Kongresové centrum Praha stejnojmenné akciové společnosti – držitelky certifikátu kvality ISO 9001:2000 patří mezi nejbezpečnější, největší a nejlépe vybavené evropské kongresové objekty. Vysoká technická úroveň, variabilita vnitřních prostor i exkluzivní výhled z kongresových foyerů a přilehlých sálů na panorama Prahy jej řadí mezi nejvyhledávanější. Jeho celková kapacita je až 9300 osob (20 sálů a 50 salonků s kapacitou od 12 do 2764 osob). Disponuje výstavními plochami o celkové rozloze 13 000 m2. Nabízí komplexní zabezpečení pro nejrůznější typy akcí – kongresy, konference, veletrhy, gastronomické události, firemní prezentace, workshopy, školení, veletrhy, výstavy, společenské události aj. Hotelové služby zabezpečuje i v bezprostředně sousedícím vlastním čtyřhvězdičkovém hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre. Jeho další velkou předností je výborná dopravní dostupnost, velkokapacitní parking a zejména špičková úroveň ostrahy, prověřená a oceňovaná bezpečnostními složkami doprovodných týmů účastníků Výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu a skupiny Světové banky v roce 2000, Summitu NATO v roce 2002 a akcí letošního českého předsednictví Evropské unii. Jeho chloubou je Kongresový sál (2764 pohodlných křesel), který se díky vynikající akustice řadí mezi třináct nejlepších koncertních sálů světa. Svými parametry je srovnatelný s londýnským Royal Albert Hall, montrealským sálem Wilfrid – Peletiera či Bostonským symfonickým sálem.
Velká kolona s prezidentem Obamou
17. 05. 2009
Rozhovor s generálním ředitelem Kongresového centra Praha,
a.s. Ing. Michalem Kárníkem jsem začal konstatováním, že se Praha na půl
roku stala hlavním městem Evropské unie. Na pár dní i hlavním městem
světa, jenž byl nějakou dobou řízen i z Kongresového centra Praha, když
v něm se svým červeným kufříkem dlel americký prezident Barack
Obama.
No, červený kufřík potvrdit nemohu. Ten jsem neviděl. Nicméně velká
doprovodná kolona s prezidentem Obamou tady byla. Jsem rád, že jeho
návštěva i program v našem Kongresovém centru proběhly tak, jak měly.
Že se opět prokázala připravenost týmů našich pracovníků
i partnerských firem zabezpečovat akce takového významu na světové
úrovni. Nebo ještě lépe.
Zmínil jsem české předsednictví Evropské unii. Řada s tím
souvisejících zasedání se koná právě u vás.
Skoro každý den tu máme nějaké jednání spojené s naším
předsednictvím. Ať už to jsou pracovní skupiny, menší konference, do toho
neformální setkání na úrovni ministrů, premiérů i hlav států.
Takových zasedání by se v KCP během předsednického půlroku mělo konat
na dvě stě padesát. Z toho je zřejmé, že jich tu někdy denně probíhá
několik. Předsednictví zahrnuje akce i zcela odlišného charakteru, než
jsou klasické kongresy, konference, sympozia. Naší dosud nejdelší klasickou
akcí byl památný čtrnáctidenní astronomický kongres v roce 2006, který
vyřadil Pluto z rodiny planet naší sluneční soustavy. Čisté
předsednictví Evropské unii trvá šest měsíců. S přípravou a
likvidací osm měsíců. To, jak úspěšně zabezpečíme zázemí pro
jednání, tiskové konference apod. po celou dobu českého předsednictví EU,
je závislé i na řadě lidí mimo Kongresové centrum Praha. Chtěl bych
proto poděkovat nejen našim zaměstnancům, ale i našim stálým i novým
partnerům – pracovníkům Úřadu vlády, Police ČR i dodavatelských
firem, kteří s námi operativně komunikují a poskytují včas informace,
čímž výrazně přispívají k tomu, aby všechna zasedání českého
předsednictví dopadala dobře. Na druhou stranu si ale neodpustím
šťouchnutí do těch, kteří se jen vezou. Díky nim k nám nedorazila a asi
ještě nedorazí řada informací. A pokud, tak jsou zmatečné anebo
neaktuální, což nám i našim partnerům působí obrovské problémy.
Opravdu klobouk dolů před všemi, kteří se s tím dokáží vyrovnat nebo
tomu díky svým zkušenostem předejít.
Jaký očekáváte, že bude pro Kongresové centrum Praha
letošní rok?
Pokud by akce k českému předsednictví EU byly o standardní kongresové a
firemní klientele, bylo by to pro náš byznys úžasné. Kongresové centrum
Praha ale poskytuje zázemí akcím, které dává dohromady vláda. Tam jsou
podmínky trošičku jiné. Navíc jsme řadu požadavků našich stálých
i nových klientů museli odmítnout a upřednostnit předsednictví, které
vnímáme jako letošní absolutní prioritu. Již v loňském roce jsme
v segmentu tzv. „krátkých nájmů“, tj. za kongresy, konference apod.,
zaznamenali rekordní tržby. A letos díky ještě většímu vytížení
plánujeme nárůst o dalších nejméně dvacet procent. Vyšší však budou
i náklady na vstupy a zabezpečení chodu našeho objektu. Stoupají ceny
energií, cena práce. Naše situace do budoucna je velmi složitá. Dluhová
služba, kdy stále ještě splácíme půjčku na rekonstrukci objektu pro
potřeby zasedání MMF z konce minulého století, nás stahuje ke dnu. Není
to tak, jak v jedné své písni zpívá pan Karel Kryl, že bychom „ryli
držkou v zemi“, ale určitě to není na nějaké vyskakování. Musíme
neustále bojovat a ruku v ruce s akcionářem, hlavním městem Prahou,
hledat řešení. Snažíme se vše vyřešit tak, abychom s „vlajkovou
lodí“ české kongresové turistiky mohli úspěšně plout dál.
