Ve správný čas do správné aliance
05. 02. 2005
SkyTeam
Jednu ze tří největších leteckých aliancí světa, SkyTeam, společně
s Českými aeroliniemi tvoří letecké společnosti (abecedně): AeroMexico,
Air France, Alitalia, Continental Airlines, Delta Air Lines, KLM, Korean Air a
Northwest Airlines. Aliance SkyTeam nabízí na půldruhého tisíce letů
denně do téměř sedmi set destinací ve 137 zemích světa. Asistenci ve
více než dvou tisících jednom stu aliančních kancelářích. Zázemí
letištních VIP salonků při mezinárodních letech třídou business nebo
first. Člen SkyTeam Elite Plus a jeho host mají volný vstup do téměř
čtyř set salonků pokaždé, když letí na mezinárodní lince. Jste-li
držitelem bonusové karty Českých aerolinií: Zlaté karty OK Plus nebo
Stříbrné karty OK Plus, jste automaticky členem SkyTeam Elite nebo SkyTeam
Elite Plus.
Koncem roku 2004 jsem navštívil obchodního ředitele ČSA pana
Jaroslava Štěpánka s tím, že hlavním tématem našeho rozhovoru bude
SkyTeam.
Ke SkyTeamu a k aliančnímu členství Českých aerolinií v tomto uskupení
jsem se dostal ještě v době, kdy jsem působil na zahraničním zastoupení
ČSA ve Švýcarsku v Curychu. Společně s dalšími členskými
společnostmi SkyTeamu jsme se zde snažili spolupracovat na projektech, jako
jsou „Společný agent na handlingové služby na letišti“, „Společná
kancelář“, „Společné marketingové postupy“ atd. Ne vše se nám
podařilo podle našich představ, bylo ale úžasné vidět zájem zástupců
všech členských společností prezentovat SkyTeam jako alianci, která se co
nejlépe stará o své cestující. Byla to zajímavá a užitečná
zkušenost. Potom jsem dostal nabídku vrátit se do Prahy na pozici ředitele
útvaru SkyTeamu. Velmi mne zaujala, ačkoliv jsem si v té době ještě
nedovedl představit, co všechno obnáší. Skutečnost však byla daleko
lepší než očekávání.
Jedním z faktorů úžasné růstové dynamiky letiště Praha-Ruzyně,
kde jsou ČSA největším klientem, je fakt, že se Českým aeroliniím
podařilo ve správný čas vstoupit do správné aliance.
Ano, Českým aeroliniím členství ve SkyTeamu vyhovuje maximálně. ČSA
před vstupem do SkyTeamu hovořilo se všemi tehdejšími aliancemi. Velice
úzké kontakty měly např. s tehdejší aliancí Qualiflyer, tvořící se
kolem společnosti Swissair. Úzké rozhovory vedly s aliancí KLM Northwest
Airlines, která nakonec jako aliance rovněž vstoupila do SkyTeamu. Ve finále
se rozhodly pro SkyTeam, protože nabídl to, co ČSA od aliančního členství
očekávaly: možnost využít strategického postavení Českých aerolinií
v této oblasti Evropy. Uplatnit naši síť do východní Evropy a mít právo
plnoprávného člena aliance. Naše alianční členství ve SkyTeamu je
skutečně založeno na tom, že jsme získali určitou regionální exkluzivitu
pro oblast střední a východní Evropy, protože nabízíme takovou síť,
kterou členské společnosti aliance v době vstupu Českých aerolinií do
SkyTeamu neměly. Právě to nám umožnilo nabídnout řadu codeshaerových
letů společnostem Delta Air Lines, Air France aj.
Vstoupit do klubu znamená dodržovat pravidla, přičemž
hovoříme-li o renomovaném klubu, pravidla pro všechny stejná.
„Cochcárna“ (každý si dělá co chce) a nevynutitelnost respektování
pravidel, kdy jsou si všichni rovni a někteří pak rovnější,
v podnikatelských sdruženích a dalších uskupeních praktikovaná
v Česku, a to nejen v oblasti průmyslu cestovního ruchu, může za mnohé,
co podnikání i Česku ubližuje. A protože se hraje na výsledky, vše
nasvědčuje tomu, že SkyTeam je renomovaným klubem a ČSA jeho renomovaným
členem.
Tohle je obrovská výhoda SkyTeamu. V nedávné minulosti jsme se zabývali
systémem řízení SkyTeamu, protože jsme si uvědomili, že jeho stávající
model je trošku těžkopádný. Najali jsme si renomovanou poradenskou firmu
McKenzie, aby zpracovala nový model řízení aliance. První, s čím
McKinsey přišla, bylo konstatování, že to, jak funguje SkyTeam, je
úžasné, protože je to skutečně na bázi vzájemné důvěry a spolupráce.
