Menu

Velký prostor pro hospodářský rozvoj

01. 12. 2011

PhDr. Grigorij Sarišvili

Posláním Federální agentury pro cestovní ruch je podporovat rozvoj odvětví cestovního ruchu na území Ruské federace. Napomáhat k vytváření příznivého investičního klima a přispívat k rozvoji turistické infrastruktury v regionech Ruska. Cestovní ruch v celosvětovém měřítku v průměru vytváří sedm procent hrubého domácího produktu. V Česku to je okolo tří procent a v Rusku dvě a půl procenta, což oběma našim zemím dává velký prostor pro hospodářský rozvoj.

S náměstkem generálního ředitele Federální agentury pro cestovní ruch (Ruska) PhDr. Grigorijem Sarišvilim se potkáváme 12. listopadu 2011 v Praze v hotelu Ambassador – Zlatá husa na Václavském náměstí krátce před jeho odletem domů.
Pane náměstku, kupní síla trhu je hybatelem a někdy, např. je-li limitována počtem obyvatel země jako v případě Česka, brzdou tržní ekonomiky. Tento limit lze, kromě exportu, překonávat cestovním ruchem, který na vnitřní trhy navštěvovaných zemí přivádí spotřebitele odjinud. Stěžejní roli při tom v obou případech sehrává renomé státu a jeho regionů, dopravní a formálně administrativní dostupnost a povědomí o jeho turistických atraktivitách. A právě jeho šíření je stěžejním posláním státních touristboardů.
Ruská federace je na turistické cíle a atraktivity nesmírně bohatá. Nachází se v ní tisíce přírodních, historických a kulturních zajímavostí včetně dvanácti památek a lokalit zapsaných na Seznam kulturních a přírodních památek UNESCO. Avšak další z úloh Federální agentury pro cestovní ruch Ruska je podpora a koordinace výjezdů ruských turistů do zahraničí, včetně sledování kvality tam poskytovaných služeb a případné pomoci v turistických destinacích na celém světě. Co se týče Česka, tady žádné problémy nemáme.

Na Ministerstvu pro místní rozvoj jste se zúčastnil zasedání pracovni skupiny pro cestovní ruch Česko-ruské mezivládní komise.
Ano, jednali jsme o perspektivách rozvoje cestovního ruchu mezi našimi státy, a bylo to velmi zajímavé. Statistické údaje říkají, že příjezdy ruských turistů do Česka meziročně vzrostly o 26 %. Rovněž nás těší, že se o 8 % meziročně zvýšil počet příjezdů českých turistů do Ruska. V první polovině roku 2011 Česko navštívilo přes dvě stě čtrnáct tisíc ruských turistů a Rusko na šestadvacet tisíc českých. Hovořili jsme i o prosazování nových produktů. Dozvěděl jsem se, že Česko chce ruským turistům v daleko větší míře nabízet jižní Čechy a jižní Moravu. My zase českým turistům, vedle Moskvy a Petrohradu, i další regiony, své umění, přírodu atd.

Ohromným zážitkem pro mne bylo splutí řeky Šugor v republice Komi od jejích pramenů do Pečory. Příští léto bych to rád po dvaceti letech s kamarády zopakoval. Takových atraktivních destinací máte v Ruské federaci nepřeberné množství. Co děláte pro to, aby se o nich čeští turisté dozvídali?
Samozřejmě to, co ostatní touristboardy. Kromě Mezivládní komise se 10. listopadu v Ruském centru pro vědu a kulturu pod záštitou Rusko-české podnikatelské rady konala konference o cestovním ruchu na ruském území. Zúčastnilo se jí přes stovku lidí. Kromě celoruské prezentace turistických možností a jedné z našich republik, se po skončení konference uskutečnila řada jednání a byly navázány dvoustranné obchodní kontakty. Naše turistické produkty se snažíme uplatňovat prostřednictvím výstav, prezentací a seminářů, akcí business to business. Zájem o konferenci mj. napověděl, jak velký prostor a hospodářskou perspektivu cestovní ruch našim zemím skýtá. S výsledky konference i celé dnes končící mise jsme spokojeni.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001