Střední škola obchodní, České Budějovice, Husova 9
se svou vzdělávací nabídkou v denní a dálkové formě vzdělávání
významně podílí 25 let na rozvoji vzdělanosti celého jihočeského
regionu. Krom tří maturitních oborů (Obchodník, Ekonomika a podnikání a
Cestovní ruch) nabízí tříletý obor Prodavač a nástavbové studium pro
absolventy tohoto oboru. Škola však žákům nabízí mnohem víc. Organizuje
řadu soutěží, zahraničních stáží a exkurzí. Na Střední škole
obchodní se totiž stále něco děje.
Počínaje zářím startuje školní rok sportovně-přírodovědnými a
adaptačními kurzy. Adaptační kurzy jsou určeny pro žáky prvního
ročníku. Cílem třídenního kurzu je, aby se noví spolužáci poznali mezi
sebou i s třídním učitelem a hravou a zábavnou formou stmelili
kolektiv.
Pro žáky oboru Ekonomika a podnikání je říjen završením jejich
několikaleté snahy řídit a vést podnik v rámci předmětu Fiktivní
firma. Mají totiž možnost představit svou firmu nejen odborné porotě, ale
i veřejnosti na Veletrhu fiktivních firem, který škola pořádá na
českobudějovickém výstavišti při příležitosti celostátní výstavy
Vzdělání a řemeslo. Žáci středních škol zde prezentují své produkty,
obchodují s firmami z jiných škol, soutěží v prezentačních
dovednostech.
V listopadu a také v březnu odjíždějí žáci oborů Prodavač a
Obchodník již po několik let na odbornou stáž do Bratislavy, v současné
době v programu Erasmus+. Jejich běžný pracovní den sestává z praxe
v hypermarketu Carrefour, kde se během čtyř týdnů vystřídají na
různých úsecích, administrativou prodejny počínaje a kontaktem se
zákazníkem konče. Svůj volný čas pak maximálně využívají
k poznávání Bratislavy a jejího okolí, zvláštností slovenské historie
a kultury.
Svou praxi v zahraničí vykonávají i žáci oboru Cestovní ruch.
V Itálii – v agentuře MC Bibione – si na vlastní kůži vyzkoušejí
práci delegáta cestovní kanceláře nebo turistického průvodce. Do
zahraničí vycestují žáci i za památkami Londýna, Berlína či
předvánoční Vídně. Exkurze probíhají také v rámci České
republiky.
Mediálně známá je i akce Valentýnská kapka krve, při níž dobrovolníci
z řad žáků a pedagogů školy přicházejí darovat krev na transfuzní
oddělení českobudějovické nemocnice. Již dvanáctým rokem naplňují
motto celé akce: „Krev je život, život je láska.“
Velkou popularitou se může pochlubit soutěž s mezinárodní účastí
Vítejte u nás, kterou Střední škola obchodní pořádá již šestým
rokem. Sjíždějí se na ni soutěžní týmy z celé republiky i Slovenska,
které se utkají v prezentačních dovednostech v oblasti cestovního ruchu,
hotelnictví a gastronomie po celé dva dny. Připraven je i bohatý
doprovodný program, výlety a návštěvy kulturních akcí.
Cílem soutěže Vítejte u nás je podpora a propagace regionálního cestovního ruchu a kulturního dědictví, porovnání odborných, komunikativních a prezentačních dovedností žáků středních škol. Soutěžním úkolem je powerpointová prezentace s písemným zpracováním tématu. Soutěž má dvě kategorie. Pro rok 2015 je u první kategorie vypsáno téma „Přijeďte k nám, přijeďte za pohádkou, pověstí“ coby pozvání do regionu, z něhož soutěžní družstvo přijíždí – prezentace místa, o němž se zmiňuje pohádka, pověst apod. U druhé kategorie s tématem „Po stopách husitů, (aneb i na našem území zanechali stopy…)“ je úkolem přiblížit historii svého či sousedního regionu s odkazem na soutěžní téma. Pozvat k návštěvě a prohlídce zajímavých lokalit, stavebních památek a dalších atraktivit, které poznamenala doba husitská…
VI. ročník soutěže s mezinárodní účastí „Vítejte u nás“
13. 05. 2015
Ředitelku Střední školy obchodní Mgr. Jarmilu Benýškovou
jsem v Českých Budějovicích navštívil 20. března 2015 kvůli soutěži
pro žáky středních odborných škol „Vítejte u nás“. Soutěž je
dvoudenní, pro dvoučlenná družstva a má dvě kategorie, jejichž témata
jsou každý rok jiná. První ročník této soutěže se uskutečnil v roce
2010. V loňském (pátém) se tak před odbornou porotou odehrála už stá
pátá soutěžní powerpointová prezentace.
Paní ředitelko, proč jste dala soutěži „Vítejte u nás“
vzniknout?
Byl to náhlý impuls a možná furiantská myšlenka přispět
k racionálnímu využívání unikátních dispozic České republiky (tedy
nejen jižních Čech, kde sídlí naše škola a její zřizovatel Jihočeský
kraj). K tomu, aby nastupující generace v daleko větší míře, než to
dělají ty současné, vytvářely podmínky, aby na nás – své
obyvatele – naše země vydělávala tím, že je. Soutěž s mezinárodní
účastí „Vítejte u nás“ by samozřejmě nemohla probíhat bez podpory
představitelů Jihočeského kraje, statutárního města České Budějovice a
řady sponzorů. Nesmírně si jí vážíme a děkujeme za ni. Zejména jsme
rádi, že práce našich žáků a pedagogů, kteří se podílejí na
zajištění soutěže, je kladně hodnocena zřizovatelem naší školy
v čele s jihočeským hejtmanem panem Jiřím Zimolou, který vyzdvihl a
ocenil skvělé spojení výukových metod s metodami propagace turistického
regionu. Ostatně, podíváme-li se na návštěvnost České republiky ze
strany zahraničních turistů, ve kterých regionech jejich kupní síla
nejvíc podporuje tržní hospodářství, je nabíledni, jak obrovské rezervy
v řadě regionů Čech, Moravy a Slezska zůstávají nevyužity. Tato situace
není dána tamní absencí atraktivních míst nebo světově proslulých
rodáků či osobností, které tam působily, ale přístupem ke zhodnocování
odkazu, který po staletí vytvářely generace před námi. Silně vnímám,
že v dokonalém zhodnocení těchto příležitostí jsme v porovnání
s jinými státy stále ještě Popelkou.
