Menu

Využívat platformy cestovního ruchu a poptávky turistů

27. 12. 2007

Při příležitosti předávání ocenění „Českých 100 nejlepších“ jsem 30. listopadu 2007 přímo v Rudolfově galerii na Pražském hradě o rozhovor požádal marketingového ředitele Svazu českých a moravských družstev Ing. Jiřího Šťastného.
Svaz českých a moravských výrobních družstev je zájmovým sdružením právnických osob, které svým členům pomáhá mj. při vyhledávání výrobních a obchodních kontaktů a poskytuje jim služby při organizování výstav, veletrhů a kontraktů. Ambice našich členů na domácím i zahraničních trzích vypovídají nejen o kvalitě výrobků, ale naznačují i jejich další perspektivy. Jedním ze stěžejních poslání Svazu českých a moravských družstev proto je pomáhat budovat celkové pozitivní image u nás sdružených firem. K tomu využíváme řady nástrojů. Jedním z nich je servis našim členům, účastní-li se mezinárodních a národních prestižních anket a soutěží, jako je ta, která dnes vyvrcholila zde na Pražském hradě. Ale také při vyhlašování „Podnikatele roku“, Manažera roku", „České národní ceny za jakost“ aj. Naši manažeři se prosazují i v rámci soutěže „Marketer roku“, v níž v roce 2007 jedno z hlavních ocenění převzal obchodní ředitel Templářských sklepů Čejkovice, vinařské družstvo, Ing. Pavel Pastorek. Spolu s tím napomáháme při prosazování produkce výrobních družstev v soutěžích „Národní design“ nebo „Obal roku“, v němž české firmy již tradičně dosahují nejvyšších met na celosvětové úrovni. O jednom takovém úspěchu v roce 2005 informoval i Všudybyl, a to když na sympoziu celosvětové asociace „World Packaging Organisation“ v Bombaji již zmiňované Templářské sklepy Čejkovice převzaly nejprestižnější ocenění v kategorii „spotřebitelské obaly“ (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový vyhledávač: „Templářské sklepy Čejkovice za Komtura Ekko“).

Pane inženýre, často se potkáváme na domácích a zahraničních veletrzích.
To proto, že jedním z našich stěžejních úkolů je poskytovat členům Svazu českých a moravských družstev servis v rámci veletržních účastí. Organizujeme pro ně přes dvacet společných expozic v Česku a okolo deseti v zahraničí. Výhoda takovéhoto společného postupu spočívá především v tom, že výrazně snižuje náklady. Pokud totiž firmy vystavují v rámci společné expozice, dosahují jedné třetiny nebo dokonce i čtvrtiny oproti tomu, kdyby vystavovaly samostatně. Je to tím, že v rámci společného postupu získáváme množstevní slevy na plochu, případně další zvýhodnění. Šetříme družstvům výdaje za jednací prostory, kuchyňky, sklady a další zázemí expozic. V rámci budování corporate identity jsme proto sjednotili i charakter prezentačních materiálů. Např.. katalogů a dalších tisků, press desek, adresářů, webových stránek, powerpointových prezentací atd., tak aby měly jednotnou tvář.

