Vína jsou mou vášní
22. 04. 2006
S managing directorem společnosti Carpe Vinum s.r.o. mne seznámil
ředitel HC Sparta Praha a.s. pan Viliam Sivek ve vládním salonku T-Mobile
Arény, kde pan Oliver Kloes prezentoval kvalitní červená vína. Pane Kloesi,
proč jste se pustil do obchodování s vínem?
Můj otec je vínoznalcem – expertem na francouzská vína. Díky jeho
profesi jsem dvanáct let každoročně navštěvoval francouzské vinařské
oblasti a absolvoval s ním mnohé degustace vín. To byla má škola života a
zároveň hobby. Kvůli vínu jsem byl i ve Španělsku a v Chile, nicméně
určitě o sobě nemohu prohlásit, že jsem typický sommelier. Zřejmě jsem
dobrý praktik, ale sommelier, to je podle mne něco víc. Do České republiky
jsem se dostal díky Zürich pojišťovně, pro niž jsem zde několik let
pracoval. Pak jsem dospěl k závěru, že víno pro mne může být víc než
jen koníčkem, a začal jsem v roce 2002 obchodovat s vínem a dalšími
potravinářskými komoditami luxusnějšího charakteru. Od té doby je moje
hobby mojí prací. Specializuji se na španělská vína a potraviny. Na
českém trhu nabízíme vína z patnácti vinařských oblastí Iberského
poloostrova a speciality, jako jsou např. olivový olej, sýry a speciální
salámy, španělská šunka – jamon ferrano, cappari, nakládané cibulky a
česnek, maso z bílého tuňáka atd. To, co je typicky španělské,
to máme.
Proč jste se rozhodl zůstat v České republice?
Českou republiku i mentalitu zdejších obyvatel mám rád. Jsem tu už sedm
let. Stále je tu spousta šancí pro nový byznys. Možnosti trhu se dynamicky
rozšiřují, a to je pro mne hodně lákavé. Již jsem zmínil, že obchoduji
hlavně se španělskými víny. Rozhodně nepreferuji vína jihoafrická,
francouzská, italská či latinskoamerická. Ty sem dováží hodně dovozců.
V Česku už dávno není problém koupit kvalitní víno, ale dobré víno za
dobrou cenu ano. Věřím, že za dva tři roky pomine i tato disproporce.
Jaká se podle vás u nás v Česku pěstují vína?
Rodí se tu vysoce kvalitní bílá. Ať v severních Čechách v okolí
Žernosek, kde se díky úrodné sopečné půdě daří veškerému ovoci, tak
především na jižní Moravě. Přátelím se s řadou maloproducentů
kvalitních bílých vín. Ostatně bílými víny z oblastí kolem Mikulova
byl kdysi zásobován samotný rakousko-uherský císařský dvůr. Co se týče
červených vín, je to otázka. Vzhledem k tomu, že se jedná
o nejsevernější evropské vinařské oblasti, nebývá tu tak veliký počet
slunečných dní. Tím samým syndromem, co se týče červených odrůd, trpí
Rakousko i Německo. Slunce je ve Španělsku rozhodně víc. Zdejší
kvalitní červená vína jsou proto drahá a stejně kvalitní španělská jim
výrazně konkurují cenou.
Zmínil jste, že na český trh dodáváte některé speciální
potraviny.
A je to tak dobře. Právě kvůli tomu jsme před rokem otevřeli nový
kongresový sál a další sportoviště. Proto, abychom hostům nabídli
nejenom to, co mají ve spoustě dalších kvalitních hotelů, ale chceme jim
poskytnout cosi víc. Máme jednu z nejkvalitnějších tenisových hal,
squash, bowling, stolní tenis, fitcentrum, saunu, masáže, solária a
whirlpool. Od května se bude hrát i badminton a tenisté se budou moci na
letní sezonu přemístit na nové venkovní kurty. Takže nejenom sport, ale
i relax. Díky tomuto zázemí se nám daří kombinovat kongresovou klientelu
s touhle formou pohody. Lidé se vrací nejen proto, že byli spokojeni
s organizací a zajištěním akce, že jim zde nabízíme sport a relax, ale
i pro snadné parkování, které není v Praze vždy samozřejmostí.
A také jsme se rozhodli, že příští rok začneme budovat další
sportovní část, která nadchne především golfisty, protože takový indoor
s trenažéry, který bude největším v České republice, určitě každý
z nich rád navštíví. K němu přibude ještě krytý bazén a další
restaurace.
