Veletrhy evropského střihu
31. 10. 2004
GO a REGIONTOUR představují špičku ve svém oboru a vzhledem
k dynamickému rozvoji cestovního ruchu jejich význam dále narůstá. Nad
příštím ročníkem veletrhů i jejich odborným doprovodným programem
opět převzalo záštitu Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Od 13. do 16. ledna 2005
GO a REGIONTOUR, které se uskuteční od 13. do 16. ledna 2005, budou
přehlídkou dokonale mapující stav cestovního ruchu nejen u nás, ale
prakticky v celém regionu střední Evropy. Nejenže se zde sejde bohatá
nabídka pro zájemce o zahraniční turistiku, ale účastníci získají
detailní přehled o možnostech, které v této oblasti nabízí Česká
republika. Právě nabídka českých regionů bude už potřetí konfrontována
s poptávkou ze strany zahraničních touroperátorů, tj. obchodníků se
zájmem organizovat v zahraničí zájezdy do České republiky.
Zájem zahraničí se zvyšuje
Posledního ročníku veletrhů se zúčastnilo více než tisíc vystavovatelů
(cestovních kanceláří, hotelů, krajů České republiky, měst,
zahraničních regionů, úřadů pro cestovní ruch a dalších subjektů
působících v cestovním ruchu). Zastoupeno zde bylo 26 zemí světa, a
právě zájem zahraničí se zvyšuje. Na veletrhu REGIONTOUR vzrostl počet
zahraničních firem meziročně o více než 40 %. Podobně roste i zájem
zahraničních návštěvníků, kteří se zajímají o turistické možnosti
v České republice. Je to pochopitelné, když uvážíme, že téměř
osmdesát procent území České republiky je vhodné pro rekreační účely.
Právě na podporu propagace turistických možností České republiky
v zahraničí a zkvalitnění nabídky jednotlivých regionů připravují
veletrhy GO a REGIONTOUR 2005 opět speciální akce: informačně –
kontraktační workshop MEETING POINT a soutěž turistických produktů GRAND
PRIX REGIONTOUR. V rámci doprovodného programu pro širokou veřejnost je
připravováno rozšíření jeho hlavního bodu – osmého ročníku
největšího festivalu cestovatelských filmů, fotografií a publikací
v České republice – GO KAMERA.
MEETING POINT = více zahraničních turistů v regionech
Zahraniční turisté nepřijedou do regionů sami od sebe, musí mít důvod,
informace, tj. musí vědět, co daný region nabízí. Nejlepší způsob, jak
oslovit koncové turisty, je přesvědčit zahraniční touroperátory, aby do
daného regionu organizovali zájezdy. Taková je základní myšlenka
informačně – kontraktačního workshopu MEETING POINT, který se již
potřetí uskuteční v rámci veletrhů GO a REGIONTOUR. Workshop je
organizován akciovou společností Veletrhy Brno ve spolupráci s agenturou
CzechTourism. MEETING POINT probíhá formou krátkých obchodních jednání
s přesným harmonogramem. Minulého ročníku se zúčastnila historicky
nejpočetnější skupina touroperátorů a odborných novinářů z dvanácti
zemí a řada z nich odjížděla z Brna s konkrétními programy pro
skupinové zájezdy nebo individuální turisty.
Výběr pozvaných touroperátorů
z hlediska zemí a zaměření určují čeští vystavovatelé podle své
vlastní nabídky. Pro rok 2005 mají například kraje i cestovní
kanceláře největší zájem o touroperátory z Německa, Polska, Beneluxu,
Rakouska, Itálie, Ruska a Slovenska. Objevují se však i další země –
Španělsko, Francie, Skandinávie, Chorvatsko, Velká Británie a další.
Nabízet se jim bude venkovská turistika, lázeňství a wellness pobyty,
cykloturistika, hipoturistika, kulturní turistika, pivovarnictví, kongresová
turistika, historická vojenská opevnění a další. MEETING POINT je
oficiální součástí programu veletrhů GO a REGIONTOUR. Jde o mimořádnou
„nadstandardní“ službu vystavovatelům. Veškeré náklady související
s pozváním a pobytem zahraničních touroperátorů i v roce 2004 hradila
akciová společnost Veletrhy Brno jako příspěvek veletrhů k rozvoji
cestovního ruchu v České republice.
GRAND PRIX REGIONTOUR
Cílem soutěže GRAND PRIX REGIONTOUR je iniciovat tvorbu turistických
produktů (tj. programů) v regionech a zvyšovat atraktivitu regionů pro
české i zahraniční turisty. Základem vzniku takové nabídky jsou
turistické regiony, tedy oblasti, pro něž je typický určitý druh
turistiky. Právě na jedinečnosti daného regionu je založena podstata
turistických produktů – programů využívajících veškeré přednosti
regionů a zaměřených na poznávání jejich specifik. Turistické regiony
nejsou totožné s územněsprávním členěním státu, tedy s kraji, a
také jejich hranice nejsou striktně vymezeny. Zvláště v zahraničí je
Česká republika propagována podle jednotlivých turistických regionů.
Příkladem může být například Šumava, Krušné hory, Beskydy apod.
Česká republika je rozdělena na patnáct turistických regionů, z nichž
každý má svého koordinátora cestovního ruchu, který by se měl podílet
na vzniku konkrétních turistických produktů. Soutěž o nejlepší
turistické produkty GRAND PRIX REGIONTOUR 2005 se uskuteční podruhé. Při
své premiéře hodnotila komise složená z předních odborníků a
obchodníků v cestovním ruchu třicet produktů a sedm z nich ocenila.
Porota hodnotí především propracovanost nabídky, atraktivitu a
originálnost nápadu, cenu produktu a další aspekty. Důležitá je také
spolupráce více subjektů cestovního ruchu na vytvoření společné
nabídky. Výhodou prezentace turistických produktů v rámci veletrhů GO a
REGIONTOUR je přítomnost zahraničních touroperátorů, kterým je možné
v rámci akce MEETING POINT hotové produkty nabízet.
GO KAMERA
Dobrodružství a exotiku na veletrzích GO a REGIONTOUR zastupuje především
festival cestovatelských filmů a fotografií GO KAMERA. Počet jeho
účastníků dosahuje několika tisíc a každý rok se zvyšuje. Pro osmý
ročník festivalu se proto počítá s rozšířením programu besed a
promítání. Jejich prostřednictvím se účastníci podívají do často
nepřístupných oblastí celého světa, seznámí se s řadou známých
cestovatelů a osobností českého společenského života. K hostům
tradičně patří například režiséři FEBIO, členové Sdružení pro
cestopisnou dokumentaci Camera Incognita, reportéři České televize a
další. V minulých letech se festival intenzivněji zaměřoval například
na oblasti Antarktidy, Nové Guineje nebo Indonésie a stejně atraktivní budou
i besedy připravovaného ročníku. Na ně naváží výstavy fotografií
známých cestovatelů, ať už v rámci festivalu, nebo v expozicích
veletrhu GO. Své objevné cesty a projekty zde představuje sdružení Camera
Incognita, cestovatel Jiří Kolbaba a další.