Facility management rekreačních a sportovních
zařízení
je bakalářský studijní obor, vykrývající mezeru v nabídce českých
vysokých škol. Poptávka po pracovnících, kteří se dokážou komplexně
starat o svěřené nebo vlastní nemovitosti či jejich komplexy, je značná.
V oblasti cestovního ruchu prakticky neexistuje dostupné vzdělání, které
by tuto potřebu naplňovalo. Studijní obor vznikl z potřeby zkvalitnění
péče o rekreační a sportovní objekty a podpory cestovního ruchu. Osou
zůstává multioborové vzdělání založené na ekonomickém a manažerském
základu. Sjednocení přístupů přinesla platná ČSN EN 15221, která
minimálně v oblasti terminologie nastavuje pro facility management
konkrétní rámec. Obor reflektuje potřebu majitelů restaurací, hotelů,
rekreačních a sportovních zařízení, fit a wellness center, turistických
rezortů, stejně tak správců a ředitelů muzeí, galerií, kulturních
památek a chráněných památkových oblastí. Odhad potřeby na
vzdělávacím trhu terciárního vzdělávání vychází z dat uváděných
zahraničními zdroji (FM Certification and Higher Education“ Status and
Future, Charles N. Claar, CFM, CFMJ, PE, konference FM ve vzdělávání
3. 6. 2010), kde je uvedeno, že české školy by měly produkovat tři sta
plnohodnotných facility manažerů ročně.
Mezinárodní cestovní ruch
je bakalářský studijní obor zaměřený na přípravu řídících
pracovníků a odborníků orientovaných na činnost v oblasti mezinárodního
cestovního ruchu, jako jsou cestovní kanceláře a cestovní agentury,
mezinárodní dopravní firmy a informační střediska, ale také na přímé
poskytovatele služeb pro mezinárodní klientelu, jakými jsou např. hotely,
gastronomická zařízení, zařízení lázeňských služeb apod. Je
interdisciplinárním oborem kombinujícím vědomosti a dovednosti
z disciplín, jako Organizace a zajišťování cestovních služeb,
Management, Ekonomika a finance, Marketing a řízení vztahu se zákazníky,
Mezinárodní právo v cestovním ruchu, Světové dějiny kultury,
Psychologie. Mezinárodní cestovní ruch je dynamicky se rozvíjejícím
sektorem a jeho vliv na ekonomiku se zvyšuje i v Česku. Přesto na něj,
podle posledních statistik, u nás nemá potřebnou kvalifikaci až čtyřicet
procent pracovníků institucí cestovního ruchu.
Regionální cestovní ruch
je bakalářským studijním oborem zaměřeným na přípravu řidících
pracovníků a odborníků středisek regionálního cestovního ruchu, jako
jsou destinační managementy, informační střediska, muzea, geoparky,
přírodní rezervace, ale také hotely, gastronomická zařízení, zařízení
lázeňských služeb apod. Je interdisciplinárním oborem kombinujícím
vědomosti a dovednosti z následujících disciplín: Management, ekonomika a
finance, Marketing a řízení vztahu se zákazníky, Právo, Geografie
(obecná, regionální, historická, kulturní), Dějiny kultury a architektura,
Hotelnictví, lázeňství a gastronomie, Psychologie. Regionální cestovní
ruch je dynamicky se rozvíjejícím sektorem (meziročně 2010/2011 + 15 %) se
stále se zvyšujícím vlivem na ekonomiku státu. Česká republika
zpřístupňuje své přírodní i kulturní bohatství stále většímu
počtu návštěvníků. Přesto v ní podle statistik nemá potřebnou
kvalifikaci až čtyřicet procent pracovníků institucí
cestovního ruchu.
Vysoká škola cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství
26. 02. 2012
Doc. Ing. Jan Lojda, CSc. MBA
Řadu let, tedy už dávno před tím, než jsem se stal jejím rektorem, Vysokou školu cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství sleduji, a mohu konstatovat, že vždy měla vynikající absolventy. Důsledně dbala na sepětí s praxí mezinárodních hotelů a dalších institucí a vytvářela podmínky, aby její absolventi mohli dosahovat cílů, kvůli kterým šli studovat. V letošním roce jsme dělali průzkum, jak se uplatnili. Zjistili jsme, že jsou většinou ředitelkami a řediteli hotelů. Z toho mj. vyplývá, že jejich následovatelky a následovatele ke studiu na naší škole pravděpodobně motivuje i vysoká úspěšnost uplatnění v praxi.
Vznik Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a
lázeňství souvisel s iniciativou Národní federace hotelů a restaurací
ČR, jejíž pokračovatelkou je Asociace hotelů a restaurací ČR. Inspirací
byla Hotelová škola Švýcarského hotelového svazu v Lausanne. S rektorem
Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství, předsedou
České asociace distančního universitního vzdělávání a členem European
Council for Business Education Doc. Ing. Janem Lojdou, CSc. MBA se potkáváme
1. února 2012.
Pane rektore, jedním ze základních prvků úspěchu Baťových firem
bylo úzké sepětí škol, které pro ně vychovávaly management, s praxí.
