Výrazný podíl na dynamice
26. 04. 2003
Chronologie dokončování úseků dálniční sítě
1971 – zprovozněn první úsek dálnice D1 mezi Prahou a
Mirošovicemi (délka 22,6 km);
1972 – úsek D1 Brno – Kývalka;
1973 – první slovenský úsek dálnice D2 Bratislava –
Malacky;
1975 – v provozu 85 kilometrů úseků dálnice D1;
1980 – otevřen celý tah Praha – Brno –
Bratislava;
1982 – úsek D5 Praha – Vráž (9 km);
1984 – první úsek D11 Praha – Bříství (20 km) a
úsek D5 Vráž – Beroun (5,6 km);
1985 – D1 propojena s D5; D2 v provozu z Brna na hranice
se Slovenskem (59 km) a dál do Bratislavy (8,4 km); úsek D11 Bříství –
Poříčany (7,3 km);
1989 – v provozu úsek D5 Praha – Bavoryně
(28,7 km);
1990 – první úsek D8 Ústí nad Labem – Trmice –
Řehlovice (4,5 km); úsek D11 Třebestovice – Libice nad Cidlinou
(15,3 km);
1993 – úsek D5 Mýto – Rokycany (14 km);
1995 – úseky D5 Bavoryně – Mýto a Klabava –
Ejpovice, a tím celá trasa Praha – Plzeň v délce 70,6 kilometru;
1996 – úsek D8 Úžice – Nová Ves (8,9 km);
1997 – úsek D5 z Plzně do Svaté Kateřiny u Rozvadova
(62 km); dva dálniční přivaděče na D5 v Plzni; dálniční obchvat
Českého Těšína a dálniční most v Ostředku na 34. kilometru dálnice
D1;
1998 – úsek D8 mezi Doksany a Lovosicemi (13,5 km);
2001 – úsek D8 mezi Novou Vsí na Mělnicku a obcí Doksany
na Litoměřicku (16,3 km).
Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen za účelem
financování české dopravní infrastruktury – výstavby, modernizace,
obnovy a údržby silnic, rychlostních komunikací, dálnic, železnic a
vnitrozemských vodních cest. Jeho ředitele Ing. Pavla Švagra, CSc. jsem se
v souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání zeptal, k jakému posunu
v této oblasti došlo za minulý rok.
Se vznikem Státního fondu dopravní infrastruktury se posunula celá řada
věcí. Kdybych se měl podívat na loňský rok, pak velikým úspěchem byla
výše profinancovaných prostředků. V roce 2002 to bylo 38,9 mld. Kč, rok
předtím (2001) 29,3 mld. Kč. Tedy 33 % meziročního nárůstu. Pokud
odborníci říkají, že výkony českého stavebnictví meziročně vzrostly
o 2,5 %, pak má Státní fond rozvoje dopravní infrastruktury na této
dynamice výrazný podíl.
Přede dvěma roky, v pátém vydání Všudybylu 2001, jste uvedl:
„Jestliže chceme aby naše dopravní infrastruktura odpovídala standardům
Evropské unie, pak potřebujeme finanční prostředky zhruba v řádu
400 – 450 mld. Kč. To je částka, která asi tak desetinásobně
převyšuje naše stávající možnosti a která ale také naznačuje, že
dopravní infrastruktura musí být prioritou tohoto státu s ohledem na
potenciální ekonomický rozvoj České republiky a jednotlivých regionů.“
Do čeho tedy bylo loni, ani ne desetinou vámi zmiňované sumy, investováno?
Ano, toto číslo má vazbu na opravy, údržbu a modernizaci již vybudované
dopravní infrastruktury. I když se zdá, že rozpočet SFDI je ohromný,
přesto vzhledem k dlouhodobé podudržovanosti dopravní infrastruktury jej
považuji za minimální. Do oprav dálnic, silnic a železnic je ročně
investováno zhruba 14,5 mld. Kč. Pro vaši představu, jenom zimní údržba
silnic a dálnic se pohybuje minimálně v řádu 2 miliard Kč ročně.
