Velký prostor pro hospodářský rozvoj
01. 12. 2011
PhDr. Grigorij Sarišvili
Posláním Federální agentury pro cestovní ruch je podporovat rozvoj odvětví cestovního ruchu na území Ruské federace. Napomáhat k vytváření příznivého investičního klima a přispívat k rozvoji turistické infrastruktury v regionech Ruska. Cestovní ruch v celosvětovém měřítku v průměru vytváří sedm procent hrubého domácího produktu. V Česku to je okolo tří procent a v Rusku dvě a půl procenta, což oběma našim zemím dává velký prostor pro hospodářský rozvoj.
S náměstkem generálního ředitele Federální agentury pro
cestovní ruch (Ruska) PhDr. Grigorijem Sarišvilim se potkáváme
12. listopadu 2011 v Praze v hotelu Ambassador – Zlatá husa na
Václavském náměstí krátce před jeho odletem domů.
Pane náměstku, kupní síla trhu je hybatelem a někdy, např. je-li
limitována počtem obyvatel země jako v případě Česka, brzdou tržní
ekonomiky. Tento limit lze, kromě exportu, překonávat cestovním ruchem,
který na vnitřní trhy navštěvovaných zemí přivádí spotřebitele
odjinud. Stěžejní roli při tom v obou případech sehrává renomé státu
a jeho regionů, dopravní a formálně administrativní dostupnost a povědomí
o jeho turistických atraktivitách. A právě jeho šíření je stěžejním
posláním státních touristboardů.
Ruská federace je na turistické cíle a atraktivity nesmírně bohatá.
Nachází se v ní tisíce přírodních, historických a kulturních
zajímavostí včetně dvanácti památek a lokalit zapsaných na Seznam
kulturních a přírodních památek UNESCO. Avšak další z úloh Federální
agentury pro cestovní ruch Ruska je podpora a koordinace výjezdů ruských
turistů do zahraničí, včetně sledování kvality tam poskytovaných služeb
a případné pomoci v turistických destinacích na celém světě. Co se
týče Česka, tady žádné problémy nemáme.
Na Ministerstvu pro místní rozvoj jste se zúčastnil zasedání
pracovni skupiny pro cestovní ruch Česko-ruské mezivládní
komise.
Ano, jednali jsme o perspektivách rozvoje cestovního ruchu mezi našimi
státy, a bylo to velmi zajímavé. Statistické údaje říkají, že
příjezdy ruských turistů do Česka meziročně vzrostly o 26 %. Rovněž
nás těší, že se o 8 % meziročně zvýšil počet příjezdů českých
turistů do Ruska. V první polovině roku 2011 Česko navštívilo přes dvě
stě čtrnáct tisíc ruských turistů a Rusko na šestadvacet tisíc
českých. Hovořili jsme i o prosazování nových produktů. Dozvěděl jsem
se, že Česko chce ruským turistům v daleko větší míře nabízet jižní
Čechy a jižní Moravu. My zase českým turistům, vedle Moskvy a Petrohradu,
i další regiony, své umění, přírodu atd.
Ohromným zážitkem pro mne bylo splutí řeky Šugor
v republice Komi od jejích pramenů do Pečory. Příští léto bych to rád
po dvaceti letech s kamarády zopakoval. Takových atraktivních destinací
máte v Ruské federaci nepřeberné množství. Co děláte pro to, aby se
o nich čeští turisté dozvídali?
Samozřejmě to, co ostatní touristboardy. Kromě Mezivládní komise se
10. listopadu v Ruském centru pro vědu a kulturu pod záštitou
Rusko-české podnikatelské rady konala konference o cestovním ruchu na
ruském území. Zúčastnilo se jí přes stovku lidí. Kromě celoruské
prezentace turistických možností a jedné z našich republik, se po
skončení konference uskutečnila řada jednání a byly navázány
dvoustranné obchodní kontakty. Naše turistické produkty se snažíme
uplatňovat prostřednictvím výstav, prezentací a seminářů, akcí business
to business. Zájem o konferenci mj. napověděl, jak velký prostor a
hospodářskou perspektivu cestovní ruch našim zemím skýtá. S výsledky
konference i celé dnes končící mise jsme spokojeni.