Páté, viděl sem všudy (zvlášť mezi obchodem podobným) plno
závisti a nepřízně. Navalovalo-li se komu víc práce, aneb že se od něho
víc nosilo, sousedé hned škaredě hleděli, zuby škřipěli, a mohli-li jak,
jemu to zkazili: odkudž různice, nevole, hřešení pocházelo; a někteří
z netrpělivosti nádobí od sebe házejíc, v zahálku a dobrovolné
korábnictví1 jiným navzdoru se dávali.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
1nuzotu
Viděl sem všudy (zvlášť mezi obchodem podobným) plno závisti a nepřízně
31. 12. 2018
Cílevědomost a kvalita jsou v podnikání pilířem konkurenceschopnosti. V případě univerzální tržní platformy cestovního ruchu, obdobně jako v případě vzdělání, také pilířem konkurenceschopnosti Česka. To sice disponuje v Evropě bezkonkurenční bonitou a četností turistických atraktivit, avšak spolu s tím nulovým očekáváním – absencí společenské poptávky – této danosti využívat. Tedy aby peníze dostávající se do veřejných rozpočtů díky útratám příchozích spotřebitelů – hostů a turistů – přispívaly k bezpečnosti naší země, jejímu rozvoji a sociálním jistotám každého jednoho obyvatele aspoň v takové míře, jako je tomu u našich jižních sousedů, do jejichž osmimilionové a na turistické atraktivity daleko chudší země cestovní ruch rok co rok přivádí kupní sílu mnoha milionů dalších spotřebitelů a s nimi miliardy eur z jiných zemí. Jednoduše řečeno, pro většinu Češek a Čechů je cestovní ruch utrácení peněz v cizině spjaté s cestováním. Ignoraci strategické role cestovního ruchu v tržním hospodářství a podkopávání výkonnosti této univerzální tržní platformy v České republice v duchu Komenského alegorie: „Viděl sem všudy (zvlášť mezi obchodem podobným) plno závisti a nepřízně…“ opakovaně dokreslují prohlášení některých vrcholných politiků, že si cestovní ruch pomůže sám. Takovou sabotáž by si v případě sesterské tržní platformy cestovního ruchu – exportu – nedovolili ani náhodou. Tito blahoslavení tak ale zřejmě nečiní ze zášti, ale proto, že na cestovní ruch, navzdory tomu, že je největším zaměstnavatelem světa, že násobí kupní sílu a poptávku na vnitřním trhu navštěvovaných zemí a vylepšuje platební bilanci států, protože stejně jako export prodává výrobky a služby také zahraničním kupujícím, nepohlížejí jako národohospodáři, ale tak, jak jsou po léta zvyklí: jako účastníci zájezdu.
Jaromír Kainc
nakladatel