Výborný hospodářský výsledek Řízení letového provozu České republiky
31. 08. 2011
Řízení letového provozu České republiky, s.p. dosáhl za rok 2010 hrubého zisku v celkovém objemu 203 178 tisíc korun, a to při obratu 3 130 374 tisíc korun. V případě hrubého zisku tak došlo ke zlepšení ve srovnání s plánovanými ukazateli pro rok 2010. Výborný hospodářský výsledek byl dosažen nejenom z důvodu meziročního nárůstu letového provozu v českém vzdušném prostoru o 2,7 %, ale také prostřednictvím pokračujícího trendu řízení nákladů. Zisk nebyl dosažen na úkor leteckých dopravců, protože podnik v roce 2010 zachoval své ceny na úrovni posledních dvou let. Po celou dobu poklesu poptávky po letecké dopravě tak ŘLP ČR, s. p., udržel zákaznicky vstřícný přístup a nepřenášel náklady krize na letecké dopravce.
Hlavním zdrojem příjmů
podniku v roce 2010 bylo poskytování letových navigačních služeb. Tyto
výnosy představovaly 93 % z celkových výnosů podniku v roce 2010. Na
dosažených výnosech se nejvíce podílely výnosy z traťových
navigačních služeb (77 % z celkových výnosů). Druhou nejvýznamnější
výnosovou položkou byly výnosy z letištních přibližovacích služeb
(17 % celkových výnosů). Poslední součástí této skupiny byly výnosy
z cvičných letů ve výši 1,3 mil. Kč.
Do hospodaření podniku
významně nezasáhlo ani pětidenní úplné přerušení poskytovaných
služeb v dubnu 2010, které bylo zapříčiněno výskytem sopečného popela
v českém vzdušném prostoru. Snížení výkonů letového provozu v tomto
období zapříčinilo pokles ve výnosech ŘLP ČR, s. p. v celkové částce
37,4 mil. Kč. Z toho za traťové služby řízení letového provozu
v českém vzdušném prostoru připadá 30,9 mil. Kč a za služby
poskytované na letištích 6,5 mil. Kč. Důležitou položkou jsou i nadále
výnosy z komerčních aktivit podniku ve výši 23 000 tisíc korun,
konkrétně z činnosti Letecké školy ŘLP ČR, s. p., která od roku
2008 působí pod obchodním jménem CANI – Czech Air Navigation Institute.
„Dosavadní úspěchy a komerční nabídka CANI stojí i za naší další
plánovanou aktivitou v zahraničí. S ohledem na liberalizaci letištních
služeb řízení letového provozu ve Španělsku se připravujeme na
mezinárodní výběrové řízení. Ve spojení s partnerskou španělskou
firmou SAERCO jsme schopni prostřednictvím CANI zajišťovat výcvik a další
činnosti pro vybraná španělská regionální letiště,“ uvedl generální
ředitel ŘLP ČR, s. p. Ing. Jan Klas.
Dosažený zisk
bude v souladu s mezinárodními předpisy použit zejména na další rozvoj
letových provozních služeb v České republice, a nově pak také
k posílení některých funkcí souvisejících s odpovědností státu při
zajišťování bezpečnosti civilní letecké dopravy. „Stejně jako
v předchozích letech bude naším hlavním cílem a posláním pro rok
2011 poskytovat bezpečné a nákladově efektivní letové provozní služby.
Budeme pokračovat v dalším zvyšování kvality našich služeb, kde jsme
v roce 2010 dosáhli zejména v oblasti průměrného zpoždění výborných
výsledků. Vzhledem k tomu, že ceny za poskytované letové provozní služby
pro rok 2011 zůstávají na stejné úrovni jako v předchozích třech
letech, očekáváme další nárůst poptávky ze strany leteckých dopravců
po našich službách v českém vzdušném prostoru o 3,5 %. Stagnaci nebo
jen velmi mírný nárůst letového provozu předpokládáme na letišti
v Praze a také na regionálních letištích v Brně, Ostravě a Karlových
Varech“, komentoval provozní prognózy pro rok 2011 generální ředitel
ŘLP ČR, s. p. Ing. Jan Klas.
Hlavními uživateli služeb ŘLP ČR, s.p.
byly v roce 2010 letecké společnosti: Lufthansa, České aerolinie,
Emirates, British Airways, Ryanair, Wizz Air, EasyJet, Air France, Swiss
International Airlines, KLM, Smart Wings, Aeroflot, Alitalia, Austrian Airlines
a další.
Meziroční nárůst provozu
v českém vzdušném prostoru za rok 2010 činil 2,7 %. Rekordním dnem
s největším počtem pohybů ve FIR Praha se stal 29. červenec 2010, kdy
oblastní středisko Praha poskytlo svoje služby 2327 letům. Při průměrné
kapacitě jednoho letadla cca 150 osob tak za jeden den využilo český
vzdušný prostor téměř 350 000 pasažérů.
Středoevropský funkční blok vzdušného prostoru
Česká republika, Slovensko, Chorvatsko, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko a Bosna a Hercegovina 5. května 2011 ve Slovinsku podepsaly dohodu o vytvoření „Funkčního bloku vzdušného prostoru střední Evropy (FAB CE)“. Povede k naplnění základních principů při vytváření jednotného evropského nebe – Single European Sky. Dlouhodobý projekt Evropské komise má za cíl zásadní transformaci principů a postupů při poskytování služeb řízení letového provozu. Jde o čtvrtý vzdušný blok v Evropě, přičemž se předpokládá, že další státy Evropské unie podobné dohody podepíší v příštím roce. Vytváření funkčních bloků vzdušného prostoru bez ohledu na hranice států se zřetelem na požadavky letového provozu je základním stavebním prvkem pro vytvoření jednotného evropského horního vzdušného prostoru nad letovou hranicí 8700 m. Mezi ostatní projekty v oblasti vytváření funkčních bloků vzdušného prostoru v Evropě patří projekt FAB Europe Central ve spolupráci Německa a Francie, v severní Evropě spolupráce Švédska, Dánska a Finska (NUAC – Nordic Upper Airspace Center), spolupráce Velké Británie a Irska nebo Portugalska a Španělska. Projekt jednotného evropského nebe je založen zejména na principu optimalizace letových tras a vhodnějšího uspořádání toku letového provozu. Prostřednictvím funkčních bloků vzdušného prostoru se zvýší efektivita poskytovaných letových provozních služeb a sníží průměrné zpoždění na jeden provedený let. V této souvislosti také dojde k významnému snížení produkce skleníkových plynů, a tím i dopadu letecké dopravy na životní prostředí.