Věřím v návrat aspoň části nákladní dopravy na dráhu,
říká ministr Aleš Řebíček
22. 04. 2007
S Ing. Alešem Řebíčkem se v souvislosti s hlavním tématem
Všudybylu potkáváme 5. dubna na Ministerstvu dopravy České republiky. Pane
ministře, 30. září 2006 jsem se s hejtmany Jihočeského kraje a Kraje
Vysočina pány Zahradníkem a Vystrčilem zúčastnil oslav 100 let
úzkokolejné místní dráhy Jindřichův Hradec – Obrataň, ale nejen díky
i této železnici patří území České republiky historicky k evropským
oblastem s nejhustší železniční sítí. Česko si dodnes, a to i díky
poměrně rychlé výstavbě železničních koridorů, uchovává čelné
postavení v Evropě v tranzitní železniční přepravě. Jaký očekáváte
vývoj u železniční dopravy na území České republiky?
Železnice je z historického pohledu dopravním systémem, který v době
svého největšího rozvoje znásobil dopravní kapacity. Až díky železnici
se z cestování a převážení nákladů stala běžně dostupná služba.
Později, s nástupem automobilové a pak i letecké dopravy, se význam
železnice rozmělnil, což ale neznamená, že by některý z nových typů
dopravy železnici mohl nahradit a vytlačit do ústraní. Není pochyb o tom,
že železnice má na trhu dopravních služeb nezastupitelné místo, a jsem si
jistý, že tomu tak ještě dlouho bude. V Evropské unii probíhá už řadu
let poměrně náročný, ale také velkorysý program modernizace tzv.
železničních koridorů, což je síť moderně postavených, kvalitně
vybavených a zabezpečených a poměrně vysoké rychlosti umožňujících
železničních tratí spojujících Evropu ze severu na jih a z východu na
západ. Cílem investic je udržet železniční dopravu dostatečně
atraktivní jak pro cestující, tak pro firmy přepravující různé zboží.
Především nedostatečná rychlost dopravy a souvisejících činností je
faktor, který může odvádět přepravní výkony z železnice na silnici.
V tuto chvíli všichni v dopravě napjatě očekáváme, jak se projeví
mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích, které se v Česku platí od
1. ledna letošního roku. Tento poplatek totiž není nic jiného než platba
za použití dopravní cesty, která se při železniční dopravě platila už
roky a byla ve srovnání železnice se silnicí do jisté míry
nespravedlivá.
Věříte v návrat nákladní dopravy na železnici?
Když to shrnu, věřím v návrat aspoň části nákladní dopravy ze silnice
na dráhu. Aby se tak stalo a aby České dráhy i soukromí dopravci byli
dostatečně konkurenceschopní, čeká nás rozsáhlá reforma Českých drah,
spočívající v segmentaci dopravce podle druhů dopravy. Mj. jiné proto,
aby dál nedocházelo ke skrytému křížovému financování osobní dopravy
z výnosů dopravy nákladní, protože tuto výhodu např. nemají soukromí
dopravci osob. Stejně tak je potřeba pokusit se přivést alespoň do
nákladní dopravy strategického partnera ze zahraničí, který by pomohl
získat do zakázkové náplně Českých drah část mezinárodní dopravy. Je
logické, že když už někdo např. ve Francii nebo Německu něco naloží na
kamion a má to dovézt k nám, nebude ho na hranicích zajímat možnost
přeložit náklad na vlak. Bez spolupráce s nějakým silným dopravcem
v Evropě se proto k tomuto typu zakázek umí České dráhy dostat jen
těžko. Další formou podpory železnice je všeobecná iniciace
kombinovaných druhů přepravy, která je v mých očích výrazně propojena
s programem výstavby veřejných logistických center s veřejnou podporou.
Představíte-li si něco, co se nazývá logistické centrum, obvykle je to
cosi na kraji města u dálnice. O čem mluvím já, je centrum v místě,
kde se stýkají železniční a silniční síť a pokud možno také vodní
dopravní cesta.
