Výstaviště PVA EXPO Praha v Letňanech na vzestupu
04. 03. 2018
Interview s generálním ředitelem akciové společnosti ABF, a.
s., Tomášem Kotrčem jsem začal konstatováním, že zájem o veletrhy,
soudě i podle hojné návštěvnosti výstaviště PVA EXPO Praha
v Letňanech, je na vzestupu. A protože hlavním tématem tohoto vydání
Všudybylu je vzdělávání, má první otázka zněla:
Pane řediteli, jak moc veletržní turismus souvisí se
vzděláváním?
Řekl bych, že hodně. A nemusí se zrovna jednat o takto tematicky
zaměřené akce. Návštěva expozic a osobní veletržní konfrontace totiž
dá lidem mnohdy víc než hodiny teoretického mentorování ve školních
lavicích. Základní lidskou vlastností je rozšiřovat své poznání. Takže
abych odpověděl na vaši otázku, touha dozvídat se je jedním
z významných faktorů, proč lidé veletrhy navštěvují. V rámci Evropy,
tedy i České republiky, zejména pak v rámci našich stěžejních
veletržních destinací Brna a Prahy, je vidět, že lidé mají o veletrhy
čím dál větší zájem. Touží poznávat, vidět na vlastní oči a mnohdy
si i některé vystavené exponáty „osahat“. Ostatně vybízí je k tomu
čím dál zajímavější veletržní nabídka provázená rostoucím počtem
vystavovatelů.
Koncem dvacátého století top manažer společnosti Microsoft
Jan Mühlfeit v interview pro Všudybyl řekl: „Informační technologie
vytvářejí hřiště a předepisují pravidla byznysu pro příští
tisíciletí.“ Pane řediteli, pomáhají, nebo škodí IT technologie a
virtuální realita veletrhům?
Určitě neškodí, byť škarohlídi v době hospodářské stagnace v letech
2008–2009 měli za to, že veletrhy jsou mrtvý marketingový nástroj.
Rozhodně to tak není. Veletrhy a výstavy mají v marketingovém mixu své
pevné místo. A online komunikace? Ta doplňuje portfolio služeb
veletržních společností a nezřídka výrazně přispívá k tomu, že
návštěvníci přicházejí na veletrhy připraveni. Že vědí, co chtějí,
protože si na síti ve virtuálním prostoru dokázali předem vyhledat
informace.
Výkonnost univerzální tržní platformy cestovního ruchu se do
velké míry odvíjí od bonity cílů a povědomí o nich. Zkrátka od
motivace to či ono místo navštívit. Významné postavení v tomto ohledu
sehrávají velké akce MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions
industry). Není tajemstvím, že jedním z výrazných magnetů
přivádějících návštěvníky do Česka, a přitom mimo centrum Prahy, jsou
veletrhy pořádané společností ABF.
Je pravda, že za loňský rok plochy výstaviště PVA EXPO Praha v Letňanech
využilo na sedm tisíc pět set vystavovatelských subjektů a prošlo jím
přes milion návštěvníků. Snad žádný z nich tam nepřišel jen tak na
otočku. Zpravidla tam pobyli řadu hodin, často i víc než půl dne, což je
známkou toho, že je veletržní program zaujal.
Nejinak to bude v souvislosti s letošním veletrhem FOR FISCHING, což je
nejlepší rybářský veletrh v Česku se spoustou mezinárodních
vystavovatelů. Jeden ze tří nejúspěšnějších v Evropě. Zbývající
dva jsou v Polsku a v Německu. Velmi dynamický rozvoj zaznamenaly
i veletrhy FOR CARAVAN a FOR BOAT – veletrh lodí. I on bude letos
špičkově obsazený atraktivními exponáty – jachtami a dalšími
produkty. Souběh veletrhů FOR CARAVAN a FOR BOAT je doplněn cestovatelským
festivalem KOLEM SVĚTA s řadou přednášek a filmů o navštívených
destinacích. Tento festival tradičně navštěvuje kolem tří tisíc lidí,
kteří si na něm vyměňují poznatky, kdo kde co na svých
halliburtonovských toulkách světem zažil.
V letošním roce jste rozšířili své aktivity v oblasti
incomingu a zahájili spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí České
republiky.
V rámci této spolupráce jsme společně s ním u nás na výstavišti PVA
EXPO Praha v Letňanech při veletrhu FOR PASIV (pasivních domů a stavebních
technologií) zorganizovali B2B mítink, jehož se zúčastnilo deset
velvyslanců cizích zemí a další členové pražského diplomatického
sboru. Prezentovali jsme na něm příležitosti pro zahraniční výrobce,
které bychom v rámci incomingových misí rádi pozvali do Česka.