Společnost TERIS, a. s. byla založena 3.7.1990. Poskytuje kompletní servis služebních cest a stáží. Zabývá se organizací výjezdů českých a slovenských specialistů na zahraniční veletrhy, kongresy a konference. Její aktivity zahrnují zajištění účastí na zahraničních výstavách a veletrzích, agenturní koncertní činnost a cestovní kancelář. Nabízí on-line rezervace a vystavení letenek, rezervace ubytování v hotelech různých kategorií, cestovní pojištění, pronájem osobních automobilů, transfery v místě pobytu, tematické odborné zájezdy, zajištění víz, průvodcovských a dalších služeb cestovního charakteru. Je členem IATA (Mezinárodní asociace leteckých přepravců), Asociace cestovních kanceláří ČR, ASTA (Asociace amerických cestovních kanceláří), Prague Convention Bureau (Pražské asociace kongresové turistiky), SOVA (Společenstvo organizátorů veletrhů), Asociace výzkumných organizací, Svazu průmyslu ČR a Hospodářské komory Brno. Pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu má sjednáno do výše pěti milionů korun.
V šedesáti zemích na pěti kontinentech
30. 06. 2008
V souvislosti s hlavním tématem jsem navštívil předsedu
představenstva společnosti TERIS, a.s. Ing. Karla Dacha, CSc. Pane inženýre,
v čem je MICE byznys pro naši vlast přínosem?
Domnívám se, že především ve zhodnocování znalostí. Máme obory,
v nichž patříme ke světové špičce. Je to např. i strojírenství a
energetika. Organizace konferencí a kongresů je jedním z důležitých
oborů, jejich prostřednictvím může být znalostní báze České republiky
účinně prezentována.
V roce 2006 se v Kongresovém centru Praha konalo International
Destination Expo. Na něm, a také prostřednictvím výjezdů do regionů,
představilo zhruba tisícovce amerických cestovních kanceláří – členů
ASTA (American Society of Travel Agents) svou nabídku čtrnáct krajů Česka
včetně Hlavního města Prahy. Společnost TERIS, a.s. byla jedním z jeho
hlavních organizátorů.
Ano, zvítězili jsme ve výběrovém řízení na realizaci doprovodné
výstavy, která se konala v Kongresovém centru Praha. Vycházeli jsme
z toho, že ve světě už středoevropský region znají. Že vědí
o České republice a o Praze, ale že málo nebo vůbec neví o našich
dalších regionech. A ty jsme tehdy americkým a kanadským touroperátorům
představili včetně širokého spektra jejich produktů
cestovního ruchu.
Co Američany zajímalo?
Téměř vše. Otázkou je, co si odnesli do praxe. Zatím nemám žádné
statistiky, abych řekl, co komu kongres ASTA konkrétně přinesl.
Už jen toto konstatování cosi napovídá o vaší původní
profesi, v níž vládne pregnance. Tam, kde je neurčito a kde si kdekdo
vykazuje, co chce, přicházejí firmy a státy o velké peníze. To se týká
nejen českého průmyslu cestovního ruchu, který má díky tomuto
voluntarismu pouze cca 10% výtěžnost, ale i některých úřadů a firem
včetně jejich tzv. cestovní politiky.
Z hlediska naší firmy se s neracionálním přístupem zákazníků
v oblasti služebních cest nesetkáváme. Máme svoji klientelu, která od
nás odebírá produkty MICE včetně business travel. Děláme hlavně pro
společnosti z oblasti průmyslu a jeho nástavby – vědy a výzkumu. Nikdy
jsme se tam nesetkali s tím, že by za každou cenu někdo cestoval tam, kde
to nemá pro jeho instituci či odbornost smysl. Servis akciové společnosti
TERIS, a.s. stávajícím i potenciálním klientům přibližujeme
i prostřednictvím webových stránek, kde jsou informace o kongresech,
výstavách, veletrzích apod.
Jste členy IATA (tj. vystavujete letenky), v systému Gulliver,
díky čemuž nabízíte kvalitní, cenově výhodné ubytování, pronájmy aut
apod.
Zajišťujeme i konferenční vložné a doporučení, kde je vhodná
konference, popř. výstava, což děláme bezplatně jako předběžný
kalkulační bonus. Snažíme se, aby klient zbytečně nevyhazoval peníze na
akci, která pro něj nemá význam. TERIS, a.s. dělal výstavy v šedesáti
zemích na pěti kontinentech, takže máme docela dobrý přehled, co se kde
děje. Třeba i o tom, že akce, která vypadá vznešeně, klientovi nic
nepřinese, a naopak ty, které se na první pohled zdají typu bazarového, že
přináší obchodní efekt. TERIS, a.s. zajišťuje i organizaci koncertních
vystoupení orchestrů a souborů, především univerzitních a středních
škol, zejména z USA a Kanady. Pro individuální i skupinovou klientelu
zabezpečujeme aranžmá klasických pobytů, služebních výjezdů a
jednání.
