• Francouzskou restauraci v Obecním domě v Praze
předchází pověst nejkrásnější secesní restaurace v Evropě a možná
i na světě • disponuje jedním z nekvalitnějších týmů co se
týká výroby jídel i obsluhy • každý, kdo chce uspět, si musí
najít určitý způsob komunikace s lidmi • jediným způsobem,
abychom se měli všichni dobře, je pracovat normálně, neokrádat a
nepřikrádat si • systém, který spoří provozní náklady,
umožňuje důsledné vymezení přístupů a monitoring pohybu všech
zaměstnanců v prostoru i čase s okamžitou dohledatelností i několik
let zpátky •
V pětadevadesáti procentech nejlepší
04. 12. 2001
Neoddiskutovatelným indikátorem nejvyšší kvality
v pohostinství je zájem nejvyšší dobře situované klientely. Kvalita je
drahá. Prodejní cena ale není jednostrannou záležitostí. Jako že si
někdo vyvzpomene, že se mu zrovna teď chce prodávat za draho. Zřejmě by
splakal nad výdělkem a jeho restaurace by zela prázdnotou. Vysoká kvalita,
to jsou i drahé vstupy, vysoce kvalitní suroviny, dislokace, špičkový
personál, který si může vybírat, kde chce pracovat, budování image.
Součástí tohoto vydání je interview nazvané „Dům, kde vznikala
republika“ a právě Plzeňská i Francouzská restaurace, které se v tomto
domě nacházejí, drží, co se kvality týče, světovou úroveň. Jejich
současným provozovatelem je společnost FRENCH-REST, jejíhož jednatele pana
Ing. Jana Štěpánka jsem si dovolil oslovit otázkou: pane Štěpánku, jaká
byla vaše cesta až sem?
Vyučil jsem se číšníkem v hotelu Grand v Brně a potom absolvoval
hotelovou školu v Piešťanech. Posléze jsem se na základě výběrového
řízení dostal do zahraničí. Několik let jsem pracoval v Německu. Řídil
jsem tam restauraci „Stará Praha“. Po návratu jsem dostal zajímavou
nabídku u tehdy v Česku nastupujícího hotelového řetězce
Intercontinental, divize Forum. Přestěhování z Brna do Prahy jsem skloubil
se studiem na Vysoké škole ekonomické v Praze, které jsem zahájil na
Slovensku v Banské Bystrici. V hotelu Forum jsme prošel několika pozicemi.
Od vedoucího barového provozu po asistenta generálního ředitele. Ve funkci
asistenta generálního ředitele jsem vydržel do roku 1998, do odprodeje
hotelu společnosti Corinthia. Potom jsme společně s panem doktorem Filipem
znovu uváděli do provozu hotel Holiday Inn v Praze Dejvicích. Po roce
působení v hotelu Holiday Inn v Dejvicích jsme jako skupina vyhráli
výběrové řízení na provozování hotelu Holiday Inn Prague Congress
Centre. Ještě v mezidobí jsem dostal nabídku pracovat v Obecním domě
jako ředitel Francouzské a Plzeňské restaurace.
Francouzskou restauraci v Obecním domě v Praze předchází pověst
nejkrásnější secesní restaurace v Evropě a možná i na světě. Navíc
v nich pracují jeden z nejlepších kuchařů světa pan Král a cukrářka
slečna Sulanská. Oba se špičkově umístili na 100. světové kuchařské
olympiádě IKA v Erfurtu, kde reprezentovali právě Obecní dům, jeho
Plzeňskou a Francouzskou restauraci. Co firmu vede k tomu vydávat nemalé
finanční prostředky na vysílání svých zaměstnanců na takového
akce?
Už od patnácti let jsem měl vždy něco společného s gastronomií.
V době učení i na hotelové škole jsem se jako číšník účastnil
gastronomických soutěží. Po skončení hotelové školy jsem pracoval jako
vedoucí střediska v Grandhotelu Brno. Dále jako vedoucí barového provozu
v hotelu Forum Praha od roku 1988 až do roku 1994, kde jsem také mimo jiné
zastával funkci vedoucího soutěžního družstva. Vím, jak je nesmírně
užitečné konfrontovat své dovednosti s nejlepšími v daném oboru. Nejen
pro dotyčnou cukrářku, kuchaře či číšníka, ale i pro udržení vysoké
úrovně podniku, který je na soutěže vysílá.
Gastronomie mi byla vždy hodně blízká a proto jsem přijal výzvu, pracovat
jako ředitel obou restaurací. Byla nám dána možnost uvést je do lepšího
stavu, než v jakém jsme je v roce 1999 přebírali. Za dobu dvou let jsme
je postavili na místo, které jim náleží. Klasická restaurace lidová –
to hovořím o Plzeňské – nabízí kvalitní českou kuchyni. Francouzská
restaurace je opravdu perlou, co se týká secesních interiérů, vybavení,
servisu i kvality jídel. Disponuje jedním z nekvalitnějších týmů. Její
šéfkuchař pan Jiří Král je členem národní reprezentace kuchařů a
cukrářů. Silvie Sulanská je cukrářkou národního mužstva. A pracuje zde
i řada dalších, kteří se úspěšně účastní mezinárodních
gastronomických soutěží. Za dva roky našeho působení v těchto
restauracích se nám podařilo podstatně zvýšit jejich obrat a především
úroveň služeb včetně kvality jídel. Potvrdila se tak letitá pravda, že
základem spokojenosti zákazníka je kvalita, a to nejen technologická, ale
především lidská.
Zmínil jste povědomí a úroveň obou restaurací před nástupem
vaší společnosti…
O to větší radost máme v současné době z toho, že v okamžiku
zjišťování názoru hostů na kvalitu jídel i úrovně servisu, vytvoření
milieu prostředí, dostáváme v pětadevadesáti procentech maximální
ohodnocení. Nejdůležitější složkou vyjádření hostů je, zda se jim
jeví cenová relace v komparaci s kvalitou poskytovaných služeb jako
adekvátní. Jejich obvyklá odpověď je, že jsou spokojeni.
Vaše branže měla vždy svá nepsaná pravidla, která platila
tenkrát, jako teď v tržním prostředí. Úspěch většiny provozovatelů
ať lepších podniků či lidových hospod tkví mj. v tom, vycházet rozumně
s personálem.
Každý, kdo chce uspět, a to se netýká jen našich branží –
provozování restaurací a hotelů, si musí najít určitý způsob komunikace
s lidmi, z nichž mnozí prožili určitou dobu v minulosti a mají jisté
návyky. Musí si najít někoho k sobě, kdo mu pomůže vytvářet podmínky
modelovat jiné myšlení. Samozřejmě, nejdůležitější věcí je vychovat
si novou krev pro další podnikání, která nemá neblahé návyky. To si
myslím, že se nám daří. Nicméně všichni restauratéři, nejenom má
osoba, čas od času dospívají do stadia, kdy „toho mají až nad hlavu“,
ale v okamžiku, kdy jsou mimo prostředí hotelu nebo restaurace, se toužíme
do tohoto prostředí zase vrátit.
Kde je míra, hranice benevolence ke snaze zaměstnanců přilepšovat
si na úkor podniku?
Je možné, že mé vyjádření vyzní nevěrohodně, ale snažím se každému
ze zaměstnanců, s nimiž spolupracuji, vysvětlit, že jediným způsobem,
abychom se měli všichni dobře, je pracovat normálně, neokrádat a
nepřikrádat si. Od doby, kdy restaurace vedu, se zde výrazně změnily
poměry k lepšímu.