Vánoční stanování
28. 02. 2019
Před
Vánoci jsme se Strašným Pájou opět vyrazili na každoroční zimní
přejezd/přechod. To druhé, když není sníh. Na krušnohorském hřbetu ho
bylo na běžky dost. V Bohosudově, odkud jsme se nechali nejstarší a
nejdelší lanovkou v Česku vyvézt na Komáří hůrku, to ale nevypadalo.
Ačkoli je její dolní stanice pár metrů od železniční stanice
„Bohosudov zastávka“, od vlaku k lanovce jsme museli dva kilometry
pěšky. V červenci 2011 totiž byla na železniční trati Děčín hl.
n. – Oldřichov u Duchcova zahájena výluka. Správa železniční
dopravní cesty sice slíbila, že trať v průběhu roku 2012 zprovozní, ale
sliby chyby. Motto, které má na svých webových stránkách – „Cílem
SŽDC je nabídnout dopravcům po všech stránkách kvalitní a bezpečnou
železniční dopravní cestu“ – zřejmě pro trať 132 „Kozí dráhu“
neplatí. A neplatí ani pro další z hlediska dopravní obslužnosti a
výkonnosti tržní platformy cestovního ruchu v Krušných horách neméně
strategickou železniční trať 137 Chomutov–Vejprty. Kdo ví, třeba je to
manažersky prozíravé. Uspíší to vylidňování vylidňujícího se
Krušnohoří. Záhy nebude koho vozit, a tak netřeba plýtvat firemními
penězi na spravované železniční dopravní cesty.
Po
opuštění horní stanice lanovky jsme se mohli hezky zkoulovat. Restaurace
hotelu Komáří vížka nás přijala s otevřenou náručí. Poobědvali jsme
česnečku, plněnou cmundu a několik piv. Kolem půl druhé jsme se oblékli
do víc než čtvrt metráku těžkých báglů a nastoupili do upravované
stopy Krušnohorské lyžařské magistrály. K neuvěření, jak bágl
naplněný každoročně stejnou zimní výbavou oproti minule ztěžkl. No,
závratnou vzdálenost jsme sasko-českým příhraničím neujeli. Mé běžky,
mazané jako vždycky zeleným a červeným Skivem, řádně stoupaly
i klouzaly. Zato Pájovy, ač jejich skluznice odborně namazal drahým
zápaďáckým voskem, ustřelovaly. Kolem třetí hodiny ho tak nebylo těžké
přesvědčit, že zatáboříme.
Zahnuli
jsme do lesa, kde jsme lyžemi udusali sníh na rovný plácek pro stan. Pája
na benzínovém vařiči z USA v konvičce z NDR roztopil sníh a jal se
vařit. Sněhové límce českého stanu Jurek Dome 3 se osvědčily.
Padající sníh sesouvající se z tropika stan krásně přikotvil
k závějím. Mrzlo, i když ne moc, takže ráno jsme balili mokrý stan.
Poledne nás zastihlo v Cínovci na autobusové zastávce, kde jsme poobědvali
z vlastních zásob, abychom odlehčili bágly. Otevřený restaurant Diana
jsme ale ignorovat nemohli. Pitný režim je pitný režim. Kolem třetí hodiny
jsme z lyžařské magistrály odbočili bydlet. V noci přišla teplá vlna.
Na lesácké cestě procházející Cínoveckým rašeliništěm jsme v dešti
při čekání na Aladinem avizovaný příchod mrazu stanovali čtyři noci.
Když jsme tam malebnou krušnohorskou krajinou přijížděli, všechno bylo
zachumlané pod třiceti- čtyřiceticentimetrovou vrstvou sněhu. Druhou noc
už byly stromy beze sněhu a jeho souvislá vrstva byla snad už jen pod
podlážkou našeho stanu. Třetí a čtvrtou noc, zprohýbáni jako paragrafy,
jsme spali v lesáky vyjetých kolejích a loužích, které se v nich
vytvořily. Nicméně v suchu. Chránila nás dvojitá podlážka stanu.
Aladin
měl pravdu. Ráno, šestý den čundru, se do Krušných hor vrátil mráz.
Přes noc na Štědrý den krásně nasněžilo. Hurá do Česka směr chata
Vitiška. V poledne už jsme si dávali prdelačku a důsledně dbali na pitný
režim, než nás o čtrnácté hodině chatař vykázal na mráz. Vyrazili
jsme směr Moldava, ale pak si řekli, že to na Štědrý den nebudeme
přehánět, a přes pole zamířili k vrcholku Klínovčíku bydlet do lesa.
Tam nás večer našel Ježíšek a ráno kamarád Rahan, pro kterého to za
námi z Teplic, kde bydlí, bylo do té doby daleko.
Přestože správný vodák před jedenáctou nevyráží, bylo nás lze
zastihnout, jak sjíždíme z kopce od lesa k chatě Vitišce, kde jsme
poobědvali. Jenže nám končil opušťák. Navzdory daleko delší otevírací
době restaurace, než měla na Štědrý den, jsme Vitišku brzy opustili a
vydali se na železniční zastávku Mikulov – Staré Město. Odtud
motoráčkem do Teplic, kde jsme už bez Rahana přestoupili na Krušnohor
do Prahy.