Výroční konference ACK ČR
03. 01. 2020
V pražském hotelu Lindner
se 18. listopadu 2019 konala výroční konference Asociace cestovních
kanceláří České republiky (ACK ČR), v jejímž rámci došlo k volbě
jedné třetiny jejího představenstva. Post místopředsedy asociace pro
vnější vztahy obhájil Jan Papež (Marco Polo International). Novými členy
představenstva jsou RNDr. Ladislav Havel (Ciao…, cestovní kancelář) a Mgr.
Ondřej Rušikvas (Blue Style). Schválena byla rovněž kooptace do
představenstva Petra Kostky (EXIM Tours), Jana Bezděka (Cestovní kancelář
Fischer) a Stanislava Zemana (Čedok). Ti všichni tak doplnili stávající
dvě třetiny představenstva v čele s předsedou JUDr. Vladimírem Dolejšem
(DC Service); místopředsedkyněmi a místopředsedy: Lenkou Vikovou (Canaria
Travel), Jolanou Kopřivou Myslivcovou (Jomys, tourist centrum), Petrem Krčem
(ATIS) a Mgr. Zdeňkem Křížem (Siam travel International); a členy
představenstva Josefem Trejbalem (Asiana) a Richardem Bílým (Best tour
Praha).
V úvodu konference předseda představenstva asociace JUDr. Vladimír Dolejš
přednesl „Zprávu ACK ČR o období listopad 2018 až říjen 2019“,
z níž vybíráme:
Cestovní kanceláře a agentury
v Česku prožily značně turbulentní období části let 2018/2019. Musely
se vyrovnat s uzemněním letadel společnosti Travel Service Boeing 737 MAX
těsně před počátkem letní turistické sezony v důsledku dvou tragických
nehod způsobených jejich chybným řídicím softwarem, které si vyžádaly
346 obětí na lidských životech. Členské cestovní kanceláře ACK ČR
v rekordně krátkém čase přepracovaly své programy, a podaly tak důkaz
o své vysoké profesionalitě.
V roce 2019 na českém trhu opět došlo k meziročnímu navýšení prodeje
zájezdů přibližně o 20 %. Velká část jich byla prodána formou first
minute. Prudce se zvýšila poptávka po kvalitním ubytování, stravování a
doprovodných službách. ACK ČR tak zaznamenala výrazně víc prodaných
pobytů do čtyř- a pětihvězdičkových hotelů a resortů s pokračujícím
nárůstem zájmu o all inclusive pobyty a kvalitní poznávací, kulturní a
sportovní programy v místě pobytu. Průměrná cena zájezdu na osobu
v roce 2019 byla asi 18 tisíc Kč / týden (meziroční nárůst asi 5 %).
Jako markantní se projevil zvýšený zájem české klientely o víc než
jednu dovolenou ročně. ACK ČR proto v období zima 2019/2020 očekává
zvýšený zájem o zájezdy do zimních lyžařských středisek a exotických
koupacích destinací.
Nejprodávanějšími leteckými destinacemi letní sezony 2019 byly: Řecko
(především jeho ostrovy Kréta, Rhodos, Lefkada, Zakynthos, ale
i Peloponés), Bulharsko, Turecko, Egypt, Španělsko, Kypr, Itálie,
Chorvatsko a Tunisko. Destinacemi s vlastní dopravou pak: Chorvatsko,
Rakousko, Itálie, Slovensko a Maďarsko. ACK ČR rovněž zaznamenala nárůst
zájmu o lázeňské a wellness pobyty v příhraničních částech Německa
a Rakouska. Zhruba 24 % klientů cestovních kanceláří tvořili senioři a
tento trend bude v příštích letech posilovat.
Obrat cestovních kanceláří
za prodej zájezdů v České republice za rok 2019 je odhadován na necelých
31 mld. Kč.
Letecké zájezdy
Z/do Česka přepravily Smartwings Group (SW a ČSA) za prvních 10 měsíců
roku 2019 víc než 5,4 milionu pasažérů. Z toto z/do Prahy 4,85 milionu,
z/do Brna 333 tisíc, z/do Ostravy 263 tisíc, z/do Pardubic 9 tisíc.
V období od 1. ledna do 30. října 2019 nejvíc pasažérů z Prahy
letělo do Antalye, Hurghady, Burgasu, Tel Avivu a letoviska Marsa Alam.
IATA prodejci letenek
v Česku prodali jen za oba prázdninové měsíce letenky v hodnotě
2,8 mld. Kč, což znamená meziroční nárůst 5 %. Nejvíc letenek bylo
vystaveno do Londýna a Paříže. Z dálkových destinací do Dubaje a Hanoje.
K pozitivnímu trendu prodejů letenek přispívá stále větší počet
leteckých dopravců, kteří Prahu se světem spojují přímými lety.
V letním letovém řádu se jednalo o 162 destinací v 54 zemích světa.
