V takovém hotelu je radost slavit třicáté výročí
27. 10. 2009
OREA HOTELS v rámci svého řetězce vlastnícího více než
dvacet hotelů reprezentuje téměř šest tisíc hotelových lůžek a dvanáct
set míst v gastronomických střediscích v atraktivních lokalitách České
republiky. S prezidentem Asociace hotelů a restaurací České republiky a
generálním ředitelem OREA HOTELS a.s. Ing. Pavlem Hlinkou se potkáváme
18. září 2009 v jedné z nich. V Brně. Na oslavách 30. výročí OREA
HOTELu Voroněž.
To, že je Voroněži třicet let, není jeho minus. Patří mezi
nejkvalitnější hotely, které máme. Jak úrovní služeb, tak podle toho,
jak byl v minulosti udržován a v jaké kondici je až doposud.
Pochopitelně, kvalita služeb je dána tím, kdo v hotelu pracuje. Tamní
personál patří mezi nejlepší. V takovém hotelu pak je radost slavit
třicáté výročí.
Před koncem minulého tisíciletí v jednom z všudybylích
interview viceprezident Microsoft Corporation pro Evropu Ing. Jan Mühlfeit
řekl: „Informační technologie vytváří hřiště a předepisuje pravidla
byznysu pro příští tisíciletí.“
No a je to tady. Rezervovat si hotelové služby prostřednictvím internetu je
pro hosta to nejchytřejší. Těžko totiž lze prostřednictvím webových
hotelových stránek prodávat dráž než u pultu. Proto každý, kdo chce se
svým ubytovacím zařízením uspět, pečuje o své internetové stránky.
Aby si host jejich prostřednictvím mohl koupit nejenom ubytování se
snídaní, ale také další služby, které mu je hotel schopen poskytnout nebo
zajistit. Ať už to jsou sportovní aktivity, wellness, fitness apod., které
se odehrávají přímo v hotelu, nebo zprostředkovat služby, které jsou
k dispozici v okolí. Internet je fenomén, který velmi ohrožuje život
řady nekvalitních cestovních kanceláří.
No ale život řady hotelů ohrožují samy hotely s jejich
cenami pod cenou.
To je velký problém. De facto se sami připravujeme o peníze. Kdybychom
prodávali aspoň o dvacet procent dráž, než nyní prodáváme, tak bychom
možná měli o něco méně hostů, ale určitě víc peněz. Hlavním
důvodem současného tristního stavu je filozofie některých
velkokapacitních hotelů vyšších kategorií, že je lepší prodat pokoj za
40 € i se snídaní, než ho mít prázdný. Na první mrk to tak může
vypadat, protože tímto stylem válcují celý trh, který musí jít s cenami
také dolů. Otázkou pak ale je, proč někdo bojuje za to, aby jeho hotel měl
čtyři nebo pět hvězd, když své služby prodává za dvouhvězdičkové
ceny. To je věc hraničící s urážkou kvality hotelových služeb. Co
může host očekávat, že dostane? Přesto se tak děje, bez ohledu na to,
jestli je to rentabilní nebo ne, a nekouká se na to, zdali se vygenerují
peníze na údržbu a rozvoj, na to, aby se příští rok mohly vyměnit
koberce, pořídit úsporné žárovky, aby se mohlo vymalovat nebo vytapetovat,
udělat opravy apod. A to už vůbec nezmiňuji, že by se hotel měl starat
o lepší vybavenost a technologie, aby měl co nejmenší spotřebu energií.
To jsou všechno věci, které na základě cen, které teď na českém trhu
panují, nelze zajistit.
Což nastoluje situaci ne nepodobnou té z anekdotického dotazu:
„Budou za komunismu peníze?“ Odpověď Rádia Jerevan: „Jak u koho.“
Bohužel, odložená spotřeba ohrožuje i hotelnictví, a to není
legrace.
