhy
poté, co jsem po semináři k církevní turistice dělal interview
s arcibiskupem pražským a primasem českým Dominikem kardinálem Dukou.
I v tomto případě téma, které jsem otevřel, bylo církevní
turistika.
Agentura CzechTourism už dlouhodobě zjišťuje, že na vybraných
zahraničních trzích, jako jsou Itálie, Španělsko, zájem o kulturní
dědictví spjaté s vírou a duchovním dědictvím stoupá a začíná být
velmi módní, pokud jde o návštěvu České republiky. Z toho důvodu
Výzkumný odbor agentury CzechTourism pracuje na specifikaci segmentů
turistů, kteří se o tento produkt zajímají, a vydá k tomuto tématu
i publikaci. Přicházíme s konkrétními produkty, které na zdrojových
trzích můžeme komunikovat tak, abychom se dobře připravili na rok
2013. Ten bude z hlediska církevní turistiky v České republice
stěžejní. Je totiž rokem 1150. výročí příchodu slovanských
věrozvěstů Cyrila a Metoděje na Moravu.
Z hlediska víry a církevní turistiky mají naše země velké
renomé také v Latinské Americe, na Filipínách a v dalších silně
katolických zemích. Pražské Jezulátko je tam daleko větším pojmem než
doma v Česku.
Ovšemže se zaměřujeme i na Latinskou Ameriku. Mimo jiné to ilustruje
skutečnost, že se Česká republika v roce 2008 stala místem prestižního
setkání šesti set elitních latinskoamerických touroperátorů OMVESA.
O právo pořádat kongres OMVESY jsme se tehdy ve finále náročného
výběrového řízení utkali s Egyptem a Španělskem. Zastoupení
CzechTourism pro Latinskou Ameriku (Oficina Nacional Checa de Turismo –
CzechTourism) se sídlem v Mexiku pořádá pro cestovní kanceláře a
novináře z této oblasti famtripy a presstripy. Věhlas Pražského
Jezulátka a poutních míst ve Slezsku, v Čechách a na Moravě i na takto
vzdálených zdrojových trzích českého incomingu velmi dobře rezonuje.
Hraje se na výsledky, a tak lze konstatovat, že rok 2011 byl
z hlediska incomingu a domácího cestovního ruchu pro Českou republiku, a
tedy i státní agenturu CzechTourism, úspěšný.
Oživení cestovního ruchu nás velmi těší. I to, že ve srovnání
s rokem 2010 Českou republiku navštívilo daleko víc turistů. Chtěli
bychom však posouvat i druhé kritérium, které je pro hospodářský rozvoj
země stěžejní, a to míru jejich výdajů. Naše aktivity a kampaně proto
budou víc a víc směřovat na bonitní trhy a cílové skupiny tak, abychom
zvýšili předpoklady, že do Slezska, na Moravu a do Čech budou turisté
nejen přijíždět, ale že tam také budou více utrácet.