V Brně máme na zlatou
07. 03. 2004
Národní federace hotelů a restaurací České republiky vyhlásila
pana Pavla Brdičku, generálního ředitele Best Western Premier Hotelu
International Brno, „Hoteliérem roku 2003“. Na otázku, co tomu říká, mi
odpověděl:
Ohromně mne to těší. V každém případě bych tohoto ocenění nedosáhl,
kdybych neměl vynikající spolupracovníky a hotel výsledky. Hotel
International Brno neustále investuje do rozvoje lidských zdrojů a do své
vybavenosti včetně zázemí. Díky tomu se nám daří být mladým moderním
hotelem s tradicí. V hotelnictví platí: náš zákazník, náš pán.
Průběžné vylepšování standardu a kvality poskytovaných služeb je
základem úspěchu. Nezapomínejme na to, jak silná konkurence v rámci
čtyřhvězdičkových hotelů v Brně je. Ve dvaašedesátém roce byl
International bezkonkurenčně nejlepším hotelem v celé tehdejší
Československé republice. Už i z toho důvodu chceme o ta první místa
bojovat. V Brně na zlatou medaili bezesporu máme. V loňském roce jsme
dosáhli indexu 114 %. Bohužel, mám obavy, že to byl rok výjimečný. Loni
se k nám vrátila řada firem a opakovaly se u nás velké akce. Hotel
International Brno má dobré jméno. Tím, že se o něm šíří další
pozitivní reference, získáváme nové zákazníky, což je pro jakýkoliv
hotel to nejdůležitější.
Rád bych s vámi hovořil i o vaší gastronomické novince, a to
o japonské kuchyni.
Ta se týká našeho restaurantu Luculus, který se orientuje na moderní
mezinárodní kuchyni. Po zaškolení japonskými kuchaři a ve spolupráci
s dodavatelem originálních ingrediencí jsme u nás začali produkovat
japonské sushi. Je to věc nesmírně zajímavá, zdravá a pro hosty
přitažlivá. Provozujeme ale i klasickou Plzeňskou restauraci. V Brně jsme
jedni z mála, kteří děláme pro své hosty (dá se říci štamgasty)
žemlovku, palačinky s tvarohem, koprovou omáčku a jiné lahůdky, které
vařily naše babičky.
V souvislosti s Brnem a největším motoristickým podnikem
v České republice bych připomněl, že motorismus je atraktivním tématem a
jeho návštěvnost dosahuje až ke dvěma stům tisícům přímých diváků
u špičkového motoristického podniku, což jiný sport v České republice
nemá. Pane řediteli, motocyklová Grand Prix, která se u vás v Brně na
Masarykově okruhu pojede 22. srpna, jistě dělá radost nejen vám,
hoteliérům a lidem podnikajícím v cestovním ruchu, ale enormně posiluje
kupní sílu v Brně a okolí.
Srpnová Velká cena, ale i řada akcí pořádaných akciovou společností
Veletrhy Brno, to jsou záležitosti světového významu. Kdyby se Brno mělo
se srovnatelnou účinností zviditelňovat a lidi k návštěvě lákat
jinými způsoby, stálo by to strašné peníze. Nejen pro zdejší
podnikatelské subjekty, ale pro českou ekonomiku je obrovským přínosem,
jestliže se o Brnu v médiích hovoří a píše jako o místě události
světového významu. Jestliže Českou republiku v souvislosti s motocyklovou
Grand Prix v Brně, mezinárodními veletrhy, ohňostrojovým festivalem či
festivalem „Brno, město ve středu Evropy“ navštěvují statisíce
zahraničních turistů. Domnívám se proto, že si např. Velká cena Brna ze
strany politiků i státních orgánů zaslouží velkorysejší a
razantnější podporu.
Zmínil jste veletrhy…
Díky tomu, že je Brno místem konání v globálním a bezesporu
celoevropském měřítku unikátních veletržních akcí, se rovněž
dostáváme do všeobecného povědomí. Mám radost z vysoce profesionálního
přístupu společnosti Veletrhy Brno, a.s. Tento dojem si od nás z Brna
zřejmě odnáší většina návštěvníků a vystavovatelů, což pozitivně
působí na celkový byznys související s incomingem do Brna.