Druhou oblastí jsou kapitálové výdaje na výstavbu nové dopravní
infrastruktury a na její modernizaci. Česká republika nemá dobudovanou síť
dálnic ani rychlostních komunikací. Když vezmeme v úvahu potřebu
koridorových staveb na železnici z hlediska transevropských dopravních
sítí a rozvojové plány u vnitrozemské vodní cesty, tak i tady
potřebujeme několik stovek miliard. Nestojíme na místě, posouváme se
dopředu, ale tempo je a bude odvislé nejen již Ředitelství silnic a dálnic
získalo stavební povolení. Ale popravdě řečeno, jsou úseky, kde se také
pomalu posouváme dopředu opět díky přípravě území. Dálnici D11, tzv.
hradeckou, vnímáme jako velmi důležitou a potřebnou a rádi bychom, aby se
začalo co nejdříve stavět. I tady jsou v našem rozpočtu (a měli jsme
i loni) připraveny finanční prostředky, které se v dané etapě jeví
jako dostačující. Ale také zde se kolegové z Ředitelství silnic a
dálnic potýkají s problémy při výkupech pozemků. Dálnice D47 na Ostravu
je v poslední době v tisku hodně frekventovaná. Budeme se snažit její
přípravu urychlit a následně rovněž výstavbu. Nyní je ve výstavbě
2 km úsek v Ostravě. I tato dálnice má prioritu. Z uvedené stručné
informace je jasné, že si uvědomujeme význam dálniční sítě pro
ekonomiku, ale i pro nutnost kvalitního propojení s okolními státy. Jde
o finančně náročnou záležitost. Příjmy z privatizace vysychají, a tak
věřím, že se shodneme na potřebě jejich budování a adekvátně tomuto
významu budou zajištěny i potřebné finance.
Samozřejmě se pokračuje ve výstavbě obchvatů velkých měst a
železničních koridorů. Tam všude jsou vložené finanční prostředky
určitě vidět. Je ale fakt, že mě velká rozestavěnost dopravní
infrastruktury trápí.
Zmínil jste vysokou rozestavěnost. Budou v dané chvíli s ohledem na
stav české ekonomiky dostatečné finanční zdroje na dobudování
započatých děl, abychom je mohli v dohledné době užívat?
To je nesmírně závažná otázka. V dané chvíli stojíme před velikým
problémem. Na krytí rozestavěnosti v dopravní infrastruktuře, tj. na akce
zahájené či rozestavěné, budeme do roku 2006 podle našich propočtů
potřebovat zhruba 90 mld. Kč. To nehovořím o dalších potřebných
finančních prostředcích na akce, které by měly být zahájeny a které
z hlediska dopravní politiky potřebujeme. Mluvím pouze o akcích, které
jsou v dané chvíli ve fázi pokročilé přípravy, případně již
rozestavěné. Jestliže si vezmete situaci, kdy končí finanční zdroje
z privatizace a kdy Státní fond dopravní infrastruktury je ještě
v letošním roce ve velké míře závislý na Fondu národního majetku
(máme inkasovat zhruba 27,8 miliardy Kč), řešení v příštím roce
v kontextu reformy veřejných financí určitě není triviální
záležitostí. Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a spojů ČR a
Ministerstvem financí ČR chceme hledat odpovídající řešení. Je tady
ještě jeden důležitý fakt. Dopravní infrastruktura má mimořádně
významný multiplikační efekt. Poslední čísla ukazují, že letošní
rozpočet stabilizuje zhruba sto čtyřicet pět tisíc pracovních míst.
Zkrátka, na jeden milion Kč investovaný do dopravní infrastruktury je
v přímé i nepřímé návaznosti vytvořeno tři až pět pracovních
míst. Samozřejmě onen multiplikační efekt se následně násobí také
v ekonomizaci regionu. Tam, kam vede dálnice, nebo kde se zvýší kvalita
železniční tratě, je možné kvalitněji a rychleji přepravovat náklady a
cestující. Tam se zpravidla akcelerují podnikatelské aktivity včetně
těch, které přinášejí do ekonomiky zahraniční investice a inkaso
z cestovního ruchu. Zdroje jsou pro budoucno velmi komplikovanou otázkou.
