Vila Tugendhat
07. 09. 2002
„Existují skutečně stavební elementy, z nichž lze vyvinout novou,
bohatší architekturu. Dávají nám míru volnosti, které se už nechceme
zříci. Teprve nyní můžeme prostor členit, otvírat a spojovat s krajinou,
aby se naplnila potřeba prostoru dnešního člověka. Jednoduchost konstrukce,
jasnost architektonických prostředků a čistota materiálu se stanou nositeli
nové krásy.“
Ludwig Mies van der Rohe, 1886 – 1969
Česká republika je díky Brnu čtvrtou zemí světa, která má
zapsánu stavbu moderní architektury v Seznamu památek světového
kulturního dědictví UNESCO. Vilu Tugendhat koncem 20. let minulého století
navrhl rodák z německých Cách Mies van der Rohe pro manžele židovského
původu Fritze a Gretu Tugendhatovy. Greta, rozená Löw-Beerová, dostala
pozemek jako věno. Manželé si na něm přáli postavit „dům jasných a
jednoduchých tvarů“. Jejich požadavek Mies splnil za použití luxusních
materiálů a moderní techniky. Dokonale zde uskutečnil svou ideu
kontinuálního prostoru. Obrovské skleněné plochy opticky navozují
představu přechodu do okolní zahrady a nabízejí nádherné pohledy. Vila se
štíhlými nosnými ocelovými sloupy, klimatizací, okny od stropu
s možností mechanického zapouštění do podlahy je dokonalým technickým
i estetickým výtvorem. Mies pro ni navrhl i nábytek a interiérové prvky
(série křesel z ohýbaných ocelových trubek, onyxová stěna). Významnou
roli sehrálo i partnerství, jaké se podařilo vytvořit mezi architektem a
stavebníkem. V prosinci 1930 se rodina Tugendhatových mohla do vily
s nenápadným vchodem, ale s nádherným pohledem na brněnské údolí,
nastěhovat. Užívat ji mohla jen do roku 1938, kdy před nastupujícím
nacismem uprchla nejprve do Švýcarska a potom do Venezuely. Vilu po válce
krátce obsadila ruská armáda. Komunistický režim ji pak „přebudoval“
na školské, později zdravotnické zařízení. Jedinečná památka
podléhala postupné devastaci. Pokusy o její obnovu se objevily v roce
1968. Začátkem 80. let se vila dočkala problematické rekonstrukce. Roku
1992 v ní Václav Klaus a Vladimír Mečiar podepsali rozdělení
Československa. Dnes je v péči Muzea města Brna.
Při příležitosti slavnostního vyhlášení zápisu vily Tugendhat
do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, které se konalo
16. srpna, jsem o rozhovor požádal primátora statutárního města Brna
Petra Duchoně.
Zápisem se vile Tugendhat dostává obrovského uznání. Zároveň se tímto
krokem město jako vlastník významně zavazuje, protože, jak říká nápis
na pamětní desce, „je vila chráněna v zájmu celého lidstva“. Této
skutečnosti tedy musí odpovídat každý krok, který se bude nyní ve vile a
jejím okolí podnikat. Přitom termín „okolí vily“ zahrnuje nejen
přilehlé zahrady a domy, které ji obklopují, ale i panorama města, které
je součástí výhledu z vily na Brno. Kroků, které se budou podnikat již
v nejbližší době, bude celá řada. Připravuje se totiž komplexní obnova
vily včetně zahrady.
Zápis do seznamu světového dědictví však přináší nejen vyšší
odpovědnost, ale také celou řadu výhod. Již diskuse vedená o zařazení
vily do seznamu UNESCO se jednoznačně projevila ve zvýšené návštěvnosti
vily. Za první polovinu tohoto roku vilu navštívilo tolik lidí, co za celý
uplynulý rok. Její rostoucí popularita Brnu přinese další návštěvníky
zejména v budoucnu, až bude dokončena obnova vily a až také lépe
využijeme marketingový kapitál, který ve vile máme.
Město Brno se zřeklo plánovaných oslav a takto ušetřené
finanční prostředky chce věnovat na pomoc povodněmi zkoušenému Českému
Krumlovu.
Ano. Říká se, že Jan Masaryk kdysi coby velvyslanec Československa v USA
rozeslal pozvánky s textem, ve kterém uvedl: „Dovoluji si vás nepozvat na
slavnostní recepci…“ Za takto uspořené peníze pak byl koupen automobil
pro bohulibý účel. Snažíme se jednat podobně.
Předpokládali jsme, že oslavy pojmeme velkolepě. Za dané situace to ale
není namístě. Nečerpané peníze (zhruba půl milionu korun) mohou sehrát
podstatně užitečnější roli v Českém Krumlově, který povodněmi
utrpěl těžké ztráty. Zastupitelstvu města Brna bude v tomto smyslu
předložen návrh. To však není jediný způsob, jak město Brno přispěje
postiženým oblastem. Rozhodli jsme se připravit návrh na finanční
příspěvek pro obce na jižní Moravě a postižená statutární města
v Čechách.
