Letiště Praha obdrželo prestižní cenu pro nejvíce se
rozvíjející letiště světa
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) 6. června 2011 na
svém 67. výročním zasedání jako jedinému letišti na světě udělila
Letišti Praha cenu Eagle Award. Ocenila tím výrazný rozvoj Letiště Praha,
spokojenost zákazníků s jeho službami, transparentní a rovnocenný
přístup vůči všem leteckým dopravcům a jeho incentivní politiku.
V minulých letech tyto ceny obdržela např. letiště v Soulu, Ženevě, ve
Vancouveru, v Singapuru nebo v San Francisku. IATA udělila tuto cenu Letišti
Praha mj. i za technologický rozvoj a pozitivní přístup k problematice
životního prostředí. Cenu na zasedání IATA za Letiště Praha osobně
převzal jeho generální ředitel Miroslav Dvořák, který tuto událost
okomentoval: „Je to pro Prahu a Českou republiku obrovská pocta a pro
Letiště Praha velká motivace do budoucna. Jsem pyšný, že i tak malá
země, jako je Česká republika, se může chlubit letištěm, které bylo
oficiálně přijato do rodiny zákaznicky orientovaných, trvale se
zlepšujících a technologicky vyspělých letišť světa.“
Letiště Praha potvrzuje svou dobrou kondici a pozici stabilního a
rozvíjejícího se letiště i finančními výsledky za rok 2010. Navzdory
negativním dopadům klimatických vlivů zvýšilo podle auditovaných
hospodářských výsledků v roce 2010 čistý zisk o 11 % na 991 mil.
Kč. Hrubý zisk před zdaněním se meziročně zvýšil o 4 % na
1,108 miliardy korun.
V současné době máme šest až sedm hodin denně zcela vyprodanou dráhovou kapacitu
31. 08. 2011
Ing. Jiří Pos
Paralelní dráha podpoří konkurenceschopnost hlavního města a české ekonomiky. Umožní vytvořit tisíce nových pracovních míst. Přinese desítky miliard korun do veřejných rozpočtů a podpoří růst HDP. Pro zahraniční investory zatraktivní Prahu a Českou republiku, protože kvalitní spojení patří mezi nejdůležitější kritéria, která pro rozhodování o umístění svých investic zvažují. Paralelní ranvej umožní Letišti Praha uspokojit očekávaný nárůst poptávky po létání, která se do roku 2030 zdvojnásobí. Vytvoří podmínky pro používání ekologicky šetrnějších leteckých postupů. Umožní utlumit provoz na vedlejší dráze, jež hlukem zatěžuje desítky tisíc obyvatel Prahy.
S předsedou představenstva a výkonným ředitelem pro obchod,
marketing a provoz Letiště Praha, a. s., Ing. Jiřím Posem se potkáváme
14. června 2011.
Pane řediteli, mezinárodní letiště ve svých zemích nezřídka působí
jako hospodářské akcelerátory. Pro investory bývají důležitou
podmínkou, aby v daných regionech kupovali či zakládali podniky. Říká
se, že každý milion přepravených pasažérů vytvoří tisíc nových
pracovních míst přímo na letišti a dalších 2100 pracovních míst
indukuje v národní ekonomice. Letecká doprava v Evropě roste zhruba
o pět procent ročně. Podle odhadu Eurocontrolu lze obdobný trend očekávat
i do budoucna.
A to v Česku, ve srovnání se zakladatelskými zeměmi Evropské unie,
letecká doprava ještě není srovnatelně rozvinutá. Lze proto očekávat,
že u nás poptávka po létání poroste rychleji než v těchto evropských
zemích. Tak např. v Rakousku, které má o dva miliony obyvatel méně,
létá dvakrát více cestujících než v Česku.
To ale asi bude způsobeno i tím, jak až důsledně Rakousko
dbá na budování svého dobrého jména coby lákavé pohostinné destinace,
od čehož se odvíjí i jeho vysoká navštěvovanost a oproti Česku zhruba
desetkrát vyšší inkaso z cestovního ruchu. Co je z vašeho pohledu
kritickým prvkem v oblasti rozvoje letecké dopravy?
Největším problémem letecké dopravy v Evropě se už brzy stane kapacita
letišť. Řada z nich, včetně ruzyňského (díky našemu stávajícímu
dráhovému systému), je již nyní na hranici svých možností.
V posledních deseti letech se poptávka po létání z/do Prahy téměř
ztrojnásobila a obdobný trend lze očekávat i v budoucnu. V roce
2010 bylo Letištěm Praha odbaveno téměř dvanáct milionů pasažérů.
V roce 2020 se předpokládá odbavení více než jednadvaceti milionů
cestujících. Jenomže už daleko dřív této poptávce přestane stačit
kapacita našeho stávajícího dráhového systému. Jsem proto rád, že
další rozvoj pražského letiště podporuje 87 % obyvatel Česka a
o nutnosti realizace nové paralelní dráhy je přesvědčeno 85 % obyvatel
Prahy a Středočeského kraje. Důvodů pro její výstavbu je celá řada.