Z toho ale vyplývala jistá těžkopádnost. Všechna alianční rozhodnutí
byla přijata pouze v případě, že s nimi souhlasily všechny členské
společnosti. My, jako relativně malá letecká společnost, jsme měli při
projednávání všech záležitostí stejná práva jako Delta nebo Air France.
Pokud kdokoliv – Aero Mexico, ČSA, Korean Air, Alitalia – s nějakým
řešením nesouhlasil, nebylo realizováno. Tato metoda šla využívat při
omezeném počtu členů. S tím, jak jsme se do současné doby rozšířili
na devět společností, jsme si začali uvědomovat, jak málo flexibilní je
to systém. Proto jsme se rozhodli řešit změnu řízení a došli k určité
formě modifikace s tím, že chceme umožnit vytváření regionálních a
skupinových projektů, do kterých bude mít právo zapojit se kterákoliv
z členských společností SkyTeamu, ale nebude to již její povinností.
Australský i americký, ale zejména západoevropský průmysl
cestovního ruchu upírá velké naděje k obrovskému a velmi perspektivnímu
zdrojovému asijskému trhu. Zejména pak k Číně.
Přesně tak. Čína má ve světě letecké dopravy zajímavou pozici už
proto, že disponuje třemi velkými významnými leteckými společnostmi.
Vypadá to tak, že si je – nejvýznamnější celosvětové letecké
aliance, které jsme rovněž tři – mezi sebou rozdělí. SkyTeam jedná
s China Southern, která je z hlediska výkonu největší čínskou leteckou
společností. Je více zaměřena na vnitrostátní přepravu a přitom má
i řadu mezinárodních linek. Létá do dvou hubů našich aliančních
partnerů v Evropě. Do Amsterodamu a Paříže. Má dva vlastní huby –
v Kantonu a nově otevřený vlastní terminál v Pekingu. SkyTeam s China
Southern v roce 2004 podepsaly memorandum of understanding. Zahájili jsme
první jednání o možnostech spolupráce a vidíme obrovskou perspektivu
v rozšíření stavu. Tyto snahy významnou měrou podpořila i návštěva
našeho pana prezidenta Václava Klause v Číně, v jejímž rámci se
hovořilo o zahájení přímého leteckého spojení mezi Českem a Čínou.
Shodou okolností jsem se záhy poté zúčastnil setkání, na němž spolu
právě na toto téma jednali předseda představenstva a prezident ČSA pan
Jaroslav Tvrdík a Jeho Excelence čínský velvyslanec v České republice pan
Tang Guoqiang. Aby letecká doprava mohla být úspěšná, potřebujeme totiž
dvě věci: uzavřít s Čínou mezinárodní leteckou dohodu a vyřešit
problematiku víz pro občany obou zemí. Teprve potom je reálné se v oblasti
osobní přepravy bavit o zahájení pravidelného přímého leteckého
spojení mezi Čínou a Českou republikou, které určitě bude
úspěšné.
Co se týče východních trhů, nejen Asie, ale také největší
evropský stát láká investory, přičemž čeští to v Rusku oproti
renomovaným západním značkám často vyhrávají také díky vzájemné
kulturní blízkosti. A že bych mohl jmenovat ty, s nimiž jsem už na
stránkách Všudybylu na dané téma hovořil. Nejen proto, že jsou
úspěšní na ruském trhu, ale i proto, že jsou velmi častými pasažéry
Českých aerolinií, potažmo SkyTeamu, protože jejich aktivity jsou
i v dalších zemích. Např. firma specializující se na zateplování a
omítkoviny STOMIX ze Žulové (Ing. Bořivoj Minář), výrobce zapalovacích a
žhavicích svíček BRISK Tábor (Ing. Mojmír Čapka) či producent
koupelnového nábytku DŘEVOJAS ze Svitav (Ing. Zdeněk Blažek) aj., jejichž
zahraniční filiálky si úspěšně vedou i v Rusku. Takže, pane řediteli,
co SkyTeam a Ruská federace a zejména pak Aeroflot?
S Aeroflotem? To je zajímavá záležitost, protože Aeroflot je nevěsta,
o kterou usilovaly všechny tři dominantní celosvětové letecké aliance.
SkyTeamu se podařilo s Aeroflotem uzavřít memorandum of understanding
o tom, že do konce roku 2005 nebude jednat o spolupráci s žádnou jinou
aliancí než se SkyTeamem. Naše kontakty jsou velice úzké. A i když se
někomu může zdát, že pro ČSA je Aeroflot konkurencí, díváme se na to
jako na příležitost, jak s jeho přispěním nabídnout daleko širší
síť našich letů po celém území Ruské federace. A to je obrovský trh!
Jsme přesvědčeni o velkém přínosu Aeroflotu pro SkyTeam i pro ČSA.