Za dva měsíce se staneme občany Evropská unie. Jsem přesvědčen,
že náš vstup Brňany nepřekvapí, protože Brno bylo vždy kosmopolitní
tolerantní metropolí, kde koexistovala a v různých syntézách se
uplatňovala slovanská, románská, germánská, uherská i židovská kultura
Ostatně i díky této charakteristice si Brno zasloužilo být městem
památky UNESCO. Váš primátor, Petr Duchoň, mi k tomuto tématu pro sedmé
vydání Všudybylu 2002 řekl: „Vila Tugendhat je svědkem našich
moderních dějin. Na vilu lze pohlížet jako na plod tehdejšího
mnohonárodnostního a multikulturního soužití v Brně třicátých let
minulého století. Kombinace vlastník židovského původu, architekt
německého a česká stavební firma je velmi příznačná. Ilustruje, jak
sloužilo městu k duhu, když zde lidé žili na základě principu
občanského soužití a národnost ponechávali věcí soukromou, s níž
netřeba šermovat na fanglích venku na ulici.“
Vstup Česka do Evropské unie bude určitým krokem kupředu. Při
překračování státních hranic skončí značná část rutinních
úředních úkonů, které mnohé lidi odrazovaly od návštěvy Česka.
Myslím, že lidé pracující a podnikající v cestovním ruchu včetně
hotelnictví a pohostinství mají v této oblasti náskok před řadou
dalších hospodářských odvětví. S obyvateli Evropské unie, svými hosty,
se setkáváme řadu let. Máme s nimi zkušenosti. Neříkám, že nás
nemůže nic překvapit, nicméně věřím, že Hotel International Brno a
vůbec brněnské hotelnictví jsou na vstup do Evropské unie připraveni.
Pokud vás někdo nebo něco zaskočí, bývá to z vlastních řad.
Kromě toho, že si našinci vymysleli, že např. koberec, který je třeba za
čtyři roky vyměnit, odepisujete padesát let, čeká vás, subjekty
podnikající v ubytování a stravování, o 14 % vyšší DPH, což samo
o sobě sice není radostné, ale měnit pravidla hry v půlce rozehrané
sezony, to je vyloženě kolapsové. Maršálu Alexandru Vasiljeviči Suvorovovi
(1729 –1800) je připisován výrok: „Těžko na cvičišti, lehko na
bojišti.“ Naši pomazaní, zřejmě pod dojmem týlové iluze, konají, jako
že je to jen jakási hra. Evropská unie ale není cvičištěm. Do té tzv.
Evropy nejsme přijímáni, aby české firmy snadněji získávaly přístup na
evropské trhy. Opak je pravdou. Proto mne v této souvislosti napadá citát
připisovaný pruskému králi Fridrichu Velikému (1712 – 1786), který
v bitvě u Kolína na své vojáky křičel: „Všiváci, chcete žít
věčně?!“
Nevím, jestli je toto přirovnání stoprocentní. Ostatně, jsou to vaše
pocity. Ale v jedné věci bych s vámi souhlasil, že zřejmě ze strany
našich vládních a zákonodárných představitelů nebyl dostatek analýz a
vůle tyto zákony konzultovat ve správném čase s odborníky v hotelnictví
a cestovním ruchu vůbec. Potom by nemuselo docházet k tak překvapivým
zvratům. Smlouvy v jakémkoliv perspektivním byznysu, a tedy i v cestovním
ruchu, se uzavírají dlouhodobě. A jestliže je něco černé na bílém, tak
se na nějaké zvyšování cen nepřistupuje. Věřím ale, že si všechny
zúčastněné strany uvědomí možné dopady a že učiní kroky, které
povedou k prosperitě hotelnictví a národního hospodářství.
Hovoříme spolu v době, kdy Česko zaznamenává rekordní výši
nezaměstnaných…
To má přímou souvislost s tím, že pokud pro turisty, zahraniční
i domácí, oblast cestovního ruchu ještě více daňově zatížíme, může
se tak stát, že na Česko zanevřou. V našem odvětví není možné
zaměstnávat ty, kteří nedokáží vydělávat sami na sebe a na rozvoj
firmy. Na bedra státu tak přibudou další lidé, kteří rozšíří již tak
početnou armádu nezaměstnaných. Je to věc velmi aktuální a z hlediska
sociální rovnováhy nebezpečná, když si uvědomíme, kolik lidí
v odvětví cestovního ruchu nachází uplatnění.
www.hotelinternational.cz
www.brno.cz