Bohužel, stovky Čechů letos přišly o peníze kvůli krachu leteckých
společností Germania a British Midland, odlétajících z letišť
v sousedních zemích. ACK ČR proto pasažérům leteckých společností
doporučuje, aby si kromě cestovního pojištění zakoupili také pojištění
proti úpadku letecké společnosti. Cestovní kanceláře mají pojištění
povinné ze zákona, leteckých společností se však toto nařízení
netýká. Další varování se týká podvodných nabídek letenek. Při jejich
nákupu je třeba chovat se racionálně a nenechat se zlákat vidinou
nejnižší ceny na trhu.
Domácí cestovní ruch
v roce 2019 vykazuje přibližně 5% nárůst prodeje zájezdů a pobytů na
území Česka. I v této oblasti ACK ČR konstatuje markantní zvýšení
poptávky po ubytovacích zařízeních vyšší kategorie, po atraktivních
zážitcích, sportovních a poznávacích aktivitách. Zájem rostl zejména
o sportovní a wellness pobyty, o ubytování s domácími mazlíčky,
zážitkové pobyty apod. Jako nejnavštěvovanější destinaci v Česku ACK
ČR vyhodnotila jižní Moravu, zejména vinařské stezky. Stoupla poptávka
i po méně známých místech a industriálních památkách. Průměrná
délka pobytu rodin s dětmi v tuzemsku byla 5 dní. V kategorii 55+ pak
6,5 dne.
S růstem domácího cestovního ruchu a incomingu pokračovala i rostoucí
návštěvnost turistických cílů. Na prvních pěti místech
v návštěvnosti se tradičně umístil Pražský hrad s víc než 2 miliony
návštěvníků. Obdobný počet návštěvníků vykazuje lanová dráha na
Petřín, milionovou návštěvu pak zoologická zahrada v Praze, Dolní oblast
Vítkovic – Landek Park v Ostravě a Aquapalace Praha. Téměř 60%
meziroční nárůst v návštěvnosti zaznamenala Staroměstská radnice
v Praze. Prudce vzrostl zájem o přírodní cíle. Například rekordní
návštěvnost soutěsky řeky Kamenice z roku 2017 byla v roce
2019 překonána o 45 %. O 33 % meziročně vzrostl počet návštěvníků
Stezky korunami stromů v Krkonoších.
Turisté se v regionech Moravy, Slezska a Čech masivně zajímají
o zážitky, turistické cíle proto operativně rozšířily nabídku
atraktivních programů pro děti, kostýmované prohlídky, koncerty,
gastronomické a farmářské akce, zábavní programy apod.
Příjezdový cestovní ruch
V roce 2018 hranice počtu nerezidentů zopakovala podruhé v historii
10 milionů ubytovaných (10 611 394) v rámci Českým statistickým
úřadem sledovaných hromadných ubytovacích zařízení. V roce 2019 ACK
ČR očekává stejnou či mírně sníženou míru návštěvnosti. Nejvíc
zahraničních turistů do Česka tradičně míří z Německa, a to v počtu
více než 2 milionů ročně. Na dalších místech se umístili turisté ze
Slovenska (nárůst 7,8 %) a Polska (nárůst 7,8 %). Česko se dostává
stále častěji do hledáčku turistů z dálných zemí. Největší
meziroční nárůst ACK ČR zaznamenává u příjezdů turistů z Ukrajiny
(+43 %), Číny (+26,5 %), Japonska (+13 %) a Tchaj-wanu (+12 %).
Největší zájem zahraničních turistů je dlouhodobě o Prahu. ACK ČR
také zaznamenala mírný nárůst délky pobytu na 2,4 dne a s potěšením
konstatuje zajímavý nárůst návštěvnosti Jihomoravského a Karlovarského
kraje (+14 %). Následuje Jihočeský kraj (+9 %), nejméně návštěvníků
zavítalo tradičně do Pardubického kraje.
Neoprávněné podnikání
je na českém trhu jedním z přetrvávajících zásadních problémů.
Týká se i prodeje zájezdů nezajištěnými subjekty – podvodníky, ale
také cestovními agenturami, spolky, sportovními kluby či školami. Tyto
nekalosoutěžní praktiky se už rozmáhají i ve sféře luxusních zájezdů
do exotických destinací. ACK ČR Ministerstvu pro místní rozvoj ČR sice
průběžně předává upozornění na v cestovním ruchu neoprávněně
podnikající subjekty, avšak zde se nachází na typicky „politickém
hřišti“ dvou ministerstev – Ministerstva pro místní rozvoj ČR a
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. S rychlostí a výsledky potírání
obcházení zákonného pojištění proti úpadku, neodvádění daní ze
soustavné výdělečné činnosti za účelem dosažení zisku a závažného
porušování zákonů České republiky vůbec ze strany státních orgánů
nejsme a nemůžeme být spokojeni.