V pátém vydání Všudybylu roku 2004 jsem informoval o tom, jak se
Švýcarsko – země s velkým podílem tranzitní dopravy (sever – jih)
přes Alpy začalo bránit rostoucímu počtu kamionů. Jeho projekt
elektronického výběru mýta byl odstartován všelidovým referendem v r.
1994. Výstavba satelitního mýtného systému začala v roce 1999 a
kompletně byl uveden do provozu k 1.1.2001. Výběr elektronického mýtného
ve Švýcarsku je zabezpečován státem, za výběr mýtného je zodpovědná
celní správa, která má v organizační struktuře oddělení výběru
mýtného. Výstavba a zprovoznění celého systému stály v letech 1997 až
2001 částku 281 mil. CHF. Roční provozní náklady satelitního systému
představují 5 až 7 % z celkových příjmů. V prvním roce uvedení
systému do provozu, v roce 2001, bylo na poplatcích vybráno 770 mil. CHF,
což znamená, že návratnost investičních prostředků vložených do
systému v letech předešlých včetně r. 2001 byla pouhých 6 měsíců.
Pane ministře, rozvoj české silniční a dálniční sítě vyžaduje
obrovské prostředky a patří k významným integračním příspěvkům
Česka v rámci Evropské unie.
Kdybych se dnes zabýval způsobem, jak vybudujeme mýtný systém, tak bych se
silně zajímal o švýcarské zkušenosti. Rovnou ale říkám, že jednou
z možných konkurenčních výhod Švýcarska při zavádění mýtného je
to, že je sevřeno horami. Hraniční přechod, kterým lze do země vjet,
není každých 20 kilometrů jako u nás, takže uhlídat celé území není
tak těžké. Ale dost kdyby. Nejsme v situaci, že vybíráme systém
mýtného. Ten byl vybrán a rozestavěn mnoho měsíců před mým příchodem
na Ministerstvo dopravy ČR. Mně nezbylo než jej dokončit, a i to si na
podzim loňského roku vyžádalo sérii složitých a dlouhých jednání.
Pokud jde o rozvoj dálniční sítě, ten je samozřejmě jednou z priorit
ministerstva a vlastně celé vlády, protože právě vláda musí pro rozvoj
dálniční sítě určit dostatečné prostředky. A to dokonce ne z roku na
rok, ale s několikaletým výhledem. To aby se nestalo, že v roce
2007 něco rozestavíme, a v roce 2009 zjistíme, že nemáme na všechny
rozjeté stavby dost peněz a některý úsek nebo jeho část bude nutné
pozastavit. Kromě toho je nepochybně potřeba jít cestou ucelených úseků,
aby se nestávalo, že se začne stavět kus dálnice např. kolem
Kroměříže, ale nepostaví se několikakilometrový kousíček, který by
budovanou trasu kolem města napojil na již existující dálnici. A ještě
jedna poznámka na toto téma. Na část dálnic chceme použít metodu
spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvaný projekt PPP
(Public-Private-Partnerships). Prvním úsekem, který by touto cestou měl
vzniknout, bude cca dvacet kilometrů dálnice D3 na jih od Tábora.
Mezinárodní letecká doprava v Česku a v jeho vzdušném prostoru si
stále drží pozitivní dynamiku. V úvodníku „leteckého“ Všudybylu
(8/2006) jsem konstatoval, že geografická poloha Česka a pokračování
vzestupu poptávky po letecké přepravě ve střední Evropě láká a
přivádí na česká letiště další dopravce. To vytváří předpoklady,
že se v Česku budou i nadále zvyšovat zisky za dodávky palubního
cateringu, za technickou údržbu letadel, opravárenské a handlingové služby
atd. třetím subjektům. Že na letištích výrazně porostou inkasa duty free
prodejen, restaurací atd. Ostatně, na „zlaté horečce“ (Klondike
1896–98) rovněž vydělávali hlavně lodní společnosti, dodavatelé
služeb a zboží. Díky ostré konkurenci – cenové válce – mezi
aeroliniemi je to dnes se zbohatnutím z holé letecké přepravy obdobné jako
se ziskem většiny tehdejších goldseekers, avšak letecká doprava se díky
tomu čím dál víc stává dostupnou i pro ekonomicky slabší sociální
vrstvy. Pane ministře, zajímá mne vaše vize budoucnosti mezinárodních
letišť v Brně, Ostravě, Karlových Varech, Pardubicích, Plzni a Českých
Budějovicích. Popřípadě váš názor na hustou síť letišť aeroklubů,
díky kterým je Česko, coby turistickými atraktivitami jedna
z nejbohatších zemí, zaslíbenou destinací aeroturistů.