Bezesporu jste nejvýznamnějším kongresovým objektem Česka, jak
ilustrují Summit NATO a Výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu
a Skupiny Světové banky i české předsednictví EU.
Přesto, že je u nás v prvním pololetí tohoto roku jedna akce Evropské
unie za druhou, bude se v objektu Kongresového centra Praha odehrávat řada
událostí, které s nimi nesouvisí. Mezi jinými i velké kongresy. Na
druhou polovinu května 2009 připravujeme prestižní dermatologický kongres
pro zhruba šest tisíc delegátů. A také řadu kulturních akcí. Budou tu
japonští bubeníci Yamato, rocková skupina Jethro Tull i kubánští
hudebníci Pasión de Buena Vista nebo Buena Vista Social Club. Ve druhé
polovině roku pak budeme hostit řadu větších, zejména lékařských
kongresů a dalších akcí. Vše nasvědčuje tomu, že rok 2009 pro nás
dopadne dobře. Samozřejmě, že i na nás se podepisuje celosvětová
situace, ale není to zdaleka tak markantní jako v jiných odvětvích,
protože kongresy se plánují a připravují s několikaletým předstihem.
Pokud má organizátor kongresu zaplaceny dvě tři zálohy a potvrzenu účast
řady zpravidla velmi vlivných delegátů, nelze uskutečnění kongresu
odvolat. Uvidíme, jak to ale bude v dalších letech. Možná, že
v kongresové turistice bude mít nějaká ta stagnace zpoždění. Nebo je
možné, že se nás tak citelně nedotkne. My samozřejmě uděláme všechno
proto, zejména pak naši obchodníci, aby tomu tak bylo. Spolupracujeme
s řadou organizátorů kongresů. Navíc rozvoji kongresového byznysu na
svém území začal pomáhat i Magistrát hlavního města Prahy, který
schválil cca 50 milionů korun na podporu kongresové turistiky. Jsou to ale
peníze, na které si akciová společnost Kongresové centrum Praha sáhnout
nemůže. Nicméně organizátoři kongresů, kteří budou šikovní, mohou
dostat jistou dotaci. A získat kongres pro Prahu tak pro ně bude o malinko
snazší. Budou mít větší šanci, že uspějí v mezinárodních tendrech.
Není to žádný nesystémový krok. Takhle se to dělá už řadu let ve
vyspělých zemích, takže jsme se od nich konečně poučili.
Pane řediteli, zdá se, že z Kongresového centra se stává
ministerská líheň.
To, že se o Ing. Rostislavu Vondruškovi, jednomu z mých předchůdců na
postu generálního ředitele tohoto zařízení, uvažuje jako o kandidátovi
na post ministra v této složité době, mne velmi potěšilo. Držím palce
jemu i celému cestovnímu ruchu. Rezervy jsou veliké, protože ať byl
ministrem, v jehož kompetenci byl cestovní ruch, ten nebo onen, všichni na
něj pohlíželi jako na silné odvětví a fenomén, který si pomůže sám, a
proto že vlastně není potřeba jej příliš podporovat. Poměrně často
sleduji satelitní sportovní vysílání CNN, BBC. Do jejich programů jsou
každou chvíli zařazovány reklamní spoty, verbování k návštěvám
Rakouska, Francie, Chorvatska, Indie, Tchajwanu a dalších destinací, které
ekonomicky výrazně těží z cizineckého ruchu: „Přijeďte k nám,
u nás je to úžasné, u nás zažijete věci, které jinde nejsou…“.
Podle mého názoru ale nedokáží nabídnout o mnoho víc než naše vlast.
V životě jsem na těchto globálních televizních kanálech nezaregistroval
výzvu obdobnou té zahraniční, např.: „Visit USA“. O další peníze,
které by toto odvětví zahraničního obchodu do Česka směrovalo, jako by
ani nebyl zájem. Nevím, v čí hlavě vzniklo, že český cestovní ruch
není potřeba rozvíjet, ale zdá se, že tento názor převzali takřka
všichni. Je to špatně nejen v souvislosti s rozhýbáním spotřeby díky
turistům a jejich penězům, ale i pro tvorbu pracovních míst. Když se
podíváte na to, že cestovní ruch je v rámci Evropské unie největším
zaměstnavatelem, kolik lidí je na něm v Česku závislých ať už přímo
nebo zprostředkovaně, je to k neuvěření, jak je českými hospodářskými
stratégy trvale ignorován. Cestovní ruch si zaslouží jejich daleko větší
pozornost. Musí si uvědomit jeho potenciál a investovat do něj, a ne aby byl
CzechTourism mezi ostatními stáními agenturami na podporu zahraničního
obchodu popelkou. Aby musely státní propagaci, „Navštivte Českou
republiku“ v tak velké míře suplovat soukromé subjekty nebo samosprávy.
Takže pokud někdejší generální ředitel této instituce, kterou mám tu
čest teď řídit, a pozdější šéf státní agentury na podporu cestovního
ruchu Ing. Vondruška bude mít coby ministr pro místní rozvoj šanci
s tímto něco udělat, bude to zcela jistě nejen ku prospěchu hmotné
situace všech obyvatel, ale i celkové ekonomické situace Česka.