Menu

Vína jsou mou vášní

22. 04. 2006

S managing directorem společnosti Carpe Vinum s.r.o. mne seznámil ředitel HC Sparta Praha a.s. pan Viliam Sivek ve vládním salonku T-Mobile Arény, kde pan Oliver Kloes prezentoval kvalitní červená vína. Pane Kloesi, proč jste se pustil do obchodování s vínem?
Můj otec je vínoznalcem – expertem na francouzská vína. Díky jeho profesi jsem dvanáct let každoročně navštěvoval francouzské vinařské oblasti a absolvoval s ním mnohé degustace vín. To byla má škola života a zároveň hobby. Kvůli vínu jsem byl i ve Španělsku a v Chile, nicméně určitě o sobě nemohu prohlásit, že jsem typický sommelier. Zřejmě jsem dobrý praktik, ale sommelier, to je podle mne něco víc. Do České republiky jsem se dostal díky Zürich pojišťovně, pro niž jsem zde několik let pracoval. Pak jsem dospěl k závěru, že víno pro mne může být víc než jen koníčkem, a začal jsem v roce 2002 obchodovat s vínem a dalšími potravinářskými komoditami luxusnějšího charakteru. Od té doby je moje hobby mojí prací. Specializuji se na španělská vína a potraviny. Na českém trhu nabízíme vína z patnácti vinařských oblastí Iberského poloostrova a speciality, jako jsou např. olivový olej, sýry a speciální salámy, španělská šunka – jamon ferrano, cappari, nakládané cibulky a česnek, maso z bílého tuňáka atd. To, co je typicky španělské, to máme.

Proč jste se rozhodl zůstat v České republice?
Českou republiku i mentalitu zdejších obyvatel mám rád. Jsem tu už sedm let. Stále je tu spousta šancí pro nový byznys. Možnosti trhu se dynamicky rozšiřují, a to je pro mne hodně lákavé. Již jsem zmínil, že obchoduji hlavně se španělskými víny. Rozhodně nepreferuji vína jihoafrická, francouzská, italská či latinskoamerická. Ty sem dováží hodně dovozců. V Česku už dávno není problém koupit kvalitní víno, ale dobré víno za dobrou cenu ano. Věřím, že za dva tři roky pomine i tato disproporce.

Jaká se podle vás u nás v Česku pěstují vína?
Rodí se tu vysoce kvalitní bílá. Ať v severních Čechách v okolí Žernosek, kde se díky úrodné sopečné půdě daří veškerému ovoci, tak především na jižní Moravě. Přátelím se s řadou maloproducentů kvalitních bílých vín. Ostatně bílými víny z oblastí kolem Mikulova byl kdysi zásobován samotný rakousko-uherský císařský dvůr. Co se týče červených vín, je to otázka. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejsevernější evropské vinařské oblasti, nebývá tu tak veliký počet slunečných dní. Tím samým syndromem, co se týče červených odrůd, trpí Rakousko i Německo. Slunce je ve Španělsku rozhodně víc. Zdejší kvalitní červená vína jsou proto drahá a stejně kvalitní španělská jim výrazně konkurují cenou.