V prvním vydání Všudybylu 2007 hejtman Plzeňského kraje
MUDr. Petr Zimmermann v článku: „Jsou zde nádherná místa“ (viz
stejnojmenné heslo pro fulltextový vyhledávač Internetového časopisu lidí
a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz) říká: „Možná je
málo známé, že i za první republiky, tedy v době, kdy Československo
bylo osmou nejprůmyslovější zemí světa, byly našimi hlavními trhy ani ne
země západní Evropy, ale Latinská Amerika, Blízký a Střední Východ,
Indie nebo balkánské státy. Zpravidla země poněkud vzdálenější. Šla
tam spousta československé strojírenské a spotřební produkce. Bylo to mj.
proto, že i za první republiky tzv. hospodářsky vyspělé země od nás na
západ k nám vzhlížely s určitou shovívavou laskavostí. Po čtyřiceti
letech se míra této shovívavé laskavosti ještě prohloubila.“
S tím nelze nesouhlasit. I TERIS, a.s. své největší aktivity, co se
výstavní činnosti týče, realizoval v Číně, v Indii, Pákistánu,
v Ruské federaci apod. Ty trhy jsou obrovské a dosud nesaturované. Vyžaduje
to ale důkladnou „bojovou přípravu“. Umět se tam orientovat. Dnes se
nedá na nový trh vyrazit s tím, že si odtamtud okamžitě přivezeme
zakázku. Je to běh na dlouhou trať. Zdánlivě zbytečně investované
peníze se po jisté době ukáží jako efektivně vynaložené. Svým
klientům poskytujeme i informace, které k nám v souvislosti s naším
byznysem přicházejí paralelně. Než totiž do dotyčné země jedeme,
dlouhou dobu se na to připravujeme. Kontaktujme se s místními
podnikatelskými kruhy. Máme-li klienta, jenž disponuje produktem, který
v té zemi nebo na daném kontinentě nebyl prezentován, sháníme mu
potenciální partnery i s referencemi atd. Máme už tak za sebou řadu
případů úspěšného vklínění se do trhu.
Cílem mých podnikatelských aktivit (ať už je reprezentují
značky Všudybyl či Exportní klub Ligy pro cestovní ruch) je emancipovat
průmysl cestovního ruchu. Vrátit jej ve všeobecném povědomí
i kompetenčně tam, kde byl a kam odedávna jednoznačně patří. Do sféry
obchodu, a to nejen zahraničního. Proč jste vy, atomový fyzik, zběhl
k dnes tak národohospodářsky a politiky podceňované branži?
Nejen pro její úžasné možnosti. To, že v dominantní míře zhodnocuje
potenciál zemí (přírodní a kulturní danosti) a lidí, kteří v nich
žijí, mj. lidské vědomosti a hlavně lidskou práci. Můj původní obor,
atomová fyzika, byl i za minulého režimu globálním odvětvím. Tam nebyly
hranice světů, tak jak tehdy existovaly politicky. Obor jako jaderná
bezpečnost apod. znamenal globální mezinárodní spolupráci, a to vzdor
restrikcím minulé epochy. Chápalo se, že v této oblasti je mezinárodní
spolupráce nutná. Pro mě to byl celkem přirozený krok. Svá studijní volna
na aspiranturu jsem totiž věnoval průvodcování pro Čedok, takže bylo
naprosto logické, že jsme s aktivitami MICE začínali v oboru jaderné
energetiky. Naše první cestovní aranžmá bylo, že jsem byl z titulu
prezidenta České nukleární společnosti vyzván uspořádat zájezd na
jaderné elektrárny do Francie. Tam jsem si uvědomil, že lidé chtějí
poznávat, cestovat a k tomu potřebují patřičný servis. Ba nebojím se
říci, odborné vedení. Že chtějí být informováni o místě, kam se
jede. Těžili jsme z toho, že jsme jim byli schopni tlumočit vysoce
specifickou odbornou terminologii. Říci jim, jaký je rozdíl mezi atomovými
elektrárnami u nás a ve Francii. Tím začaly naše aktivity v cestovním
ruchu, a vždycky jsme se snažili, aby přidaná znalostní hodnota byla
součástí našeho servisu. Tedy nejen posadit lidi do vlaku, autobusu či
letadla a někam je odvézt.
Konstatoval jsem nesystémovost a kompetenční rozpaky, díky nimž
český zahraniční obchod každoročně přichází o desítky miliard eur
inkasa. Absenci povědomí, že aktivity multioborového odvětví cestovního
ruchu pokrývají i zajišťování veletržních účastí, konferencí a
výstav.
Jednou z celosvětově dominujících certifikačních institucí je
TÜV. Vznikla v předminulém století v Německu jako organizace, kterou
založili výrobci parních kotlů, neboť se tenkrát často stávalo, že
explodovaly. Pára je německy „dampf“, a proto původně založili DÜV
(Dampf Überwachungsverein), spolek, který dělal kontroly tlakových
parních nádob. Později z něj vznikl TÜV (Technischer
Überwachungsverein). Dnes jsou jeho hlavními oblastmi výrobková
certifikace a činnost vzdělávací, tzv. TÜV Akademie.
A proč zmiňuji triádu: kotle, cestovní ruch a vzdělávání?
Protože i ta je parketou akciové společnosti TERIS, a.s.
Ano, v roce 1992 jsme v Brně udělali první konferenci „Kotle“. Tato
konference probíhá každoročně v březnu a stává se hvězdou na
kotlářském nebi. Firmy, které jsou u nás v tomto oboru největší, se
jí rády zúčastňují.