Vždy věrná Plzeň
24. 11. 2006
S plzeňským biskupem monsignorem Františkem Radkovským se
tentokrát potkáváme 28. října v rodném městě mého táty, v Plzni.
Díky tomu, že jsem sem jezdíval za dědou a babi na prázdniny, jsem tu
zažil spoustu nádherných dní. I proto jsem se Monsignora Radkovského
zeptal na jeho vztah k Plzni.
Pocházím z Třeště, od Jihlavy. Do západních Čech jsem se dostal poté,
co jsem byl jmenován kaplanem v Mariánských Lázních. Tam jsem byl dva roky
a pak osmnáct let ve Františkových Lázních. Do Plzně jsem vždycky jen tak
zaskočil a do svého života ji adoptoval, až když jsem byl jmenován
plzeňským biskupem. Plzeňák se tedy ze mne stal až před třinácti lety.
Plzeň jsem vždycky vnímal jako výjimečné město. Plzeňané měli, a to
i v posledních čtyřiceti komunistických letech, mimořádné postavení.
Plzeň totiž byla největším československým městem, které osvobodili
Američané. Ne náhodou se historicky honosí titulem „Vždy věrná
Plzeň“ a tento genius loci jí zůstal dodnes. Včera (27/10) jsem o tom na
Ministerstvu vnitra ČR v rámci našeho oficiálního přijetí mluvil
s panem arcibiskupem Graubnerem. On totiž zase z Plzně má maminku, a tedy
alespoň půlkou do ní patří. Velice se podivoval nad tím, že dnes
v rámci oslav státního svátku budeme mít v Plzni bohoslužby. Já mu na
to: „To víš, vždy věrná Plzeň…“
Zmínil jste olomouckého arcibiskupa monsignora Jana Graubnera. To mi
připomnělo, že jsem si v jeho diecézi předloni ve Státních léčebných
lázních Bludov s MUDr. Jiřím Riedlem a letos zjara v Lázních Slatinice
s předsedou představenstva Martinem Vybíralem v rámci svěcení
léčebných pramenů povídal o postavení katolické církve. Konstatoval
jsem, že ji považuji za jednu z nejlépe fungujících organizací
světa.
Máte naprosto pravdu, i když je v její historii možné vysledovat řadu
pochybení. Pronásledování zvenku církvi nikdy neuškodilo tolik jako
rozklad zevnitř. Ostatně nedávno jsem slyšel jednu až úsměvně
ilustrující větu: „O tom, že církev není jenom lidského, ale
božského původu, svědčí to, že ji křesťané doposud nezlikvidovali.“
Vždyť co už to bylo rozdělení a roztržek? Samozřejmě, církev je pořád
rozdělená, ale snaha o jednotu je stále silnější. Čím dál víc nám
křesťanům vadí, že nejsme sjednoceni, a to je dobré znamení.
V minulém vydání Všudybylu jsem hovořil s hejtmanem vašeho
rodného kraje, Kraje Vysočina RNDr. Milošem Vystrčilem.
S panem hejtmanem Vystrčilem se známe. Učil v Telči na gymnáziu, kde jsem
studoval. Naposledy jsem s ním mluvil v létě. Vysočinu stále cítím jako
rodný kraj. To je v člověku zakořeněno, i když už tam dlouhá léta
nebydlím.
Pokud víme, odkud jsme vzešli, máme daleko větší šanci někam
dojít. V logu plzeňských oslav 28. října v Plzni je ztvárněna
katedrála sv. Bartoloměje, v níž dnes oslavy začaly slavnostní mší,
kterou jste celebroval. Mj. jste v ní zmínil téma, jak velice je pro
člověka důležitá jeho identita.
Člověk potřebuje někam patřit. Přináležet ke společenství. V našem
případě k českému státu, jehož úctyhodnou víc než tisíciletou
historii si dnes připomínáme. Je důležité, aby ji lidé a zejména
mládež znali. Aby si uvědomili, že tu nejsme od včerejška. A k tomu je
potřeba slavit. Připomínat si takovéto historické chvíle, dávat na ně
důraz. Velice jsem proto vděčný iniciativě města v čele s plzeňským
primátorem Ing. Miroslavem Kalousem slavit 28. října a českou státnost
vůbec novým způsobem. Slavení 28. října a státních svátků obecně
nás totiž odnaučil komunismus. Na druhou stranu, už je jiná doba.
