Využívat platformy cestovního ruchu a poptávky turistů
27. 12. 2007
Při příležitosti předávání ocenění „Českých
100 nejlepších“ jsem 30. listopadu 2007 přímo v Rudolfově galerii na
Pražském hradě o rozhovor požádal marketingového ředitele Svazu
českých a moravských družstev Ing. Jiřího Šťastného.
Svaz českých a moravských výrobních družstev je zájmovým sdružením
právnických osob, které svým členům pomáhá mj. při vyhledávání
výrobních a obchodních kontaktů a poskytuje jim služby při organizování
výstav, veletrhů a kontraktů. Ambice našich členů na domácím
i zahraničních trzích vypovídají nejen o kvalitě výrobků, ale
naznačují i jejich další perspektivy. Jedním ze stěžejních poslání
Svazu českých a moravských družstev proto je pomáhat budovat celkové
pozitivní image u nás sdružených firem. K tomu využíváme řady
nástrojů. Jedním z nich je servis našim členům, účastní-li se
mezinárodních a národních prestižních anket a soutěží, jako je ta,
která dnes vyvrcholila zde na Pražském hradě. Ale také při vyhlašování
„Podnikatele roku“, Manažera roku", „České národní ceny za jakost“
aj. Naši manažeři se prosazují i v rámci soutěže „Marketer roku“,
v níž v roce 2007 jedno z hlavních ocenění převzal obchodní ředitel
Templářských sklepů Čejkovice, vinařské družstvo, Ing. Pavel Pastorek.
Spolu s tím napomáháme při prosazování produkce výrobních družstev
v soutěžích „Národní design“ nebo „Obal roku“, v němž české
firmy již tradičně dosahují nejvyšších met na celosvětové úrovni.
O jednom takovém úspěchu v roce 2005 informoval i Všudybyl, a to když
na sympoziu celosvětové asociace „World Packaging Organisation“ v Bombaji
již zmiňované Templářské sklepy Čejkovice převzaly nejprestižnější
ocenění v kategorii „spotřebitelské obaly“ (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový
vyhledávač: „Templářské sklepy Čejkovice za Komtura Ekko“).
Pane inženýre, často se potkáváme na domácích a zahraničních
veletrzích.
To proto, že jedním z našich stěžejních úkolů je poskytovat členům
Svazu českých a moravských družstev servis v rámci veletržních
účastí. Organizujeme pro ně přes dvacet společných expozic v Česku a
okolo deseti v zahraničí. Výhoda takovéhoto společného postupu spočívá
především v tom, že výrazně snižuje náklady. Pokud totiž firmy
vystavují v rámci společné expozice, dosahují jedné třetiny nebo dokonce
i čtvrtiny oproti tomu, kdyby vystavovaly samostatně. Je to tím, že
v rámci společného postupu získáváme množstevní slevy na plochu,
případně další zvýhodnění. Šetříme družstvům výdaje za jednací
prostory, kuchyňky, sklady a další zázemí expozic. V rámci budování
corporate identity jsme proto sjednotili i charakter prezentačních
materiálů. Např.. katalogů a dalších tisků, press desek, adresářů,
webových stránek, powerpointových prezentací atd., tak aby měly
jednotnou tvář.
Přesto, nebo právě proto, že cestovní ruch je multioborovým
odvětvím, je řada produktů výrobních družstev prvoplánově směrována
do průmyslu cestovního ruchu.
