Ve prospěch hospodářských zájmů Středočeského kraje
04. 11. 2019
S Mgr. Zuzanou Vojtovou se potkáváme krátce po jejím
jmenování ředitelkou Středočeské centrály cestovního ruchu.
Paní ředitelko, komunikovat důvody, proč navštěvovat danou zemi,
region či nějaké místo, popřípadě těmto důvodům pomáhat na svět, je
posláním společností destinačního managementu. Tedy i krajské centrály
cestovního ruchu. Jak jste se k této práci dostala?
Své pracovní začátky jsem absolvovala jako vy – v resortu kultury –
a v té době ještě netušila, že se jednou budu zabývat cestovním
ruchem. Jenomže všechno souvisí se vším. Má tehdejší práce byla
zaměřena na propagaci, tvorbu programů a otevírání se muzeí veřejnosti,
což je činnost, která s cestovním ruchem úzce souvisí. Z muzea jsem
přešla na odbor cestovního ruchu krajského úřadu a v roce
2006 nastoupila do Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava. Tam jsem
pracovala dvanáct let. Pak jsem se na chvíli vrátila k muzejnictví a poté
v Praze nastoupila do České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
A jak už jsem se ocitla v hlavním městě, oslovili mne ze Středočeského
kraje, jestli bych nechtěla pracovat ve Středočeské centrále cestovního
ruchu.
Vnímala jsem a vnímám velký zájem kraje o rozvoj cestovního ruchu. Za
tímto účelem Středočeský kraj založil také organizaci „Středočeské
vodní cesty“, se kterou Středočeská centrála cestovního ruchu úzce
spolupracuje. Nicméně přijmout tuto výzvu mi nejdřív připadalo troufalé.
Přece jenom jsem kovanější, co se týče problematiky cestovního ruchu a
atraktivit rodné jižní Moravy. Ale střední Čechy se mi vždycky líbily.
Jako turistka jsem procestovala a poznala spoustu zajímavých míst
Středočeského kraje a v mládí jsem sjela několik řek, které jím
protékají. Co se týče hospodářského potenciálu cestovního ruchu,
vnímám Středočeský kraj jako nesmírně bohatý a pestrý a kladu si
otázku, proč je jeho potenciál tak málo využíván.
Turistickým magnetem číslo jedna Středočeského kraje je
klenotnice římského císaře a jedenáctého českého krále Karla IV., hrad
Karlštejn. Přírodních krás, sakrálních a dalších památek a třeba
i míst, kde se narodily světově proslulé osobnosti, jako například
Antonín Dvořák, jehož Novosvětská symfonie zněla po přistání prvních
lidí na Měsíci v modulu Apolla 13, je ve středních Čechách požehnaně.
Jsou zde unikátní montánní technické památky z dob, kdy střední Čechy
dík Kutné Hoře (dnes městu památky UNESCO) a později Příbrami byly
největším producentem stříbra v Evropě, kdy se dolovalo zlato v katastru
Jílového aj.
Z ohromného množství hradů a zámků Středočeského kraje jste zmínil
Karlštejn. Když se mne při přijímacím pohovoru ptali, jak bych
charakterizovala Středočeský kraj, odpověděla jsem, že pro mě je to
královský kraj se spoustou míst spjatých s Přemyslovci a Lucemburky nebo
s Jiřím z Poděbrad. Figurují tu královská města a nádherná příroda.
Druhým takovýmto fenoménem středních Čech jsou vodní cesty. Je
„křižovatkou“ velkých českých řek, po nichž do české kotliny
v dávných dobách přicházela západní kultura.
Takové bohatství nemá žádný z dalších krajů. Řeky, to je voda – a
voda, to je život. Není náhodou, že se tolik významných sídel vyskytuje
na území Středočeského kraje. Nevím, proč je Středočeský kraj
některými lidmi brán jen jako okolí Prahy. A proč se o Praze mluví jako
nevýhodě. Proč je vnímána jako díra uprostřed středočeského
regionu. Respektive proč se o Středočeském kraji hovoří jako o prstenci
kolem Prahy. Jsem přesvědčena, že této lokace lze využívat jako výhody.
Praha coby světově proslulý cíl outgoingu a nejvýznamnější zdrojový trh
domácího cestovního ruchu představuje pro středočeský region velký
rozvojový potenciál. A nejen její obyvatelé, Pražané, coby domácí
turisté. Ne všichni zahraniční a domácí turisté, kteří chtějí
navštívit Prahu, musejí stůj co stůj nocovat v Praze.