Fangličkářství, mávání pentlemi, to už nikomu nic neříká. Je tedy
třeba najít nový, pro lidi přitažlivý způsob. Podporovat národní hrdost
změnou stereotypu oslav významných dní směrem k reálnému životu.
Pokusit se o posun od leckdy formální piety k festivalovému pojetí oslav
tak, jako se to podařilo u nás v Plzni. Zkrátka, aby se v tom lidé
cítili dobře, protože dneska obvykle když nemusí, nikam nejdou. Jsem proto
rád, že se podařilo najít něco, co je dokázalo oslovit, co, jak doufám,
bude udržovat živou tradici 28. října.
K slavení patří nejen zábava, ale i odpovědnost…
Ano, subsidiarita a solidarita. Dva prvky, které drží společnost, a to je
také tak trochu vynález církve a jejích sociálních encyklik. Solidarita je
v tom, že soucítím s druhým a nechci si hrát pouze na vlastním
písečku. Subsidiarita zase je v tom, že vše nemůže řídit
všeobjímající instituce, jejíž osvícený panovník bude o každém
rozhodovat. To prostě nejde. Musí platit, že to, co se dané instituce
týká, si bude řešit ona na své úrovni. Už proto, že je zpravidla
nejlépe obeznámena s místními poměry, má k řešení nejblíže a má
kompetence i motivaci. Vyšší nadřízený stupeň musí nutit ty nižší
stupně k tomu, aby se nezahleděly jen samy do sebe, aby i v jejich
případě fungovala solidarita. Tuto náročnou úlohu mají politici na všech
stupních, a nejenom oni. K tomu je však nutné vychovávat lidi. Proto je
potřeba Brusel. Ale nesmí ho být moc. Na druhou stranu nesmíme být sobci a
říkat: „Co je nám po nich.“ Opravdu se vzájemně potřebujeme, tedy aby
Evropa držela pohromadě. Jinak vedle Číny, Indie a dalších velkých
útvarů ztratí veškerou důležitost. Je třeba si uvědomit, že člověk je
rozhodujícím elementem i v evropském soustátí. Cílem tedy není
vytvořit nové Rakousko-Uhersko jako multistátní centrálně řízený
hegemon. Cílem je, aby v rámci Evropské unie docházelo ke svobodnému a
všestrannému rozvoji lidí a také potřebných institucí na všech
úrovních. A to je na odpovědnosti těch, kteří ji mají řídit a vést.
Odpovědností nás všech pak je, abychom si je dobře zvolili a důsledně
kontrolovali. Jedno bez druhého nelze. To by z toho byl chaos nebo diktatura.
Obojí je špatně. K tomu ale musí být zralá občanská společnost, která
si je těchto kompetencí i povinností vědoma. Ne každého totiž baví jít
k volbám, natož průběžně kontrolovat plnění předvolebních slibů
politiků. Je potřeba, aby to lidé chápali jako službu druhým. To vše má
i svůj rozměr duchovní – náboženský, trinitární, trojiční dimenzi.
Bůh je totiž nejdokonalejší společenství, Boží Trojice, jež se
vyznačuje dokonalým vzájemným dáváním a přijímáním, a tím
i dokonalou jednotou. Tento Boží rozměr je žádoucí i ve společnosti
včetně politiky. Politici by si měli uvědomit, že princip Ježíšova:
„Milujte se navzájem, jako jsem miloval já vás,“ je veskrze důležitý.
Solidarita musí být i mezi politiky. Musejí vnímat, že rozmanitost
politických stran je důležitá a, řekl bych, Bohem chtěná, protože jinak
bude všechno jednobarevné. Musí tady být více politických stran a více
pozic a pohledů, které společnosti dají bohatý rozměr. Má-li to tak
fungovat, je třeba, aby politici vnímali oprávněnost postojů jiných
politiků. Tj., aby politik v politikovi neviděl nepřítele, ale opozici,
která kontroluje, co dělá, a někdy i partnera, s nímž spolupracuje ve
prospěch společnosti. Je důležité, aby politik vnímal názor druhého
politika podle obsahu, nakolik je to, co říká, pravdivé, moudré, a ne podle
toho, kam v rámci politického spektra patří.