Ve slavnostním projevu jste řekl, že vila Tugendhat není jen
významnou architektonickou památkou, ale že její symbolika a význam pro
Brno je mnohem hlubší.
Vila Tugendhat je svědkem našich moderních dějin. Na vilu lze pohlížet
jako na plod tehdejšího mnohonárodnostního a multikulturního soužití
v Brně třicátých let minulého století. Kombinace vlastník židovského
původu, architekt německého a česká stavební firma je velmi příznačná.
Ilustruje, jak sloužilo městu k duhu, když zde lidé žili na základě
principu občanského soužití a národnost ponechávali věcí soukromou,
s níž netřeba šermovat na fanglích venku na ulici. Vilu Tugendhat můžeme
vnímat i jako svědka pohnutých momentů, kdy lidé museli utíkat před
nacismem.
Ve vile Tugendhat vidím i jistou paralelu s Brnem. Chodíte-li po ulici kolem
vily, ničím vás na první pohled nezaujme. Teprve když vejdete dovnitř a
sestoupíte do obývacích prostor s výhledem do zahrady, dostaví se pocit
překvapení. Překvapení z krásy, které jste byli tak blízko, a přesto
jste ji neviděli.
Vila Tugendhat ale potom zažila snad ještě smutnější období,
které válečný pilot Britského královského letectva, úspěšný
podnikatel vlastnící v současné době hotel v dnes zmiňovaném Českém
Krumlově, Jan Horal v prvním vydání Všudybylu 2001 (str. 6 – 9)
charakterizuje:
„Ti nejprimitivnější převzali vedení našich národů a zodpovědnost za
jejich budoucnost. Postavili společenskou pyramidu na hlavu. Nahoře byli ti,
kteří měli být dole. Neodešel jsem proto, že bych se bál. Že by mi mohli
něco vzít. Emigroval jsem, protože jsem si nedokázal představit, že bych
mohl žít v systému, proti němuž jsem bojoval. Ti, kteří se prodrali
k moci, měli sice rudý mundúr, a tamti hnědý, ve skutečnosti to ale byl
ten samý duch.“
V době komunismu vilu postupně přikrýval prach zapomnění. Fyzicky
chátrala a její ideové bohatství zůstávalo nevyužito přes nespornou
snahu mnoha obětavců. Je tedy logické, že svoboda nově nabytá po roce
1989 znamenala i nový impuls v osudu vily. Ostatně vila Tugendhat není
jediným příkladem kulturní ignorance tehdejšího režimu. Nedaleko odtud se
nachází kavárna Era, další skvělý příklad funkcionalistické
architektury. I tu je potřeba zachránit pro další generace.
V epoše ukončené podpisy právě v této vile a v zahraničí
kratičkým potleskem Československu, v posledním tažení naivně
vyklízejícímu nejen atlasy světa, ale především svá tradiční
odbytiště jiným, zřejmě pokrokovějším a humánnějším zbrojařským
uskupením, bylo Brno světově proslulou Mekkou strojírenství. Zmiňoval-li
jsem pana Horala a jeho válečnou minulost, je možné to ilustrovat na
příkladu neuvěřitelně spolehlivé lehké pěchotní zbraně, za druhé
světové války i po ní licenčně vyráběné ve Velké Británii. Po celém
světě jí s anglosaskou výslovností říkali Brno. Pane primátore,
zápisem vily Tugendhat do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO
Brno podstatně upevňuje své postavení na mapách kulturního světa.
V Brně se dobrá strojařina dělá stále, byť ne v takovém měřítku
jako dříve. Připomeňme Vysoké učení technické a jeho strojní fakultu,
která je líhní velmi talentovaných strojařů. K dobrému jménu města
v této oblasti nepochybně přispívá i firma Alsthom a její špičkové
turbíny nebo firmy vyrábějící elektronové mikroskopy. Všechny tyto
výrobky jsou svými nároky na strojírenské zpracování extrémně
náročné. Pravda, žádný z nich nenese název Brno.
Docela by se mi líbilo obnovit u nás tradici pojmenování výrobků podle
měst. Je to účinný marketingový nástroj. Příkladem ze světa může být
pojmenovávání jednotlivých modelů automobilky Seat. Příkladem z naší
minulosti – tím se opět vracíme k vile Tugendhat – může být známá
židle Brno Miese van der Rohe, kterou si ve vile mohou návštěvníci
prohlédnout.
Pokud jde o upevněné postavení Brna na mapách kulturního světa zápisem
vily na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, rád bych upozornil
ještě na jednu výjimečnost. Je to poprvé, co se na seznam dostává
funkcionalistické dílo. Do seznamu se tak vnáší určitý kontrast mezi
monumentálními památkami, jako jsou egyptské pyramidy, Akropolis
v Athénách, aztécká pevnost Machu Picchu v Peru, madridský Escorial na
jedné straně a vilou Tugendhat na straně druhé. Kontrast naznačuje velikost
a revolučnost architektonického projevu Miese van der Rohe. Je to známka
obrovského ideového náboje, protože vila Tugendhat například ve srovnání
pracnosti, množství spotřebovaného materiálu, délkou výstavby a
monumentalitou nemůže zmíněným památkám konkurovat.