Výhodnými časy i palubními službami
04. 05. 2002
• během posledních tří let objemy cestujících, přepravní
výkony a tržby ČSA z/do Německa podstatně vzrostly • zájem
business klientely odráží příliv německých investic do České republiky
a zvyšování českého vývozu • ČSA od dubna nalétávají již osm
bodů v Německu • díky včlenění ČSA do SkyTeamu došlo
k podstatnému posílení Prahy jako středoevropského hubu • ČSA si
business klientelu získávají zejména pro obchod výhodnými časy,
kvalitními palubními službami, pravidelností provozu a výhodami plynoucími
z frequent flyer programu •
Na ITB do Berlína jsem s ČSA neletěl. V pátek odpoledne, díky
tomu, že mi ředitel Globtouru Nino Vidović přeložil schůzku z rána na
pozdní odpoledne, jsem zašel na kus řeči za ředitelem Cestovní kanceláře
Českých drah Petrem Tiefenböckem. Do Berlína jsem se (domnívám se tak)
původně chtěl vydat autem, ale dopadlo to jako v anekdotě, kdy se potkají
dva: „Kam jdeš?“ „Na pivo.“ „Zase si mne přemluvil.“ Na otázku,
jestli jede do Berlína, mi pan ředitel Cestovní kanceláře Českých drah
odpověděl, že v pondělí a vlakem. V krátké době byl druhým
člověkem, který hovořil o cestování na ITB po železnici. Den předtím,
ve čtvrtek, jsem byl natáčet interview s ředitelem individuálního
pojištění Evropské cestovní pojišťovny Ondřejem Rušikvasem, který
o dráze hovořil rovněž. Z cestovní kanceláře jsem odcházel sice
o pár tisíc korun lehčí, zato s vyměněnými eury, cestovním
pojištěním a zpáteční jízdenkou s místenkami na InterCity Karl Maria
Weber. Když jsem si pak na ITB na českém stánku posteskl Šárce Tomanové
z Krajského úřadu Plzeňského kraje, že díky výlukám na území
Německa, kde teprve teď dodělávají evropský železniční koridor, těch
cca tři sta kilometrů trvalo bezmála pět hodin, svěřila se, že díky
permanentnímu popojíždění a postávání v kolonách jim to z Plzně
autem trvalo více jak šest hodin. Ať ale cestuji, jak cestuji, při svých
spanilých jízdách na zahraniční veletrhy se snažím vždy hovořit
s tamními reprezentanty našeho národního leteckého dopravce. Loni to na
ITB „odnesli“ Zdeněk Šponar a Jiří Hrdlička. Letos general manager ČSA
pro Spolkovou republiku Německo Jozef Bebiak, který na zastoupení ČSA ve
Frankfurtu nad Mohanem pracuje již tři roky.
Za tu dobu objemy cestujících, přepravní výkony a tržby ČSA podstatně
vzrostly, a to i díky codeshareové spolupráci s Lufthansou. V prvním roce
spolupráce to bylo o sedmdesát procent. Ve druhém o třiatřicet procent.
Také uplynulý rok se vyvíjel velice slibně. Bohužel, jeho poslední čtyři
měsíce po 11. září globálně nepříznivě ovlivnily výsledky letecké
přepravy. Ani my jsme nebyli výjimkou.
Spolková republika Německo je pro Česko strategickým hospodářským
partnerem. Jak je to s obchodní klientelou?
Dominuje. Zájem německých obchodníků měl vždycky podstatný vliv na
rozvoj letecké dopravy. Odráží úroveň a rozvoj vzájemné obchodní
spolupráce mezi našimi státy. Růst přílivu německých investic do České
republiky i zvyšování českého vývozu do Německa. Z původních dvou
frekvencí, které ČSA kdysi měly, jednu do Frankfurtu a druhou do Berlína,
se počet nalétávaných bodů v Německu rozrostl na osm. Od dubna jsme
totiž začali nalétávat i Kolín nad Rýnem. Navíc je potěšitelné, že
ve struktuře obchodních cestujících dochází k posilování cestujících
v business class z malých a středně velkých německých firem.
A turisté?
I zde, díky včlenění ČSA do aliance SkyTeam, došlo k podstatnému
posílení těch, kteří Prahu využívají jako středoevropský hub
k přestupu na linky Českých aerolinií a jejich aliančních partnerů. Co
se týče navazujících letů Českých aerolinií, zde je zřejmý trend
směrem do východní Evropy. Z východoevropských destinací se v Německu
dobře prodávají Riga, Moskva, Kyjev, St. Peterburg, ale i Sofie. Dobře jde
i Střední východ. U turistické klientely je značným handicapem snadná
dojezdová vzdálenost z Německa do Česka. Máme proto méně turistických
cestujících z regionů kolem německo-českých státních hranic. Více jich
máme z Porúří a Hamburku. Velkou roli pochopitelně hraje cena dopravy.
Bohužel, v dnešní době, zejména u skupin, kdy jen náklady na letištní
poplatky jsou vyšší než na kompletní autobusovou dopravu, je těžké
leteckou přepravou konkurovat.
Zmínil jste, že pasažéři ČSA z Německa od dubna létají již
přímo i z Porúří…
Jsem přesvědčen, že síla ČSA, co se týče přepravy z Prahy do Německa
a opačně, je v široké paletě bodů, které nabízíme. V přepravě
přímo do německých regionů. Obchodní klientela přímé lety vítá.
Nabízíme výhodné časy, takže obchodní cestující např. v Mnichově,
Frankfurtu a Hamburku mají k dispozici téměř celý pracovní den. Nově
takto nabízíme přímé spojení 6× týdně do Kolína. Zatím, v první
řadě, vycházíme více vstříc německé klientele tím, že ráno létáme
z Kolína do Prahy a večer z Prahy do Kolína. (Vyjma soboty večer a neděle
ráno.) Díky tomu můžeme v Kolíně nabízet nejen lokální přepravu, ale
i návazné lety ČSA z Prahy. Díky spolupráci s Lufthansou dále
nabízíme vyšší počet přípojů. To umožňuje vysoce flexibilní
rozhodování se pasažérů, což je jeden z hlavních požadavků obchodní
klientely.
Co nejvíce motivuje českou klientelu létat vaším prostřednictvím
přes Německo?
Vedle jejich vztahu k ČSA v tom velkou roli hraje a jistě i v budoucnu
bude hrát výhodná poloha Frankfurtu jako hubu, který nabízí spojení do
v podstatě všech zemí světa.
A čím si ČSA získávají přízeň německých pasažérů?
Business klientelu výhodnými časy pro obchod, kvalitními palubními
službami, pravidelností provozu a výhodami plynoucími z frequent flyer
programu. U turistické klientely hraje dominantní roli cena, dobré jméno
ČSA a schopnost prosazovat České aerolinie do nabídek z katalogů velkých
německých touroperátorů. Ačkoliv konkurence a podmínky na německém trhu
přitvrzují, mohu konstatovat, že se Českým aeroliniím u německých
pasažérů daří.