V byznysu na hospodářské výsledky
31. 01. 2004
Akciová společnost EXIM Tours již podruhé za sebou získala
ocenění v oborové kategorii turistický ruch „Českých
100 nejlepších“. Diplom za osobní přítomnosti prezidenta České
republiky prof. Václava Klause ve Španělském sále Pražského hradu
v pátek 28. listopadu 2003 v rámci galavečera organizovaného
panevropskou společností pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou
spolupráci Comenius přebíral předseda představenstva a generální ředitel
této české cestovní kanceláře Ing. Ferid Nasr.
Pane předsedo, i když spolu hovoříme začátkem ledna 2004, je možné
konstatovat, že jste opět posílili své postavení, nejen co se týče
renomé, ale i obchodní úspěšnosti cestovní kanceláře EXIM Tours.
V byznysu se hraje ani ne tak na „poplácávání si po ramenou“, ale
především na hospodářské výsledky. Nicméně i to, že jsme získali
řadu ocenění včetně vysoce prestižního vyhlášení „Českých
100 nejlepších 2003“ dokresluje, že jdeme správnou cestou. Odborníci
ví, že rok 2003 v oblasti podnikání cestovních kanceláří nebyl
jednoduchý. Byl těžký pro všechny. Negativně se na něm podepsaly
turbulence díky válce v Iráku, kvůli které jsme ztratili tři čtyři
měsíce. Ale i za těchto podmínek se EXIM Toursu za velkého přispění
obchodních partnerů – provizních prodejců – podařilo nejen splnit,
ale překročit stanovené cíle (devadesát tisíc účastníků zájezdů),
jež jsme si stanovili svým byznys plánem. Co se týče počtů v České
republice, do kulaté cifry 100.000 nám scházelo šest tisíc klientů. Rok
2003 jsme zakončili s čtyřiadevadesáti tisíci účastníky zájezdů EXIM
Toursu. Věřím, že v tomto roce se za neméně vydatného přičinění
kvalitně motivovaných prodejců dostaneme přes sto tisíc. Jak ukázalo
loňské léto, úspěšnost cestovních kanceláří není postavena pouze na
obratu a počtech účastníků zájezdů, ale jak jsem již uvedl, na
hospodářských výsledcích, jež jsou pro nás rovněž velmi uspokojivé,
protože odpovídají 25% dynamice EXIM Toursu.
Když jsme spolu hovořili před rokem, zmiňoval jste celkový objem
klientů mateřské firmy a jejích dceřiných firem v Maďarsku, Rumunsku, na
Slovensku a v Polsku. Předloni to bylo sto padesát tisíc osob. Jak tomu bylo
loni?
Dostali jsme se na 250.000 klientů. Díky tomu docilujeme velmi zajímavých
cen u našich dodavatelů v pobytových místech, jež se odráží v našich
prodejních cenách a dalších výhodách, o něž se dělíme s našimi
provizními prodejci a účastníky zájezdů EXIM Toursu.
Dynamický rozvoj cestovní kanceláře EXIM Tours a s ním spojený
nárůst administrativy je příčinou, že se chystáte stavět nové sídlo.
Ano, dva roky poté, co jsme dokončili své administrativní centrum na Praze
4, jsme se rozhodli pro stavbu nového v řádech mnoha desítek milionů
korun, aniž bychom při tom uvažovali o úvěru. Jsme hrdi na to, že EXIM
Tours je českou cestovní kanceláří, která nikdy nepotřebovala
úvěrovat.
Hospodaření cestovní kanceláře, která je akciovou společností, je
díky výročním zprávám veřejně dostupnou záležitostí. Nicméně záhy
poté, co v létě došlo (a dovolím si použít váš výraz) k turbulenci
v portfoliu českých cestovních kanceláří, začal někdo šířit
informace, že EXIM Tours chce kdosi koupit.
V Česku je patnáct let po změně režimu, ale řada lidí si tu stále
ještě nezvykla, že ve světě podnikání, obzvláště na Západě, je
běžné, že někdo vybuduje firmu, dostane ji na určitou úroveň se
zajímavým obratem i mírou zisku, a pak např. s někým fúzuje, nebo ji
prodá. Ne každý má tendenci upodnikat se k smrti. Kdo je v obraze, ví,
že EXIM Tours je zdravou firmou, která každoročně produkuje slušný zisk.
Proto může být, a zřejmě i je, pro investory lákavou společností.
Vůbec nepopírám, že nás oslovilo několik investorů.
Můžete je jmenovat?
Což o to, mohl bych. Ale proč bych to dělal, když si ani jeden z nich
nepřeje být jmenován?