Za to, že se ČSA dožívají osmdesátky v plném zdraví, mohou především lidé
02. 03. 2003
S viceprezidentem Českých aerolinií pro personalistiku Mgr.
Michalem Krausem hovořím v roce osmdesátého výročí ČSA.
I v letošním roce jsou z pohledu uchazečů o zaměstnání České
aerolinie v první desítce nejoblíbenějších firem. Co podle vás nejvíce
přispělo k tomuto dlouhodobému renomé?
Právě vámi zmíněných osmdesát let vesměs úspěšné existence ČSA –
dnes druhých až třetích nejstarších aerolinek světa. A to
i v současné době, kdy čeští občané mohou pracovat kdekoliv na světě
v klíčových pozicích, jak ilustruje např. váš rozhovor
s viceprezidentem Microsoftu Janem Mühlfeitem v loňském devátém vydání
Všudybylu (str. 30). Dá se říci, že ČSA byly a dodnes jsou osobní
záležitostí zaměstnanců a jejich úspěchy historicky věcí jisté
národní hrdosti. Především lidé, firemní patriotismus, schopnosti top
managementu, techniků, palubního i pozemního personálu velkou měrou mohou
za to, že se ČSA letos v říjnu v plném zdraví dožívají osmdesátého
výročí.
ČSA v uplynulých letech prokázaly, že jsou s to překonávat i velmi
složitá období. Vždy se jim totiž podařilo aktivovat vnitřní sílu a
zvládat obtíže toho kterého období. Tato tradice a vědomí zaměstnanců,
že pracují pro firmu, která je schopna chovat se racionálně v kritických
situacích, je bezesporu jedním z důležitých motivátorů.
Řekl bych, že každá mince má dvě strany. Něco za něco. Každý
firemní patriotismus má své hranice.
Určitě. Ne všechno se dá ale ohodnotit či motivovat mzdou. Pohlédneme-li
do historie, je možné konstatovat, že u ČSA vždy převládala progresivní
sociální politika. Nejen motivace prostřednictvím zaměstnaneckých výhod,
především bezplatných či zlevněných letenek. Péče o zaměstnance je
u Českých aerolinií na srovnatelné úrovni jako u řady dalších
renomovaných leteckých společností ve světě. Vzhledem k tomu, že jsme
nepřetržitým provozem, snažíme se zaměstnancům vycházet vstříc
i v oblasti služeb. Funguje tu řada programů, včetně zázemí jako je
kadeřník, čistírna oděvů apod.
Jak vidno na hospodářské dynamice ČSA (ve srovnání s trendy
u ostatních leteckých společností světa), investice do lidských zdrojů
se Českým aeroliniím a Česku coby státu vyplácejí. České aerolinie jsou
velmi často prvním vyslancem Česka v zahraničí. To, čím úspěšně
bodují v tvrdém konkurenčním boji, je především ochotný a pozitivně
působící palubní personál a catering. Špičkovou leteckou technikou totiž
disponují téměř všichni. Kvalitními lidmi pouze ti, kteří si je
dokáží získat, vychovat a udržet.
Dokladem toho je i loňské prestižní ocenění, které z rukou Edwarda
Plaisteda, generálního ředitele londýnské Skytrax Research, převzal
prezident ČSA Ing. Miroslav Kůla. Je to dáno i kvalitním zázemím. ČSA
totiž disponují výcvikovým střediskem, které vytvořily v areálu
starého ruzyňského letiště. Jsou tak konkurenceschopné s tím nejlepším
ve světě. Naši palubní průvodčí a výkonní letci zde průběžně
trénují řešení kritických situací, které mohou na palubách letadel
nastat.
Co Českým aeroliniím popřejete do dalších let?
Kromě obchodních úspěchů a báječného personálu dostatek nezbytného
podnikatelského štěstí, protože bez něj se neobejdeme. 11. září
i loňské povodně ukázaly, že ne na všechno stačí rozum a
profesionální um, že jsou chvíle, kdy štěstí je velmi potřebné.