Význam cestovního ruchu jako národohospodářského odvětví je značný
02. 03. 2003
Cestovní ruch je průřezovým hospodářským odvětvím.
I z tohoto důvodu jsem požádal pana ministra průmyslu a obchodu České
republiky Ing. Jiřího Rusnoka o rozhovor. Pane ministře, jak vnímáte
postavení cestovního ruchu v České republice?
Nerad bych mluvil za svého kolegu pana ministra Němce. Tato doména je plně
v gesci jeho resortu – Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Nicméně máte
pravdu, cestovní ruch, obchod a průmysl mají silnou spojitost. Události
minulého léta hovoří samy za sebe. Škody vzniklé v důsledku loňských
katastrofálních záplav nejsou jen ztrátami na majetku státních
i soukromých firem. Jde i o psychologický faktor s tvrdým ekonomickým
důsledkem. Uvedu jen holá fakta. Podle hrubých odhadů ČNB dosáhly
devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu za leden – září
2002 2,2 mld. USD, což je o 7,8 % méně než ve stejném období roku
2001. Devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu představují
ekvivalent 8,0 % exportu ČR a cca 4,4 % hrubého domácího produktu.
I když jde o vyloženě mimořádnou situaci, minimálně to pro nás
znamená, že přijelo podstatně méně potenciálních zákazníků. Tento
trend se pravděpodobně ještě prohloubil v posledním čtvrtletí minulého
roku. Především se to dotklo mnoha malých a středních podnikatelů.
Snažíme se vybudovat soběstačnou, prosperující ekonomiku, na které stála
pověst o příslovečných „zlatých českých rukách“. Živelná
katastrofa nás opět vrátila o kus zpět. Odliv turistů tuto situaci – a
uvědomme si kolik firem podniká ve službách závislých na cestovním
ruchu – jen prohloubil.
Jistě, vraťme se však k mé úvodní otázce.
Víte, já pocházím ze severovýchodního koutu naší země,
z Těšínského Slezska. To je region známý stále ještě spíše svojí
průmyslovou historií a přítomností než turistickými atrakcemi
nadregionálního významu, snad s výjimkou některých lokalit v Beskydech.
Přesto i zde lze již dnes navštívit řadu velmi zajímavých a turisticky
atraktivních míst a pamětihodností. Navíc s odstupem času získávají na
přitažlivosti i stará technická díla, jako vysoké pece či těžební
věže. Čili shrnuto, je zřejmé, že význam cestovního ruchu jako
národohospodářského odvětví je značný již dnes a dále poroste, a to
i v regionech zdánlivě méně atraktivních z tohoto pohledu. Současně
můžeme sledovat změnu struktury činností i v rámci odvětví
cestovního ruchu.
To já se narodil v Táboře a do dvanácti let bydlel v Sezimově
Ústí. Co se ale týče cestovního ruchu, byznys s ním spojený stojí a
padá s vytvářením povědomí o regionu jako místu, kam se sluší jezdit,
což je především o lidech. Bohužel, nedá se říci, že by mé rodné a
nesporně rovněž malebné jižní Čechy byly díky cestovnímu ruchu samé
peníze. Přitom cestovní ruch je jediné odvětví, které dokáže generovat
spotřebitele nad rámec stávajících obyvatel – tj. zajistit přísun
inkasa odjinud, vytvářet podnikatelské a pracovní příležitosti.
Hovořím-li o vyhaslých vysokých pecích, železárnách, zavíraných
dolech, nezaměstnanosti na Těšínsku, je to realita. A i když ji chci
změnit, nemíním ji proto zastírat. Mám několik lásek. Především je to
moje rodina – manželka a mé děti. Snažím se jim všem ve chvílích, kdy
mám čas, nahradit svoji obvyklou nepřítomnost, a protože máme
s manželkou rádi cestování a přírodu, vede nás to i k poznání krás
naší země. S tím nepřímo souvisí i replika na váš dotaz. Oblast,
krajina, ekonomická situace a hlavně uvažování lidí se nezmění
mávnutím kouzelného proutku. Je to vždy otázka tvrdé práce, mnohdy
momentálně nepříjemných nebo zdánlivě nepřiměřeně dlouhých
řešení, jejichž příznivý dopad se nemusí projevit ihned. Chtěl bych
v této souvislosti připomenout alespoň jednu z aktivit mého resortu.
Jistě vy i čtenáři budete souhlasit, že preference špičkové urbanistiky
zde přímo souvisí s podporou této sféry. Ministerstvo obchodu a průmyslu
ČR vyhlásilo prestižní cenu „Stavba roku“ na nejlepší realizované
objekty a jsem rád, že například obec Čeladná na Frýdeckomístecku
získala loni tuto cenu – hned za dva objekty.
V prvním vydání Všudybylu tohoto roku (str. 27) jsem v souvislosti
s informací o kontraktu na 320 obráběcích center pro Čínu, který
podepsal generální ředitel české společnosti Tajmac ZPS Zlín Ing.
František Lambert, uvedl, že resort, v jehož čele stojíte, je také
o tom, jak úspěšně propagovat turistickou destinaci Česko v zahraničí.
Pokud vím, vy sám jste v závěru loňského a začátkem tohoto roku
uskutečnil několik zahraničních cest. Co České republice přinesly?
Ano, navštívil jsem Paříž, Brusel, byl jsem na obchodní misi v Kanadě.
Cílem cest bylo posílit vzájemné hospodářské a obchodní vztahy a
vytvořit podmínky pro přímou spolupráci podnikatelů, obchodníků a
investorů. Začátkem února jsem navštívil v čele obchodní mise Indii. Ve
druhé polovině minulého roku dostala právě česko-indická spolupráce
daleko vyšší dynamiku. V polovině září jsem jednal s delegací
indických podnikatelů vedenou prezidentem Konfederace indického průmyslu
(CII) panem Arunem Bharatem Ramem. Tito lidé se v Praze účastnili
investičního fóra uspořádaného ve spolupráci s naší agenturou
CzechInvest a českými podnikatelskými subjekty. Týden poté jsem přijal
oficiální delegaci Indické republiky vedenou ministrem těžkého průmyslu a
veřejného podnikání panem Balasahebou Vikhea Patilou. Vím, že se velmi
detailně zaměřujete na kongresovou a veletržní turistiku. Jistě vás tedy
bude zajímat, že jsem se při své návštěvě 4.února zúčastnil
oficiálního zahájení 15. mezinárodního veletrhu IETF 2003, kde jsem
samozřejmě navštívil i českou expozici.