Menu

V takovém hotelu je radost slavit třicáté výročí

27. 10. 2009

OREA HOTELS v rámci svého řetězce vlastnícího více než dvacet hotelů reprezentuje téměř šest tisíc hotelových lůžek a dvanáct set míst v gastronomických střediscích v atraktivních lokalitách České republiky. S prezidentem Asociace hotelů a restaurací České republiky a generálním ředitelem OREA HOTELS a.s. Ing. Pavlem Hlinkou se potkáváme 18. září 2009 v jedné z nich. V Brně. Na oslavách 30. výročí OREA HOTELu Voroněž.
To, že je Voroněži třicet let, není jeho minus. Patří mezi nejkvalitnější hotely, které máme. Jak úrovní služeb, tak podle toho, jak byl v minulosti udržován a v jaké kondici je až doposud. Pochopitelně, kvalita služeb je dána tím, kdo v hotelu pracuje. Tamní personál patří mezi nejlepší. V takovém hotelu pak je radost slavit třicáté výročí.

Před koncem minulého tisíciletí v jednom z všudybylích interview viceprezident Microsoft Corporation pro Evropu Ing. Jan Mühlfeit řekl: „Informační technologie vytváří hřiště a předepisuje pravidla byznysu pro příští tisíciletí.“
No a je to tady. Rezervovat si hotelové služby prostřednictvím internetu je pro hosta to nejchytřejší. Těžko totiž lze prostřednictvím webových hotelových stránek prodávat dráž než u pultu. Proto každý, kdo chce se svým ubytovacím zařízením uspět, pečuje o své internetové stránky. Aby si host jejich prostřednictvím mohl koupit nejenom ubytování se snídaní, ale také další služby, které mu je hotel schopen poskytnout nebo zajistit. Ať už to jsou sportovní aktivity, wellness, fitness apod., které se odehrávají přímo v hotelu, nebo zprostředkovat služby, které jsou k dispozici v okolí. Internet je fenomén, který velmi ohrožuje život řady nekvalitních cestovních kanceláří.

No ale život řady hotelů ohrožují samy hotely s jejich cenami pod cenou.
To je velký problém. De facto se sami připravujeme o peníze. Kdybychom prodávali aspoň o dvacet procent dráž, než nyní prodáváme, tak bychom možná měli o něco méně hostů, ale určitě víc peněz. Hlavním důvodem současného tristního stavu je filozofie některých velkokapacitních hotelů vyšších kategorií, že je lepší prodat pokoj za 40 € i se snídaní, než ho mít prázdný. Na první mrk to tak může vypadat, protože tímto stylem válcují celý trh, který musí jít s cenami také dolů. Otázkou pak ale je, proč někdo bojuje za to, aby jeho hotel měl čtyři nebo pět hvězd, když své služby prodává za dvouhvězdičkové ceny. To je věc hraničící s urážkou kvality hotelových služeb. Co může host očekávat, že dostane? Přesto se tak děje, bez ohledu na to, jestli je to rentabilní nebo ne, a nekouká se na to, zdali se vygenerují peníze na údržbu a rozvoj, na to, aby se příští rok mohly vyměnit koberce, pořídit úsporné žárovky, aby se mohlo vymalovat nebo vytapetovat, udělat opravy apod. A to už vůbec nezmiňuji, že by se hotel měl starat o lepší vybavenost a technologie, aby měl co nejmenší spotřebu energií. To jsou všechno věci, které na základě cen, které teď na českém trhu panují, nelze zajistit.

Což nastoluje situaci ne nepodobnou té z anekdotického dotazu: „Budou za komunismu peníze?“ Odpověď Rádia Jerevan: „Jak u koho.“ Bohužel, odložená spotřeba ohrožuje i hotelnictví, a to není legrace.
U zahraničních hostů tomu napomáhá i zpevňující kurz české koruny a u českých klientů ustrašenost, kdy se mnozí domnívají, že už zítra nebudou mít peníze. V mnoha případech vidím jádro pudla v tom, jak účinně se těm, kteří disponují hromadnými sdělovacími prostředky, daří přikrmovat strach, a to nejen v České republice, ale i v dalších zemích, takže nejsme ochotni investovat pomalu už do ničeho. Ale protože ona spotřeba je „jenom“ odložená, jsem přesvědčený, že záhy nastane doba, kdy dojde k oživení. Ostatně u některých segmentů hotelnictví, zejména v oblastech wellness a spa a v rámci domácího cestovního ruchu tomu tak již je.

Výrazný pokles poptávky české hotelnictví zaznamenalo hlavně u zákazníků z řad firemní a obchodní klientely.
Ano, u služebních cest, incentiv, kongresů a konferencí. U všeho, co bylo (aspoň částečně) hrazeno z rozpočtů firem. K tomu ještě účastníci kongresů a firemních akcí byli ochotni za další služby vydávat daleko víc než řadový turista, čehož se nám rovněž nedostává. Tento segment podstatně oslabil, a to proto, že šetří nejen společnosti, které jsou na tom doopravdy špatně, ale i ty, které nyní vydělávají jako nikdy předtím. Teď – ve druhém pololetí roku 2009 – ale řadě managementů firem začíná docházet, že díky této strategii přijdou o své budgety na příští rok a že se nebudou moci vrátit k tomu, co přispělo k jejich úspěchům, k posilování renomé jejich značek na trhu a k upevňování obchodních vazeb. Každá valná hromada či představenstvo se totiž bude snažit, aby trend maximálních úspor trval dál. Má-li se ale úspěšně dělat obchod, nemůže se to vždycky odehrávat jen po telefonu nebo na internetu. Bude-li chtít mít obchodník výsledky, bude muset jezdit, aby jeho firma měla komu dodávat. Já to vidím tak, že když ne zítra, tak v novém roce se musí v tomto smyslu začít něco dít. Jinak se z téhle recese nikdo nedostane. Jsem přesvědčen, že se firmy ještě před koncem roku budou snažit dělat maximum pro to, aby utratily co nejvíc. Aby jim jejich budget pro následující rok (který zpravidla vychází ze skutečnosti roku předešlého) pomohl obstát v konkurenčním bo­ji.

A zpravidla si tyto investice mohou bez větších problémů dovolit, protože současná doba ani tak nestrádá nedostatkem peněz jako odloženou spotřebou. Má za této situace české hotelnictví důvod k nějakému optimismu?
Optimismus by mohl spočívat v tom, že sílí domácí cestovní ruch a služeb hotelů využívá čím dál víc Čechů. To je pozitivní trend.

Jak je na tom řetězec OREA HOTELS v roce 2009?
Asi tak jako všichni. Radost nám dělají zejména spa hotely v Mariánských Lázních a v Luhačovicích. Disponujeme řadou nově vybavených hotelů s wellnessovými službami a kvalitním kongresovým a konferenčním zázemím v Brně, v Krkonoších a na Šumavě. Děláme řadu kroků, abychom hosty přilákali i na něco dalšího než jen pouze na bydlení.
Navíc současná doba umožňuje dělat řadu věcí, které by předtím nešly tak zdařile. Např. poskytovat naši franšízu menším a malým ubytovacím zařízením pod názvem „FAMILY INN“ . Jejím koordinátorem za OREA HOTELS je pan Filip Khünl. Franšízantům pomáháme při prodeji, zařazujeme je do našich rezervačních systémů, poskytujeme jim manuály a poradenský servis jak vést svá zařízení. Doporučujeme jim dodavatele, kteří jim budou dodávat za výhodné řetězcové ceny OREA HOTELS apod. Prostě případní zájemci o tento program budou moci využívat výhod velkého hotelového řetězce.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001