Za loňský rok přes 175 milionů přepravených osob
27. 06. 2018
S náměstkem generálního ředitele Českých drah Ing.
Michalem Štěpánem se potkáváme koncem května v době, kdy téměř den co
den v souvislosti s chystaným lázeňským vydáním Všudybylu někam a
odněkud cestuji jejich vlaky.
Pane náměstku, České dráhy jsou úspěšné.
Ano, v posledních letech se výrazně zlepšujeme, a to z mnoha úhlů
pohledu, přičemž primární je samozřejmě hospodářský výsledek firmy.
A k těm dalším hlediskům úspěšnosti? Ať už je to vozový park –
množství nasazovaných nových souprav, nebo kvalita palubních služeb ve
vlacích. A to i prostřednictvím naší dceřiné společnosti JLV, která
pro nás zabezpečuje obsluhu v jídelních vozech, včetně donášky
občerstvení ve vozech první třídy, ale také provoz minibarů u vlaků
s jídelním vozem. To, co do kvality služeb dále vnesl národní dopravce
České dráhy svými vlastními silami, je zavedení nového produktu „ČD
minibar“ v expresních vlacích a v rychlících vyšší kvality
v cenových relacích, kdy kávu, vodu a drobné pochutiny lze zakoupit
v zásadě od deseti či patnácti korun.
Máme již také firemní korporátní souhlasy, abychom spustili veřejnou
zakázku na přestavbu starších jídelních vozů na bistrovozy. Podle
konfigurace v nich bude osmatřicet až čtyřicet sedadel první třídy a ve
zbývající třetině vozu bistro. Zvýšíme tak počet vlaků, kde budeme
poskytovat cateringové služby. Na dálkových mezistátních spojích
samozřejmě klasické velké jídelní vozy zůstanou a pak bude další
flotila několika desítek vlaků denně, které budeme vypravovat
s bistrovozem. Cestující první třídy nejen že budou mít přímý
přístup do bistra, ale v rámci tohoto vozu si budou moci objednávat
servírovaná jídla a nápoje až na své místo. Cestující z druhé třídy
si pro občerstvení standardně do bistrovozu dojdou. Zachováme v něm
základní sortiment teplých pokrmů a nabízet budeme i jednodušší zdravá
jídla. Rozhodně nechceme jít fastfoodovým systémem.
A připravujeme také soutěž na dodavatele wi-fi technologie připojení do
víc než tří stovek osobních vagónů a v těchto měsících modernizujeme
odbavovací systém prodeje jízdenek a místenek.
České dráhy denně vypravují přes sedm tisíc vlakových
spojů.
A víc než tři čtvrtiny z nich jsou bezbariérové. Přes devadesát
procent spojů umožňuje přepravu jízdních kol. Pokud se jedná o přepravu
kol ve větším rozsahu, víc než v šesti tisících spojů ji lze
realizovat formou spoluzavazadla. Takový vlak cestující v informačním
systému pozná podle piktogramu jízdního kola. Pak máme ještě skoro osm
set spojů, které nabízejí službu úschova během přepravy, kdy cestující
za manipulační poplatek dvacet korun dá po dobu cesty kolo do úschovy
našemu zaměstnanci.
Sice nabízíme zhruba devadesát procent spojů umožňujících přepravu
jízdního kola, ale je třeba zmínit, že České dráhy, coby národní
dopravce České republiky, provozují síť jednadevadesáti svých vlastních
cyklopůjčoven známých pod produktovým logem ČD Bike. Takže cestující,
který jede například do lázní nebo na týden do hor, s sebou nemusí vézt
svůj bicykl, obzvlášť chce-li na kole jezdit pouze jeden dva dny.
Půjčujeme kvalitní servisovaná kola, elektrokola a koloběžky, a to nejen
pro dospělé, ale i pro děti. Samozřejmostí je, že půjčujeme
i cyklistické přilby. Každý, kdo si u nás vypůjčí kolo, s ním
dostane sadu nářadí, aby si mohl opravit případně píchlou duši apod.
Klienti u sítě cyklupůjčoven Českých drah oceňují, že si mohou
v jedné železniční stanici kolo vypůjčit a v jiné ho vrátit. Máme
tím pádem poměrně sofistikovanou nabídku pro takové cyklisty, kteří
chtějí jezdit jenom z kopce nebo se nechtějí vracet do toho samého místa.
Dojedete s námi například do Třeboně, tam si od nás půjčíte kolo,
projedete si kus jižních Čech a v jiné železniční stanici, třeba
v Táboře, ho vrátíte, aniž byste museli platit za jeho přepravu zpátky
do místa, kde jste si jej vypůjčili.
