Vyzkoušet si, jak se na takovém zařízení pracuje
07. 03. 2004
O lidech a lidských zdrojích, jež jsou hlavním tématem tohoto
vydání Všudybylu, se stejně nejlépe vykládá v hospodě. Majitel
společnosti CITUS PRAHA spol. s r.o. pan Josef Dvorský, jehož firma podniká
v zařízeních a službách pro gastronomii, fast food, chlazení a prodejní
provozy, byl tak laskav, že přijal mé pozvání na pivo. A tak jsme
v zátiší Spilky Novoměstského pivovaru v Praze pod laskavým dohledem
plavčíka Jandáčka dělali to, co obvykle chlapi v hospodě dělají –
povídali si o práci.
Pane Dvorský, jak jste se dostal k tomuto podnikání?
To bylo tak: Zazvonil zvonec a pohádky nebyl konec, protože jsem si uvědomil,
že pokud neuchopím příležitost v ten okamžik, může se mi stát, že
vlaky začnou odjíždět a já si budu říkat: „Mohl jsem jet v kupé, ale
jedu jenom na stupátku.“ Proto jsem se dal dohromady s rakouským
společníkem, který měl ideu a neustále mne přesvědčoval: „Děláme to
proto, abychom z toho něco měli,“ a já netušil, že nemusím být mezi
těmi, kteří by z toho měli něco mít. Bylo to drahé školné, leč
naučil jsem se přitom spoustu věcí! Naučil jsem se hlavně to, že ne
každá věc, která na první pohled vypadá skvostně, je skvostná. Že ne
každý člověk je tak dokonalý, jak se zdá na první pohled. Jeden známý
mi na toto téma říkával: „Když ti někdo nastrkuje před oči nějaký
obraz a tvrdí, že to máš právě tak vidět, ptej se, proč.“ Stalo se
zavedenou věcí, že si tu na něco hrajeme. Cosi předstíráme. Ať je to
zaměstnavatel nebo zaměstnanec nebo veřejný činitel. Podstata se skrývá
se záměrným cílem nebo podvědomě, aby okolí mohlo dotyčného vidět tak,
jak se domnívá, že je potřeba. U nás ve firmě se vystřídalo už pár
lidí. Několikrát jsem byl o někom přesvědčen: „Toto je korunní
princ,“ ale zatím to vždycky skončilo na nějakém problému, který
vypučel poté, co dotyčný vypadl ze své herecké role. Odhadnout, kdo je co
a jaký bude, to prakticky nejde.
Řád je základem všeho, co funguje. Organizace, kdy kolize jsou
obrovskou výjimkou, je největším zázrakem vesmíru. Je možné, že
i vesmír někdy zkolabuje. U organizace práce lidí k tomu dochází
poměrně často…
Firma se dá vést dvěma způsoby. Buď spolupracujete s loajálními a
tvořivými lidmi, a pak je nemusíte svazovat striktními předpisy a mít až
tak exponované kontrolní systémy. Jestliže uděláte jenom předpisy a lidi
nastrkáte do škatulek, pravděpodobně brzy uslyšíte výhrady typu: „To
nemám v popisu práce…“ V tomto případě musí být dokonalý systém
kontroly, aby nenastaly excesy, které by ohrozily ekonomické výsledky a
pověst podniku. Má očekávání jsou v mezích reality. Někde
mezi tím.
Kdo by se domníval, že cinkání klíčů v roce 1989 v Praze na
Václavském náměstí odzvonilo totalitním manýrám, kdy lidé
předstírali, že pracují, a stát na oplátku, že je za to platí, je na
omylu. Mnozí lidé, když říkají, že hledají práci, stále hledají, kam
by docházeli pro podporu v zaměstnanosti.
Ano, představy značné části těch, kteří hledají práci, se od počátku
devadesátých let příliš nezměnily. Jsem přesvědčen, že by se každý
měl podívat někam, kde funguje tržní hospodářství a trošku si jej
zažít na vlastní kůži. Soukromá firma může na mzdy vydat pouze to, co
vydělá. Někoho přeplácet se nevyplácí. I když přeplatíte „hotového
člověka“ z jiné firmy, můžete zjistit, že nezapadá do týmu.
Obzvláště menší firmy jsou velmi citlivé na to, jak spolu zaměstnanci
vycházejí.