Byla bych ráda, kdyby se této unikátní geografické konstelace dařilo víc
využívat ve prospěch prosazování hospodářských zájmů Středočeského
kraje. Tedy ne že budeme rezignovat na incoming a alibisticky to zdůvodňovat
tím, že Praha od nás odklání turisty, ale že se bude dařit turisty
motivovat k pobytům na území Středočeského kraje dík nepřebernému
množství našich prvořadých turistických cílů a programů nebo třeba
i proto, že u nás mohou pobývat v krásném přírodním prostředí a do
Prahy absolvovat výlety, či dokonce zážitkové dech beroucí jízdy nebo
plavby.
Zmínila jste řeky protékající Středočeským krajem.
„Vltava, řeka plná zážitků“ je společným projektem Středočeského a
Jihočeského kraje.
Ještě než jsem nastoupila na CzechTourism, tak jsem s těmito kraji na
tvorbě turistických produktů spolupracovala. Je to velice dobrý projekt.
Mezi oblastními společnostmi destinačního managementu má řadu
podporovatelů a i mně se velice líbí. Pro Středočeskou centrálu
cestovního ruchu je to velká výzva, protože Jihočeská centrála
cestovního ruchu na tomto produktu v minulém roce opět udělala obrovský
kus práce. Není tu jen „Vltava, řeka plná zážitků“. Kolegové
z Ústeckého kraje začali pracovat na obdobném projektu týkajícím se
Labe. Díky tomu se rozšíří portfolio zajímavých turistických produktů,
se kterými bude Česká republika moci uspět na trhu.
Jak je na tom výkonnost cestovního ruchu v Česku, respektive
prosazování se turistických destinací České republiky v globální
konkurenci atakující zahraniční i naše domácí turisty?
Inkasovat peníze příchozích spotřebitelů (v našem případě
především turistů) je způsob, jak smysluplně zhodnocovat hospodářský
potenciál cestovního ruchu České republiky a racionálně využívat beztak
nezbytné investice do údržby a ochrany našeho kulturního a přírodního
dědictví. Do bezpečnosti země. Do jejího infrastrukturního rozvoje atd.,
které do ní vkládají veřejný i soukromý sektor. Disponujeme ohromným
potenciálem turistických cílů, krás a atraktivit. Navíc Česko je čím
dál přitažlivější i z hlediska sféry business travel. Máme světu
i sobě co nabídnout. Jenom to ne vždy umíme. Bohužel, u řady
atraktivních turistických cílů chybějí služby. Cílem přece není
přivézt turisty a prohnat je turistickou atraktivitou, ale vytvořit
podmínky, aby se chtěli a mohli co nejdéle na daném místě zdržovat.
Ubytovat se, stravovat, kupovat suvenýry a další zboží, nakupovat programy,
které je budou obohacovat o další zážitky, atd. a umožnit nám realizovat
produkt – tržit peníze. Jak naznačuje současný trend, kdy příjmy
Česka z incomingu v prvním pololetí letošního roku vzrostly oproti
loňskému o 2,8 procenta a dosáhly 82 miliard korun, tak se to postupně
daří. Někde, kde jsou lidé aktivnější, podnikavější, to jde rychleji,
někde pomaleji.
Zmiňujete absenci služeb u některých turistických cílů.
Jenomže i v terciární sféře platí, že kapitál jde tam, kde cítí své
zhodnocení. Jak nastartovat výkonnost cestovního ruchu a s ním spjatý
hospodářský a společenský rozvoj v turisty opomíjených
destinacích?
Základem vždycky bude turistický cíl. Nejdřív je třeba vymyslet
přitažlivý důvod, zážitek, a k němu potom přidat infrastrukturu a
lidské zdroje. Investovat v místě, které není navštěvováno, o tom
podnikání v cestovním ruchu není, pokud sama infrastruktura není tím
zážitkem. Často si říkám, proč ubytovací zařízení nevznikají tam a
tam, kde by bylo dobré, aby byla. Na druhé straně se nedivím, že
podnikatelé jdou do budování ubytovacích kapacit s obavami. Stále
slyším, jak narážejí na nedostatek personálu. To je zásadní problém
současné doby. Potřebujeme získávat mladé lidi, aby pracovali ve
službách. Jak v hotelnictví, tak v gastronomii. Potřebujeme budovat
prestiž oborů majících uplatnění v odvětví cestovního ruchu.
Samozřejmě, zaměstnanci, pokud si je zaměstnavatelé chtějí udržet,
musejí mít možnost si dostatečně vydělat. Být slušně placeni. Velkým
úkolem proto je budovat prestiž jejich oborů.