Stále víc lidí si uvědomuje, že tržní hospodářství není
o tom, peníze fasovat, ale tržit. Prodávat práci a její výsledky. Řada
zkrachovalých fabrik, kde zaměstnanci usilovně pracovali, ale management
nechtěl nebo neuměl výsledky jejich práce prodávat, jim dává za pravdu.
Obchod, tedy i kupní síla zahraničních a domácích hostů, firemní
klientely apod., je stěžejním faktorem tržního hospodářství. Chce to
chtít a umět prodávat. Paní ředitelko, vaše škola se úspěšně
zaměřuje i na výuku těchto dovedností.
Zájem o studium na naší škole je v současné době stabilní. V oborech,
které mají užší vazbu na obchod, zaznamenáváme trvalý zájem
o čtyřletý obor Obchodník, v učebním oboru Prodavač by nás potěšil
stoupající trend. Jsme přesvědčeni, že spotřebitel, respektive
zákazník, potřebuje „kvalifikovaného průvodce“, a ne jen odkaz na
příbalový leták. Těm, kdo se zajímají o problematiku prodeje, jsme
schopni poskytnout kvalitní odbornou přípravu, aby na trh práce vstupovali
jako profesionálové. Především v oblasti zbožíznalství. Avšak být
úspěšný prodavač není jen o zbožíznalství, ale i o psychologii a
komunikačních a dalších odborných dovednostech, které si naši žáci od
prvního ročníku upevňují v rámci odborného výcviku na pracovištích
sociálních partnerů. Ráda připomínám, že v poslední době se zvyšuje
také zájem sociálních partnerů o dlouhodobou spolupráci se školou.
Jsem velice potěšena i mimořádným hodnocením žáků zahraničním
sociálním partnerem, u kterého žáci oborů Prodavač i Obchodník
v současné době vykonávají v Bratislavě čtyřtýdenní odbornou stáž
v rámci programu Erasmus+.
Paní ředitelko, tým žáků vaší školy se dostal
v konkurenci 119 tuzemských i zahraničních firem v kategorii Nejlepší
prezentace do Top 10 fiktivních firem na 21. mezinárodním veletrhu
fiktivních firem, který se konal 17. až 19. března v Praze.
Ano, včera se vrátili. Vím, a sama jsem se osobně přesvědčila, že naši
školu i v ostatních hodnocených kategoriích velice dobře reprezentovali.
Mají k tomu také jeden z nejlepších předpokladů – kromě svého
vlastního elánu i materiální zázemí naší školy – učebny určené
mimo jiné pro výuku předmětu Fiktivní firma, které byly pořízeny
z investičních prostředků regionálního operačního programu NUTS II
Jihozápad. Učebny jsou využívány i pro výuku dalších předmětů,
především těch, které souvisejí s oborem Cestovní ruch, případně
Ekonomika a podnikání. V rámci předmětu Fiktivní firma žáci pracují
v jednotlivých odděleních podniku, poznávají jejich vzájemné vazby,
řeší reálné situace, a seznamují se tak s tím, jak podnik funguje.
Založí firmu, zvolí si své vedení, rozdělí si pracovní pozice, vedou
účetnictví, obchodují, komunikují s bankou, s obchodním a
s živnostenským rejstříkem, finančním úřadem, musejí se vypořádat
s daňovým přiznáním – jako opravdová firma. Díky využitým fondům
z Evropské unie je dnes naše škola vybavena tou nejmodernější
technikou.
Jeden z velice úspěšných projektů v rámci Operačního programu
vzdělávání pro konkurenceschopnost nesl název „Vytvoření záchytné
sítě na Střední škole obchodní České Budějovice“. Jeho cílem bylo
mimo jiné i vypracování materiálů v elektronické podobě především
z profilových předmětů. Materiály jsou určeny žákům, kteří jsou
ohroženi předčasným odchodem ze systému vzdělávání. Po celou dobu
realizace projektu byl k dispozici školní psycholog, který poskytoval
odbornou pomoc žákům i jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
Součástí standardní nabídky školy se staly i konzultační hodiny
určené pro doučování žáků. Vytvořené materiály jsou využívány
také ostatními žáky školy, včetně posluchačů dálkových forem
vzdělávání. Významně pomáhají mimo jiné v přípravě na maturitní
či závěrečné zkoušky.
Kvalita studia a velké množství poznávacích a odborných vzdělávacích
akcí však nejsou vším, důležité je také, aby se žáci ve škole cítili
dobře, byli spokojení a měli pocit, že se jim krom vzdělání dostává
dostatek porozumění a možností seberealizace. Podle jejich slov
vyplývajících z dotazníkového šetření k jejich spokojenosti nejvíce
přispívá příjemné prostředí, dobré zázemí a nadstandardní technické
vybavení školy. Za podstatné také považují dobré vztahy s učiteli,
jejich ochotu, vstřícnost a odbornou způsobilost.