Zmínil jste, že na český trh dodáváte některé speciální potraviny.
A je to tak dobře. Právě kvůli tomu jsme před rokem otevřeli nový kongresový sál a další sportoviště. Proto, abychom hostům nabídli nejenom to, co mají ve spoustě dalších kvalitních hotelů, ale chceme jim poskytnout cosi víc. Máme jednu z nejkvalitnějších tenisových hal, squash, bowling, stolní tenis, fitcentrum, saunu, masáže, solária a whirlpool. Od května se bude hrát i badminton a tenisté se budou moci na letní sezonu přemístit na nové venkovní kurty. Takže nejenom sport, ale i relax. Díky tomuto zázemí se nám daří kombinovat kongresovou klientelu s touhle formou pohody. Lidé se vrací nejen proto, že byli spokojeni s organizací a zajištěním akce, že jim zde nabízíme sport a relax, ale i pro snadné parkování, které není v Praze vždy samozřejmostí. A také jsme se rozhodli, že příští rok začneme budovat další sportovní část, která nadchne především golfisty, protože takový indoor s trenažéry, který bude největším v České republice, určitě každý z nich rád navštíví. K němu přibude ještě krytý bazén a další restaurace.
V Česku je spousta vynikajících restaurací, a tak se zde na českém gastronomickém trhu čím dál více uplatňují speciální francouzské a italské sýry, šunky, jako např. již zmíněná španělská jamon ferrano, která je jakousi obdobou zde známějšího, studeným kouřem uzeného pršutu, izraelské či libanonské olivy, olivový olej aj. To je pro český gastronomický sektor velmi zajímavé a samozřejmě i pro konečné spotřebitele – konzumenty. Nejsou to zrovna levné potraviny, ale zato vysoce kvalitní. Česká ekonomika posiluje. To se pozitivně odráží i na kupní síle obyvatel a jejich životním stylu, takže z hlediska uplatnění kvalitních potravin bude český trh čím dál zajímavější. Bude stoupat poptávka po gurmánských specialitách. Běžný olivový olej není nikterak drahý, ale speciální z Libanonu či Izraele ano, a už dnes je po něm velká poptávka.
Češi mají vysokou kulturu pití vína. Ochutnávají nejen vína, která znají, ale rádi objevují nová a s nimi nové chutě. Trend posledních let napovídá, že se i v pití vín vydali cestou kvality, že jsou ochotni za ni platit. Souvisí to i s tím, že na českém trhu je daleko více možností a nabídek. Sílí poptávka po nových produktech, a víno je in. Já se specializuji na španělská vína, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blau, Verdejo, speciální odrůdy z malých oblastí, jako jsou Macabeo atd. V současné době se rozmáhá poptávka po růžových vínech. Daleko více se tu začala pít i sladší vína. Kolegové, kteří vozí vína z Argentiny nejvíce prodávají polosladká. Já osobně je nemám rád, ale jejich zákazník, jejich pán.

Naznačil jste, že se v Česku stává kultura vína známkou společenské spolupatřičnosti. Občas mívám dojem, že u některých lidí je to hlavně stylizace – snaha zařadit se…
Spousta Čechů stále nakupuje podle etikety, i když příliš nerozpoznává, co je jejím prostřednictvím sdělováno a co je uvnitř láhve. Mám tu zkušenost, že si řada lidí koupí láhev vína jenom proto, že je na ní napsáno: „rezerva“. U chilského vína to ale např. znamená, že je dvanáct měsíců v sudu. V Evropě ale musí být rezerva v sudu čtyřiadvacet měsíců. To má za následek, že rezerva z Jižní Ameriky chutná více po ovoci, a je to úplně normální. Rezerva pojmenovává jenom délku období, po kterou víno v sudu je, ale nevypovídá o tom, jak ono víno samotné je dobré. Neříká, jestli je to nový nebo už použitý sud, ačkoliv to všechno spolu souvisí a hlavě to souvisí s kvalitou vína. Čeští zákazníci se mne na takovéto věci často na seminářích ptají.

Jak vnímáte české cateringové firmy?
Že si jsou mnohem více vědomy síly kvality a srozuměny s tím, že kvalita není levná.

Čas od času bývám přizváván na předvádění gastronomických produktů, ochutnávky vín apod. Vždy jsem si všímal, že při nich velmi významnou roli hraje člověk, který víno prezentuje, jež jenž o něm vypráví jeho příběh. Děje se tomu tak i u vás?
Ano, a většinou to dělám já. Neprodávám „pouze“ vína, ale snažím se zákazníkovi přiblížit jejich původ. Někdy „předváděčky“ dělám i pro milovníky vína, kteří o něm mají pouze základní povědomí, avšak nelze je označit za sommeliery. Pro mne je vždy zajímavé vyprávět zákazníkům příběh vína. Kde se rodí, kdo jej vyrábí, proč zrovna tuhle odrůdu atd. Naše firma je specializovaná na menší a malé vinaře. Tito producenti zpravidla nedisponují reprezentativními katalogy, a zákazníka proto mohou a musí přesvědčovat výhradně kvalitou vín. A také tím, kdo za výsledným produktem stojí. To je pro nás zajímavější než pracovat s velkými jmény. Malí vinaři mají daleko větší šanci dát vínu jedinečnou zajímavou chuť. Když vezmu v potaz např. chilská vína, která jsou produkována průmyslově, jsou co se týče kvality na dobré úrovni, ale schází jim tak trochu jedinečný charakter. U malých vinařů je spousta rozmanitých charakterů, a to je zajímavé i pro české zákazníky. Rádi totiž zkouší a objevují. Dávám proto daleko větší důraz na kvalitu a chuť než na masovou produkci.



www.carpevinum.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001