Menu

Věřím, že rozvoj bude úspěšně pokračovat

05. 07. 2003

Rozhovor s JUDr. Miloslavem Stodolou, náměstkem generálního ředitele České správy letišť, jsem začal konstatováním, že Česko je jedním z mála evropských států, jehož mezinárodní letiště nevykazují hospodářský pokles. Obzvláštní dynamiku v evropském kontextu si pak udržuje letiště Praha-Ruzyně.
Aniž bych snižoval úlohu ostatních českých mezinárodních letišť, ruzyňské mělo vždy historicky dominantní postavení na letecké dopravní cestě. Lví podíl na tom mají úspěšné a letos osmdesátileté České aerolinie, které odvádí obrovskou práci. Avšak nejen ČSA, celý SkyTeam, jehož jsou alianční součástí. Dalším faktorem přispívajícím k pozitivní dynamice letiště Praha-Ruzyně jsou nízkonákladoví dopravci. Poslední dobou projevuje zájem jedna společnost za druhou a vedeme s nimi obchodní jednání, z nichž některá končí smlouvou. Jak velcí, tak i menší dopravci do Česka přivážejí cestující, kteří ekonomicky přispívají nejen k rozvoji letiště, ale do celkového rozpočtu sektoru cestovního ruchu. Současná poptávka svědčí nejen o velkém zájmu o služby, kterých se jim dostává od České správy letišť a dalších subjektů, jež na letišti Praha působí, ale zejména o Prahu a o Českou republiku.

Pozitivní hospodářskou dynamiku zaznamenává nejen Praha, ale i ostatní letiště ve správě České správy letišť.
Karlovarské letiště k oživení svých obchodních aktivit přispělo i tím, že zásadně přestavělo příletovou a odletovou halu a upravilo její obchodní dispozice. Nejenom v tzv. duty free shopech. Díky vnitřní i venkovní restauraci si také vytvořilo dobré podmínky pro poskytování stravovacích služeb.
Letiště v Ostravě-Mošnově rovněž obchodně expanduje. Své úsilí výrazně zaměřuje na rozvoj infrastruktury. V současné době má ve výstavbě další část terminálu, což je na tamním letišti jedna z největších investičních akcí.
Zatímco v Karlových Varech a v Ostravě jsme správci i provozovateli, letiště Brno – Tuřany Česká správa letišť pronajala na základě smlouvy o nájmu části podniku soukromému subjektu – akciové společnosti Letiště Brno, která má za sebou i silné zahraniční zázemí, společnost BAVDF. K převodu došlo 1. července 2002 a během relativně krátkého období je dnes rovněž ziskové. Spolupráce s provozovatelem je velice dobrá.

Pane doktore, v rámci podniku zodpovídáte za obchodní a právní úsek. Co je či bude nového v obchodních zónách na letišti v Praze?
Co se týče terminálu Sever 1, cestující si nepochybně povšimli, že jsme provedli změny. Některé se promítly do prstu B, další jsme udělali v tranzitním prostoru – ve spojovacím krčku u prstu A. Totéž se týká příletové haly, kde jsme iniciovali výstavbu nové restaurace s plazmovými obrazovkami. To se pozitivně odrazilo na spokojenosti cestujících a ruku v ruce s tím i na lepších ekonomických výsledcích. Česká správa letišť uvažuje také o tom, že zde posílí novinovou a čtenářskou službu, zejména prodejem cizojazyčných časopisů a brožovaných knížek. V této chvíli pro pasažéry chystáme další příjemné překvapení – na pražské letiště by měla nastoupit společnost CZ Retail, jejíž stejnojmenné společnosti působí na letištích téměř po celém světě a která provozuje velice pěkné obchody. Na základě vyhodnocení ankety mezi cestujícími uvažujeme o tom, že v některých prodejních místech dojde ke změně sortimentu. Ale nechci toho říkat příliš, abych překvapení neprozradil předem.
V současné době pracujeme na velkém projektu, na řešení obchodní zóny v terminálu Sever 2. Díky její koncepci Praha-Ruzyně ještě posílí své postavení mezi nejmodernějšími letišti v Evropě. Připravujeme totiž soustředěnou obchodní zónu, jaké začínají být běžné na západoevropských letištích. Kromě ní bude podobně koncipována i gastrozóna. Měly by v ní být zastoupeny nejvýznamnější světové kuchyně. Hodně si od toho slibujeme. Věřím, že rozvoj letiště bude úspěšně pokračovat tak, jak byl nastartován v roce 1995, a že při tom pomohou jak orgány státní správy, tak i obchodní partneři.
To, co cestující a letecké společnosti na letišti postrádají, je lékárna, protože ne všechno zabezpečí letištní pohotovostní lékařská služba a volný prodej léků je i komplikovaný. Můžeme slíbit, že v terminálu Sever 2 s pěknou lékárnou počítáme.
Rád bych ještě zdůraznil, že v současné době se plány obchodní zóny dokončují, ale nejsme ještě v etapě, kdy bychom uzavírali smlouvy na pronájem obchodních ploch. To je ještě předčasné. Uvažujeme o tom, že budeme se zájemci, kteří se přihlásili, jednat od třetí čtvrtiny příštího roku.





www.csl.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001