Věřím tomu, s čím mám dobrou zkušenost
29. 11. 2015
Danubian Vintage Vines dováží tradiční delikatesy a víno
převážně z Maďarska s důrazem na kvalitu a organickou čistotu. Její
ředitel Petr Lapšanský 6. listopadu 2015 hovořil o budoucnosti
evropského trhu s potravinami a o tom, jak jeho obchodní politika oslovuje
klienty.
Pane Lapšanský, jste euroskeptik a i v osobní spotřebě
preferujete lokální komodity a služby.
Dnes už snad ani nejde o skepsi k politice Evropské unie téměř
v jakékoli oblasti její činnosti. Jde spíš o zdravý selský rozum,
který by měl každého dovést k závěru, že vnitřní i zahraniční
unijní politika je v kómatu uměle udržovaném investičními skupinami
přes Evropskou centrální banku. Důvody, stejně jako příčiny a důsledky
tohoto politováníhodného stavu zde není namístě rozvádět. Jednoduše,
věřím tomu, s čím mám dobrou zkušenost, na co sám mohu dosáhnout a
příznivě podporovat. Mnohým se může zdát takové stanovisko primitivní,
ale jsem přesvědčen, že je v něm velká vnitřní síla a rovnováha.
Jak se váš postoj promítá do podnikání?
Snažím se klientům nabízet z okolních zemí převážně ty komodity,
které mají jedinečný charakter, nenapodobitelný v podmínkách českého
zemědělství. Namísto marketingového příběhu jim nabídnu, aby mě
doprovodili na obchodní cestě, seznámili se s mými dodavateli, produkty
jejich práce a prožili si svůj vlastní příběh, který je jedinečný, a
tedy opravdový. Nechápu, jak někdo může glosovat o ekologii a
udržitelném rozvoji, když prodává nebo pije vodu v plastové lahvi
převezenou z jednoho konce kontinentu na druhý.
Jaké jsou reakce na takovou formu obchodní nabídky?
Přirozeně s kvitancí. Jedinou, často dlouhodobou překážkou
proveditelnosti takové cesty za vínem a delikatesami je nedostatek času. Ale
to je další přidaná hodnota, kterou umím zákazníkovi nabídnout. Musí si
udělat čas sám na sebe v rozsahu několika dní a své smysly soustředit na
to, co si vkládá do svých útrob. I když si klient z takového obchodu
neodnese nic jiného než odpočinek posilněný dobrým jídlem a pitím,
považuji takový obchodní případ za úspěšný.
Základní teze o podnikání říká, že jeho účelem je tvorba
zisku.
Myslím to naprosto vážně. Jiná teze zase praví, že žádný obchod je
také obchod. Kdo si myslí, že je to jen prázdná fráze, neměl by podnikat.
Notabene, většina těch, kteří se po společné obchodní cestě za mými
dodavateli zhostí úkolu nakoupit pro rodinu dobré jídlo na víkend, mi volá
ještě od regálu v supermarketu. Takové jednání se potom replikuje i do
jejich firem, restaurací a vinoték.
Domníváte se, že obchodní řetězce kvalitní produkty
nenabízejí? Jsou i butiky s pestrou nabídkou dobrot a již několik let
farmářské trhy.
Odpovím také otázkami. Kdy jste si naposledy opravdu pochutnal na rajčeti,
paprice, vejci nebo kuřeti? A proč se z domácího králíka, holuba nebo
kohouta stala rarita? Když ve vinotéce poptáváte opravdu dobré víno jako
dárek, kolikrát se vám stane, že vám dají na výběr pouze mezi
francouzským a italským, a navíc za nesmyslné peníze? Oproti tomu síť
francouzských pekáren zde úspěšně expanduje a prodává pečivo ze
zmražených polotovarů s garancí, že potravinářská chemie v nich
obsažená je zaručeně francouzská. Farmářské trhy, na něž se
v současnosti možná i polovina nabídky také dostane z velkoobchodů, je
další smutná kapitola o slibném projektu, který si sami kupující
pokazili svým liknavým spotřebitelským chováním.
Jsme to, co jíme a pijeme.
A tak ku prospěchu nejen farmaceutických koncernů zde bude dále narůstat
výskyt civilizačních onemocnění způsobených špatnou životosprávou,
stresem, nevyváženou výživou potencovanou modifikovanými potravinami.
Další generace budou mít těmito trendy pravděpodobně více poškozené
zdraví, než provedla chemizace zemědělské výroby ve druhé polovině
minulého století. Chápu pozitiva šlechtění rezistentních plodin, na
druhou stranu nevidím žádné racionální důvody jejich aplikace
v prostředí, které se tak propadne do ještě větší potravinové
nesoběstačnosti. V tomto případě pro mě vyšší zisk není smysluplný.
Ten jen provází paradoxní jednání zemědělců, kteří jsou zvrácenou
dotační politikou motivováni k útlumu své činnosti anebo vylévají
mléko do kanalizace před vládními budovami. Pochopitelně mluvím ve
zkratkách.
Kapitalizace všech disciplín lidské činnosti, výživu
nevyjímaje, se zřejmě nezastaví.
Ještě před osmdesáti lety bylo celkem běžné, že jste znali svého
krejčího, ševce i pekaře, který vám bez okolků vydal tucet housek a
pecen chleba na sekeru, a to proto, že znal i on vás. Každé z těchto
řemesel mělo svůj cech, který možná ručil lépe za kvalitu své výroby a
služeb než zákon o ochraně spotřebitele nebo jakákoli norma ISO. Okolo
sebe vnímám komunitní pokusy o podobnou diverzifikaci zboží a služeb,
která je prozatím rozháraná jak v jeho proklamované kvalitě, tak cenové
tvorbě, narážející přitom na legislativní imperativy. Přesto jsem
optimista, protože vidím, že už dnes má běžný spotřebitel na výběr
mezi dálnicí k úpadku a prozatím nezpevněnou cestou ke skutečně trvale
udržitelnému rozvoji hospodářství. Zde je důležité vzdělání majority
společnosti, která by měla co nejdříve poznat, že emisní poukázky či
aféry nebo u nás až hysterické ponižování kvality polských potravin
spíše odvádí pozornost jednotlivce od úsilí pečovat co nejlépe
o vlastní kvalitu života.