Nemám vizi, pokud jde o mimopražská letiště, protože k nim nemám
žádnou pravomoc. Letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech sice
původně byla součástí státního podniku Česká správa letišť, ale
zákonem z roku 2004 byla převedena na kraje. Pokud vím, mají kraje své
rozvojové programy. Podobně existují programy využití pro další
letiště. Je nepochybné, že jádro jejich využití bude především
v oblasti charterových letů, případně pro nízkonákladové dopravce,
protože ať chceme nebo ne, naším hlavním letištěm je Praha-Ruzyně a
velké společnosti s pravidelnou přepravou budou mít jádro své činnosti
právě tady.
Pokud jde o Ruzyni, tedy to, co zbylo z dřívější České správy letišť
a bylo později přejmenováno na Letiště Praha. Tam je jasným aktuálním
úkolem zajistit převod státního podniku na akciovou společnost, která by
mimo jiné např. dovolovala vstup strategického partnera. Ten by kromě
zkušeností s provozem velkého letiště uměl přilákat další letecké
společnosti. Vážným úkolem je dostavba nové vzletové a přistávací
dráhy, bez níž sice máme letiště s kapacitou asi 20 milionů pasažérů
ročně, ale bez dráhového systému, který umí nechat přistát a
odstartovat odpovídající počet letadel. Současně s tím je třeba pokusit
se přilákat do Prahy nové linky, např. z Asie, které sem buď přivezou
byznysmany a turisty, nebo Prahu budou mít jako letecký hub – přestupní
stanici do dalších evropských destinací.
Čas od času se v Praze objeví velké luxusní říční lodě
plující z Hamburku s vysoce solventními turisty. Jak osobní doprava, tak
především nákladní je ale limitována průchodností toků, zejména Labe a
Vltavy. Hospodářsky rozvinutá Evropa je propojena komplexem vodních
dopravních cest. Ve druhém vydání letošního Všudybylu hejtman Zlínského
kraje pan Libor Lukáš říká, že Baťův kanál na sebe váže značnou
část podnikatelských aktivit cestovního ruchu a že do Zlínského kraje
přivádí spousty turistů. Pane ministře, je v zájmu České republiky
podporovat rozvoj vodních cest a vodní dopravy?
Už formulace vašeho konstatování naznačuje zásadní směřování vodní
dopravy v našich podmínkách. Zatímco při přepravě velkých objemů
zboží např. přes oceán jsou lodě nenahraditelné a letecká přeprava je
podstatně dražší, je u nás vedle rozvinuté a dále budované silniční a
železniční sítě těžké najít pro říční dopravu jiné než
turistické či rekreační poslání. Samozřejmě, že po řekách proudí a
proudit bude také část carga. Ale tady se dostáváme do diskusí
o časových parametrech takovéto dopravy, které ne každému zboží
vyhovují. Svou roli hrají samozřejmě i náklady. Ty se u velkých vodních
staveb snadno vyšplhají k miliardám korun. Zapomínat nelze ani na
ekologické parametry. Každá vodní stavba totiž má větší či menší
dopad na životní prostředí a náš koaliční partner na Ministerstvu
životního prostředí ČR to všechno sleduje ostřížím zrakem. Takže
obecně mohu odpovědět, že podpora rozvoje vodních dopravních cest
v zájmu naší země samozřejmě je, už proto, že i do této oblasti lze
získat prostředky z evropských rozvojových programů. A bylo by hloupé se
o to aspoň nepokusit. U každé jednotlivé stavby je však třeba pečlivě
vážit její reálné přínosy, náklady a dopady na životní
prostředí.