U zahraničních hostů tomu napomáhá i zpevňující kurz české koruny a
u českých klientů ustrašenost, kdy se mnozí domnívají, že už zítra
nebudou mít peníze. V mnoha případech vidím jádro pudla v tom, jak
účinně se těm, kteří disponují hromadnými sdělovacími prostředky,
daří přikrmovat strach, a to nejen v České republice, ale i v dalších
zemích, takže nejsme ochotni investovat pomalu už do ničeho. Ale protože
ona spotřeba je „jenom“ odložená, jsem přesvědčený, že záhy nastane
doba, kdy dojde k oživení. Ostatně u některých segmentů hotelnictví,
zejména v oblastech wellness a spa a v rámci domácího cestovního ruchu
tomu tak již je.
Výrazný pokles poptávky české hotelnictví zaznamenalo
hlavně u zákazníků z řad firemní a obchodní klientely.
Ano, u služebních cest, incentiv, kongresů a konferencí. U všeho, co bylo
(aspoň částečně) hrazeno z rozpočtů firem. K tomu ještě účastníci
kongresů a firemních akcí byli ochotni za další služby vydávat daleko
víc než řadový turista, čehož se nám rovněž nedostává. Tento segment
podstatně oslabil, a to proto, že šetří nejen společnosti, které jsou na
tom doopravdy špatně, ale i ty, které nyní vydělávají jako nikdy
předtím. Teď – ve druhém pololetí roku 2009 – ale řadě managementů
firem začíná docházet, že díky této strategii přijdou o své budgety na
příští rok a že se nebudou moci vrátit k tomu, co přispělo k jejich
úspěchům, k posilování renomé jejich značek na trhu a k upevňování
obchodních vazeb. Každá valná hromada či představenstvo se totiž bude
snažit, aby trend maximálních úspor trval dál. Má-li se ale úspěšně
dělat obchod, nemůže se to vždycky odehrávat jen po telefonu nebo na
internetu. Bude-li chtít mít obchodník výsledky, bude muset jezdit, aby jeho
firma měla komu dodávat. Já to vidím tak, že když ne zítra, tak v novém
roce se musí v tomto smyslu začít něco dít. Jinak se z téhle recese
nikdo nedostane. Jsem přesvědčen, že se firmy ještě před koncem roku
budou snažit dělat maximum pro to, aby utratily co nejvíc. Aby jim jejich
budget pro následující rok (který zpravidla vychází ze skutečnosti roku
předešlého) pomohl obstát v konkurenčním boji.
A zpravidla si tyto investice mohou bez větších problémů
dovolit, protože současná doba ani tak nestrádá nedostatkem peněz jako
odloženou spotřebou. Má za této situace české hotelnictví důvod
k nějakému optimismu?
Optimismus by mohl spočívat v tom, že sílí domácí cestovní ruch a
služeb hotelů využívá čím dál víc Čechů. To je pozitivní trend.
Jak je na tom řetězec OREA HOTELS v roce 2009?
Asi tak jako všichni. Radost nám dělají zejména spa hotely v Mariánských
Lázních a v Luhačovicích. Disponujeme řadou nově vybavených hotelů
s wellnessovými službami a kvalitním kongresovým a konferenčním zázemím
v Brně, v Krkonoších a na Šumavě. Děláme řadu kroků, abychom hosty
přilákali i na něco dalšího než jen pouze na bydlení.
Navíc současná doba umožňuje dělat řadu věcí, které by předtím
nešly tak zdařile. Např. poskytovat naši franšízu menším a malým
ubytovacím zařízením pod názvem „FAMILY INN“ . Jejím koordinátorem za
OREA HOTELS je pan Filip Khünl. Franšízantům pomáháme při prodeji,
zařazujeme je do našich rezervačních systémů, poskytujeme jim manuály a
poradenský servis jak vést svá zařízení. Doporučujeme jim dodavatele,
kteří jim budou dodávat za výhodné řetězcové ceny OREA HOTELS apod.
Prostě případní zájemci o tento program budou moci využívat výhod
velkého hotelového řetězce.