V Česku již potřetí odstartovala soutěž EDEN
23. 01. 2011
České regiony a mikroregiony mají opět možnost soutěžit o to, kdo z nich získá prestižní evropský titul EDEN. Evropským rájem se letos stane lokalita, která nejlépe obnovila hmotné dědictví na svém území a propojila je s cestovním ruchem. Odborným garantem renomované soutěže je v Česku opět agentura CzechTourism.
Kdo se může zapojit
Do soutěžního klání se tak mohou zapojit všechny destinace mající ve
svém katastru staré továrny přebudované na muzea, koncertní síně či
galerie, staré železniční tratě nebo jiná dopravní zařízení
přetvořená na turistické a naučné stezky. Do kategorie obnoveného
hmotného dědictví budou podle pravidel EDENU patřit i bývalá vězení
s návštěvnickými centry nyní otevřená veřejnosti, staré pivovary
s provozem a prohlídkovými okruhy. Oceněné mohou být i regiony, které
pro turisty zpřístupnily vojenské prostory, kde pořádají pravidelné
rekonstrukce bitev a jiné akce.
„Podmínkou ovšem je, aby objekt jako turistická atraktivita fungoval
alespoň dva roky,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav
Vondruška. Přihlášku, která je zdarma, mohou destinace do soutěže
posílat do 18. února.
Co se bude hodnotit
Odborná porota EDENU bude hodnotit, zda destinace řídí nabídku
turistických atraktivit a cílů na jejím území takovým způsobem, aby
respektovala ochranu životního prostředí a potřeby místních obyvatel
i návštěvníků, či zda v projektu funguje partnerství mezi soukromým a
neziskovým sektorem. Plusové body získá destinace také v případě, že
bude zdejší turistický ruch pozitivně ovlivňovat život místní komunity a
životní prostředí.
„Mezi klíčová hodnotící kritéria bude patřit také dostatečná
ubytovací a stravovací kapacita v regionu, dopravní infrastruktura
i propracovaný informační systém. Projekty, se kterými budou destinace
soutěžit, by měly mít obecně vzdělávací a osvětový charakter a měly
by nějakým způsobem zvyšovat hodnotu celé lokality,“ upřesnila Markéta
Vogelová, koordinátorka projektu EDEN v ČR z agentury CzechTourism.
Cena pro vítěze
Evropská komise pořádá soutěž už popáté, Česká republika se zapojuje
potřetí. V roce 2009 zvítězilo České Švýcarsko. Loni porotu nejvíce
oslovil mikroregion Bystřicko na Vysočině.
Do letošní evropské soutěže je zapojeno celkem 25 zemí. Česká republika
bude znát svou excelentní destinaci letos v květnu 2011. Vítěz získá
především publicitu a marketingovou podporu. Bude moci používat prestižní
logo EDEN a Evropská komise natočí o vítězné destinaci reklamní spot,
který pak daná oblast může používat ke své propagaci. Destinace se bude
moci prezentovat na festivalu TOURFILM v Karlových Varech a také během
„Týdne vítězné destinace“ v informačním centru CzechTourism na
Staroměstském náměstí. Její zástupci budou moci představit region na
libovolně zvoleném veletrhu cestovního ruchu ve společné expozici České
republiky. Destinace rovněž získá prostor na stránkách www.edenineurope.eu i na webech agentury
CzechTourism.