Hraje se na výsledky. Podle nich je firma CITUS PRAHA, zřejmě i co
se týče lidského potenciálu, úspěšná. Zabýváte se dovozem a servisem
značkových technologií a jejich uplatňováním v gastronomických
provozech.
Naše firma vznikla v roce 1991. Sídlíme na viditelném frekventovaném
místě, takže se na nás klienti často sami obrací. Poté, co jsme
vytvořili vlastní servisní úsek, jsme se u řady prestižních klientů
dokázali prosadit i jako servismani. Jejich reference pak motivují další,
poptat se právě u nás. Jsme vyhledávání i kvůli svým projektantům,
z nichž jeden umí velice krásné věci „3D“ a často s nimi vyhrává
soutěže. Někdy mám říkají, že to, co tvoří, jsou fotografie. Nejsou.
On to tak umí.
Snažíme se investovat do vlastních lidí. Ať už je to odbornými
školeními u našich zahraničních dodavatelů anebo výukou cizích jazyků
2× týdně přímo v naší firmě. V dnešní době jsou cizí jazyky pro
nás důležité nejen proto, že vcházíme do Evropské unie, ale i proto,
že jsme ve stálém kontaktu s našimi zahraničními dodavateli.
Pracujeme i pro řetězce rychlého občerstvení. Dodáváme pro Kentucky
Fried Chicken, Big Food i pro rychlé občerstvení, které si vytváří firma
Spak, Spak's-Fresh & Crispy. Dodáváme a instalujeme jim tlakové
i otevřené fritézy, obalovací stroje, marinátory, průchozí pece na
pizzu, kynárny, hnětací stroje, rotační grily, konvektomaty, teplé
skříně, teplé i chlazené výdejní pulty, chladící a mrazící
technologie, kompletní varné bloky, zajišťujeme pro ně vybavení
přípraven, skladů i interiérů. V Česku jsme asi jedinou firmou, která
je členem EFEDA – evropské asociace distributorů zařízení pro
gastronomii, která úzce spolupracuje s NAFEM – organizací amerických
výrobců gastronomických zařízení. Právě díky tomu jsme včas věděli,
že např. KFC vstoupí na náš trh. Pro naše potenciální zákazníky pak je
příjemné zjištění, že díky nám tady v Česku firmy Hobart, WMF, MKN,
Henny Penny, Frymaster, Costan, Taylor aj. mají svého distributora a servisní
zázemí.
Začátkem března v Praze v Argentinské ulici otevíráte nově
modernizované předváděcí centrum.
Rozhodnutí vytvořit předváděcí centrum vyplynulo ze zahraničních
zkušeností, kde většina výrobních firem taková centra má. Některé,
zejména složitější technologie, lze daleko účinněji prezentovat přímo
v praxi. Stojí-li kdokoliv před rozhodováním, jak a čím vybavit svůj
gastroprovoz, může přijít do našeho předváděcího centra, podívat se
nebo vyslat šéfkuchaře, aby si osobně vyzkoušel, jak se na takovém
zařízení pracuje.
Evropská unie a její předpisy, které na gastronomii dolehnou,
otevírají nový pohled na projektování a dodávky gastronomických
technologií.
A my máme znalosti i prostředky, jak účinně poradit. Jednoduché
konzultace provádíme bezplatně. Pokud klientovi kdosi řekne jiný názor,
než slyší od nás, ve smyslu: „To je dobrý, takhle to stačí…“,
stejně se pak zpravidla obrací na nás. V každé branži existují různé
kvality a úrovně péče o zákazníka. Od tzv. „obývákových firem“,
které se orientují pouze na to, něco prodat, až po firmy zastupující
světové značky. My se zákazníka snažíme přesvědčit, že by si svůj
požadavek měl nechat zpracovat s výhledem do budoucna tak, aby za pár let
neměl problémy. Aby mu např. hygienik neřekl: „No, takhle to doplňovat
nemůžete…“ Další rozvoj už musí být zakoncipován do původního
projektu. Pouhým doplněním dalších technologií do připravených pozic a
jejich napojením na do té doby sice zakonzervované, ale již zbudované
přípojky energie, vody a odpad zákazník ušetří spoustu stresu,
finančních prostředků atd., protože každé bourání a hrubý stavební
zásah v gastronomickém provozu představují velké ochromení.