Vznik akciové společnosti České dráhy
01. 02. 2002
Se začátkem roku 2003 se současná státní organizace České dráhy
přemění na akciovou společnost. Obchod, přepravu a provoz zajistí České
dráhy, a.s., za železniční infrastrukturu ponese zodpovědnost stát, který
si k tomu zřizuje státní organizaci Správa železniční dopravní cesty
(SŽDC). Údržbu, opravy a modernizaci dopravní cesty bude za úplatu na
základě smlouvy provádět akciová společnost České dráhy. Akciovou
společnost povede představenstvo a bude ji kontrolovat dozorčí rada.
Přeměna státní organizace se uskuteční podle zákona č. 77/2002
Sbírky
Konkrétní kroky vedoucí k realizaci schválila vláda České republiky.
Transformační zákon přináší dvě zcela zásadní změny proti
současnému stavu. Poprvé v historii se hospodaření Českých drah
jednoznačně oddělí od státu. Cokoliv bude stát od Českých drah
požadovat (a nejde jen o osobní dopravu ve veřejném zájmu), musí být
přesně definováno ve smlouvě a také řádně zaplaceno. České dráhy
budou samy rozhodovat o rozvoji svého podnikání a ponesou také plnou
odpovědnost za výsledky svého hospodaření. A za druhé? České dráhy
již nebudou mít hospodářskou odpovědnost za rozvoj, údržbu a provoz
infrastruktury, která je, podobně jako cesty silniční a vodní, otevřena
pro podnikání různých dopravců. Vlastníkem železniční infrastruktury
zůstává stát prostřednictvím SŽDC.
Okruhy podnikání
Akciová společnost České dráhy bude samostatně podnikat ve čtyřech
hospodářsky (účetně) oddělených okruzích:
České dráhy budou integrovanou železniční společností
To znamená současně provozovatelem drážní dopravy i železniční
dopravní cesty. Provozování obou činností národním dopravcem s sebou
nese výhodu spojení hned několika aktivit, které může dělat jeden
člověk. Například výpravčí v menší stanici může řídit provoz na
dopravní cestě a současně prodávat jízdní doklady. Zároveň nebude
narušen princip budování jednotného evropského železničního systému.
Ten spočívá ve sjednocování technických a provozních parametrů, a tím
i ve vzájemném využívání prostředků jednotlivými železničními
společnostmi.
Údržba a provoz dopravní cesty
Údržbu a provoz dopravní cesty budou České dráhy provádět na objednávku
a na náklady státu podle smlouvy se SŽDC. Za užívání státní
infrastruktury pro dopravní podnikání budou České dráhy platit státu
poplatky za stejných podmínek a ve stejné výši jako jiní dopravci. Tím se
dotvářejí podmínky pro konkurenci v železniční dopravě. Dosud totiž
České dráhy samy odpovídaly za hospodaření dopravní cesty a pokrývaly
náklady na její údržbu a řízení provozu. Jiní dopravci jim za její
užívání platili poplatky stanovené Ministerstvem financí ČR. Ty ale
nepředstavovaly úměrný podíl na nákladech.
Organizační struktura
Organizační struktura nové společnosti nebude kopírovat čtyři základní
okruhy podnikání. Divize obchodně provozní bude provozovat nákladní a
osobní přepravu, bude řídit dopravní provoz a doplňkově podnikat. Divize
dopravní cesty bude udržovat infrastrukturu pro stát a další zájemce.
Zvlášť bude propracována organizace doplňkových činností. Pro mnoho
z nich budou založeny dceřiné společnosti s účastí soukromého
kapitálu. Jednotlivé části podnikání se budou prolínat.
Infrastruktura a vozidlový park
České dráhy již v roce 1993 zdědily infrastrukturu a vozidlový park
v dosti zanedbaném stavu, který neodpovídá moderním standardům.
V polovině 90. let jsme zahájili s pomocí státem garantovaných úvěrů
a dnes již ve značné míře uskutečňujeme modernizaci národní sítě
železničních koridorů. Jsou součástí IV. a VI. panevropského koridoru a
na našem území vedou z Děčína (hranice s Německem) do Břeclavi
(hranice s Rakouskem a Slovenskem) a z Petrovic (hranice s Polskem) do
Břeclavi. I nadále však chátraly ostatní tratě i vozy. Stát nám
téměř deset let nedoplácel ztrátu v osobní přepravě (přepravě ve
veřejném zájmu, tak jak to funguje všude v Evropě). Oněch asi 40 miliard
korun jsme museli po celou tu dobu pokrývat ze zisku z nákladní dopravy a
jiných činností. Tyto peníze tedy nemohly být použity na modernizaci
vozů, tratí a budov či na investice pro úsporu lidské práce. Takovéto
„křížové financování“ však odporuje normám Evropské unie. Přesto
jsme však plnili veškeré své povinnosti vůči státu (odvody daní, úhrady
na sociální a nemocenské pojištění apod.). Dluhy z dopravní činnosti
(zejména to jsou opožděné platby za energii, pohonné hmoty a opravy
kolejových vozidel) dnes činí asi 4 miliardy korun. Zadlužení
z investičních úvěrů na dopravní cestu (přes 30 miliard korun) je
nutné považovat za dluh státu. Ten je vlastníkem infrastruktury a přístup
na ni mají všichni železniční dopravci.
Personální oblast
Nová akciová společnost bude usilovat o zachování platové úrovně svých
zaměstnanců a o její další zvyšování. To bude do značné míry
záviset na snižování spotřeby lidské práce v jednotlivých činnostech.
Musíme je tedy racionalizovat a modernizovat technické vybavení, abychom
produktivitu práce zvýšili. České dráhy, a. s. budou rozvíjet programy
pro uplatnění zaměstnanců uvolňovaných z rušených pracovních míst.
Především půjde o rekvalifikační programy. Bude rovněž pokračovat
sociální program. I nadále zůstane možnost předčasného odchodu do
důchodu v souladu s příslušnými zákony. S rozvojem doplňkového
podnikání však vzniknou také nová pracovní místa. Do roku 2005 hodláme
přijmout několik tisíc perspektivních mladých lidí, díky nimž snížíme
dosavadní nepříliš příznivou věkovou strukturu našich zaměstnanců.
Během nadcházejících vánočních svátků vám přeji mnoho štěstí a
pohody a věřím, že se i v příštím roce budu moci s mnohými z vás
setkat ve vlacích akciové společnosti České dráhy. Budete našimi
vítanými klienty.
Dalibor Zelený, generální ředitel Českých drah, s.o.