Hned jak České dráhy přišly s In Kartou, jsem si nejdřív
koupil IN Gold na první třídu na jeden rok a pak (dokud to šlo) na každé
další tři roky (teď si bohužel každý rok musím k tříleté permanentce
první třídu přikupovat). Nicméně stále mohu v komfortu první vozové
třídy pracovat a přitom se přemísťovat tam, kam zrovna potřebuji. Je to
levnější než jet autem. Během přepravy vlaky Českých drah tak napíšu
téměř celý časopis, nebo jsem-li hodně nevyspalý (obzvlášť když nad
ránem vyrážím na druhý konec republiky), dospím to. Určitě je to
levnější než si třeba jen na měsíc pronajmout kancelář s cateringovou
obsluhou, která vám bude jídlo a pití servírovat až pod nos.
To je určitě dobrá reference. Co se týká cenové politiky, již několik
let držíme nastavené tarifní nabídky i cenový standard na stejné
úrovni. Ceny jízdného upravujeme se změnou jízdního řádu v prosinci
maximálně o inflaci. V mezinárodní přepravě jsme sice před pár
měsíci o dvě procenta zvýšili ceny, nicméně díky ukončení intervence
České národní banky v neprospěch české koruny naši zákazníci jezdí
levněji. Bezesporu, všechno není o základním tarifu. Ten je pro
cestující, kteří nejezdí pravidelně. Ti, kteří pravidelně jezdí (a
platí to i v mezinárodní dopravě), mohou využít některou z našich
nabídek – ať už ze včasných, nebo akčních jízdenek. Cestujícím
nabízíme například i balíček deseti jízdenek Praha–Drážďany či
Praha–Berlín a tady už jsou slevy opravdu zajímavé. Obdobně je tomu pro
cestování do Rakouska nebo na Slovensko.
Pane náměstku, v tomto období spoustu času (víc než kdy
jindy) trávím ve vašich vlacích. Do téměř všech lázní v České
republice se totiž dá dojet spoji Českých drah.
Přímo do Mariánských Lázní a Františkových Lázní dokonce
i Pendolinem. U těchto spojů nabízíme cestujícím doplňkové služby,
kdy si pasažéři k jízdence s místenkou mohou zvolit třeba balíček
služeb obsahující i asistenci přepravy do jejich lázeňského domu.
Do léčebných lázní často jezdí (a nejen tam) imobilní
lidé.
Co se týká přepravy tělesně hendikepovaných osob, výrazně jsme zvýšili
počet vlaků vybavených pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a
orientace. Moderní osobní vozy jsme vybavili i akustickými hlásiči pro
nevidomé. Také v tomto směru se kvalita vozového parku Českých drah
výrazně zlepšila. Tam, kde ještě neumíme nabídnout nízkopodlažní vozy,
máme zdvihací plošiny. Jejich pomocí naši zaměstnanci vozíčkářům
pomáhají při nástupu do vlaku i výstupu ven. Velkým pomocníkem jim také
je objednávkový systém pro přepravu imobilních osob. Je to unikátní
evropská záležitost, kterou vyvinuli kolegové na mém úseku. Díky němu
dispečeři Českých drah mimo jiné vědí, že tím a tím spojem Českých
drah cestuje imobilní pasažér. Když je na trati výluka nebo se stane
nějaká mimořádná událost řešená náhradní autobusovou dopravou, tak
máme-li ve vlaku vozíčkáře, který využil tohoto systému, objednáváme
nízkopodlažní autobus. Připouštím ale, že ne vždycky se nám ho podaří
zajistit. Systém je propojen do devíti evropských zemí. Dnes už je
normální, že když si imobilní cestující objedná přepravu z Jihlavy do
Drážďan, je o něj postaráno i v přestupních stanicích.
Prostřednictvím našeho systému je možné si objednat i asistenční
službu kvůli pohybu po nádražích nebo mezi nástupišti. Tato služba
imobilnímu pasažérovi pomůže i s nástupem do následujícího vlaku.
Systém je v provozu třetím rokem a s jeho pomocí přepravujeme přes šest
tisíc pasažérů ročně. To ale není celkové číslo tělesně
hendikepovaných lidí přepravených vlaky Českých drah, protože další
tisíce imobilních pasažérů tento systém ke své přepravě nepotřebují.
Zejména v příměstské dopravě, kde v některých příměstských
aglomeracích standardně jezdí nízkopodlažní jednotky a jsou bezbariérová
nádraží či zastávky s moderními vysokými nástupišti, takže
vozíčkáři mohou z peronu do vlaku najet bez pomoci druhých.
O tom, že železniční doprava v Česku zažívá boom, svědčí
počty Českými drahami přepravených osob.
Za loňský rok jsme překročili 175 milionů přepravených osob. Meziroční
nárůst činil dvě procenta. Je to nejen díky již zmiňovanému
zkvalitňování vozového parku a kvalitním službám na palubách našich
vozů, ale výraznou měrou se na tom podílí také modernizace infrastruktury.
Vlaky jsou rychlejší. K růstu preferencí osobní železniční dopravy mezi
lidmi přispívají i kolapsové situace na dálnicích a silnicích. Obecně
platí, že železnice je nejbezpečnějším způsobem dopravy. Trend nárůstu
cestujících se nám potvrzuje i v prvním kvartále letošního roku, kdy
meziroční nárůst cestujících opět činil kolem dvou procent.