Menu

Kongresové centrum Praha stejnojmenné akciové společnosti – držitelky certifikátu kvality ISO 9001:2000 patří mezi nejbezpečnější, největší a nejlépe vybavené evropské kongresové objekty. Vysoká technická úroveň, variabilita vnitřních prostor i exkluzivní výhled z kongresových foyerů a přilehlých sálů na panorama Prahy jej řadí mezi nejvyhledávanější. Jeho celková kapacita je až 9300 osob (20 sálů a 50 salonků s kapacitou od 12 do 2764 osob). Disponuje výstavními plochami o celkové rozloze 13 000 m2. Nabízí komplexní zabezpečení pro nejrůznější typy akcí – kongresy, konference, veletrhy, gastronomické události, firemní prezentace, workshopy, školení, veletrhy, výstavy, společenské události aj. Hotelové služby zabezpečuje i v bezprostředně sousedícím vlastním čtyřhvězdičkovém hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre. Jeho další velkou předností je výborná dopravní dostupnost, velkokapacitní parking a zejména špičková úroveň ostrahy, prověřená a oceňovaná bezpečnostními složkami doprovodných týmů účastníků Výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu a skupiny Světové banky v roce 2000, Summitu NATO v roce 2002 a akcí letošního českého předsednictví Evropské unii. Jeho chloubou je Kongresový sál (2764 pohodlných křesel), který se díky vynikající akustice řadí mezi třináct nejlepších koncertních sálů světa. Svými parametry je srovnatelný s londýnským Royal Albert Hall, montrealským sálem Wilfrid – Peletiera či Bostonským symfonickým sálem.

Velká kolona s prezidentem Obamou

17. 05. 2009

Rozhovor s generálním ředitelem Kongresového centra Praha, a.s. Ing. Michalem Kárníkem jsem začal konstatováním, že se Praha na půl roku stala hlavním městem Evropské unie. Na pár dní i hlavním městem světa, jenž byl nějakou dobou řízen i z Kongresového centra Praha, když v něm se svým červeným kufříkem dlel americký prezident Barack Obama.
No, červený kufřík potvrdit nemohu. Ten jsem neviděl. Nicméně velká doprovodná kolona s prezidentem Obamou tady byla. Jsem rád, že jeho návštěva i program v našem Kongresovém centru proběhly tak, jak měly. Že se opět prokázala připravenost týmů našich pracovníků i partnerských firem zabezpečovat akce takového významu na světové úrovni. Nebo ještě lépe.

Zmínil jsem české předsednictví Evropské unii. Řada s tím souvisejících zasedání se koná právě u vás.
Skoro každý den tu máme nějaké jednání spojené s naším předsednictvím. Ať už to jsou pracovní skupiny, menší konference, do toho neformální setkání na úrovni ministrů, premiérů i hlav států. Takových zasedání by se v KCP během předsednického půlroku mělo konat na dvě stě padesát. Z toho je zřejmé, že jich tu někdy denně probíhá několik. Předsednictví zahrnuje akce i zcela odlišného charakteru, než jsou klasické kongresy, konference, sympozia. Naší dosud nejdelší klasickou akcí byl památný čtrnáctidenní astronomický kongres v roce 2006, který vyřadil Pluto z rodiny planet naší sluneční soustavy. Čisté předsednictví Evropské unii trvá šest měsíců. S přípravou a likvidací osm měsíců. To, jak úspěšně zabezpečíme zázemí pro jednání, tiskové konference apod. po celou dobu českého předsednictví EU, je závislé i na řadě lidí mimo Kongresové centrum Praha. Chtěl bych proto poděkovat nejen našim zaměstnancům, ale i našim stálým i novým partnerům – pracovníkům Úřadu vlády, Police ČR i dodavatelských firem, kteří s námi operativně komunikují a poskytují včas informace, čímž výrazně přispívají k tomu, aby všechna zasedání českého předsednictví dopadala dobře. Na druhou stranu si ale neodpustím šťouchnutí do těch, kteří se jen vezou. Díky nim k nám nedorazila a asi ještě nedorazí řada informací. A pokud, tak jsou zmatečné anebo neaktuální, což nám i našim partnerům působí obrovské problémy. Opravdu klobouk dolů před všemi, kteří se s tím dokáží vyrovnat nebo tomu díky svým zkušenostem předejít.

Jaký očekáváte, že bude pro Kongresové centrum Praha letošní rok?
Pokud by akce k českému předsednictví EU byly o standardní kongresové a firemní klientele, bylo by to pro náš byznys úžasné. Kongresové centrum Praha ale poskytuje zázemí akcím, které dává dohromady vláda. Tam jsou podmínky trošičku jiné. Navíc jsme řadu požadavků našich stálých i nových klientů museli odmítnout a upřednostnit předsednictví, které vnímáme jako letošní absolutní prioritu. Již v loňském roce jsme v segmentu tzv. „krátkých nájmů“, tj. za kongresy, konference apod., zaznamenali rekordní tržby. A letos díky ještě většímu vytížení plánujeme nárůst o dalších nejméně dvacet procent. Vyšší však budou i náklady na vstupy a zabezpečení chodu našeho objektu. Stoupají ceny energií, cena práce. Naše situace do budoucna je velmi složitá. Dluhová služba, kdy stále ještě splácíme půjčku na rekonstrukci objektu pro potřeby zasedání MMF z konce minulého století, nás stahuje ke dnu. Není to tak, jak v jedné své písni zpívá pan Karel Kryl, že bychom „ryli držkou v zemi“, ale určitě to není na nějaké vyskakování. Musíme neustále bojovat a ruku v ruce s akcionářem, hlavním městem Prahou, hledat řešení. Snažíme se vše vyřešit tak, abychom s „vlajkovou lodí“ české kongresové turistiky mohli úspěšně plout dál.