Rovněž vaší výhodou je sepětí s praxí – součinnost s Asociací
hotelů a restaurací ČR. Nedávno jste společně představili další
chystané studijní obory.
Rádi bychom šli tím směrem, kde vidíme v oblasti cestovního ruchu mezeru.
A i když to vypadá, že obory „Mezinárodní cestovní ruch“,
„Regionální cestovní ruch“ a „Facility management rekreačních a
sportovních zařízení“ kopírují existující, není tomu tak. Nám šlo
o to, aby studenti v oboru „Mezinárodní cestovní ruch“ dosáhli na
vyšší úroveň vzdělání. Aby díky nim, tedy skrze vysoce kvalifikované
lidské zdroje, mohlo docházet ke kultivaci cestovního ruchu. Aby lidé,
kteří absolvují některý z těchto oborů, měli širší záběr
ekonomického myšlení, právního a kulturního povědomí – určitý
nadhled a schopnost zastřešování procesů a cestovní ruch vnímali jako
celek. Nikoliv jako jednotlivé služby, které jsou jeho součástí.
Obor, který považuji za průlomový, neboť na české vzdělávací
platformě neexistuje ucelené vzdělání, je „Facility management
rekreačních a sportovních zařízení“. Máme spousty, a to i nově
vznikajících leisure center. Slezsko, Morava i české regiony disponují
ohromným množstvím technických památek, hradů a zámků, galerií, muzeí,
divadel atd. To vše jsou zařízení, jež vyžadují, aby se jejich management
o ně uměl starat nejen po stránce provozní, ale i efektivního
programového využití, což souvisí s jejich marketingovým zasazením do
prostředí, v němž se nachází. Pokud se podíváte na předměty facility
managementu na stavebních fakultách, tam je facility manager chápán spíš
jako správce objektu. Vím, že jsem to hodně zjednodušil. Pokud se ale
podíváme na přístupy evropské nebo americké, co všechno facility
management zastřešuje, zjistíte, že je komplexním oborem. Pracujeme
s evropskými normami, které teď nedávno vznikly. Garantem oboru „Facility
manager“ je inženýr Štrup, který je spoluautorem evropské normy pro
facility management.
*Lidé do pobytových míst opakovaně jezdí nejen kvůli prostředí a
službám, ale i tomu, co tam kdy zažili, a opětovnému setkání s lidmi,
s nimiž to prožívali.**
Sdílení přináší vyšší míru uspokojení. Sebedokonalejší prostředí
a sebelepší parta lidí se ale do místa pobytu nevrátí, pokud bude
nespokojena s nějakým detailem. Výzkumy říkají, že sedmdesát procent
hostů se nevrací pro chybu jednotlivce z řad personálu. To je alarmující.
A i když se Vysoká školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství a
priori nevěnuje vzdělávání pracovníků na nižších pracovních
pozicích, jsem přesvědčen, že top management, který je řídí a může
jejich chování ovlivnit, by měl v tomto mít jasno. Nemůžeme být proto
zaměřeni pouze na teoretické vzdělávání, ale na to, aby naši absolventi
nabyli praktických dovedností. Aby věci, které budou vykonávat, měly
očekávaný výstup.
Co školné?
Velmi se zamýšlíme nad tím, aby Vysoká škola cestovního ruchu,
hotelnictví a lázeňství byla dostupná širokému okruhu zájemců.
Minimálně polovina našich studentů pracuje a ze svých mezd si hradí
školné. Chceme proto reagovat na situaci, kdy česká ekonomika roste
nižším tempem, a v prvním ročníku studium prvního semestru nabídnout
zcela zdarma, aby si vyzkoušeli, jak jim bude obor vyhovovat. Nicméně
školné je velmi demokratickou institucí. Ti, kdo proti němu brojí, by si
měli uvědomit, že studenti z vysokopříjmových sociálních skupin mají
na veřejnoprávních školách drtivě vyšší percentuelní zastoupení než
z nízkopříjmových. Je tedy zřejmé, že nízkopříjmové skupiny
v podstatě platí vysokoškolské vzdělání bohatším. Bojuje-li někdo
o to, že má být vzdělání bezplatné na úkor lidí s nízkými příjmy,
zhoršuje tím konkurenceschopnost národa. A připomínky, že se školným
sníží dostupnost vzdělání? Na to je několik modelů. Návrh zákona
uvádí, jakým způsobem se může financovat. Ať už půjčkou, která se
splácí od začátku, půjčkou která se splácí po skončení studia, nebo
vyšším daňovým zatížením v nejbližším období po skončení školy.
Samozřejmě, lze to politicky zneužít. Může se říkat, že budeme mladou
generaci daňově víc zatěžovat. Na druhé straně, vysokoškolák, pokud
využije potenciálu, který vysoká škola skýtá, zpravidla dosáhne na
vyšší plat. Je tedy správné, aby si investici do své
konkurenceschopnosti na trhu práce hradil ze svého, a ne aby mu ji
financovali ti, kterým na něm bude konkurovat, lidé z nízkopříjmových
sociálních skupin.