Vše se jeví, že to bylo správné rozhodnutí
02. 03. 2003
Největší český hotelový řetězec
tvoří šestadvacet hotelů ve dvanácti lokalitách České republiky. Jmenuje
se OREA HOTELS a provozuje jej OREA spol. s r.o. Tato společnost získala
v letech 2000, 2001, 2002 ocenění „Českých 100 nejlepších“. Její
hotely jsou členy Národní federace hotelů a restaurací České republiky.
OREA HOTELS disponuje kapacitou více než šesti tisíc lůžek, přičemž
dosahuje výsledků srovnatelných s ostatními renomovanými evropskými
hotelovými řetězci. Díky zázemí a možnostem je s to nabídnout ucelený
produkt pro široké spektrum zájemců, jako jsou např. lázeňské pobyty;
příprava a realizace kongresů, konferencí, školení, prezentací nebo
slavnostních večerů; pobyty pro rodiny i s domácími miláčky;
lyžařské pobyty na horách, cykloturistika aj.
Hotely OREA HOTELS
jsou rozděleny do tří kategorií podle standardu služeb:
Bezplatná informační linka 800 120 012
OREA HOTELS disponuje vlastním on-line rezervačním systémem a call centrem
s bezplatnou informační linkou 800 120 012. Spojuje všechny hotely
řetězce a umožňuje tak provádět v jakoukoliv denní dobu rezervaci
několika možnými způsoby:
Franšízový produkt
Od roku 2001 poskytuje OREA spol. s r.o. franšízový produkt, u nějž
využívá dlouholeté zkušenosti s provozováním hotelů v podmínkách
střední Evropy; zkušenosti z úspěšné transformace bývalých
odborářských zařízení různého typu na klasické komerční hotely,
znalost trhu cestovního ruchu v Česku i zahraničí, marketingové a
obchodně-provozní výhody velkého hotelového řetězce.
Společnost Orea spol. s r.o. za poměrně krátkou dobu vysoce
dynamicky pozvedla všechny hotely svého řetězce na deklarovanou úroveň
odpovídající jejich mezinárodnímu označení. Na její činnosti je
zřejmá tendence dávat hotely do pořádku, dobře je udržovat, investovat do
vybavení, lidských zdrojů, organizace marketingu a prodeje, což je
z dlouhodobého hlediska nepochybně rozumná investice už vzhledem
k blížícímu se vstupu Česka do Evropské unie.
Nevyhlášenou vlajkovou lodí společnosti OREA HOTELS je Hotel PYRAMIDA
Praha.
Rozhovor s ředitelem hotelu Pyramida Ing. Vojtěchem Přidalem jsem
zahájil konstatováním, že jejich hotelu přibyla čtvrtá hvězda.
Stalo se tak k prvnímu lednu loňského roku. Předcházelo tomu jeho
dovybavení v souladu s oborovou normou Národní federace hotelů a
restaurací České republiky, která pro čtyři hvězdy stanoví m.j. stálou
etážovou službu, fén v koupelnách a minibar ve všech hotelových
pokojích. Z větší části jsme již pokoje takto vybaveny měli v rámci
změn, které tu již čtyři roky probíhají. Během nich postupně za provozu
dochází k celkové modernizaci hotelu, k jeho podstatnému zviditelnění a
především ke zvýšení úrovně všech poskytovaných služeb. Bylo
kompletně zmodernizováno všech jeho 344 pokojů včetně dvanácti apartmá.
Došlo k modernizaci hotelové haly, kongresového sálu, hlavního vchodu do
hotelu i vchodu pro hosty z parkingu. V těchto dnech dokončujeme
modernizaci lobby baru a v konečné fázi příprav je projekt na komplexní
obměnu interiéru a samozřejmě i gastronomické nabídky restaurace pro
individuální hosty. To vše v intencích námětu „Praha magická“,
evokující dobu Rudolfa II.
Co se týče mých návštěv hotelu, znám jej především jako
účastník obchodních jednání, kongresů a prezentací.
Jedním z prvních zásadních rozhodnutí v roce 1998 byla změna orientace
hotelu Pyramida z hotelu s převážně skupinovou klientelou s občasnými
akcemi společenského, sportovního a spíše schůzovního charakteru na
klasický hotel pro kongresovou a incentivní turistiku, firemní akce všeho
druhu a postupně i pro obchodní klientelu. Akce společenského a
sportovního charakteru pochopitelně zajišťujeme i nadále, ale dovolím si
tvrdit, že dnes již na poněkud jiné, samozřejmě vyšší úrovni.
U kongresů a firemních akcí realizujeme dnes tyto akce do sedm set padesáti
účastníků, přesto, že kapacita našeho kongresového sálu je pouze
čtyři sta padesát míst. Máme k dispozici ještě multifunkční sál
s tři sta sedmdesáti místy. Poslední takový byl letos v lednu –
čtyři sta padesát účastníků sedělo v kongresovém, tři sta
v multifunkčním, a na velké plátno se přenášel obraz dění
z kongresového sálu. U takto dimenzovaných kongresů zpravidla bývá
potřeba společného sezení všech účastníků většinou při zahájení
či při ukončení. V průběhu kongresu se obvykle jedná po sekcích, kdy je
hostům k dispozici šest dalších našich salonků.
