Žádná z okolních zemí nemá tak veliký nečerpaný rozvojový potenciál
01. 03. 2020
Rozhovor s poslancem Adamem Kalousem jsme začali potřebností a
nepotřebností zákona o cestovním ruchu.
Potřebujeme ho, pane poslanče, nebo nepotřebujeme?
Potřebujeme. Současný systém řízení cestovního ruchu je polovičatým
řešením a zákon nenahradí. Takže zrovna tak, jako ho mají Rakousko,
Slovensko, ho potřebuje i Česko.
Co by měl vymezovat?
Zejména to, aby peníze vybrané od hostů a turistů na konkrétním území
formou místních daní (mám na mysli rekreační a lázeňské poplatky) byly
v tom samém místě reinvestovány do veřejné infrastruktury a zvyšování
výkonnosti cestovního ruchu. Zákon o cestovním ruchu by taky měl cestovní
ruch závazně definovat jako nedílnou součást hospodářské sféry.
Definice cestovního ruchu Světové organizace cestovního ruchu UNWTO –
„Cestovní ruch je činnost osoby cestující na přechodnou dobu do místa
mimo její běžné životní prostředí, a to na dobu kratší, než je
stanovena (mezinárodní cestovní ruch 1 rok, domácí cestovní ruch
6 měsíců), přičemž hlavní účel její cesty je jiný než vykonávání
výdělečné činnosti v navštíveném místě…“ – je totiž
národohospodářsky impotentní. Navíc ignoruje tak lukrativní oblasti
cestovního ruchu, jako jsou business travel nebo MICE (meetings, incentives,
congresses & exhibitions industry). Řada lidí z laické i odborné
veřejnosti tak sice má plná ústa cestovního ruchu, ale nezřídka tím
každý myslí něco jiného. Odvětví cestovního ruchu, v řadě zemí
označované jako skrytý export, sehrává roli jednoho z pilířů jejich
ekonomik. Zejména v zemích, kde disponují tak velkým turistickým
potenciálem, jaký mají regiony České republiky. I u nás by proto
cestovní ruch byl bez zadlužování státu schopen zásadně řešit
nastolení západoevropské platové a životní úrovně. Jenomže podpora
tohoto skrytého exportu, natož domácího cestovního ruchu, je oproti
nezřídka dotovanému exportu, oproštěnému od DPH a spotřební daně,
mizivá. Nicméně výkonnost incomingu a domácího cestovního ruchu v Česku
roste. Obrovskou zásluhu na tom mají lidé v regionech –
pracovníci samospráv, místních akčních skupin, společností
destinačního managementu, turistických informačních center, restauratéři,
ubytovatelé, správci nebo majitelé a personál nepřeberného spektra
turistických cílů.
Zmínil jste, že export, na rozdíl od tzv. skrytého exportu, není
zatížen některými daněmi. Co vratky DPH, které mohou neunijní turisté
uplatňovat?
Uplatnit tzv. vratku daně z přidané hodnoty zaplacené v ceně zboží
v České republice (VAT refund, program TAX Free) může fyzická osoba ze
země mimo Evropskou unii při prokazatelném vývozu tohoto zboží do třetí
země, pokud ji zaplatila u jednoho prodejce v jednom kalendářním dni, až
když cena tohoto nákupu přesáhne dva tisíce korun. Teď jsme s kolegou
Jakubem Jandou, předsedou Podvýboru pro cestovní ruch Parlamentu České
republiky, podali návrh novely zákona o DPH na snížení této hranice na
1 000 Kč. Nicméně Německo, aby ještě víc podpořilo výkonnost svého
cestovního ruchu, tuto hranici zrušilo úplně. Navrhovanou změnou reagujeme
na výzvu odborné veřejnosti a podnikatelů, kteří upozorňují na to, že
Česká republika má již patnáct let stále stejný limit tzv. vratky DPH,
který ji znevýhodňuje při rozhodování se turistů, ve které
z evropských zemí nakupovat. Česko je tak ve výrazně slabším postavení
v konkurenci okolních států, především Německa, které, jak jsem uvedl,
má limit nulový. Ztrácí i v širším mezinárodním kontextu, protože
limit snižují i další země. Naposledy v roce 2018 Španělsko, které
jej rovněž úplně zrušilo.
Navrhovaný limit tisíc korun je kompromisní variantou, která bere v potaz
potřeby obchodníků, výrobců a konkurenci v zahraničí i argumenty
Ministerstva financí ČR a Celní správy ČR. Regiony Čech, Moravy a Slezska
sice navštěvuje čím dál víc turistů ze zemí mimo Evropskou unii, avšak
jejich útraty se snižují. Hlavní nákup totiž zpravidla dělají jen
v jedné z navštívených zemí. Česko tak přichází o významnou kupní
sílu, která je s to držet a rozhýbávat mikroekonomiku navštěvovaných
míst. Ostatně dálněvýchodní a další mimoevropští turisté, pokud
Česko volí jako hlavní destinaci svého pobytu, se v hojné míře
účastní zájezdů do Mnichova či Drážďan, které jim slouží i jako
stěžejní nákupní destinace. Snížení limitu tzv. vratky DPH by tedy mohlo
podpořit i české místní výrobce a další obchodníky, kteří
vyrábějí a prodávají zboží, jehož hodnota i v součtu více kusů
často nepřesáhne částku dvou tisíc korun. Jedná se především
o bižuterii, hračky, přírodní kosmetiku nebo sklo. Kromě přínosu pro
domácí výrobce a obchodníky by změna limitu mohla přispět k ještě
vyšší motivaci k evidenci tržeb a eliminování šedé ekonomiky.
Poptávka a kupní síla, kterou do navštěvovaných míst cestovní
ruch přivádí, je v řadě regionů zásadním faktorem jdoucím proti jejich
vylidňování.
Ano, rozvoj služeb, výrobních a obchodních aktivit, které do
navštěvovaných míst vnáší domácí cestovní ruch a incoming, v nich
bývá významnou hnací silou místního rozvoje. Zejména
v restrukturalizací postižených regionech je cestovní ruch často jedinou
možností, jak je ekonomicky stabilizovat, aby tam lidé mohli podnikat, mít
zaměstnání a vůbec žít. Co se týče kupní síly zahraničních turistů,
je třeba se zaměřit na klíčové zdrojové trhy incomingu. U nás doma pak
je určitě třeba se zaměřit na zkvalitňování veřejné infrastruktury
cestovního ruchu a na vytvoření a uplatnění pružnějšího systému
podpory destinačního managementu a zejména organizací, které tuto činnost
provádějí. Zkrátka nenechávat hospodářský potenciál naší vlasti
ležet ladem. Dovolím si tvrdit, že žádná z okolních zemí nemá tak
veliký nečerpaný potenciál cestovního ruchu jako Česká republika.
-jk-