Přesto, nebo právě proto, že cestovní ruch je multioborovým odvětvím, je řada produktů výrobních družstev prvoplánově směrována do průmyslu cestovního ruchu.
Rozsah výrobních programů družstev je opravdu široký. Firmy, které zastřešujeme, podnikají ve čtrnácti základních odvětvích. Od stavebních činností přes výrobu spotřebního zboží, jako je textil, oděvy, obuv, bytová chemie, kosmetika, domácí potřeby, potřeby pro volný čas až po obaly pro technické výrobky, šperky, hračky atd. Velice významnou úlohu mají výrobní družstva, která se specializují na infrastrukturu cestovního ruchu. Jejich gró tvoří nábytkářské firmy a produkce směřovaná na vybavování hotelových, restauračních a kancelářských interiérů. Členská družstva ale vedle toho získávají zakázky i v rámci vybavování bank, obchodů a obchodně administrativních budov atd. A protože jste, pane doktore, kdysi na našem svazu pracoval jako specialista pro lidově uměleckou výrobu a umělecká řemesla, nemohu nezmínit unikátně renovované a rustikálně laděným mobiliářem nově vybavené interiéry Jurkovičova domu v Luhačovicích, jehož obrázek záhy po rekonstrukci zdobil titulní stranu jednoho z vydání Všudybylu (viz www.e-vsudybyl.cz, archiv, 09 / 2002), od Dřevozpracujícího výrobního družstva z Jaroměřic nad Rokytnou. Pro sféru cestovního ruchu dodáváme i bytový textil, interiérové doplňky, vybavení kuchyní, pracovní oblečení pro provozní personál, jako jsou kuchaři, číšníci, piloti, letušky, řidiči až po luxusní, vysoce prestižní společenské pánské a dámské oděvy pro reprezentativní účely. Ostatně v souvislosti s dnešními oceňovanými výrobními družstvy se právě, co se špičkové oděvní výroby týče, sluší připomenout i ve Všudybylu zmíněného finalistu ankety „Podnikatel roku“ JUDr. Rostislava Dvořáka, předsedu oděvního družstva VÝVOJ v Třešti. Pro velkou gastronomii, pro vinotéky a vybraná gastronomická zařízení je určena prestižní řada vín Komtur Ekko z produkce Templářských sklepů Čejkovice a jejich Sang Real sekt. Na řadě vysoce prestižních akcí, nezřídka v pětihvězdičkových hotelích, se pro své kvality a jedinečný charakter uplatňuje i pivo Poutník z pivovaru DUP – družstvo Pelhřimov, který v roce 2007 na 17. ročníku Reprezentačních slavností piva ve velmi tvrdé mezinárodní konkurenci dvaašedesáti pivovarů získal nejvyšší možné ocenění „Českou pivní pečeť 2007“. Jejich piva jsou vyráběna původním postupem, tak jak se v Čechách vařilo před nástupem CK tanků, a ředěním vodou, aby z jedné várky mohlo jít do distribuce jako dvanáctka i jako desítka. Naším členem je i Výrobní družstvo ČOKO KLASIK z České Třebové, které vyrábí čokoládové cukrovinky. Pro hotelové giftshopy jsou velice atraktivní světově unikátní šperky z Granátu Turnov a kosmetika výrobního družstva VŘÍDLO, Karlovy Vary. Teď před Vánoci se sluší připomenout, že výrobní družstva IRISA ze Vsetína, Slezská tvorba z Opavy, Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem jsou, dá se říci, monopolním výrobcem skleněných vánočních ozdob, které exportují do zhruba sedmdesáti zemí světa.

Výrobní družstva nepatří mezi největší firmy působící na území Česka, drtivá většina z nich spadá do kategorií malých a středních podniků.
Velkou výhodou našich členů ale je pružnost a přizpůsobivost. Výrobní družstva jsou s to objevovat mezery na trhu, a to i za současné situace, kdy je snad už veškerý sortiment zboží dovážen z dálněvýchodních zemí. Stále však nacházejí uplatnění pro kvalitní, řemeslně dobře zhotovené výrobky. Je to mj. i tím, že se nám podařilo navázat užitečné kontakty s Asociací hotelů a restaurací České republiky a top manažery hotelového průmyslu. Činíme kroky i k tomu, abychom obdobnou spolupráci uplatnili ve sféře „meetings, incentives, congresses & exhibitions industry“ a cestovních kanceláří. Zájmem našich firem je nejen dodávat tuzemským zákazníkům, ale čtvrtina naší celkové produkce směřuje do zahraničí. Dobrou spolupráci proto máme s obchodními rady na českých zastupitelských úřadech, spolupracujeme s agenturou CzechTrade, se zahraničními obchodními komorami a oborovými asociacemi. Hledáme všechny možnosti jak navazovat kontakty s potenciálními zahraničními partnery a zákazníky. Jednou z velmi elegantních a u řady komodit výrobních družstev možných cest je využívat platformy cestovního ruchu a poptávky na české poměry (zpravidla) vysoce koupěschopných turistů.



www.scmvd.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001