Vánoční gala festivalu PONTES
23. 01. 2009
Pod záštitou a za účasti první dámy
paní Livie Klausové, zástupců měst zapsaných na listině UNESCO,
velvyslanců a dalších osobností, vzácných hostů a pod záštitou ministra
kultury pana Václava Jehličky se 21. 12. 2008 v 19:30 ve zcela zaplněné
Dvořákově síni pražského Rudolfina uskutečnil slavnostní vánoční
galakoncert 13. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu PONTES. Koncert
tradičně uzavřel letošní festivalovou pouť městy UNESCO a propojil tato
výjimečná místa pozoruhodným způsobem. Sbor, který zpíval v Rybově
České mši vánoční, byl složen z nejlepších sborů, působících
v těchto městech. Díky hostům v hledišti a zpěvákům na pódiu se tak
21.12. 2008 mostem hudby propojila města UNESCO v České republice. To vše
by nebylo možné bez těch, kterým festival každoročně a rád děkuje –
bez mecenášů otevřených kultuře. Generálním partnerem festivalu je
Zentiva a.s. a partnery Grupo CZ, Falkensteiner Hotel Maria Prag, Advokátní
kancelář Císař, Češka, Smutný, Magic Helena a Tondach. Mediálními
partnery pak Český rozhlas 3 – Vltava, Harmonie, Hudební rozhledy a
Všudybyl.
Mosty, kam se podíváš
Po třinácti letech lze bilancovat. Přežije-li festival pět roků, říká
se, že uspěl. Překonal dětské nemoci a našel své místo na slunci. PONTES
je ale expandujícím festivalem. Podtitul Mosty porozumění mu dává široké
spektrum možností jak a kam své pilíře rozklenout. Pokud byste za
festivalovými koncerty cestovali během několika prvních let, projeli byste
republikou, a dokonce i na Slovensko, ale dál ne. S ročníkem 2008 jste
mohli Českou republiku projet křížem krážem, taktéž Slovensko, ale
i část Srbska, Černé Hory, Chorvatska, Německa, Rakouska, Turecka a
Islandu. Pokud byste chtěli jen poznat špičkové umělce z většiny
zmíněných zemí, stačilo navštívit první a poslední koncert v Praze.
Festival PONTES si klade za cíl propojovat památky UNESCO – první koncert
svými účinkujícími a skladbami překlenul celý náš kontinent – od
Reykholtu k Istanbulu, ale například i hudební formy nebo generace.
Sólisty v Rybově České mši vánoční při závěrečném koncertu byli
nejen mladí pěvci Yujiko Kinjo a Martin Šrejma, ale i pan Richard Novák,
který nenechal ve svých 77 letech nikoho na pochybách o kvalitě svého
hlasového fondu.
Umělci, novinky a překvapení
Pro české publikum byla velice příjemným překvapením slovenská
virtuózka na nástroj, který jejímu jménu vysloveně sluší, kytaristka
Miriam Rodriguez Brüllová. Překvapením byla též slovenská mladá
umělkyně, čerstvá vítězka Mezinárodní pěvecké soutěže Mikuláše
Schneidera-Trnavského v Trnavě, Mária Hanyová. Příjemné bylo setkání
se dvěma flétnovými virtuózy – Turkyní Sefikou Kutluer a Kataláncem
Claudi Arimanim. I v oblasti skladeb se mohli loni návštěvníci festivalu
setkat s několika počiny. Jedním z nich byla novodobá premiéra
duchovních písní Jána Levoslava Belly, Mozartovo Requiem v třebíčské
bazilice či u nás téměř neznámé, zřídka hrané a nádherné
Boccheriniho Stabat Mater, které zaznělo na Slovensku a ve Křtinách u Brna.
Posluchačům se představilo i několik premiér – nejzajímavější byly
skladby Tureckého soudobého skladatele Illyase Mirzayeva, které byly při
této příležitosti nahrány a vydány i na CD.
A dál?
Do dalšího ročníku má festival PONTES velké plány – organizátoři by
rádi sáhli do archivu a postarali se o popularizaci Brixiho díla Misa
pastoralis, o nastudování původní verze Smetanovy Prodané nevěsty.
Vlajkovou lodí festivalu zůstává P. J Vejvanovský. Z interpretů jsou to
Virtuosi di Praga a Maestro Oldřich Vlček. Pozván je japonský dirigent Koji
Kawamoto, mladý houslista Jiří Vodička, který se představí po návratu ze
studií v USA. Připravuje se natočení díla řeckého skladatele, Periklise
Koukose, které zahraje jeho syn Dimitris Koukos. Ve 14. ročníku festivalu,
tedy v PONTES 2009, se chtějí organizátoři zaměřit na mladé interprety,
směřují i k uskutečnění prvních interpretačních kurzů PONTES. A jak
řekl duchovní otec velkolepé vpravdě „evropanské“ kulturní myšlenky
PONTES – Mosty porozumění, pan Oldřich Vlček“ „Loni bylo
festivalových koncertů 41 – jako Mozartových symfonií. Bylo by pěkné
uskutečnit jich tolik, jako bylo Haydnových symfonií. To je náš
následující záměr. Měst UNESCO je po světě mnoho a krásných míst
také, takže to není zas tak neskromný cíl.“ Letos bude opět pozváno do
festivalu PONTES město Strakonice – vánoční koncert zde měl ohromnou
odezvu, dále již tradičně Jihlava a Křtiny u Brna. Zajímavým místem je
pro festival PONTES Plzeň. Ve Starém Plzenci je nově opravená rotunda sv.
Petra a Pavla z druhé poloviny 10. stol. Jde patrně o nejstarší
církevní stavbu v Čechách. Perspektivní je i unikátní západočeský
lázeňský komplex. Festival by rád upozornil na Třeboň, nejen pro její
krásu, ale hlavně kvůli odkazu výjimečné osobnosti našich dějin –
Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan, nebo na renesanční perlu Moravy –
Slavonice.
PR pro památky?
Z původních čtyř míst UNESO je jich v současné době v Česku
dvanáct. Kromě toho PONTES upozorňuje na to, že neexistuje jenom Praha a
města zapsaná na listině UNESCO, ale že máme i mnohá jiná krásná a
přitažlivá místa, která třeba nikdy na listině UNESCO nebudou, ale
přesto stojí za to se tam podívat. Je málo států, kde je tolik
zajímavých a neuvěřitelně opomíjených míst, soustředěných na tak
malém a snadno dosažitelném prostoru, jako je Česká republika. Neujedete
deset kilometrů, abyste nenarazili na lidské příbytky či výtvory.
V tolika městech i vesnicích stojí nějaký unikát – ale kdo to ví?
Kdo ví, v jakém je stavu, zda mu něco nehrozí? Někdy ani místní
netuší, kolem jakých pokladů chodí. A přitom stačí tak málo.
Upozornit…
Přirozeně, hudební festival PONTES – Mosty porozumění nemůže a ani
nechce plnit funkci PR agentury našim památkám. Chce přinášet hudbu tam,
kde je to krásné a zajímavé.
Propagací například v katalogu festivalu a umístěním na www.pontesfestival.com poskytuje tyto
informace mnoha lidem u nás i ve světě. Čím více kulturních lidí
z čím většího množství zemí bude vědět, že v srdci Evropy je
zajímavá a pohádkově krásná země – tím pro nás lépe. Neboť
podnikání v hudbě i v cestovním ruchu se dá provozovat bez těžby
nerostného bohatství a při současném stavu vědomostí a techniky i bez
dalších vážnějších ekologických škod, a to se v dnešní době
obzvlášť cení.