Nicméně rozhodující je její průchodnost ve špičkových časech. Dnes
máme šest až sedm hodin denně dráhovou kapacitu zcela vyprodanou. Tato
situace se bude nadále zhoršovat. Očekává se, že se do roku
2030 poptávka po létání v rámci spádové oblasti letiště Praha Ruzyně
zdvojnásobí. Je jasné, že současný dráhový systém nemá šanci
takovýto nárůst uspokojit. Paralelní dráha by ale měla nejenom pomoci
pokrýt poptávku po letech z/do Prahy do budoucna. Určitě vytvoří daleko
lepší podmínky pro používání šetrných leteckých postupů. Jejich
využitím se sníží dopady na některé oblasti Prahy, které jsou postiženy
hlukem z provozu letadel, a to zejména v oblasti Řep a Zličína a
v opačném směru Kladna, protože se ve standardním provozu utlumí provoz
na dnešní příčné dráze 13/31. Zcela nepochybně bude mít projekt
paralelní dráhy a zvýšení objemu přepravy významnou kontribuci do
veřejných rozpočtů díky růstu HDP, zaměstnanosti atd.
To, proč stavět paralelní dráhu má logiku i v tom, že
Letiště Praha disponuje dostatečnou kapacitou terminálů veřejné části
i provozních ploch v části neveřejné.
Zvýšení kapacity ruzyňského dráhového systému je zřejmě tou
nejefektivnější cestou jak rozvíjet konkurenceschopnost celé letecké
destinace Česká republika. Projekt ale musí překonat dvě klíčová
úskalí. První ukáže analýza dopadu na životní prostředí. Letiště
Praha se připravuje na veřejné projednání této studie a posudku v gesci
Ministerstva životního prostředí ČR. Doufejme, že do konce roku dostaneme
kladné stanovisko. Druhým je problematika územního plánování. Paralelní
dráha je zakomponována do Politiky územního rozvoje, která je hlavním
dokumentem územního plánování ČR. Dále je paralelní dráha součástí
celé řady strategických materiálů včetně Programového prohlášení
vlády, návrhu Dopravní superstrategie Ministerstva dopravy ČR nebo programu
GEPARDI, stejně tak jako v materiálu konkurenceschopnosti České
republiky, kterou zpracovává Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
V klíčových dokumentech je paralelní dráha definována jako strategický
projekt. Nejenom pro letiště a město, ale pro celou spádovou oblast.
Následným úkolem bude promítnout tuto skutečnost do územního
plánování, což je nezbytným předpokladem pro vydání stavebního
povolení. V současné době upřesněný a optimistický harmonogram mluví
o tom, že stavební povolení bychom mohli obdržet do konce roku 2013, stavbu
zahájit v roce 2014 a dráhu uvést do provozu v roce 2016.
V úvodníku tohoto vydání Všudybylu říkám, že letecká
doprava na počátku třetího tisíciletí byla ochromena sledem
nepříznivých událostí.
Pokles leteckého provozu způsobný 11. zářím, živelnými pohromami, SARS,
hypoteční a finanční krizí atd. ale neznamená, že by důvody pro
výstavbu infrastrukturních kapacit pominuly, protože, jak jsem zmínil, šest
až sedm hodin denně je naše přistávací a vzletová dráha využívána na
hranici svého maxima. Jsou to atraktivní časy, které vyhledávají síťoví
dopravci, kteří operují na pražském letišti z více než šedesáti
procent. Tlak na tyto časy se bude dále zvyšovat. Letiště Praha by určitě
mělo mít možnost v těchto časech nabídnout větší kapacitu.
Co
na zvyšující se provoz pražského letiště říká vaše bezprostřední
okolí?
To, jak zodpovědně se letiště k němu chová, je svým způsobem garance,
že se tak vůči němu bude chovat i v budoucnu. Samozřejmě, že usilujeme
o trvale udržitelný rozvoj. V současné době už je celá řada nástrojů
jak negativní dopady provozu letiště minimalizovat. Nástrojem k tomu je
i struktura hlukových poplatků, která zásadně postihuje hlučnější
letadla nebo „Soutěž o nejtiššího dopravce“, která je akcentem na
dodržování provozních postupů. Systém plynulého přiblížení rovněž
snižuje hlukovou zátěž pro okolí letiště. Nad tím vším bdí monitoring
hluku a provozu letadel, který splňuje nejvyšší nároky a standardy ve
světě. Rád bych zmínil i naši spolupráci s provozem letiště
dotčenými obcemi a pražskými městskými částmi. V rámci zákonné
povinnosti jsme investovali přes šest set milionů korun do protihlukových
opatření. Zejména do výměny oken a následně zhruba sto čtyřiatřicet
milionů korun na dobré sousedství. To jsou programy, kdy do obcí tyto
peníze rozdělujeme formou darů, které jsou následně používány na
zlepšení občanské vybavenosti, dětská hřiště, mateřské školky, a
v neposlední řadě i na financování nějakého dodatečného vzdělání,
např. jazykových kurzů nebo kurzů zaměřených na zvýšení povědomí
o ochraně životního prostředí. To všechno spolu s dalšími aspekty
ochrany životního prostředí, např. snižováním exhalací, už dnes
ukazuje, že se naše letiště umí chovat zodpovědně a že i nadále se tak
při svém rozvoji bude chovat.