Workshop s řediteli zahraničních zastoupení CzechTourism
28. 10. 2010
Ředitele zahraničního zastoupení CzechTourism v Číně
Jiřího Vávru jsem oslovil 7. října 2010 v karlovarském hotelu Spa
Resort Sanssouci, kde probíhal workshop s řediteli zahraničních zastoupení
CzechTourism.
Pane řediteli, prognózy naznačují, že čínští turisté na
pomyslném žebříčku turistů, kteří v navštěvovaných zemích utrácí
nejvíc peněz, zanedlouho předčí ruské turisty.
Ano, Čína zažívá boom výjezdové turistiky. China National Tourism
Administration, jehož prognózy se zatím vždy splnily, udává, že do roku
2020 z Číny vycestuje sto milionů turistů. Do roku 2000 Číňané
prakticky necestovali, protože jednak neměli cestovní pasy, tedy ani možnost
a ani chuť cestovat, neboť jejich životní styl byl pouze pracovat a večer
zajít do restaurace, kde se mimochodem odehrává vše, oslavy narozenin,
nového roku, obchody, setkání apod. Nárůst je tedy od nuly do loňského
roku, v němž už z Číny vycestovalo cca 42 milionů turistů. Pravdou je,
že z toho cca 38 milionů bylo do Macaa, protože Číňané a Asiaté
obecně milují hazardní hry, které jsou v Číně striktně zakázány. Jsou
schopni se hádat o pár korun za hotel, avšak večer v kasinu utratí sto
tisíc, a to jim vůbec nevadí. Macao tak s osmnácti kasiny má dnes větší
obraty a zisky než celé Las Vegas. A proto jsou tam již i investoři z Las
Vegas, kteří tam mají své kasino, protože návratnost této miliardové
investice je v horizontu ne roků, ale měsíců, cca za 9 až
12 měsíců.
Jak je to se zájmem čínských turistů navštívit Českou
republiku?
Ten je veliký, avšak kapacita našich konzulárních úřadů omezená. Ať je
to konzulárka v Šanghaji, která má na starosti provincie Zhejian a
Šanghaj, nebo zastupitelský úřad v Pekingu, pod nějž spadá zbytek
Číny, čili dalších 31 provincií. Týdně jsou schopni v Pekingu
vyřídit maximálně nějakých cca dvě stě padesát víz a osmdesát až sto
v Šanghaji. Záleží na tom, jaká je skladba uchazečů. Jestli chodí
individuálové, kteří musí všichni na osobní pohovor, nebo přijde kurýr
z cestovky třeba se sto pasy. Zkrátka poptávku po českých vízech nejsou
s to všechnu zúřadovat. Toto ale není vina konzulárních úředníků,
kteří v Číně pracují, ale systému, který kapacitně ani zdaleka
neodpovídá poptávce bohatých čínských turistů, kteří nás chtějí
navštívit a utrácet peníze v České republice.
Evropa očekává čínský turistický boom a západoevropská
letiště vyjednávají s čínskými leteckými společnostmi. Rovněž tak
i mezinárodní Letiště Praha.
Ano, pražské letiště vyvíjí velkou aktivitu s cílem mít přímé
letecké spojení s Čínou. Nejen letiště, ale i sama Česká republika.
V červnu 2005 český premiér navštívil Čínu. Následně v prosinci
téhož roku čínský premiér Česko. Jedním z témat jejich tehdejších
jednání bylo i přímé letecké spojení. To však není věc politická,
ale ekonomická. Čínskou stranou bylo jasně dáno najevo, že oběma směry
musí být provozovány minimálně tři lety týdně. To kvůli rentabilitě a
pracovnímu cyklu pilotů a palubního personálu. Tzn., přepravit jedním
směrem alespoň osm set pasažérů týdně. A každá aerolinka, než se do
něčeho takového pustí, se ptá konzulárních orgánů, jsou-li schopny
vyřídit takovýto objem víz. Dnes už se situace velmi změnila k lepšímu.
Ostatně, od letošního dubna jsou vízové formuláře v čínštině. Do té
doby byly pouze anglicko-české. Přesto však musím znovu podotknout, že na
našich konzulárních odděleních není dostatečné personální obsazení,
aby stačili odadministrovat všechny zájemce o česká víza.
Ředitelky zahraničního zastoupení CzechTourism v Indii paní
Radky Neumannové jsem se zeptal, jaký je zájem indických turistů
o návštěvy České republiky.
Zájem indických turistů o Českou republiku je rostoucí, proto také bylo
letos v srpnu otevřeno nové zahraniční zastoupení CzechTourism
v indickém Dillí. Země střední a východní Evropy jsou nyní velmi
populární pro návštěvníky z Indie, kteří se vracejí do Evropy a
hledají nové destinace. Popularita Prahy roste nejenom mezi turistickými
návštěvníky, ale také mezi korporátní klientelou, která Prahu
vyhledává nejenom pro obchodní setkání a kongresy, ale také pro
incentivní cesty svých zaměstnanců. Z České republiky je nejvíce
navštěvovanou destinací Praha, která je velmi často nabízena v kombinaci
s dalšími středoevropskými hlavními městy, jako je Vídeň, Bratislava,
Budapešť.
Jak se o Česku dozvídají?
V současné době se Indové o České republice dozvídají především od
turistických operátorů a cestovních kanceláří, které nabízejí zájezdy
do Evropy. Praha sama o sobě má proto díky aktivitám turistických
operátorů velkou reklamu. Do současné doby se informace o České republice
objevovaly v médiích velmi sporadicky. Z tohoto důvodu po zahájení
činnosti nové pobočky v Indii je naším cílem také velmi úzce pracovat
s médii a vybudovat image naší země jako atraktivní evropské turistické
destinace. S tím zároveň souvisí rozšíření znalostí o České
republice u cestovních kanceláří a obohatit jejich nabídku kromě Prahy
i o další kulturní a historická centra České republiky.
Jak se vám spolupracuje s indickými touroperátory a jak se to
projevuje na počtech indických turistů v České republice?
Nejdříve je nutné se vyrovnat s indickým způsobem myšlení, práce a
jejich pojetím času. Pokud se vám to podaří, spolupráce je výborná. Co
se týče příjezdů indických turistů do České republiky, zatím nejsou
k dispozici konkrétní statistiky sledující počty indických turistů
přijíždějících do České republiky, a proto se orientujeme pouze podle
množství vydaných víz. Těch už je v letošním roce na čtyři a půl
tisíce. Mnohem více indických turistů ale do Česka vstupuje se
schengenským vízem přes Německo, Rakousko a další evropské státy. Naše
odhady se proto pohybují kolem patnácti tisíc indických návštěvníků
za rok.