Výroční konference Asociace turistických informačních center ČR
03. 01. 2020
Praha se koncem října stala místem konání výroční
konference Asociace turistických informačních center České republiky,
která si letos připomíná 25. výročí svého založení.
Prezidenta A.T.I.C. ČR Pavla Hlaváče jsem při té příležitosti požádal
o vyjádření.
Za pětadvacet let prošla turistická informační centra velkou změnou.
V prvopočátku byla většina z nich privátní. V současné době má
Asociace turistických informačních center České republiky přes
350 členů, z toho více než z devadesáti procent jsou jejich zřizovateli
města a obce. Jejich vybavení dřív často tvořil jeden pultík, dva
prospekty a telefon. V současné době mají super zázemí, a to nejen co se
týče IT technologií, ale i kvality propagačních a informačních
materiálů.
Letos v rámci vašich certifikovaných turistických
informačních centrech pravděpodobně docílíte rekordní návštěvnosti
kolem 9 milionů klientů.
Zřejmě. Snad všichni máme mobilní telefony a používáme elektronická
komunikační zařízení a spoustu aplikací, ale osobní kontakt, to, že
s někým bezprostředně hovoříte – „Poraďte mi, kde se dobře najím
či přenocuji? Kde je vhodné koupání pro děti? Kde je mohu vypustit a nic
se jim nestane?“ –, to nelze nahradit. A k tomu jako bonus příjemné,
slušné a profesionální informace od pracovníků turistických
informačních center.
První kontakt s destinací bývá hodně důležitý. Prvními
lidmi, s nimiž turista v navštíveném místě hovoří, bývají
pracovníci turistických informačních center.
Mottem naší asociace je: „První krok na vašich cestách.“ Turistická
informační centra jsou vlastně jakousi výkladní skříní daného regionu
nebo sídla. Musejí proto mít aktuální informace. Najdou se ale
i necertifikovaná, která žijí z podstaty. Že jim coby zdroj informací
stačí Seznam, Wikipedie apod. Časem však i ona zjistí, že si tím práci
neusnadní, ale naopak přidělají problémy a práci, protože špatně
informovaní klienti se vrátí a řeknou: „Ale ta cukrárnu už tam dávno
není…“ Nebo: „Ta cyklostezka vede jinudy, než jste řekli…“ Takže
pracovník turistického informačního centra, krom toho, že musí umět
informaci podat, musí vědět, kde ji získá. Spousta turistických
informačních center nejen že poskytuje informace turistům, ale vykonává
také řadu funkcí pro obyvatele měst a obcí. Od podatelny přes
ověřování podpisů, tvorbu různých zpravodajů, městských webů a
facebookových profilů. Většinu zaměstnanců turistických informačních
center tvoří ženy. Ostatně, jak jste si všiml, přes 160 ze zhruba
180 delegátů této výroční konference jsou ženy. Díky tomu, že
pracovník turistického informačního centra už je konečně veden
v Katalogu prací, jsou začleněny do platové třídy. To dřív nebylo a
některé pracovnice „íček“ byly vedeny jako nástěnkářky apod.
Co vzkážete lidem, kteří váš obor a profesi podporují, a co
samotným „íčkařkám“ a „íčkařům“?
Aby se jim dařilo a měli přehled o dění ve svém okolí a o tom,
s jakými požadavky se na ně turisté nejčastěji obracejí, a byli dobře
připraveni. Informace je třeba vyhledávat a návštěvníkům turistických
informačních center předávat s úsměvem. Zkrátka šířit pohodou.
A samozřejmě si přeji, aby i za dalších 25 let v „íčkách“
pracovali stejně vstřícní, ochotní a profesně fundovaní lidé plní
elánu jako dnes.