Ve světové špičce
06. 10. 2004
14. června byla firmě ProMoPro v přítomnosti první dámy paní
Livie Klausové předána značka CZECH MADE pro službu „Pronájem
kongresové techniky“. Spolumajitelů firmy ProMoPro paní Mileny a pana
Jaroslava Veselých jsem se ptal nejen na to, jak ProMoPro upevňuje postavení
nejlepší půjčovny kongresové techniky světa, jak deklaruje loňské
ocenění z kanadského Vancouveru, ale i na to, jak Česko upevňuje
postavení kongresové destinace.
Je pravdou, že se teď, když jsme členy Evropské unie, naše možnosti
rozšiřují. Sekretariáty z Bruselu nás oslovují přímo. Dříve to bylo
přes francouzské, anglické či německé agentury. Pro nás to znamená
pokračovat v nastoupeném trendu, dbát na to, jaká máme zařízení, a na
kvalitu. Teď nás oslovují lidé – odborníci placení přímo Evropskou
unií, kteří jsou na svoji profesionalitu hrdí. Vyžadují nejen to, aby
zařízení odpovídalo normám ISO. Chtějí absolutní špičku. Pokud
poptávají zařízení, chodí nám protokoly, v nichž musíme podrobně
vyplňovat mnoho technických údajů. A trvají na svém, přestože se to
může zdát jako zbytečné administrování. Je zřejmé, že se bude muset
zvednout celková úroveň půjčoven kongresové techniky v republice. Mnohé
si zvykly na to, že český zákazník, když se mu řeklo: „My jsme
nejlepší,“ se s tím spokojil a dál se již nepídil. Kdežto pracovníci
Evropské unie, ti se pídí. Přijedou, zařízení si osobně zkontrolují a
hlavně znají. Těm když někdo řekne: „Máme nejlepší zařízení“ a
sdělí typ, tak se od nich nezřídka dozví: „Ale to je již zastaralé,
jsou už i modernější typy…“ ProMoPro má výhodu v tom, že
permanentně nakupuje aktuální špičku. A proto jej čím dál víc oslovuje
zahraniční klientela. Ti, kdo už využili našich služeb, pak ProMoPro
doporučují dalším a dalším.
Je rozdíl mezi domácí a zahraniční klientelou?
Víme, že není možné paušalizovat, nicméně se nám jeví, že venku je
poměr ke kongresové technice jiný. V Česku zákazníky zajímá kvantita,
kdežto zahraniční klienty kvalita. Český zákazník přijde a obvykle se
poptává: „Co máte nejlevnějšího?“ Zahraniční: „Co máte
nejlepšího?“ To nám vyhovuje. U řady zahraničních klientů, kteří
s námi ještě neměli co do činění, stále přetrvává pocit jakési
civilizační nadřazenosti. Pak přijedou, a protože chtějí vidět, čím
disponujeme, zavedeme je do skladu, kde se třeba zeptají: „Co je tohle?“
„No, to je poslední mixážní datový pult od firmy "EXTRON“. „Jo,
o tom už jsme slyšeli, ale zatím jsme ho neviděli.“ To člověka potom
hřeje u srdíčka. V tu ránu vnímáte, že z vás začali mít respekt.
A samozřejmě daleko lépe se bavíme o penězích. U většiny
zahraničních firem to funguje tak, že čím více vnímají, že je firma
profesionální, tím více očekávají, že to bude dražší , a jsou s tím
srozuměni.
Už jsem naznačil, že ProMoPro je součástí světové špičky.
Tím, že se držíme na špici, musíme kupovat to nejlepší, a tím pádem
i nejdražší zařízení, jehož cena za půldruhého roku spadne
o čtyřicet procent dolů. Teď jsme si pořídili dva projektory –
světovou novinku – Barco DLP 12000 ANSI. To znamená, že jsme schopni
dělat velikost obrazu o úhlopříčce až 20 metrů. Je to digitální
projekce. Špičkové firmy se nyní soustřeďují na to, aby měly projektory
DLP, které mají lepší kontrast a výkon. A proto my ta zařízení rovněž
musíme mít. Organizátoři firemních akcí mezi sebou soutěží, kdo je
lepší. Přesto, že by jim např. stačil projektor 8000 ANSI, protože
jejich konkurence použila 10000 ANSI, poptávají se: „Máte něco
silnějšího?“ Tady už to není o tom, zda je takhle výkonná technika
nutná, ale o furiantství mít něco lepšího než konkurence. Pravdou je,
že to filozofii naší firmy vyhovuje a že na tom vyděláváme.
Česko bylo místem konání významných světových kongresových
akcí, jež přečasto měly společného jmenovatele: firmu ProMoPro, která je
zajišťovala po technické stránce. Kongresový byznys ale není pouze
o velkých akcích, je o akcích všech dimenzí včetně firemních.
Kongresy jsou výborná věc, ale pokud bych to vzal z hlediska obratu
společnosti ProMoPro, ještě zajímavější jsou firemní akce. Česko si
oblíbily firmy, které zde pro své VIP klienty, partnery, management
i zaměstnance realizují výjezdní zasedání, školení, incentivní
programy apod. Klient za firemní akci pro tři sta lidí, co se týče
technického zabezpečení, utratí stejně peněz, jako je za čtyřdenní
kongres pro tři tisíce lidí. Firemní akce (zpravidla), to musí být
„bomba“. Zprvu jsme těžko chápali, proč tam např. musí být scéna,
jejíž pořízení samo o sobě stojí půldruhého milionu korun. Pak jsme
pochopili, že lidé, kteří dělají firemní akce, sledují zhruba tohle:
Když účastníci vejdou do sálu, musí být ohromeni. Na scénu např.
přiletí kaskadér na motorce, dopadne na zadní kolo a se řvoucím strojem
projede po zadním kole za scénu a v tu ránu se vyřítí nazpátek. Jenomže
v zákulisí se bleskově vymění s generálním ředitelem. Motorka
zastaví, jezdec svlékne mundúr a z něho se vyloupne sedmdesátiletý
generální ředitel firmy. Je to vysoce účinné show. Lidé si to pamatují.
Čím více takovýchto akcí se do Česka dostane, tím více se o nich bude
povídat mezi lidmi, kteří za ně utrácí peníze. Pokud na Česko vyjde
prestižní kongres, ano, je to príma. Často to ale bývá tak, že jeden rok
je v téhle zemi, další rok v jiné a že perioda, kdy bude v dané zemi
příště, je patnáct i dvacet let. Na firemní akce jejich organizátoři
zpravidla zvou vrcholový management jiných firem. A těm se v Praze obvykle
velmi líbí. Byť ředitelé firem, zjistí např., že za cenu jednoho
švédského piva jich u nás koupí deset. Líbí se jim i místo
konání – sál, to, jak je to udělané, technika a mnohý z nich si
řekne: „Já to tady příště udělám také.“ Jedné takové akce se
zúčastní třeba i sto generálních ředitelů dalších firem. A pokud se
z nich ujme dvacet procent, znamená to, že do Česka dostaneme dalších
dvacet akcí. Propagace Česka by se proto měla zaměřit i na toto publikum,
protože firemní akce přinášejí obdobný ekonomický a společenský efekt
jako kongresy.