Nedávno v Praze skončil kongres kongresů – summit NATO.
Praha jak summitem, tak Výročním zasedáním Mezinárodního měnového fondu
a Skupiny Světové banky v roce 2000 ukázala, že je ve všech směrech
schopna zajistit i velkokapacitní akce pro pět až patnáct tisíc
účastníků. Je škoda, že úspěšná realizace obou kongresů nebyla
razantněji využita v marketingu a propagaci Prahy jako kongresové destinace.
Ale buďme realističtí. Od summitu NATO uplynula ještě velmi krátká doba a
podobné akce se připravují několik let dopředu. Nelze než doufat, že
kolegové všech cestovních kanceláří, které jsou úzce zaměřeny na
pořádání kongresů, toho plně využijí. V roce 2001 jsme v našem
hotelu realizovali 18 větších kongresů, loni v r. 2002 jich bylo
již 21.
Co říkáte na lamentace, že se na bezpečnostní prevenci kolem
summitu NATO plýtvalo penězi a lidskými zdroji?
To je naprostý nesmysl. S těmito pro mne zcela scestnými názory nemohu
souhlasit. Vysoce hodnotím to, že byla učiněna taková opatření, aby se
nic nestalo. Kvalita a vysoká účinnost jakéhokoliv preventivního opatření
není samozřejmě nikdy zadarmo. Ale jak je už u nás tradicí, po bitvě je
každý generálem. Jestliže Ministerstvo vnitra České republiky údajně
opatření nadsadilo, mohu jako občan i jako hoteliér být jen rád, že tak
učinilo, protože právě díky tomu se nic nestalo. I kdyby byl zmařen
jediný lidský život nebo došlo k závažnějším zraněním, nemohlo by to
vyvážit hodnotu „ušetřených“ peněz a pošramocenou mezinárodní
pověst České republiky. Navíc, většina nakoupeného vybavení a
vycvičených lidí je přece dlouhodobou velmi užitečnou a potřebnou
investicí. Díky tomu dnes máme dobře vybavenou a věřím, že i oproti
minulosti proti všem formám kriminality lépe připravenou policii.
Zajištění bezpečnosti všech našich občanů a samozřejmě i všech
návštěvníků naší krásné země má pro cestovní ruch v dnešní, žel
značně neklidné době, přímo obrovský význam. Je jen třeba této vysoce
pozitivní skutečnosti podstatně více marketingově využívat a neustále
zdůrazňovat, že jsme dnes nejen krásnou a atraktivní, ale především
i bezpečnou destinací. Přiznávám, že při jednání s organizátory
kongresů zdůrazňuji vždy skutečnost, že hotel Pyramida se nachází
v bezprostřední blízkosti Pražského hradu, a díky tomu v důsledně
střežené bezpečnostní zóně. Bezpečnost hotelových hostů se stává
téměř alfou a omegou každého slušného hotelu. Máme samozřejmě, jako
dnes již většina větších hotelů vlastní bezpečnostní službu, kterou
chceme vždy po dvou až třech letech obměňovat. Přirozeně, že vždy za
lepší, kvalitnější. Bezpečnostní prevence není levná záležitost, ale
je to investice, která se rozhodně vyplácí. V současné době uvažujeme
o tom, že v rámci hotelu vytvoříme zóny, kam bude moci vstoupit pouze
hotelový host. Inspirovaly mne k tomu m.j. i poznatky z jednoho velmi
hezkého hotelu z loňské dovolené na Kanárských ostrovech. Velmi
příjemně tam na mne působilo, že vstup do ubytovací části a celého
areálu všech středisek a služeb hotelu včetně bazénů a několika
restaurací, byl pouze na přístupovou kartu, tedy jen pro hotelové nebo
recepcí oprávněné hosty.
Jaký očekáváte vývoj v roce 2003?
Loňský rok byl pro nás všechny v cestovním ruchu a tedy i pro hotel
Pyramida tvrdým oříškem. Nevyhnuly se nám samozřejmě vlivy 11. září
v USA, prudkého poklesu hodnoty EURA, probíhající ekonomické recese
v Německu a přirozeně ani následné vlivy srpnových povodní, i když
jsme hotel vlastně spíše tak trochu „na kopečku“. Jsem rád, že se nám
podařilo při všech těchto potížích realizovat tržby o něco vyšší,
než v roce 2001. Z pohledu zisku jsme byli žel samozřejmě pod úrovní
roku 2001. Neustálý růst nových ubytovacích kapacit v Praze a shora
uvedené vlivy posledních dvou let způsobily stav, který je možno nazvat
dnes již cenovou válkou mezi pražskými hotely. A to je něco, co se velmi,
velmi těžko překonává. Dělá nám to samozřejmě vrásky, a ať se nám
to líbí nebo nelíbí, musíme počítat s tím, že do budoucna jich bude
ještě víc. A co očekávám od roku 2003? Svojí životní filozofií
i celkovou orientací jsem vždy byl a zůstávám i nadále optimistou.
Věřím, že pokud nedojde k válečnému vyhrocení současné nedobré
situace v Iráku, nastane v cestovním ruchu postupné zlepšení.