V Česku je spousta vynikajících restaurací, a tak se zde na českém
gastronomickém trhu čím dál více uplatňují speciální francouzské a
italské sýry, šunky, jako např. již zmíněná španělská jamon ferrano,
která je jakousi obdobou zde známějšího, studeným kouřem uzeného
pršutu, izraelské či libanonské olivy, olivový olej aj. To je pro český
gastronomický sektor velmi zajímavé a samozřejmě i pro konečné
spotřebitele – konzumenty. Nejsou to zrovna levné potraviny, ale zato
vysoce kvalitní. Česká ekonomika posiluje. To se pozitivně odráží i na
kupní síle obyvatel a jejich životním stylu, takže z hlediska uplatnění
kvalitních potravin bude český trh čím dál zajímavější. Bude stoupat
poptávka po gurmánských specialitách. Běžný olivový olej není nikterak
drahý, ale speciální z Libanonu či Izraele ano, a už dnes je po něm
velká poptávka.
Češi mají vysokou kulturu pití vína. Ochutnávají nejen vína, která
znají, ale rádi objevují nová a s nimi nové chutě. Trend posledních let
napovídá, že se i v pití vín vydali cestou kvality, že jsou ochotni za
ni platit. Souvisí to i s tím, že na českém trhu je daleko více
možností a nabídek. Sílí poptávka po nových produktech, a víno je in.
Já se specializuji na španělská vína, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blau,
Verdejo, speciální odrůdy z malých oblastí, jako jsou Macabeo atd.
V současné době se rozmáhá poptávka po růžových vínech. Daleko více
se tu začala pít i sladší vína. Kolegové, kteří vozí vína
z Argentiny nejvíce prodávají polosladká. Já osobně je nemám rád, ale
jejich zákazník, jejich pán.
Naznačil jste, že se v Česku stává kultura vína známkou
společenské spolupatřičnosti. Občas mívám dojem, že u některých lidí
je to hlavně stylizace – snaha zařadit se…
Spousta Čechů stále nakupuje podle etikety, i když příliš
nerozpoznává, co je jejím prostřednictvím sdělováno a co je uvnitř
láhve. Mám tu zkušenost, že si řada lidí koupí láhev vína jenom proto,
že je na ní napsáno: „rezerva“. U chilského vína to ale např.
znamená, že je dvanáct měsíců v sudu. V Evropě ale musí být rezerva
v sudu čtyřiadvacet měsíců. To má za následek, že rezerva z Jižní
Ameriky chutná více po ovoci, a je to úplně normální. Rezerva
pojmenovává jenom délku období, po kterou víno v sudu je, ale nevypovídá
o tom, jak ono víno samotné je dobré. Neříká, jestli je to nový nebo už
použitý sud, ačkoliv to všechno spolu souvisí a hlavě to souvisí
s kvalitou vína. Čeští zákazníci se mne na takovéto věci často na
seminářích ptají.
Jak vnímáte české cateringové firmy?
Že si jsou mnohem více vědomy síly kvality a srozuměny s tím, že kvalita
není levná.
Čas od času bývám přizváván na předvádění gastronomických
produktů, ochutnávky vín apod. Vždy jsem si všímal, že při nich velmi
významnou roli hraje člověk, který víno prezentuje, jež jenž o něm
vypráví jeho příběh. Děje se tomu tak i u vás?
Ano, a většinou to dělám já. Neprodávám „pouze“ vína, ale snažím
se zákazníkovi přiblížit jejich původ. Někdy „předváděčky“
dělám i pro milovníky vína, kteří o něm mají pouze základní
povědomí, avšak nelze je označit za sommeliery. Pro mne je vždy zajímavé
vyprávět zákazníkům příběh vína. Kde se rodí, kdo jej vyrábí, proč
zrovna tuhle odrůdu atd. Naše firma je specializovaná na menší a malé
vinaře. Tito producenti zpravidla nedisponují reprezentativními katalogy, a
zákazníka proto mohou a musí přesvědčovat výhradně kvalitou vín.
A také tím, kdo za výsledným produktem stojí. To je pro nás
zajímavější než pracovat s velkými jmény. Malí vinaři mají daleko
větší šanci dát vínu jedinečnou zajímavou chuť. Když vezmu v potaz
např. chilská vína, která jsou produkována průmyslově, jsou co se týče
kvality na dobré úrovni, ale schází jim tak trochu jedinečný charakter.
U malých vinařů je spousta rozmanitých charakterů, a to je zajímavé
i pro české zákazníky. Rádi totiž zkouší a objevují. Dávám proto
daleko větší důraz na kvalitu a chuť než na masovou produkci.