Bezesporu jste nejvýznamnějším kongresovým objektem Česka, jak ilustrují Summit NATO a Výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky i české předsednictví EU.
Přesto, že je u nás v prvním pololetí tohoto roku jedna akce Evropské unie za druhou, bude se v objektu Kongresového centra Praha odehrávat řada událostí, které s nimi nesouvisí. Mezi jinými i velké kongresy. Na druhou polovinu května 2009 připravujeme prestižní dermatologický kongres pro zhruba šest tisíc delegátů. A také řadu kulturních akcí. Budou tu japonští bubeníci Yamato, rocková skupina Jethro Tull i kubánští hudebníci Pasión de Buena Vista nebo Buena Vista Social Club. Ve druhé polovině roku pak budeme hostit řadu větších, zejména lékařských kongresů a dalších akcí. Vše nasvědčuje tomu, že rok 2009 pro nás dopadne dobře. Samozřejmě, že i na nás se podepisuje celosvětová situace, ale není to zdaleka tak markantní jako v jiných odvětvích, protože kongresy se plánují a připravují s několikaletým předstihem. Pokud má organizátor kongresu zaplaceny dvě tři zálohy a potvrzenu účast řady zpravidla velmi vlivných delegátů, nelze uskutečnění kongresu odvolat. Uvidíme, jak to ale bude v dalších letech. Možná, že v kongresové turistice bude mít nějaká ta stagnace zpoždění. Nebo je možné, že se nás tak citelně nedotkne. My samozřejmě uděláme všechno proto, zejména pak naši obchodníci, aby tomu tak bylo. Spolupracujeme s řadou organizátorů kongresů. Navíc rozvoji kongresového byznysu na svém území začal pomáhat i Magistrát hlavního města Prahy, který schválil cca 50 milionů korun na podporu kongresové turistiky. Jsou to ale peníze, na které si akciová společnost Kongresové centrum Praha sáhnout nemůže. Nicméně organizátoři kongresů, kteří budou šikovní, mohou dostat jistou dotaci. A získat kongres pro Prahu tak pro ně bude o malinko snazší. Budou mít větší šanci, že uspějí v mezinárodních tendrech. Není to žádný nesystémový krok. Takhle se to dělá už řadu let ve vyspělých zemích, takže jsme se od nich konečně poučili.

Pane řediteli, zdá se, že z Kongresového centra se stává ministerská líheň.
To, že se o Ing. Rostislavu Vondruškovi, jednomu z mých předchůdců na postu generálního ředitele tohoto zařízení, uvažuje jako o kandidátovi na post ministra v této složité době, mne velmi potěšilo. Držím palce jemu i celému cestovnímu ruchu. Rezervy jsou veliké, protože ať byl ministrem, v jehož kompetenci byl cestovní ruch, ten nebo onen, všichni na něj pohlíželi jako na silné odvětví a fenomén, který si pomůže sám, a proto že vlastně není potřeba jej příliš podporovat. Poměrně často sleduji satelitní sportovní vysílání CNN, BBC. Do jejich programů jsou každou chvíli zařazovány reklamní spoty, verbování k návštěvám Rakouska, Francie, Chorvatska, Indie, Tchajwanu a dalších destinací, které ekonomicky výrazně těží z cizineckého ruchu: „Přijeďte k nám, u nás je to úžasné, u nás zažijete věci, které jinde nejsou…“. Podle mého názoru ale nedokáží nabídnout o mnoho víc než naše vlast. V životě jsem na těchto globálních televizních kanálech nezaregistroval výzvu obdobnou té zahraniční, např.: „Visit USA“. O další peníze, které by toto odvětví zahraničního obchodu do Česka směrovalo, jako by ani nebyl zájem. Nevím, v čí hlavě vzniklo, že český cestovní ruch není potřeba rozvíjet, ale zdá se, že tento názor převzali takřka všichni. Je to špatně nejen v souvislosti s rozhýbáním spotřeby díky turistům a jejich penězům, ale i pro tvorbu pracovních míst. Když se podíváte na to, že cestovní ruch je v rámci Evropské unie největším zaměstnavatelem, kolik lidí je na něm v Česku závislých ať už přímo nebo zprostředkovaně, je to k neuvěření, jak je českými hospodářskými stratégy trvale ignorován. Cestovní ruch si zaslouží jejich daleko větší pozornost. Musí si uvědomit jeho potenciál a investovat do něj, a ne aby byl CzechTourism mezi ostatními stáními agenturami na podporu zahraničního obchodu popelkou. Aby musely státní propagaci, „Navštivte Českou republiku“ v tak velké míře suplovat soukromé subjekty nebo samosprávy. Takže pokud někdejší generální ředitel této instituce, kterou mám tu čest teď řídit, a pozdější šéf státní agentury na podporu cestovního ruchu Ing. Vondruška bude mít coby ministr pro místní rozvoj šanci s tímto něco udělat, bude to zcela jistě nejen ku prospěchu hmotné situace všech obyvatel, ale i celkové ekonomické situace Česka.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001