Hledají se velmi těžce. Když si vezmete, že by se rozpočet Státního
fondu dopravní infrastruktury měl pohybovat kolem pětačtyřiceti až
padesáti miliard korun ročně a my máme daňové zdroje pouze v objemu
osmnácti miliard, je snadné odhadnout, jak velký rozsah deficitu musíme pro
příští období řešit.
Z krajů mnohdy zaznívají stesky na to, že jim Státní fond
dopravní infrastruktury na obnovu silnic druhých a třetích tříd, které
jsou v jejich vlastnictví, nedává dostatek finančních prostředků.
Podle posledních informací, které mám k dispozici, by na silnice druhých a
třetích tříd bylo potřeba přes čtyřicet miliard korun. To je číslo,
které překračuje rozpočtové možnosti nejenom Státního fondu dopravní
infrastruktury, ale i české ekonomiky. V letošním rozpočtu je více
finančních prostředků než v minulých letech. Je tomu tak od vzniku
Státního fondu rozvoje dopravní infrastruktury každým rokem. Vycházíme
z reálných možností rozpočtu, který je pro ten který rok schválen.
V dané chvíli se připravuje změna rozpočtového určení daní a existuje
předpoklad, že financování silnic druhých a třetích tříd, včetně
oprav, bude převedeno na kraje. Finančně jde o částku zhruba kolem sedmi
miliard korun. V případě schválení by zodpovědnost za financování
tohoto segmentu dopravní infrastruktury stoprocentně přešla na kraje. I tak
se dá zcela jednoznačně říci, že kraje nebudou mít dostatečné objemy
peněz, aby ohromný deficit v podudržovanosti a modernizaci komunikací byly
schopny zafinancovat ze svých zdrojů. Podle mého názoru je vůbec
rozpočtové určení daní v tomto směru komplikovaný problém.
Hovořil jste o dálnicích. Je zřejmé, že Česko dálnice
potřebuje, nejenom z vnitřních důvodů, ale také z hlediska evropské
integrace. Velmi často se v poslední době diskutuje o kontroverzní
dálnici D47. Jaký je na tuto dálnici váš názor a co si myslíte
o způsobu jejího financování?
Již jsem se zmínil, že tato dálnice má zelenou. Nyní, kdy vláda rozhodla
o ukončení smlouvy s privátním investorem, jsme v situaci, kdy se musí
nalézt finanční model. To se netýká letošního roku, kdy na stavební
práce máme k dispozici dodatečných 600 mil. Kč z Fondu národního
majetku. Je třeba vyřešit financování od příštího roku. Možností je
několik – úvěr, cenné papíry, nebo diskutovat o nabídkách některých
zhotovitelů o dodavatelském úvěru. Jsem přesvědčen, že v blízké
době bude definitivní řešení na stole a finanční prostředky budou
zajištěny. Vedle toho je potřeba se zaměřit na kvalitní přípravu
v území a na získání potřebných stavebních povolení. Obecně možná
ještě zmínku o Public Private Partnership projektech. Jde o partnerství
veřejného a soukromého sektoru, kdy privátní investor dálnici postaví,
ale také udržuje a provozuje a po dohodnuté době ji předá státu. Ten tuto
investici privátního subjektu postupně splácí. Ve světě je investování
tímto způsobem poměrně obvyklé a vzhledem k tomu, že nemáme dostatek
vlastních zdrojů na výstavbu dopravní infrastruktury, je diskuse
o projektech a finančních modelech a všem, co s tím souvisí, velmi
potřebná. Myslím, že je to jistá cesta, kterou je třeba i při
neúspěchu pilotního projektu D47 sledovat.