Rozsah výrobních programů družstev je opravdu široký. Firmy, které
zastřešujeme, podnikají ve čtrnácti základních odvětvích. Od
stavebních činností přes výrobu spotřebního zboží, jako je textil,
oděvy, obuv, bytová chemie, kosmetika, domácí potřeby, potřeby pro volný
čas až po obaly pro technické výrobky, šperky, hračky atd. Velice
významnou úlohu mají výrobní družstva, která se specializují na
infrastrukturu cestovního ruchu. Jejich gró tvoří nábytkářské firmy a
produkce směřovaná na vybavování hotelových, restauračních a
kancelářských interiérů. Členská družstva ale vedle toho získávají
zakázky i v rámci vybavování bank, obchodů a obchodně administrativních
budov atd. A protože jste, pane doktore, kdysi na našem svazu pracoval jako
specialista pro lidově uměleckou výrobu a umělecká řemesla, nemohu
nezmínit unikátně renovované a rustikálně laděným mobiliářem nově
vybavené interiéry Jurkovičova domu v Luhačovicích, jehož obrázek záhy
po rekonstrukci zdobil titulní stranu jednoho z vydání Všudybylu (viz www.e-vsudybyl.cz, archiv, 09 / 2002), od
Dřevozpracujícího výrobního družstva z Jaroměřic nad Rokytnou. Pro
sféru cestovního ruchu dodáváme i bytový textil, interiérové doplňky,
vybavení kuchyní, pracovní oblečení pro provozní personál, jako jsou
kuchaři, číšníci, piloti, letušky, řidiči až po luxusní, vysoce
prestižní společenské pánské a dámské oděvy pro reprezentativní
účely. Ostatně v souvislosti s dnešními oceňovanými výrobními
družstvy se právě, co se špičkové oděvní výroby týče, sluší
připomenout i ve Všudybylu zmíněného finalistu ankety „Podnikatel
roku“ JUDr. Rostislava Dvořáka, předsedu oděvního družstva VÝVOJ
v Třešti. Pro velkou gastronomii, pro vinotéky a vybraná gastronomická
zařízení je určena prestižní řada vín Komtur Ekko z produkce
Templářských sklepů Čejkovice a jejich Sang Real sekt. Na řadě vysoce
prestižních akcí, nezřídka v pětihvězdičkových hotelích, se pro své
kvality a jedinečný charakter uplatňuje i pivo Poutník z pivovaru DUP –
družstvo Pelhřimov, který v roce 2007 na 17. ročníku Reprezentačních
slavností piva ve velmi tvrdé mezinárodní konkurenci dvaašedesáti
pivovarů získal nejvyšší možné ocenění „Českou pivní pečeť
2007“. Jejich piva jsou vyráběna původním postupem, tak jak se
v Čechách vařilo před nástupem CK tanků, a ředěním vodou, aby
z jedné várky mohlo jít do distribuce jako dvanáctka i jako desítka.
Naším členem je i Výrobní družstvo ČOKO KLASIK z České Třebové,
které vyrábí čokoládové cukrovinky. Pro hotelové giftshopy jsou velice
atraktivní světově unikátní šperky z Granátu Turnov a kosmetika
výrobního družstva VŘÍDLO, Karlovy Vary. Teď před Vánoci se sluší
připomenout, že výrobní družstva IRISA ze Vsetína, Slezská tvorba
z Opavy, Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem jsou, dá se říci,
monopolním výrobcem skleněných vánočních ozdob, které exportují do
zhruba sedmdesáti zemí světa.
Výrobní družstva nepatří mezi největší firmy působící na
území Česka, drtivá většina z nich spadá do kategorií malých a
středních podniků.
Velkou výhodou našich členů ale je pružnost a přizpůsobivost. Výrobní
družstva jsou s to objevovat mezery na trhu, a to i za současné situace,
kdy je snad už veškerý sortiment zboží dovážen z dálněvýchodních
zemí. Stále však nacházejí uplatnění pro kvalitní, řemeslně dobře
zhotovené výrobky. Je to mj. i tím, že se nám podařilo navázat
užitečné kontakty s Asociací hotelů a restaurací České republiky a top
manažery hotelového průmyslu. Činíme kroky i k tomu, abychom obdobnou
spolupráci uplatnili ve sféře „meetings, incentives, congresses &
exhibitions industry“ a cestovních kanceláří. Zájmem našich firem je
nejen dodávat tuzemským zákazníkům, ale čtvrtina naší celkové produkce
směřuje do zahraničí. Dobrou spolupráci proto máme s obchodními rady na
českých zastupitelských úřadech, spolupracujeme s agenturou CzechTrade, se
zahraničními obchodními komorami a oborovými asociacemi. Hledáme všechny
možnosti jak navazovat kontakty s potenciálními zahraničními partnery a
zákazníky. Jednou z velmi elegantních a u řady komodit výrobních
družstev možných cest je využívat platformy cestovního ruchu a poptávky
na české poměry (zpravidla) vysoce koupěschopných turistů.